یادداشت هایی برای عرفان حلقه

ارزش یکسان «خیر و شر» در جهان دو قطبی حلقه

نویسنده: رضا عماری الله‌یاری

از منظر عرفان حلقه، همه ي انسان‌ها “حتي شمر و يزيد” در نهايت پاك شده و وارد بهشت مي گردند و حتي خدا مي شوند! (انسان و معرفت ، صفحه ي 258 به بعد).

اين در حالي است كه قرآن كريم در آيه 77 سوره ي مباركه آل عمران مي فرمايد :

“انّ الذين يشترون بعهد الله و ايمانهم ثمناً قليلاً اولئك لاخلاق لهم في الاخره ولا يكلمهم الله و لاينظر اليهم يوم القيامه و لايزكيهم و لهم عذاب اليم”

ترجمه: “قطعاً كساني كه عهد “تعهد فطري” و ايمان خود را به بهاي ناچيزي فروختند ، در آخرت بهره اي برايشان نخواهد بود و خداوند در روز قيامت با آنان سخن نمي گويد و نظري به آنان نمي افكند و “از آلودگي‌ها” پاكشان نمي كند و عذابي سخت در انتظار آنهاست.”

تزكيه ي خداوند كه در اين آيه شريفه به آن اشاره شده ، همان تكميل روح انسان است و اينكه آن تزكيه ، روح انسان را تا بهشت و لقاء الهي سير مي دهد ، و آن عصيانگراني كه در دنيا خود را از بندگي خداوند محروم ساختند ، عملاً از آن سير و تزكيه و تطهير ، محروم هستند . ” رك : معاد ؛ بازگشت به جدي ترين زندگي / اصغر طاهر زاده .”

همچنين در آيه 40 سوره مباركه اعراف مي خوانيم : ” انّ الذين كذبوا باياتنا و استكبروا عنها لا تفتح لهم ابواب السماء و لايدخلون الجنه حتي يلج الجمل في سمّ الخياط و كذلك نجزي المجرمين”

ترجمه: قطعاً آنهايي كه آيات ما را تكذيب كردند و در برابر آن تكبر ورزيدند، دربهاي آسمان به رويشان گشوده نمي شود و داخل بهشت نخواهند شد؛ مگر اين كه شتر از سوراخ سوزن بگذرد‌! اين گونه مجرمان مجازات مي‌شوند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا