یادداشت هایی برای عرفان حلقه

نقدناپذیری و مجادله در عرفان حلقه

توضیح: کاربر “دانشجو” در پاسخ به “محمد امین” که در سایت ما شخصیت معروفی است! در زیر مطلب “متن استفتای پیشنهادی انجمن نجات از حلقه از محضر مراجع عالی‌قدر” مطالب خوبی نوشته است که جداگانه در اینجا می‌آوریم:

او در کامنت 37 خود نوشته است:

در پاسخ به محمدامین

در عرفان حلقه یک مشکل منطقی و معرفت شناختی اساسی وجود دارد که باید توسط طرفداران این فرقه پاسخ داده شود.

سوال این است که کسی که در مقابل این فرقه قرار دارد چگونه و با چه ابزار معرفتی می تواند نظریات و اعتقادات این فرقه را نقد نماید؟

ابزارهای معرفتی انسان محدود هستند؛ مثل حواس پنج گانه، عقل، [علم]، وحی به انبیا (کتب آسمانی)، روایات منسوب به افراد معصوم از گناه واشتباه (حدیث).

خود من به شخصه وقتی با طرفداران این فرقه بحث میکنم به این نتیجه میرسم که آنها تمامی این راههای کسب معرفت را به روی منتقدین می بندند. لذا بحث با آنها تا وقتی که یک روش معتبر برای نقد وجود نداشته باشد، بی فایده خواهد بود.

مثلا وقتی به آنها گفته میشود فلان اعتقاد شما با عقل سازگار نیست، در پاسخ می گویند: پله عقل را رها کن ما در پله عشق قرار داریم!

کامنت 38 او:

ادامه پاسخ به محمد امین
وقتی به آنها گفته می شود مطالب شما بر خلاف مسلمات علوم رسمی است، در پاسخ می گویند: علم بشری هنوز به حدی نرسیده که بتواند این مسائل را درک نماید.

وقتی به آنها گفته می شود اعتقادات شما با احادیث اهل بیت (ع) سازگاری ندارد، می‌گویند روایات شما اکثرا جعلی وغیر معقول است و ما روایات را قبول نداریم، قانون اساسی ما قرآن است!

جالب اینجاست که وقتی به آنها بگوئی که فلان اعتقاد شما با صریح آیات قرآن مخالف است، در پاسخ خواهی شنید که ظاهر قرآن ملاک نیست، باید به باطن آیات توجه نمود شما بیایید کشف رمز آیات را از استاد طاهری بپرسید تا به باطن آیات آگاه شوید. [حال آنکه برای تفسیر ابتدا باید علم آن را پیدا کرد و کسی که تخصصی در این کار ندارد، تفسیرهایش “تفسیر به رأی” است و اعتباری ندارد. (م.گلباز)]

کامنت 39 او:

ادامه پاسخ به محمد امین

و حالا وقتی میگوئیم حداقل اجازه دهید درستی اعتقادات شما را از علمای درجه اول سئوال نمائیم، در پاسخ آقای محمد امین مدعی است که نباید تفتیش عقاید کرد.

شما را به خدا ما چگونه می توانیم اعتقادات شما را نقد کنیم؟ لطفا یک راهی جلوی پای ما بگذارید تا بتوانیم با هم گفت‌وگو کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا