یادداشت ها

آیا جن می تواند به بدن انسان نفوذ کند؟

متن زیر را که برگرفته از کتاب عدل الهی استاد شهید مطهری است را بخوانید تا پاسخ پرسش هایتان را در مورد اعتقادات خرافی عرفان حلقه در مورد نفوذ جن به بدن انسان و یا ابلیس خالق جهان دوقطبی را دریابید و متوجه انحرافات اساسی فرقه انحرافی حلقه شوید.

استاد مطهری رضوان الله علیه:

قلمروى شيطان «تشريع» است نه «تكوين»، يعنى قلمروى شيطان فعاليتهاى تشريعى و تكليفى بشر است. شيطان فقط در وجود بشر مى‏تواند نفوذ كند نه در غير بشر. قلمروى شيطان در وجود بشر نيز محدود است به نفوذ در انديشه او نه تن و بدن او. نفوذ شيطان در انديشه بشر نيز منحصر است به حدّ وسوسه كردن و خيال يك امر باطلى را در نظر او جلوه دادن. قرآن اين معانى را با تعبيرهاى «تزيين»، «تسويل»، «وسوسه» و امثال اينها بيان مى‏كند؛ و اما اينكه چيزى را در نظام جهان بيافريند و يا اينكه تسلّط تكوينى بر بشر داشته باشد، يعنى به شكل يك قدرت قاهره بتواند بر وجود بشر مسلّط شود و بتواند او را بر كار بد اجبار و الزام نمايد، از حوزه قدرت شيطان خارج است. تسلّط شيطان بر بشر محدود است به اينكه خود بشر بخواهد دست ارادت به او بدهد:

إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ‏ (نحل/ 99 و 100).
«همانا شيطان بر مردمى كه ايمان دارند و به پروردگار خويش اعتماد و اتّكا مى‏كنند تسلّطى ندارد، تسلّط او منحصر است به اشخاصى كه خودشان ولايت و سرپرستى شيطان را پذيرفته و مى‏پذيرند.»

قرآن از زبان شيطان در قيامت نقل مى‏كند كه در جواب كسانى كه به او اعتراض مى‏كنند و او را مسئول گمراهى خويش مى‏شمارند مى‏گويد:

و ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ‏ (ابراهيم/ 22).
«من در دنيا قوّه اجبار و الزامى نداشتم. حدود قدرت من فقط «دعوت» بود. من شما را به سوى گناه خواندم و شما هم دعوت مرا پذيرفته و اجابت كرديد، پس مرا ملامت‏ نكنيد، خويشتن را ملامت كنيد كه به دعوت من پاسخ مثبت داديد. ارتباط من با شما صرفاً در حدود «دعوت» و «اجابت» بوده و بس.»

در جهان‏ بينى اسلامى، هيچ موجودى نقشى در آفرينش به صورت استقلال ندارد. قرآن براى هيچ موجودى استقلال قائل نيست. هر موجودى هر نقشى را دارد بصورت واسطه و مجرا واقع شدن براى مشيّت و اراده بالغه الهيّه است. قرآن براى فرشتگان، نقش واسطه بودن براى انفاذ مشيّت الهى در خلقت قائل است؛ ولى براى شيطان حتى چنين نقشى نيز قائل نيست، تا چه رسد به آنكه او را در خالقيّت مستقل بداند آن‏چنان‏كه در اوستا اهريمن خالق مستقلّى است در برابر آهورامزدا.
شيطان از نظر قرآن به هيچ وجه قطبى در مقابل خداوند نيست، حتى قطبى در برابر فرشتگان كه به اذن پروردگار دست‏اندركار خلقت‏اند و مجرى مشيّت الهى در آفرينش اشياء مى‏باشند نيز نيست.

در جهان‏بينى اسلامى، فرشتگان نقشى اجرائى در نظام تكوين دارند، بر خلاف جن كه از اين نظر هيچ نقشى ندارد. رديف قرار دادن «جنّ و ملك» در ادبيّات اسلامى، به اعتبار اشتباهى است كه مسلمين از سابقه ذهنى با مفاهيم زردشتى دامن‏گيرشان شده است.

به اصل مطلب برگرديم: جهان‏بينى اسلامى بر خلاف جهان‏بينى زردشتى و مانوى و مزدكى يك قطبى است. شيطان از نظر قرآن مصداق: الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ‏ (سجده/ 7) و همچنين مصداق: رَبُّنَا الَّذِي أَعْطى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى‏ (طه/ 50) است.

البته معنى و مفهوم اضلال و قلمروى شيطان در اين پست همان است كه قبلًا اشاره شد و نه بيشتر؛ يعنى هيچ‏گونه اجبار و الزامى نسبت به بشر در كار نيست، هر چه هست «وسوسه» است و «دعوت» است و «تزيين» است و «تسويل».تذكر اين نكته لازم است كه مقصود ما از اينكه تكوين از قلمروى شيطان خارج است اين نيست كه شيطان هيچ نقشى در تكوين ندارد. مگر ممكن است موجودى در عالم تكوين وجود داشته باشد و هيچ نقش و اثرى نداشته باشد؟! مقصود اين است كه شيطان نه خالق مستقلّ بخشى از موجودات و قطبى در برابر خداوند است، و نه در نظام طولى جهان مانند فرشتگان نقشى از تدبير و اداره كائنات به او سپرده شده است، و نه تسلّطش بر بشر در حدّى است كه بتواند او را به آنچه مى‏خواهد مجبور نمايد.قرآن براى شيطان و جن، نقشى در تكوين قائل است اما مجموعاً از نقش انسان برتر و بالاتر نيست.

منبع: مجموعه آثار شهيد مطهري (عدل الهى)، ج‏1، ص: 95 تا 98

استفاده از این مطلب با ذکر سایت نجات از حلقه آزاد است.

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. با عرض سلام و خدا قوت .
    با مطلب عالی بالا ، پنبه ی عرفان قلابی حلقه زده شد… تشکر فراوان از مدیر و دیگر عوامل خدوم و کوشای سایت نجات از حلقه.

  2. چند وقت پیش حلقه ایها سخنان شهید مطهری را درباره مطلبی تحریف کرده بودند، حالا ببینیم با مشاهده سخنان استاد مطهری که در اینجا آمده به خود می آیند یا نه؟!

  3. بسم اله الرحمن الرحیم.با عرض سلام.
    جنیان میتوانند در ذهن انسان نفوذ کنند اما میتوانند حرکات فیزیکی انسان را بدون نفوذ در جسم آنان تحت کنترل خود در بیاورند.این را خود شخصا تجربه کرده ام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا