یادداشت هایی برای عرفان حلقه

بروشور حلقه – نشر دهید

 بروشور حلقه -نشر دهیدتقریباً از نیمۀ دهۀ 1370 محفلی در تهران شکل گرفت، که بعدها به نام «عرفان حلقه» شناخته شد. فردی به نام محمد علی طاهری که ادعا می‏کرد سال‏ها پیش الهاماتی را از روح القدس دریافت کرده است، با همکاری گروهی که شاخص¬ترین افرادشان، حجت نجفی بهار زاده و ویدا پیرزاده هستند، این فرقه را پایه¬گذاری کرده و اساسنامه¬ای را تنظیم نمودند، که با نام «عرفان کیهانی (حلقه)» در سالهای بعد منتشر شد.
فعالیت اصلی این محفل در قالب دوره¬های آموزشی و برگزاری جلسات جن گیری توسعه یافت. در این جلسات به افراد القا می‏شد که علت بیماری آنها رسوخ اجنه یا ارواح سرگردان است و طاهری می‏تواند با خارج کردن آنها سلامتی را به افراد برگرداند. نام این روش را سایمنتولوژی گذاشتند و ادعا کردند که جوایز و مدارک بین المللی به این روش تعلق گرفته است.

پس از مدتی با افزایش آسیب‏های روحی روانی در اثر تلقینات عرفان حلقه و فروپاشی و تزلز برخی از خانواده‏های آسیب دیدگان، محمدعلی طاهری محاکمه شد و برای تحمل چهار سال حبس از سال 90 به زندان افتاد. در این مدت شبکه‏های بیگانه از او به عنوان یک دانشمند ایرانی که به علت طرح نظریات علمی در زندان است، یاد می‏کنند.
طاهری مدعی است که از طرف جبرئیل به او الهاماتی شده و راهی را برای رساندن بشر به کمال پیدا کرده که بدون نیاز به دین خاصی می‏توانند به کمال برسند به طوری که باور به خدا، معاد، عمل به آیین و پرهیز از گناه و ظلم و دروغ هیچ نقشی در رسیدن به کمال ندارد.
او می‏گوید هر کس برای رسیدن به کمال باید به حلقه‏های شعور کیهانی که توسط او تفویض شده، متصل شود و هر کس این اتصال ها را دریافت نکند، اسیر اجنه و ارواح سرگردان خواهد شد. او معتقد است که برای رسیدن به کمال به هیچ تلاشی نیاز نیست و فقط کافی است که افراد در حلقه‏هایی که او تفویض کرده، تسلیم شوند.
به نظر طاهری کسانی که به حلقه‏های او تسلیم نشده‏اند، پس از مرگ روح‏شان به همراه اجنه‏ای که در آنها نفوذ کرده‏اند، در زمین می‏ماند و با جسم دیگران به زندگی زمینی ادامه می‏دهد و به این ترتیب باور به معاد را تحریف کرده است.
طاهری معتقد است که شبکه شعور کیهانی دارای دو بعد مثبت و منفی یا سیاه و سفید است و برای رسیدن به کمال باید همۀ این شبکه را تجربه کرد. این پندار شیطانی در نماد عرفان حلقه به شکل دو صورت سیاه و سفید در هم ترسیم شده و در میان یک دایره قرار گرفته، که نماد کمال است.
 
 به این ترتیب بسیاری از اعمال کثیف و شیطانی راه رسیدن به کمال هستند، همانطور که معتقدند آدم با عمل به وسوسۀ شیطان و خوردن از درخت ممنوعه وارد مسیر کمال شد و از بهشت ناآگاهی نجات پیدا کرد. او شیطان را «اولین معلم» بشر و راهنمای کمال معرفی می‏کند. همچنین شیطان را «پدیدآورنده این جهان دو قطبی» می‏داند، که و خیر و شر در آن جاری است.
تحریف معانی آیات قرآن یکی از ابزارهای آنها برای جذب اشخاص کم اطلاع از مسائل دینی است به طوری که عرفان حلقه را مطابق آیات قرآن می‏پندارند. البته بی‏ارتباطی این مطالب با قرآن کریم این طور از سوی طاهری پاسخ داده می‏شود که «من قرآن را رمز گشایی می‏کنم» و در جایی می‏گوید که منجی جهان قرآن را رمز گشایی می‏کند.
علل اصلی گرایش عده ای به عرفان حلقه عبارت است از: ادعای درمان بیماری ها، استفاده صوری از آیات قرآن، درآمدهای مالی فعالیت های گروه برای برخی از اعضا، نفوذ در رسانه ها و…
در مجموع انحرافات معنوی طاهری را می‏توانیم در چند محور خلاصه کنیم:
ادعای جن‏گیری و درمانگری، شیطان را راه کمال و معلم انسان دانستن، تغییر در باور به معاد، خداانگاری انسان، تحریف معنوی آیات قرآن، ادعای آوردن راه کمال بدون نیاز به دین و تعالیم پیامبران گذشته، حذف اعتقادات و مناسک دینی در راه کمال، ادعای ارتباط با جبرئیل، ادعای تفویض حلقه‏های شعور کیهانی، ادعای تأثیر پیروی از شیطان در رسیدن به کمال و خداشدن و…

خلاصه تر    ////////////////////////////
از نیمۀ دهۀ 1370 محفلی در تهران شکل گرفت، که بعدها به نام «عرفان حلقه» شناخته شد. فردی به نام محمد علی طاهری که ادعا می‏کرد سال‏ها پیش الهاماتی را از روح القدس دریافت کرده است، این فرقه را پایه¬گذاری کرد.
فعالیت اصلی این محفل در قالب دوره¬های آموزشی و برگزاری جلسات جن گیری توسعه یافت. در این جلسات به افراد القا می‏شد که علت بیماری آنها رسوخ اجنه یا ارواح سرگردان است و طاهری می‏تواند با خارج کردن آنها سلامتی را به افراد برگرداند. نام این روش را سایمنتولوژی گذاشتند و ادعا کردند که جوایز و مدارک بین المللی به این روش تعلق گرفته است.
پس از مدتی با افزایش آسیب‏های روحی روانی در اثر تلقینات عرفان حلقه و فروپاشی و تزلز برخی از خانواده‏های آسیب دیدگان، محمدعلی طاهری محاکمه شد و برای تحمل چهار سال حبس از سال 90 به زندان افتاد. در این مدت برخی از شبکه‏های بیگانه از او به عنوان یک دانشمند ایرانی و گاهی زندانی سیاسی یاد کردند.
طاهری مدعی است که از طرف جبرئیل الهاماتی دریافت کرده و راهی را برای رساندن بشر به کمال یافته است که بدون نیاز به دین خاصی می‏تواند مردم را به کمال برساند به طوری که باورها و اعمال صالح و پرهیز از گناه و ظلم در رسیدن به کمال هیچ نقشی ندارد. فقط کافی است که افراد در حلقه‏هایی که او تفویض کرده، تسلیم شوند و خود را در اختیار حلقه ها قرار دهند.
علل اصلی گرایش عده ای به عرفان حلقه عبارت است از: ادعای درمان بیماری ها، استفاده صوری از آیات قرآن، درآمدهای حاصل از برگزاری دوره ها، نفوذ برخی از اعضا در رسانه ها و…

 

 

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. طلب خیربرای شما🌹هیچ کدام از حرف هایی که اینجا نوشته شده حقیقت نداره،چرا دارید مردمو از آگاهی دور میکنید؟دروغ نگید!مسلموناااااا؟؟؟؟شما مسئول این حرفها و قضاوتهای نادرستتون هستید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا