مقالات

معجزه برای فروش

 
باور درمانی (Faith Healing، ایمان‌درمانی، انرژی‌درمانی) روش درمانی‌ست که در آن بیماران با متوسل شدن به شفادهنده (Healer) ها سعی در درمان بیماری خود از طریقی غیر از روش مرسوم پزشکی را دارند.
 
Miracle_for_sale

 
این روش درمانی طرفداران خاص خودش را دارد و بازار آن در کشورهای پیشرفته هم داغ است.

در حالی که بسیاری از “درمانگر‌های عقیدتی” شیادانی هستند که به طمع کسب ثروت و با سوء استفاده از اعتقادات مردم سعی در بهره‌برداری از بیماران ناامید را دارند.

موضوع وقتی جدی و خطرناک می‌شود که بیماران تشویق به کنارگذاشتن داروها و دست کشیدن از درمان پزشکی و درعوض رو آوردن به دعا برای شفا یافتن می‌شوند.

درن براون (Derren Brown) منتالیست و شعبده باز مشهور انگلیسی در مستندی به نام “معجزه برای فروش” (Miracles for Sale) سعی می‌کند تا با آموزش دادن مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و حقه‌ها به یک فرد معمولی، او را به یک “درمانگر ایمانی” تقلبی تبدیل کند و از این طریق نشان دهد این قبیل افراد دارای قدرت خاصی نیستند و تنها بیماران را دچار این توهم می‌کنند که شفا یافته اند یا خواهند یافت.

شاید در نگاه اول موضوع این مستند مختص کشورهای غربی و کلیسا و مسیحیت به نظر بیاید و این‌طور تصور شود که این نوع خاص از کلاهبرداری در جامعه ما به چشم نمی‌خورد.

اما با اندکی دقت متوجه خواهید شد که از دعانویس‌های قدیمی گرفته تا مدعیان انرژی‌درمانی، فرادرمانی، عرفان‌های کیهانی و حلقه‌ای و… همه از روش‌های مشابه برای فریب مخاطبانشان بهره می‌گیرند.

از آنجا که احتمال رشد این قبیل روش‌های درمانی و رونق گرفتن این سبک خاص شارلاتانیسم در کشور زیاد است، شما را به تماشای این مستند و آشنا شدن با روش‌ها و تکنیک‌های فریب مخاطب دعوت می‌کنیم.

ویدئوی زیر خلاصه‌ی ۳۸ دقیقه‌ای مستند مذکور است که در سال ۲۰۱۱ از شبکه‌ی ۴ تلوزیون انگلیس پخش شد و اکنون با زیرنویس فارسی در اختیار شما قرار میگیرد.

 

لینک مشاهده در آپارات:

http://www.aparat.com/v/1YsMo

 

دانلود فیلم با کیفیت پایین

لینک های دانلود بیشتر را در سایت گمانه  ببینید.

 

 منبع: سایت گمانه

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا