مقالات

چرا حلقه موفق بوده؟


با توجه به انحرافاتی که در عرفان حلقه وجود دارد و آسیب هایی که افراد وارد شده به این کلاس ها دیده اند، چرا عده ای از آن استقبال می کنند؟

عرفان حلقه به عنوان یکی از فرقه هایی که با خاستگاه داخلی در حوزه جنبش های معنوی نوین (جمن) به وجود آمده، در مدت بیش از ده سال توانست در شهرهای گوناگون کشور افرادی به خود جذب کند. که نسبت به سایر فرقه های به وجود آمده با خاستگاه داخلی گسترش بیشتری پیدا کرده است. پرسش اصلی این یادداشت این است که علل گرایش به عرفان حلقه چه بوده است؟
هدف از این بررسی ایمن سازی جامعه از آلودگی به فرقه های مدعی معنویت گرایی است. در صورتی که مردم، شخصیت های فرهنگی و فرهیختگان کشور پاسخ این پرسش را بدانند، می توانند از تکرار رویدادهای مشابه پیش گیری کنند.

تکیه بر مشکلات سخت و اساسی مردم

عرفان حلقه با ادعای درمان دردها و بیماری ها به میدان آمد. بسیاری از مردم هر کدام به نوعی با بیماری های گوناگون خود یا عزیزانشان درگیر هستند و برای درمان دردها حاضرند دست به خیلی کارها و بزنندو هزینه های زیادی را بپردازند. برای افرادی که در چنین شرایطی به سر می برند، راستگو دروغگو، مدعی و واقعی فرقی نمی کند، هر جا که روزنه امیدی گشوده شود و پرتو امید بخشی بتابد، قابل چشم پوشی نیست.
عرفان حلقه با این ادعا که می تواند افراد را به شعور کیهانی متصل کند و اتصالات و حفاظ های قرار گرفتن در حلقه رحمت عام الاهی را به مردم تفویض کند، درمان دردها را به مردم وعده می دهد. اینکه چقدر ازا این ادعا دروغ است، چقدر آن با تلقین و سایر فنون انرژی درمانی و غیره انجام می شود، خارج از موضوع این نوشته است. اما همین که یک فرقه ای بیاید و امید به درمان درها را به مردم بدهد و این درمان را به حلقه های رحمت عام الاهی و شعور کیهانی و اموری معنوی و دینی نسبت دهد، می تواند از سوی مردم دردمند مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از ظواهر دینی

این فرقه در متون و منابع خود از جمله اساس نامه و دوره های آموزشی با انواع تحریفات معنوی از آیات قرآن استفاده می کرد. مردم به سخنان کسی که از قرآن برای شان سخن بگوید گوش می دهند و این روش مزورانه توانست عرفان حلقه در جذب مردم و گسترش میان آنها موفق کند.

استفاده گسترده از رسانه ها

در حالی که دوره های عرفان حلقه در شهرهای مختلف برگزار می شد، مقالات و یاداشت هایی با نام محمد علی طاهری در نشریات و روزنامه های گوناگون منتشر می شد. بارها و بارها روزنامه های پرتیراژ و بلند آوازه مطالبی را با نام محمد علی طاهری منتشر می کردند. 
فعالیت رسانه ای عرفان حلقه هم تبلیغ و شناخت اینجاد می کند و هم اعتماد. چون حضور مستمر یک فرد در رسانه و یا انتشار مطالب متعدد از یک نفر در نشریات انس و شناختی را به وجود می آورد که نتیجه طبیعی آن اعتماد به مطالب و گفته ها و سایر اعمال اوست.

برنامه گسترش هرمی شکل

عرفان حلقه به این صورت است که هر کس با شرکت در هشت ترم حدود هجده ساعت استاد یا به تعبیر رایج در میان عضای حلقه مستر می شود. حالا این فردی که کمتر از صد و پنجاه ساعت آموزش دیده است، می تواند حلقه های آموزشی دیگری را تشکیل دهد و به دیگرانی آموزش دهد. همین طور شاگردان این فرد می توانند به گروهی دیگر آموزشی دهند. این رون هرمی شکل موجب توسعه سریع آموزش ها و افزایش اعضای می شود.

منافع اقتصادی

مسترها برای برگزاری کلاس ها از شرکت کنندگان در هر ترم پنجاه هزار تومان یا هفتاد هزار تومان و یا مبالغ دیگر را دریافت می کنند. به این ترتیب کسی که صدوپنجاه ساعت آموزش دیده استاد کلاسی می شود که با هجده ساعت آموزش به ده نفر پانصد هزار تومان دریافت می کند. با توجه به اینکه هر ترم شش جلسه سه ساعتی است، یک مستر می تواند هر هفته یک ترم بر گزار کند و با یک کار نیمه وقت در یک ماه دومیلیون تومان در آمد داشته باشد. با کسر هزینه های ثبت نام و پذیرایی در کلاس و اجاره یک کلاس با گنجایش ده نفر مبلغ باقی مانده بسیار چشم گیر خواهد بود.

نمایش های جذاب

در بعضی از دوره ها که با نام تشعشعات دفاعی برگزار می شد، معمولا شخص طاهری یا بعضی از مسترهای خاص نمایشی را به راه می انداختند که نشان دهند جن ها و نفوذ آنها در بدن انسان موجب بیماریها هستند و آنها می توانند این جن ها را خارج کنند. بدون تردید این نوع معرکه گیری ها و نمایش ها برای بعضی جذاب است و ارزش سرگرمی دارد. در نتیجه باعث گرایش به این فرقه و شرکت در دوره ها می شود.

قدرت های شگفت انگیز

عرفان حلقه می گوید در همان ترم اول آموزش افراد را به حلقه های رحمت عام الاهی یا شعور کیهانی متصل می کند و در اثر این اتصال، افراد توانایی درمان گری پیدا می کنند. یا به عبارت دیگر افراد می توانند واسطه انتقال درمان از شعور کیهانی باشند. البته این تنها قدرت نهفته در یکی از حلقه های شعور کیهانی است. سایر حلقه های دیگر نیز موضوع خاص خود و قدرت های ویژه ای دارند که اعضا بدون زحمت تقوا و تزکیه و ایمان به خداوند و هر گونه تدین می توانند به آن متصل شوند، تنها کافی است که از طریق مرکزیت
عرفان حلقه این اتصالات تفویض شود.
از گذشته گروهی از افرادی که به دنبال عرفان می رفته اند برای همین قدرت های شگفت انگیز بوده است. حالا در عرفان حلقه راهی پیشنهاد می شود که بدون زحمت ریاضت و تزکیه نفس و تقوا می توان به این نیروها رسید. به این ترتیب یکی ادیگر از عوامل جذابیت و گرایش به عرفان حلقه قدرت گرایی و نیروهای شگفت انگیزی است که این فرقه مدعی برخوردار کردن اعضای از این قدرت هاست.
در مجموع هفت علت را می توان به طور خاص برای گرایش به عرفان حلقه برشمرد. یکم، تکیه بر مشکلات سخت و اساسی مردم. دوم، استفاده از ظواهر دینی، سوم، استفاده گسترده از رسانه ها، چهارم، برنامه گسترش هرمی شکل، پنجم، منافع اتقصادی، ششم، نمایش های جداب، هفتم، قدرت های شگفت انگیز.

 

 منبع: سامانه پاسخگویی آنلاین موسسه بهداشت معنوی

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا