نقد اصول عرفان حلقه

نقد اصول فرقه ی حلقه – اصل 4(شعور کیهانی وجه مشترک بین انسان ها)؛ نقد: چهارم، پنجم؛

 

نقد چهارم) منتهای سلوک عرفان کیهانی

 

گرانیگاه عرفان کیهانی، شعور کیهانی است. بنیانگذار این عرفان، چنان به این موضوع پرداخته که مبتدا و منتهای سلوک خود را تحکیم باور به آن قرار می‌ دهد. در گام بعدی است که نوبت به خدا می ‌رسد تا به عنوان صاحب این هوشمندی مطرح گردد و می ‌گوید:

نظر به این که هوشمندی حاکم بر جهان هستی، می‌ بایستی خود از جایی ایجاد شده و در اختیار منبعی باشد، این منبع را صاحب این هوشمندی دانسته، «خدا» می ‌نامیم.[1].

چگونه عرفان کیهانی خود را تابع عرفان اسلامی و ایرانی می ‌داند اما از سلوک به سوی خدا سخنی نیست. سهم خدا در این میان تنها «خداشناسی عملی»[2] است که سالک بعد از سلوک خود یعنی «فرادرمانی»، آن را به دست می‌ آورد. گاه نیز در هماورد شعور کیهانی و خدا، چون شعور کیهانی کارها را انجام می ‌دهد کسب اجازه از خدا هم لازم نیست.؛

انجام کار درمانگری هیچ کارما و عکس العمل منفی برای انسان نداشته، برای انجام آن نیاز به کسب اجازه از خداوند نیست، زیرا توسّط شعور الهی انجام می ‌شود، نه توسّط درمانگر [3].

آیا می ‌توان چنین ادبیاتی را، عرفانی دانست!؟

در عرفان اسلامی سخن از این است که عارف، همواره خدا را می ‌بیند و سلوکش به سوی اوست و هیچ چیز او را از توجّه به فاطر آسمان‌ها و زمین باز نمی‌ دارد؛

رِجَالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ [4]؛

مردانی که نه تجارت و نه معامله ‌ای آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و ادای زکات غافل نمی‌ کند. وجهه همت عارف، همواره خداست؛ و هر سخنی، کاری، حالت و رفتاری تنها برای اوست؛

قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ[5]؛

بگو: نماز و عبادات من و زندگی و مرگ من همه برای خداوند پروردگار جهانیان است.

بنابراین، محور بودن شعور کیهانی در عرفان کیهانی با عرفان شمردن این مکتب سازگاری ندارد.

 

نقد پنجم) وجه مشترک در عرفان کیهانی و قرآن کریم

 

چنانکه گذشت عرفان کیهانی نقطه مشترک بین انسان ها را شعور کیهانی قرار می دهد و بر تحکیم آن تأکید می ورزد و راه سعادت را هم در همین باور می داند اما قرآن کریم انسان ها را به ایجاد وجه مشترک دیگری دعوت می کند؛ این وجه مشترک «عبودیّت الهی» است. عبودیّت یعنی بنده خدا بودن و در مسیر رضا و اطاعت او گام برداشتن. این بندگی، همان صراط مستقیم است؛ گاه می فرماید:

أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ وَأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ[6]؛

آیا با شما عهد نکردم ای فرزندان آدم که شیطان را نپرستید، که او برای شما دشمن آشکاری است و اینکه مرا بپرستید که راه مستقیم این است.

مخاطب این آیه تمام فرزندان آدم هستند و خداوند همه آنان را به مسیر بندگی، دعوت می کند. مسیر بندگی چیزی جز پیروی از دستورات او نیست. تا انسان ها کتاب الهی را به طور جامع، راهنمای خود قرار ندهند هرگز به نقطه مشترک نخواهند رسید. گاه به اهل کتاب می فرماید:

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلا نَعْبُدَ إِلا اللَّهَ [7]؛

بگو: ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم…

بنابراین تنها مشکل گشای مشکلات انسان ها، لبیک به دعوت الهی در مسیر بندگی اوست. اما وجه مشترک پیشنهادی عرفان کیهانی گذشته از این که ابهام آمیز است نکته ای انحرافی به شمار می رود و با آموزه های قرآن کریم هماهنگی ندارد.

در اصل بعدی، رابطه شعور کیهانی با جهان هستی و خداوند بازگو می شود و جهان هستی، مجازی و فاقد وجود خارجی شمرده می شود.

 

پی نوشت:

[1]. عرفان کیهانی، ص 60.

[2]. همان، ص 70.

[3]. همان، ص 110.

[4]. نور: 37.

[5]. انعام: 162.

[6]. یس: 60 و 61.

[7]. آل عمران: 64.

 

 

 

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. طبق وعده رییس فرقه حلقه، قرار بوده اعضا از طریق شبکه کیهانی درمان شده به وجود این شبکه پی ببرند و سپس به صاحب این شبکه یعنی خدا ایمان بیاورند! و به خداشناسی عملی برسند. بعد می بینیم کسی درمان نمیشود !! در واقع عدم درمان در فرقه حلقه، موجب میشود افراد به خدا کافر شوند!!!

  2. با طاهری که نمیشه حرف زد چون اولا عصبی میشه و تحمل شنیدن سخن مخالف رو اصلن نداره. ثانیا :رو به رو شدن با او بی خطر نیست چون یکدفعه مثل بروس لی یا جکی چان ،می پره هوا و یا یه یته پرنده می زنه آدم رو درب و داغون میکنه!
    ولی حداقل اعضای حلقه االبته آنهایی که میگن پیغمبر صل الله و امامان علیه السلام اسوه آنهاست؛
    سوال= آیا پیغمبر اسلام برای این که مردم را به ‘خداشناسی عملی’ برساند آنها را به جبرئیل ع وصل می کرد تا درمان شوند!؟
    خواهش می کنم خدایی جواب بدهید. ممنون

  3. سلام؛ می دانید چرا در آموزه های گروهک ضد اهل بیتی حلقه گفته شده اهل بیت “ع” صدای شما را نمی شنوند چون ویروس های غیرارگانیک در دنیا سرگردان هستند فقط؛ پس سلام دادن و توجه و توسل به پیامبر “ص” و اهل بیت “ع” بی فایده است؟؟!!
    -چون می خواهند طاهری و بعد از او مسترهایش را واسطه فیض جا بزنند و مردم را اسیر شیطان کنند.

  4. سلام
    غلط کرده طاهری گفته با فرادرمانی پیروانش را به خداشناسی عملی می رساند.
    توجه کنند پیروان طاهری:
    ز علی شناختم من به خدا قسم خدا را …

  5. شعور کیهانی یا بیشعور شیطانی؟؟؟
    اخه این کیه بابا
    طاهری در حد نگاه چپ هم نیست حالا باید هی اقا رو نقد کنیم از بس برخی ادما خنگند و نمی فهمند این چه شیطانیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا