یادداشت هایی برای عرفان حلقه

«فهمیه اعرفی» (مستر حلقه) سوره حمد را چگونه تفسیر می‌کند؟

توضیح: یکی از کسانی که به برگزاری کلاس‌های حلقه با علم غیرقانونی‌بودن آنها ادامه داده و گاهی تحت عنوان کلاس قرآن به آموزش عرفان حلقه می پرداخته، خانم فهیمه اعرفی است که از مروجان عرفان حلقه است. در چند هفته گذشته پیرو اعتراضات عده‌ای از شهروندان به کلاس های غیر قانونی خانم اعرفی، ایشان بازداشت شده‌اند و از همسر ایشان خواسته شده تا تشکیل دادگاه و رسیدگی به جرایم متهمه با وثیقه او را از بازداشت بیرون ببرد.

حمیدرضا عسگری، همسر خانم اعرفی ابتدا به جای پذیرش تخلفات و قانون شکنی‌های صورت گرفته از سوی متهمه، ایشان را عارفۀ زمان دانسته و مدعی شده که همسرش ربوده شده است. حال آنکه طبق گفته‌های بعدی ایشان، معلوم می‌شود که از ابتدا افرادی با حکم قضایی همسر ایشان را بازداشت کرده‌اند و از مراحل مختلف این فرایند که کاملاً محترمانه بوده، فیلمبرداری و مستندسازی هم کرده‌اند.

متن زیر را یکی از محققان ما که در حال بررسی جزوات ترم‌های مختلف حلقه است، برایمان فرستاده‌اند. این مطلب مربوط به جزوه ترم هشت است که خانم اعرفی در آن توضیحاتی درباره سوره حمد می‌دهد:

 

بنام خدا

جزوه دوره (ترم) هشتم عرفان حلقه، صفحه 28

در ابتدای جزوه تأکید شده: مطالب این جزوه پیاده شده از روی سی دی صوتی است.

صحبت‌های استاد [طاهری]: جلسه قبل خانم اعرفی هم یک توضیحاتی به من دادند که خیلی جالب بود، قبل از اینکه من بروم سر بحث قدرت کمال و بقیه بحث‌هایم، من حیفم آمد که این توضیحات خانم اعرفی را نشنویم.

صحبت‌های یکی از حاضرین (خانم اعرفی، اسامی شیطان در حمد و سوره): با تشکر از شما استاد، در اون هفته که بحث حمد را کردید، ما در حمد و سوره 7 جا داریم که اسم شیطان می‌آید [!] ولی وقتی که ما این اسم شیطان را ندانیم که در کجاها قرار دارد، اصلأ اون حمد و سوره به اون درجه خودش نمی‌رسد که یکیش همین که شما درباره الحمدلله گفتید. الحمدُلله اینجا جدا می‌شود که اون الحمد خودش اگر به الله بچسبد و سر هم بشود، یعنی بگوییم الحمدُلله، «دولل» اصلأ اسم یکی از شیطان‌ها می‌شود، [!] بعد در ادامه الحمدالله الرب العالمین که اگر اونجا هم، هه به رب وصل شود، هرب هم باز یکی از اسم‌های شیطان است، بعد در ایاک نعبد و ایاک نستعین شما اون روز قشنگ باز کردید، ایاک را جدا کردید که فقط از او می‌خواهیم که اگر ما در اون جا، ک را به نعبد ونستعین وصل کنیم، باز هم کنعبد و کنستعین اسم شیطان است.

تا آخر 7 جا هست که ما اسم شیطان را داریم. ما این را سال‌ها پیش درسش را گرفته بودیم، ولی نمی‌دانستیم که چرا استاد ما به ما گفت حتمأ در نمازهایتان روی اینها سکت (توقف) را انجام بدهید. در کتاب‌ها و قرآن نیست. به ما گفتند علامت زدیم (استاد، جزو اضافه کاری‌هاست) شما آن روز که به ما درسش را دادید ما تازه فلسفه‌اش را فهمیدیم و من از شما خیلی ممنونم [!]

 

نکته قابل توجه:
 
آنچه خانم اعرفی در توجیه وقف در آیه الحمدُلله رب العالمین آورده، کاملأ اشتباه است. دلیل وقف در آیه مذکور این است که وقف بعد از کلمه الحمدُلله، وقف حَسَن است.
وقف حَسَن وقفی است که در آن عبارت اول از نظر معنا تمام و مستقل است؛ اما عبارت دوم از نظز لفظی ناقص است و برای تکمیل خود نیاز به عبارت اول دارد. وقف در این مورد بی‌اشکال است؛ چون عبارت اول معنای کاملی را می‌رساند؛ ولی ابتدا به مابعد لطفی ندارد.
باید در این وقف دنبال حُسن ابتدا بگردیم.
در آیه الحمدُلله رب العالمین، عبارت الحمدُلله از نظر معنایی کامل است که به معنی این است که حمد مخصوص خداست. اما قسمت دوم رب العالمین در واقع صفت الله است که اگر وقف شود صفت (رب العالمین) بدون موصوف بوده و از نظر معنایی صفت بدون موصوف می‌شود که از نظر قواعد ربان عربی اشکال ایجاد می‌شود.
 
پس آیه یعنی:
حمد مخصوص خداست که این خدا چنین صفاتی دارد که رب عالمین است رحمن و رحیم است.
 
خانم اعرفی قاعده تجوید را طوری توجیه می‌کند که حتی استاد خود را زیر سوال می‌برد؛ یعنی وقتی استادش سال‌ها قبل از آشنایی ایشان با طاهری، به ایشان درس تجوید می‌داده، وقف حَسَن را که از قواعد تجوید بوده، به ایشان یاد نداده یا خودش هم نمی دانسته؟
 
علاوه بر این عبارت الحمدُلله تشکیل شده از «الحمد+لِ+الله» و نمی‌توان از کلمه الله، دو لام را جدا کرد و هاء را در نظر نگرفت و دال را از الحمد جدا کرد و گفت دُلل و بعد توجیه کرد اسم شیطان ساخته می‌شود!
این بازی با آیات قرآن است و بزرگداشت شیطان که نامش همه جا پنهان است و در سوره حمد با این عظمت 7 بار نام او پنهان شده.
 
به‌راستی چنین توجیهاتی را ایشان از کجا آورده و در کدام تفسیر خوانده؟ گوینده چنین تفسیری به دنبال چه هدفی می‌تواند باشد؟ اگر واقعاً خودش به این حرف‌ها باور دارد، آیا می‌توان او را از نظر روانی آدم سالمی دانست؟!
کسی که در لباس معلم قرآنی که تحصیل‌کرده حوزه است، این‌طور قرآن خدا را بازیچه اهداف خود می‌سازد، آیا سزاوار دنباله‌روی است؟ چه بسیار افراد ناآگاه که در دام حرف‌های به‌ظاهر عالمانه چنین کسانی می‌افتند و چه آسیب‌هایی که ندیده‌اند و نمی‌بینند.
 
آسیب‌هایی که دامنه وسعت آنها ناپیداست و از این‌روست که امام صادق (ع): دو طایفه کمر مرا شکستند: عالم فاسد و بی‌حیا و جاهل مقدس‌مآب.
راستی که گوینده چنین کلماتی در باب سوره حمد در کدام گروه جای می‌گیرد؟ عالم فاسدی که به طور هدفمند قصد به انحراف‌کشیدن مردم را دارد یا جاهلی است که با ظاهر یک تحصیلکرده قرآنی به جان دین و ایمان مردم افتاده است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا