نقد اصول عرفان حلقه

نقد اصول فرقه حلقه – نقد اصل 12(اعتقادات زیربنا و روبنا)؛ نقد اول( کاستی ادیان)؛

اصل12) اعتقادات زیربنا و روبنا

اعتقادات افراد به دوبخش زیربنا و روبنا تقسیم می شود: زیربنا بخش اشتراک فکری همه انسان ها بوده، همان گونه که دربخش نظری وعملی عرفان کیهانی(حلقه) به اثبات می رسد، شعورالهی و یا هوشمندی حاکم برجهان هستی است، که دراین شاخه عرفانی مورد بهره برداری قرارمی گیرد. روبنای فکری نیز شامل دستورالعمل های ادیان و مذاهب و تعاریف و راه های مختلف رسیدن به تعالی است، که آن نیزخود می تواند به دو بخش اشتراکی و اختصاصی تقسیم شود.  درعرفان کیهانی(حلقه)، زیربنای فکری انسان مورد بررسی اصلی قرارگرفته، درمورد روبنای فکری اشتراکی، تعاریفی پیشنهاد می نماید وبا بخش اختصاصی روبنای فکری انسان ها که شامل اعتقادات و مراسم و مناسک مختلف است، برخورد و مداخله ای ندارد. درواقع، عرفان کیهانی(حلقه)، شعورالهی را به طور نظری و عملی ثابت نموده، از این طریق وجود صاحب این هوشمندی یعنی خداوند را به اثبات می رساند و در واقع این عرفان، منجر به خداشناسی عملی می گردد[1].  نویسنده در اینجا تقسیمی جدید برای اعتقادات انسان ها ارائه کرده است، از آنجا که بنیانگذارعرفان کیهانی، چشم انداز این مکتب را برای سراسرجهان ترسیم نموده، تقسیم مزبور چنان فراگیر است که در بخش زیربنا به یک اعتقاد مشترک بین تمام مردم دنیا اشاره می کند. این زیربنای اعتقادی مشترک عبارت است ازاعتقاد به شعور کیهانی و هوشمندی حاکم بر جهان هستی، در واقع این بیان، شالوده اعتقادی پیروان عرفان کیهانی را ترسیم کرده و نوعی نظام اعتقادی را پایه ریزی می کند. اصل های پیشین، رویکرد جهان شناسی داشت و این اصل، ایدئولوژی اعتقادی عرفان کیهانی را بازگو می کند، در این اصل به مطالب زیر اشاره شده است: ۱- اعتقادات انسان ها به دو بخش زیر بنا و روبنا تقسیم می شود. در اعتقاد زیر بنا همه انسان ها مشترک اند ولی در روبنا از یکدیگر متمایز می شوند. ۲- اعتقاد زیر بنا عبارت است از اعتقاد به شعور کیهانی و هوشمندی حاکم بر جهان هستی. ۳- اعتقاد رو بنا عبارت است از دستورالعمل های ادیان و مذاهب و راه های مختلف رسیدن انسان به تعالی. ۴- اعتقادات روبنا می تواند به دو بخش اشتراکی و اختصاصی تقسیم شود. ۵- عرفان کیهانی، متصدی بررسی زیربنای فکری انسان هاست. ۶- عرفان کیهانی در مورد رو بناهای فکری تعاریفی را پیشنهاد می کند. ۷- عرفان کیهانی با بخش اختصاصی روبناهای اعتقادی انسان ها برخورد و مداخله ای ندارد. ۸- عرفان کیهانی، شعور الهی را به طور نظری و عملی ثابت می کند. ۹- عرفان کیهانی از طریق اثبات شعور الهی، وجود خداوند را به صورت عملی اثبات می کند و به خدا شناسی عملی منجر می شود. ★ نقد اول) کاستی ادیان تقسیم باورهای انسان ها به دو دسته زیربنا و روبنا با آن اعتباری که نویسنده بیان می کند ( یعنی اعتقاد زیربنا را اعتقاد به شعور کیهانی می شمارد و آموزه های عملی ادیان را روبنا قرار می دهد) تقسیم عجیبی است. از آنجا که در آموزه های ادیان، مسئله شعور الهی ( با آن نگاهی که نویسنده دارد) مطرح نیست معلوم می شود چنین تقسیمی به طور تلویحی به کاستی و نارسایی همه ادیان اشاره می کند و آموزه پیشنهادی خود را برتر از آموزه های ادیان قرار می دهد. آیا چنین دیدگاهی به تأسیس دینی جدید منتهی نخواهد شد!؟[2].

 

 

 

 

پی نوشت:

[1]. عرفان کیهانی، اصل 12، ص 70.

[2]. برگرفته از کتاب افسون حلقه.

نوشته های مشابه

28 دیدگاه

  1. غلط کرد طاهری. طاهری اگر ختم نبوت را می فهمید این قدر وقیحانه گنده تر از دهانش حرف نمی زد.

  2. آخه وصل بشی به این شبکه بی ریخت به چه درد می خوره!؟ دیدیم طاهری وصل شد چی شد برون ریزی کرد یه جفتک زد به دوربین مستند حلقه ی شیطان همه چی رو درب و داغون کرد! تو ترکیه موجودش بیرون ریخت پرید یقه طرف رو گرفت نزدیک بوده خفش کنه! شاگرداشم مثه خودش مرتب بیرون ریزی خفن دارن. یکی می زنه شوهرش رو لت و پار می کنه! یکی هم بچه خودش رو موش می بینه با دمپایی میفته به جونش! بخوام از این شبکه بی شعور بنویسم انگشتام ورم میکنه

  3. باسلام خدمت مدیر زحمت کش این سایت
    باز سوالی برایم پیش آمد می خواستم خواهش کنم راهنمایی بفرمایید.ممنون
    اگر به فرض قبول کنیم هوشمندی همان روح القدس است، آیا ارتباط با روح القدس برای همه در هر زمان که بخواهند ممکن است؟!

    1. سلام دوست گرامی.
      یکم) قانونِ ارتباطی که در عرفان حلقه بین انسان و خدا به واسطه ی هوشمندی تعریف می شود صرفا به معنای جبرئیل نیست و گاهی هوشمندی منفی (شیطان) در این ارتباط نقش ایفا می کند.
      دوم) در این فرقه ی ضاله، ملک ِهوشمندی مثبت در ساحت جهان دو قطبی جبرئیل است نه در سایر جهان ها (هیچ قطبی و تک قطبی).
      سوم) ناگفته پیداست که این ادعاهای عرفان حلقه تعمیم باب نبوت است ، آنچنانی که در سایر فرقه ها مثل برخی جریانات صوفیه نبوت و ولایت عمومی می شود به واسطه ی اقطاب.
      چهارم) همه ی شبکه ی شعور و جهان های دوقطبی در این فرقه خیال پردازی بیش نیست و خداوند هرگز و هرگز اولا چنین قوانین و ارتباطاتی را برای بشر فراهم نکرده و اصلا هیچکدام از این نظاماتی که طاهری برساخته است وجود خارجی ندارند.

      نتیجه: ارتباط با جبرائیل علیه السلام به نحوی که عرفان حلقه مدعی است یک دروغ بزرگ و غیر قابل پذیرش است و تعمیم باب نبوت است.در این فرقه پاکی و ناپاکی و دین داری و بی دینی به گفته ی رهبر آن نقشی در ارتباط با جبرائیل و خداوند ندارد که این مسئله خلاف صریح آموزه های دینی است.

  4. خیلی ممنون از پاسخی که ارایه دادید. واقعا آموزه های حلقه مبنای درستی ندارد. حتی من از یک استادی خواندم که گفته بود ارتباط با جبرئیل (ع) این طور نیست که حتی آنکه آمادگی وصل را دارد هم هر زمان دلش خواست وصل شود و وصل کند! بلکه ارتباط و اتصال از آن سو بوده و همیشگی هم نیست.

  5. من نمی دونم چرا دنبال کثرتید؟؟!! چه عیبی داره یکبار اتصال را محققانه تجربه کنین؟؟؟ من از مدیر این سایت می پرسم چه ایرادی دارد همه انسان ها با هر دین و اندیشه ای به وحدت برسن و با هم بنشینن در اتصال با حلقه وحدت و از هوشمندی حاکم بر هستی بهره مند شوند و رحمانیت عام الهی از رهگذر این اتصال شامل حالشان شود و به آگاهی که لازمه کمال هست برسند؟؟؟؟

    1. شرط اتصال، تسلیم در مقابل طاهری هستش و مطمئنا در دین امر نشده که در مقابل انسان ها تسلیم بشه فرد.اشکالات به وحدت رسیدنِ منهای دین هم بسیاره که مهمترینش نفی و حذف دین هست.

  6. چرا ابلیس را قطبی در مقابل خدا قرار می دهید؟؟؟؟!!! مگه میشه کسی در مقابل خدا بایسته؟؟؟؟؟!!!!! چشم ها را باید شست / جوری دیگر باید دید. بجای این که مردم را از ابلیس بترسانین حقیقت را بگید تا ظاهر بین نباشن… باید ما صلح کنیم با اجزای هستی… ما مدیون ابلیسم چون باعث شد چشم آدم که ما از کثراتشیم ، به روی حقیقت باز بشه و آگاه بشه. اون بود که جهان دو قطبی رو خلق کرد. طلب خیر میکنم براتون

    1. این عرفان حلقه است که ابلیس رو در مقابل خداوند قرار داده که به او قدرت خلق جهان دو قطبی رو داده.در دین هیچ گاه گفته نشده که با ابلیس و شیاطین به صلح برسید بلکه دائما سفارش به دشمنی با اونها شده.
      شما هم بهتره چشم هاتون رو بشوئید و مثل مسلمین به دین بنگرید و حقیقت ابلیس رو در قرآن ببینید.

  7. شاید بگید آگاهی به پیامبران اختصاص داره ولی یادتون نره که ما از زنبور کمتر که نیستیم! وقتی به یه حشره وحی میشه چرا به ما نشه؟؟؟؟؟

    1. بله به شیاطین هم وحی میشه.نکنه انسان ها از شیاطین کمترن؟
      وَ لاَ تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ وَ إِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ
      و از آنچه نام خدا بر آن برده نشده، نخوريد! اين كار گناه است؛ و شياطين به دوستان خود مطالبى مخفيانه القا مى‌كنند، تا با شما به مجادله برخيزند؛ اگر از آنها اطاعت كنيد، شما هم مشرك خواهيد بود! (الأنعام‏ 121)
      وقتی باب اظهار نظر در دین رو باز می کنید همین میشه تبعاتش.

  8. یکجا ادعا کرده شبکه شعور جبرئیل است و یکجا گفته این شبکه به دو بخش منفی و مثبت تقسیم میشه! مگه میشه استغفرالله جبرئیل که فرشته امین وحی الهی است ،استغفرالله نصفش منفی باشه و نصف دیگش مثبت؟؟

  9. آخه طاهری چه مزیتی نسبت به دیگران داره که همه دنباله روی اون بشن؟؟ کسی که نه سواد درستی داره و نه اخلاق و رفتار درستی داره و نه ادب درستی داره. این آدم حتی نمی تونه اعصاب خودش رو کنترل کنه! آخه این شخص ارزش نداره.

  10. به نظر حقیر اصلن بازگو کردن چرت های این شخص هم لازم نیست. اینجور افراد را باید جدی باهاشون برخورد کرد تا مثه یه بچه کوچولو ساکت بشن…

  11. طاهری با زیربنا قرار دادن هوشمندی و روبنا قرار دادن دین، در واقع می خواهد بگوید او مبعوث شده تا کم و کاست زیربنایی و اصلی دین را (حتی دین متکامل اسلام!) رفع کند و نقص دین (حتی اسلام بعنوان آخرین دین الهی!) را رفع کند و نقطه اساسی ضعف دین (حتی دین مبین اسلام!) را به قوت مبدل نماید!!!

  12. با عرض سلام .طاهری در مورد تشکیل عوالم دیگر و احیانا موجوداتی که در آنها زندگی میکنند و کلا در موردمخلوقات فضایی و ناشناخته در کرات دیگر هم نظر داده و در مورد خلقت آنها هم عقلش پاره سنگ رفته یا خیر؟با تشکر فراوان

  13. سرکرده گروهک حلقه با اتصال به شبکه شیطانی حلقه دچار توهم بزرگی شده و به درمان نیاز دارد. زیاد حرفهایش را جدی نگیرد

  14. اصلا کسی که ثبت نام می کنه در کلاس هایی مثل عرفان حلقه در اصل دین خود را کامل و کاربردی ندانسته که رفته در این کلاس ها شرکت کرده چون اگر کسی دین خود را انسان ساز می دانست که در کلاسی شرکت نمی کرد که معتقدند که زیربنا آن چیزی است که در اختیار آنهاست و آنها هستند که مرکز پخش انحصاری آن هستند.

  15. سلام
    بدینوسیله تشکر می کنم از مدیر محترم این سایت و همکاران ایشان که با تلاش شجاعانه و خستگی ناپذیر خود باعث آگاهی افرادی مانند بنده شده اند و این سایت مثل یک کارگاه آموزشی شده است برای ما. موید باشید

  16. حلقه وحدت بخواند:
    نکنه میخوای من رو گول بزنی بیام اتصال بشنیم جنی بشم!؟ ای جنس خراب… ولی من از تو زرنگترم. گول نمی خورم. نمیخوام مثه طاهری بشم که جفتک میزنه. پولم رو نمیدم به تو. تو هم بهتره بری یه شغل آبرومند پیدا کنی. اگه میخوای مشهور بشی هم برو هنرپیشه بشو. آره جونم

  17. من اتصال به حلقه رو امتحان کردم اما خوشبختانه شستشو های ذهنیشون روی من.کارگر نبود من میگم باید خیلی محکم تر با این جریان مقابله کرد چون تمام هدفشون برچیدن نظام و دینه اینا از داعش خطرناکترن از جایی سازماندهی میشن من به خونه ی دوستم دعوت شدم گفت مهمان دارن اونجا یکی از مسترها بود اون موقع حلقه عرفان رو نمیشناختم کاراشون واسم جالب بود اما جالبتر بود یه مستر 500هزارتومن کرایه راهش بشه از تهران بیاد شهرستان واسه فرا درمانی چند تا دختر؟ بدون اینکه هزینه ای بگیره.. خوب اینها مشکوکن یکبار هم خود مستر تشنج وحشتناکی کرد اگه درمانگر هستن چرا خودشون مشکل دارن؟ حالا که طرف رفته تهران چرا اینقدر پیگیره مدام زنگ میزنه که بشینید تو ارتباط تو اون جلسه میگفت هر کی ویروسش نریخت بیرون من رگ گیری میکنم باید لخت شین تا رگ گیری کنم رگ پشت پاتونو تا نوک سرتون ماساژ بدم چون غیر ارگانیکها اونجا خونه میکنن و اصطلاحا شما بسته میشید به نظر من این فرقه زیادی خطر ناکن مستره قشنگ میگفت ایران از ما میترسه چون میتونیم نظامو بهم بزنیم … من هیچوقت با حلقه کار نکردم اما از وقتی شناختمشون تصمیم گرفتم هر کاری میتونم در مقابله باهاشون انجام بدم من دانشگاه تدریس میکنم از کلاس خودم شروع میکنم به اگاهی دادن

  18. انسان بخشی از روح خداست و خداوند از رگ گردن به انسان نزدیکتره جسمی که جایگاه روح خداست جسمی که نزدیکتر از رگ گردنش حضور خدا احساس میشه چطور میتونه محل زندگی شیطان و اجنه وویروسها باشه؟ انسانها موکل نگهبان دارن مگه ممکنه جن براحتی وارد بدن بشه الودگی های انسانها همون گناهانشونه اون هم با توبه پاک میشه وقتی راهای ساده ای مثل نماز وتوبه هست چرا لقمه رو میپیچونیم دور گردنمون میریم دنبال فرا درمانی یکم فکر کنیم دشمن رو بشناسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا