مقالات

مدتی است که یکی از آشنایان در کلاس هایی شرکت می کنند

 
مدتی است که یکی از آشنایان در کلاس هایی شرکت می کنند. در ابتدا نسبت به مطالب مطرح شده در کلاس کمی مشکوک بودند اما به تدریج این شک نیز بین رفت.حال چگونه می توان مطمئن شد که این کلاس جز کلاس های عرفان حلقه یا موارد مشابه هست یا خیر؟

متن کامل سوال:
با سلام
مدتی است که یکی از آشنایان در کلاس هایی شرکت می کنند. در ابتدا نسبت به مطالب مطرح شده در کلاس کمی مشکوک بودند اما به تدریج این شک نیز بین رفت و تمام موارد مورد نظر آنان را اجرا می کند و خود را رهروی راه سلوک می داند.
حال چگونه می توان مطمئن شد که این کلاس جز کلاس های عرفان حلقه یا موارد مشابه هست یا خیر؟
آیا شما برای شناسایی این کلاس ها کارشناسانی دارید که به صورت غیر محسوس در این کلاس ها شرکت کرده و آن ها را شناسایی کنند؟
این موضوع باعث نگرانی شده است. لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

متن جواب:
متأسفانه کلاس های حلقه و مشابه آن روز به روز بیشتر می شود و افراد بیشتری را به دام خود می کشد. مهمترین نشانه های قابل تشخیص و سنجش در جریان های انحرافی مدعی معنویت این موارد است: عدم تقید به مسائل شرعی، تفسیر بی مبنای آیات و روایات و یا اصول دین مثلا تعریف متفاوتی از خدا یا معاد یا روح و نیز تفسیر های بی ربط فروع دین مثل اینکه نماز یعنی اتصال و بی اهمیت شمردن عمل به مناسک دینی که منجر به سستی در پایبندی به تعالیم دینی می شود.
در این مورد باید توجه کنید که اگر شک و تردید پیش می آید از این شک و تردید پی روی نکنیم و تا مطمئن نشده ایم ادامه ندهیم. قرآن کریم برای توصیف گمراهان آنها را کسانی معرفی می کند که از شک و گمان پیروی می کنند و باورهای روشن را به تیرگی تردید می سپارند. در این شرایط باید از عالمان دین پرسید و آنچه موجب و شک و تردید شده را عرضه کرد، اگر تأیید شد که قابل استفاده است و اگر رد شد باید آن را رها کرد. به طور طبیعی اگر انحرافی را دنبال کنیم و با آن انس بگیریم پس از مدتی حق به نظر می رسد و دیگر رها کردن آن دشوار است.
بنابراین بهتر است آنچه در ابتدا موجب شک و تردید بوده صادقانه مطرح شود، تا وضعیت کلاس های مورد سوال شما روشن شود. به این ترتیب معیارها و نشانه های تشخیص انحراف هم کاملا آشکار می گردد.

 

 منبع: سامانه پاسخگویی آنلاین موسسه بهداشت معنوی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا