مناظره و گفتگو

مناظره مکتوب میان مظاهری‌سیف و یکی از پیروان حلقه

بخش چهارم: حسن ختام مناظره

انجمن نجات از حلقه؛ بعد از انتشار مقاله‌ای را با نام «عرفان حلقه تهدیدی برای بهداشت معنوی جامعه» در برخی از مطبوعات و سایت‌های دیگر، پاسخ‌هایی به صندوق پستی وبگاه انجمن نجات از حلقه رسید و به دنبال آن پاسخ‌های متقابلی از سوی حمیدرضا مظاهری‌سیف نویسنده مقاله داده شد. این روند برای مدتی ادامه یافت و پاسخ‌های متقابل میان نویسنده مقاله و تئوریسین‌های عرفان حلقه ردوبدل شد. مجموعه حاضر گزارشی از این پاسخ‌های متقابل است.

جوابیه دوم مظاهری‌سیف

سلام خواهر محترم

این نوشته از دو جهت بهتر از یادداشت اولی شما بود. نخست اینکه در آغاز کار کمی از کینه‌ورزی‌ها پرهیز کرده بودید و اگر این کنترل را ادامه دهید نیروی منفی آن در شما رو به ضعف خواهد رفت. دوم این‌که استفاده‌تان از آیات بهتر از بار اول بود.

اما نقدهایی را که نسبت به شخصیت بنده فرموده‌اید با جان‌ودل می‌پذیرم فقط باید عرض کنم که تاکنون یک ریال برای مقالات و مصاحبه‌هایی که در نقد عرفان حلقه داشته‌ام از کسی دریافت نکرده‌ام. بعضی از مطبوعات و رسانه‌ها تماس گرفتند و مطلب خواستند بنده‌ام مطالبی که آماده بود را به آن‌ها ارائه دادم یا برای مصاحبه اعلام آمادگی کردم.

ولی در خصوص اینکه روحانیت و آیات عظام و حجج‌اسلام را به‌کلی زیر سؤال می‌برید. باید عرض کنم با صرف‌نظر از امثال بنده که لیاقت این عناوین را نداریم. عموم روحانیون افراد وارسته‌ای هستند که نه فریفته علوم ظاهری شده‌اند و نه دل‌بسته عناوین و القاب. من سال‌هاست که در میان روحانیون و طلاب زندگی می‌کنم و با آن‌ها حشرونشر دارم. بسیاری از آن‌ها چنان دل‌های پاک و زلالی دارند که انسان در آیینه وجودشان کمترین لکه‌های ننگ خود را می‌بیند و شرمسار می‌شود. من با کسی زیر یک سقف زندگی کرده‌ام که در آغاز سنین جوانی هنگامی‌که در خواب از این شانه به آن شانه می‌چرخید نام‌های خداوند را به زبان می‌آورد. من به هم کاری و هم لباسی با کسانی افتخار می‌کنم که در قنوت نمازهای شبشان برای کسانی که آن‌ها را به رگبار تهمت و اهانت بسته‌اند دعا می‌کنند. کسانی را در میان روحانیون می‌شناسم که اوصافشان را در داستان‌های بزرگان گذشته مردم شنیده‌اند.

خواهر عزیز! قبول کنید که وقتی می‌بینم غیر از بنده که اکنون در برابر شما ایستاده‌ام تمام روحانیت را زیر سؤال می‌برید، به نیت شما شک می‌کنم. سال‌هاست که اندیشه کوبیدن روحانیت و جاکردن مردم از علما در دستور کار ابرقدرت‌ها قرار گرفته. زیرا تنها مانعی که برای سلطه بر مردم پیش روی خود می‌بینند، علما و روحانیون هستند. هم ازاین‌رو تلاش می‌کنند که جایگزین‌هایی برای مرجعیت دینی و معنوی مردم قرار دهند و روحانیت را از دور خارج کنند. شما هرچقدر می‌خواهید به بنده و کسان دیگری که شما را به چالش کشیده‌اند اهانت کنید. اما هنوز مراجع بزرگ و آیات عظام که به شما چیزی نگفته‌اند. هنوز جامعه روحانیون و حوزویان در برابر شما موضع‌گیری نکرده‌اند.

روزی امام خمینی در کتاب کشف‌الاسرار نوشت کسی که به یک روحانی ناشناس اهانت کند با کل دین مشکل دارد. حالا بنده هم عرض می‌کنم شما مرا می‌شناسید اگر به من اهانتی بکنید بر عصبانیت شما یا بی‌سلیقگی بنده در مقام نقد حمل می‌کنیم، اما چرا کسانی را که هنوز به شما چیزی نگفته‌اند، به انگ خودرأیی و غرور علمی و هزار برچسب دیگر متهم می‌کنید؟

من اگر ببینم یک فرقه‌ای به کل روحانیت و علما اهانت می‌کند و در شیپور بی‌اعتماد کردن مردم نسبت به آن‌ها می‌دمد، منطقاً او را دشمن اسلام و دست برآمده از سوی ابرقدرت‌های ضد اسلام می‌دانم. درنهایت از شما می‌خواهم که به یک گفتگوی منطقی و اخلاقی بازگردید و به نقدهای ارائه شده در مقاله «عرفان حلقه تهدیدی برای بهداشت معنوی جامعه» پاسخ دهید.

خداوندا من با تمام قلب و با تمام هوش آنچه لازم می‌دانم به بندگانت می‌گویم و ناامید نمی‌شوم و می‌دانم هدایت تنها به دست توست.

لینک‌های مرتبط:

مناظره مکتوب میان مظاهری‌سیف و یکی از پیروان حلقه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا