یادداشت هایی برای عرفان حلقه

طاهری؛ «مهندس»، «دکتر» یا «زیر دیپلم»؟!

یکی از مباحثی که در سایت ما هرگز کهنه نمی‌شود و لااقل در هفته چند کامنت درباره آن دریافت می‌کنیم، بحث مدرک تحصیلی طاهری است. در واقع مهم نیست که ایشان چقدر درس خوانده، مهم این است دروغ زشتی در این مورد به مردم گفته شده؛ دروغی که از قِبَل آن، درآمدزایی‌ها و منافع مالی و معنوی بسیاری برای حلقه کسب شده و می‌شود. اکنون این مردم عصبانی‌اند و احساس بازی‌خوردن دارند.

 

نظر مردم درباره شنیدن این دروغ

«فرح» چند روز پیش زیر مطلب «پاسخ به نامه یکی از مسترهای حلقه» برایمان نوشت:

من از شاگردهای خود آقای طاهری بودم سال -٨٦ -٨٥ و بارها از خودشان شنیده بودم که میگفتند مهندسند (مهندس مکانیک از دانشگاه علم و صنعت). تا اینکه اولین بآر دستگیر شدند و چند ماه زندان بودند و برای اولین بار در سیما گفته شد به دروغ خود را مهندس مینامیدند. من این حرفهای دیگران را باور نمیکردم و ایمان خاصی به ایشان داشتم و تا زمانی که از زبان خودشان توضیحی نمیشنیدم باورم نمیشد که در این همه مدت ایشان به این راحتی دروغی را تکرار و تکرار کرده باشند!

تا اینکه ایشان آزاد شدند و من که بی صبرانه منتظر همچین روزی بودم و فکر میکردم که آقای طاهری خودشان سکوت نخواهند کرد و فورا در مقام پاسخ بر میایند زیرا اگر این دروغ بزرگ را ایشان قبول میکردند دیگر آیا بنده و دیگران میتوانستیم به سایر حرفهای ایشان ایمان داشته باشیم؟! در سایت خود ایشان پرسیدم که در رابطه با این تهمت مخالفان توضیح دهند (در حالی که بعید بود این یک تهمت باشد زیرا به راحتی و با یک کپی از مدرک تحصیلی میشد آقای طاهری حقانیت خود را ثابت کرده و بدین ترتیب سایراتهامات مخالفانشان را هم اتهاماتی از این دست و واهی و پوچ جلوه دهد)

او در کامنت دیگری ادامه می‌دهد:

اما ایشان در کمال ناباوری من نظر بنده را در سایت نمایش ندادند در حالی که دهها پیام تبریک و … را تایید کرده بودند! مجددا پیام دادم که استاد عزیز بنده و جمعی دیگر از همراهان منتظر توضیح شما هستیم و …. اما باز پاسخ ایشان فقط سکوت بود بعدا فهمیدم که خیلی از همراهان دیگر نیز همین سوال را از ایشان کرده بودند که سوالشان مانند من نمایش داده نشده بود و جالب این بود که همه فکر میکردیم فقط جواب من داده نشده و سایر نظرات را آقای طاهری تایید کرده است!

اینجا بود که بنده و برخی از دوستانم مطمئن شدیم فریب یک دروغ گوی بی مقدار را در این سالها خورده بودیم ولی دیگر خیلی دیر شده بود. من که از این آدم نمیگذرم که …… از شماهم به خاطر زحماتی که برای دیگران میکشید ممنونم. اما خلاصی مطلب را بگم شما چند نفر در مقابل اینهمه آدم که اغلب بیکار بوده و با پول شاگردها شون به همه جا رسیده اند نمیتوانید مبارزه کنید. به این راحتی ها دست بردار نیستند.

کاربر دیگری به نام «مونا» در جواب فرح در همین مطلب نوشته است:

فرح خانوم ممنونم از شما بنده نیز دقیقا ماننند شما پس از شنیدن افشای حقیقت مهندسی قلابی طاهری و فقط به همین خاطر به پوچ بودن طاهری و دکان عرفان حلقه پی بردم عرفانی که استاد ان با حقه بازی خود را مهندس بنامد دیگر اصلا صلاحیت مطالعه و نقد و بررسی را ندارد. اول شرط هر عرفانی در هر زمان و مکانی و با هر عقیده این است که راست گویی را سر لوحه گفتار و کردار خود قرار داد نه اینکه از روز اول استادش بیاید و بگوید مهندس است و بعد معلوم گردد سالها به همه حتی شاگردهایاش دروغ گفته است .

«محمد» هم در کامنت «94» از مطلب «نقد مقاله عاشورا..» به عجیب‌بودن کسب مدرک دکتری افتخاری طاهری در مدت زمان اندک اشاره می‌کند و می‌نویسد:

با سلام خدمات شما. جناب پرفسور! لطفا چند خط در مورد چگونگی گرفتن مدارک دکترای افتخاری طاهری از ارمنستان و آذر بایجان و… و اینکه چرا در ٥٠ سال یک مدرک هم نگرفت، حتی یک دیپلم ساده! اما در مدت فقط ١٠ ماه ٣ مدرک دکترای افتخاری گرفت! اینها ارتباطی با لو رفتن اینکه مهندس طاهری مهندس نبوده و به دروغ گفته مهندس است و برای فراموشی همچین دروغ بزرگی و جعل عنوان مهندسی بوده (که برای یک استاد عرفان خیلی بد است !)

او در کامنت بعد ادامه می‌دهد:

طاهری آیا پول خرج کرده که این مدارک را گرفته؟ آیا دانشگاه‌ها فریب ایادی طاهری را خورده‌اند؟ در این صورت چرا دانشگاه‌ها بیانیه نمی‌دهند و در سایتشان اهدای مدرک دکترای افتخاری را اعلام نمی‌کنند؟ آیا در جریان آسیب دیدگان فرادرمانی نیستند؟ اگر هستند چرا از طاهری اعلام براعت نمی‌کنند؟ چطور یک موسسه نفتی و گازی به این آدم دکترای افتخری داده؟ که در ایران به ساده‌دلان بگوید دکترای افتخاری انرژی‌درمانی گرفتم؟ یعنی به همین سادگی هر کی پول بدهد، این موسسه آذربایجانی بهش دکتری می‌دهد؟ بنده از پشت پرده این مسائل زیاد خبری ندارم و خیلی دلم میخواهد اسرار گرفتن مدارک طاهری را هویدا کنید! از شما که وقتتان را در جهت آگاهی هموطنتان صرف می‌کنید بی‌نهایت ممنونم. ارادتمند محمد

 

پروفسور علی نام‌آور کیست و در این باره چه می‌گوید؟

البته جناب پروفسور نام‌آور که نام‌آشنای ایادی حلقه است (چراکه روز دریافت این مدرک دکتری افتخاری، کنار طاهری ایستاده و سه دقیقه هم در دفاع از فرادرمانی سخن گفته است!) بارها در جای‌جای این سایت اعلام کرده که تا آن روز فرادرمانی برای آنها صرفاً یک ادعا بوده که بنا بوده مدارک اثبات این ادعا به دانشکده ارائه شود و به دلیل اینکه این مدارک ارائه نشده، قرارداد شخص طاهری فسخ شده است.

ما نیز در مطلب «مؤسس و رئیس دانشکده طب سنتی و مکمل ارمنستان، از مدرک طاهری می‌گوید» که در بخش «اخبار» کار شده، عکس قرارداد فسخ‌شده به دلیل نبود مدارک معتبر را گذاشته‌ایم؛ همچنین پروفسور نام‌آور بارها اعلام کرده‌اند که در همان روز طاهری 20 هزار دلار را در یک پاکت به رئیس آن دانشکده به عنوان شیرینی داده که این تغذیه مالی از سوی فرقه تا امروز ادامه دارد! ایشان گفته‌اند که حاضرند در هر دادگاهی این شهادت را بدهند و این در واقع دلیلی برای استفعای ایشان از آن دانشکده بوده است.

بماند که ایادی حلقه، شخص پروفسور نام‌آور را به هزار تهمت مانند «جاسوس» و «مزدور» و… متهم کرده‌اند و اساساً هرکس که از فرقه خارج شود، به جای آنکه دلیلی برای بطلان حلقه باشد و ریزش‌ها نشان‌دهنده خطابودن راه باشد، خود شخص به عنوان «معاند» و… شناخته می‌شود! و بیچاره «حافظ» و دیگر شعرا که اشعار نغزشان بازیچه نمایش تبلیغاتی آنها می‌شود، چنانچه در جواب همه استدلال‌های مخالفان می‌خوانند:

با مدعی نگویید اسرار عشق و مستی / تا بی‌خبر بمیرد در درد خودپرستی!

حالا چگونه این‌همه مطمئن‌اند که اینها خودپرست و مدعی‌اند و آنها به اسرار عشق و مستی دست یافته‌اند، به جای خود!

القصه… ماجرای دل سوخته مردم از دروغی که به آنها گفته شده و پاسخ ایادی حلقه که باز شعر است و باز هم اشعار حافظ بیچاره است که «نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت / به غمزه مسأله‌آموز صد مدرس شد»، همچنان ادامه دارد؛ البته از نظر حافظ نه «نگار من» دروغگو بوده و نه خدایی‌ناکرده «پیامبر عظیم‌الشأن اسلام» هرگز دروغی به مردم گفته که یکی از پاسخ‌های دوستان حلقه‌ای‌ ما در این مورد «مقایسه بی‌سوادی طاهری با بی‌سوادی شخص پیامبر (ص)» است، بگذریم که نه پیامبر در خانه‌اش کتابخانه‌ای پر و پیمان از کتاب‌های مکاتب شرقی و غربی داشته که به‌دقت همه را مطالعه کرده باشد و نه پیش از بعثت، ادعای دکتری و مهندسی کرده است! و نه اصلاً یک مسلمان جرأت چنین جسارتی را دارد که الهامات شخصی یک فرد عادی را با «وحی تشریعی» که به قلب پیامبر خاتم نازل می‌شده و منظور از آن هدایت همه انسان‌ها بوده، برابر بداند! (در مورد مقایسه وحی الهی با الهامات شخصی طاهری، یک مقاله و یک یادداشت در سایت داریم که می‌توانید مطالعه فرمایید.).

 

جعل عنوان، یکی از جرایم طاهری

چنانچه می‌دانید، یکی از جرایم طاهری که اکنون به خاطر آن دوران محکومیت خود را سپری می‌کند، بحث «جعل عنوان» است. روی برخی کتاب‌های چاپ اول به‌روشنی «مهندس محمدعلی طاهری» درج شده بود و در برخی سی‌دی‌ها وقتی ایشان را «مهندس» خطاب می‌کنند، ایشان اعتراضی نمی‌کند. 

دوستان ما در حلقه این جرم را آن‌قدر بزرگ نمی‌دانند که کسی را به خاطرش در زندان بیندازند!

این دوستان گویا به پیامدهای گفتن چنین دروغ‌هایی تأملی نمی‌کنند (یا نمی‌خواهند بکنند!) مانند دیگر مباحث حلقه که وقتی تحلیل موشکافانه‌ای از آنها ارائه می‌دهیم، با تعجب ما را نگاه می‌کنند که یعنی اینها برداشت‌های شماست و ما این‌طور برداشت نکرده‌ایم و چه و چه و من نمی‌دانم اساساً این برخوردهای سطحی و گریز از تحلیل و نقد و آسیب‌شناسی که دوستان ما به آن دچارند، چطور با احساس تعهدشان برای ترویج شبانه‌روزی آموزه‌های طاهری جمع می‌شود؟! تا آنجا که از برگزاری کلاس‌های زیرزمینی که غیرقانونی است و خطر دستگیری برایشان در پی دارد، هیچ ترسی ندارند و همچون شهادت‌طلبان راه الهی، نقش قربانیان هدفی مقدس را برای مخاطبان خود بازی می‌کنند و مثل مستر خود من که با تواضعی مثال‌زدنی، سر خم می‌کرد و می‌گفت: «ما دیگر هر روز و هر لحظه منتظر دستگیرشدنیم و این چیزها در راه هدفمان ارزشی ندارد!» از خود چهره قهرمانانه‌ای به نمایش می‌گذارند.

این دوستان در بیانیه حقوق بشری خود طاهری را «یکی از سیزده نابغه‌ای که در زندان‌های ایران به سر می‌برند» نام نهاده‌اند و او را بی‌جرم و بی‌گناه و همچون گالیله زمان که حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد که جامعه قدرت پذیرش آنها را ندارد، نشان می‌دهند.

این دوستان به‌سادگی فراموش می‌کنند و نادیده می‌گیرند که بیشتر مخاطبان حلقه در جامعه‌ای مدرک‌زده، وقتی حرف از مدارک دانشگاهی و افتخارات بین‌المللی طاهری می‌شود، مشتری حلقه می‌شوند و شاید اصلی‌ترین دلیلشان همین است. در واقع این مدارک دانشگاهی دروغین برای کسب اعتبار علمی برای حلقه است. حال آنکه باید دید این کدام دانشگاه و مرکز علمی است که به تئوری‌هایی که تنها منبع اثباتشان «الهامات شخصی» یک فرد است، مدرک علمی می‌دهد؟!

 

تقاضای استعلام از حکم قضایی طاهری

پس از جنجال‌های رسانه‌ای پیروان حلقه مبنی بر زندانی‌شدن طاهری آن‌هم بدون ارتکاب هیچ گناهی، انجمن نجات از حلقه، طی نامه‌ای -که در سایت انجمن منتشر شد- از «قاضی پیرعباسی» تقاضای استعلام مشروح از حکم قضایی طاهری نمود.

از آنجا که قاضیان به طور قانونی اجازه مصاحبه با رسانه‌ها در خصوص پرونده‌ها را ندارند، شخصی به نام «حمیدیان»، (کارشناس فرق و ادیان) که معتمد دادگاه بود و از روزهای نخست در جریان این پرونده قرار داشت، با قاضی ملاقات کرد و به مطالعه پرونده پرداخت؛ همچنین سخنان قاضی را در این باره شنید.

ایشان سپس در خبرگزاری مهر حضور پیدا کرد تا نتیجه این دیدار را با مردم در میان گذارد که ما نیز از انجمن در این جلسه شرکت کردیم و مطلب خبرگزاری مهر را با نام «نتیجه استعلام از پرونده قضایی طاهری» در سایت کار کردیم.

 

پاسخ‌های حمیدیان در مورد چگونگی اثبات بی‌سوادی طاهری برای دادگاه و اثبات جرم «جعل عنوان» وی

حمیدیان در ابتدای این نشست به محتوای جزوه ای اشاره کرد که اردیبهشت ماه گذشته از طرف پیروان این فرقه با عنوان «به جرم خداخواهی و انسان دوستی» در برخی از اماکن عمومی توزیع شده است. وی گفت:

در این جزوه به زندگینامه رهبر فرقه کیهانی اشاره شده است و عنوان کرده‌اند که “او بنیانگذار طب مکمل فرادرمانی و سایمنتولوژی است . وی در تاریخ 1/1/ 1335 در کرمانشاه به دنیا آمده و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهر تهران پشت سر گذاشته و تحصیلات تکمیلی خود را در کشور ترکیه دنبال کرده است” که در این مطالب اشکالاتی وجود دارد:

اولا این شخص در تحصیلات متوسطه خودش موفق نبوده است و هیچ مدرکی دال بر اتمام تحصیلات متوسطه تاکنون از وی مشاهده نشده است و حتی وی دقیقا نمی داند کجا درس خوانده است و با بهانه های مختلف از بیان واقعیت سرباز می زند. اما تحصیلات تکمیلی، قاعدتا بعد از دیپلم انجام می‌شود و باید به این مسئله هم شک کرد؛ زیرا در این جزوه عنوان شده که: او بعد از دیپلم در رشته مکانیک، ادامه تحصیل داده است که واقعیت ندارد؛ چراکه خود ایشان طی صحبت‌هایی که داشته [منظور در بازجویی‌ها از اوست] دو مطلب متفاوت گفته است: یکبار گفته و نوشته است که دو ترم رشته “آب و خاک” خوانده‌ام و یکبار دیگر نوشته است که 6 ترم “محیط” خوانده‌ام که اینها اصلا ارتباطی با رشته مکانیک ندارد!

وی اعلام کرد: در ادامه جزوه عنوان شده است که رهبر فرقه به عنوان دانش آموز برتر ایران و با اخذ بورسیه تحصیلی از طرف نخست وزیر وقت -یعنی هویدا- راهی ترکیه شده است. در حالیکه وی از سال 64 تا 67 در ترکیه به سر برده است و قاعدتا کسی که متولد سال 1335 است، از زمان دانش آموزی‌اش سال‌ها می گذرد! پس در سنی حدود 30 سالگی نمی‌توانسته به عنوان دانش‌آموز برتر به ترکیه برود!

واقعیت مطلب این است که او به اختیار خودش به ترکیه رفته است و بورسیه نشده است و استعلامات از وزارتخانه‌های مربوطه اصلاً دانشجوبودن وی را در کشور ترکیه تأیید نمی‌کنند و چنین مطلبی دال بر بورسیه بودن وجود ندارد.

 

رهبر فرقه عرفان کیهانی و ادعای دستیابی به ساخت اسلحه در زمان جنگ

حمیدیان تأکید کرد: چند بار، چه در زمان دستگیری و چه در زمان آزادی با این فرد گفتگو شده است. وی بحثی را مطرح می کند که قابل اثبات هم نیست؛ یعنی اینکه می‌گوید: من به کارهای صنعتی علاقمند بودم و مجله دانشمند را می گرفتم و یکبار هواپیمایی در خانه ساختم و به مدرسه ارائه کردم و به من جایزه دادند و یک سرهنگی هم به من گفت: بیا ما تو را به آمریکا می‌فرستیم که تحصیل کنی، اما ظاهرا مادرش موافقت نمی‌کند و قضیه تمام می شود.

جریان ترکیه رفتن رهبر این فرقه هم این گونه بوده است که اول به ژاپن می‌رود و مدعی است که برای تحصیل رفته است و این زمانی است که ژاپن رفتن در ایران بورس بود و افراد جویای کار می‌رفتند، اما گویا چند ماه بیشتر در ژاپن نبوده و در این مدت نه درس خوانده و نه کار کرده است! سپس به ترکیه می رود و در صحبت‌هایش هیچ دلیلی مبنی بر اینکه در این کشور درس می‌خوانده، ارائه نمی‌دهد و حاضر نیست بگوید در این سه سالی که در ترکیه بوده، چه می‌کرده است و فقط می‌گوید: من آنجا درس می‌خواندم و به خاطر انقلاب با استادم دعوایم شد و وسایلم را جمع کردم و به ایران برگشتم.

وی افزود: خب از او سوال می‏ شود در ترکیه چه واحدهایی را گذراندی؟ چند تا درس عمومی مثل زبان و غیره را گذراندی؟ [پاسخ طاهری به اینکه چه واحدهایی گذراندی، اشاره به چند درس عمومی بوده است] ولی حتی یک برگ از دوران دانشجویی هم مشاهده نمی کنید. حال بماند اسامی اساتید و رئیس دانشگاه و غیره.

ادعای 6 ترم خواندن رشته محیط هم با رشته مکانیک کاملاً متفاوت است. لذا نمی‏‌توان به سیر زندگی منظمی از وی رسید. چراکه پر از ابهام و تناقض است! اینکه آیا دیپلم گرفتی؟ اگر گرفتی کجاست؟ اگر واقعا درس خواندی باید به 4 تا سؤال تخصصی بتوانی جواب بدهی.

اینکه به جلسه‌ای در مجلس می‌روی [اشاره به حضور طاهری در مجلس] و مدعی می‌شوی که مهندس مکانیک هستی، دروغ بزرگی است! ادعای اینکه ایشان خیلی خوشفکر است و تفکر صنعتی دارد و حتی در زمان جنگ اسلحه ساخته هم ادعایی بیش نیست و سابقه‌ای به طور مستند وجود ندارد و در حد حرف است! چون در هر حال در زمان جنگ ما به‌شدت به کسانی که خوشفکر بودند، نیاز داشتیم. سپاه آن زمان به هر کسی که می توانست نارنجک بسازد، امکاناتی می‌داد. در واقع سازندگی در جنگ به همین ترتیب ادامه پیدا کرد و اولین کسی که توانست نارنجک بسازد، کارخانه حدید را راه‌اندازی کرد.

ولی ایشان مدعی است که اسلحه ساخته است، پس کو، کجاست؟ حتی از وزارت مربوطه استعلامی در این رابطه صورت گرفته که اصلا چنین چیزی تأیید نشده است!

 

پشت پرده کسب چند دکتری افتخاری رهبر عرفان حلقه طی 10 ماه

حمیدیان صدور دکترای افتخاری رهبر فرقه عرفان حلقه از ارمنستان را طبق نظر مراجع ذی‌صلاح غیرمعتبر خواند و گفت:

جریان دکترای افتخاری این است که «شهناز نیرومنش» که مسئول «کمیته عرفان موسسه» بود و الان به آمریکا فرار کرده، [پس از اولین بازداشت طاهری و اثبات بی‌سوادی وی در تحقیقات اولیه و برای جلوگیری از آبروریزی] می‌‏گوید: ما باید سریع در دانشگاه ارمنستان کرسی بگیریم؛ چون دانشگاه ارمنستان، فردا محل رایزنی تمام ادیان می‌شود.

او طی این 10 ماه آزادی، این ارتباط را برقرار می‌کند و اعضای فرادرمانگر و مسترها را به آنجا می‌فرستد و از هر نفر 1300 دلار می‏‌گیرند که البته همه این مقدار را به دانشگاه ارمنستان نمی‌دهند! از آنجا گواهی‌نامه‌هایی را آورده‌اند که در آن 240 ساعت آموزش ذکر شده است؛ درحالی‌که آنها تنها یک هفته در ارمنستان به سر برده‌اند! البته اینها خودشان هم می‏‌دانستند که این مدارک در ایران ارزشی ندارد؛ ولی معتقدند اروپایی‌ها این مدارک را می‌پذیرند و آنها می‌‌توانند در اروپا مطب بزنند! (ظاهراً اروپا را در این رابطه بی‌قانون می‏ دانند!)

این کارشناس فرقه و ادیان نوظهور تأکید کرد: رهبر این فرقه هیچ دوره‌ای را در ارمنستان ندیده است و نه اینکه آنها به اینجا آمده‌اند که او را آزمایش کنند و همچنین ظرف یک فاصله 10 ماهه کسی نمی‌تواند 5 مدرک دکترای را از این ور و آن ور بگیرد و این وضعیت عجیب این احتمال را ایجاد می‌کند که کل ماجرا یک برنامه طراحی‌شده است و نشان می‌دهد احتمالاً که این فرد ماموریتی دارد که کسانی یا سازمان‌هایی می خواهند او را کمک کنند.

اگر هم اینها می‌خواستند این مدارک را به او بدهند خب، قبل از بازداشت می‌دادند؛ درحالی که در این فاصله 10 ماهه آنها شروع کردند، به اعطای مدرک و جوایز؛ جالب آن است که خیلی از این جوایز از سایت‌هایی است که اصلاً در دنیا مطرح نیستند. در این فاصله کوتاه سریعاً آذربایجان، ارمنستان، سوئد و… به وی مدرک دکترا می‌‏دهند. احتمالاً این یک طراحی و برنامه‌ریزی است تا احیاناً این فرد در ایران دچار مشکل نشود و به خاطر مثلاً چند دکتری افتخاری مصونیت داشته باشد که اصلاً این دکتراها واقعی نیست.

 

حکایت همچنان باقی است

ما مرتب در مورد این مسائل در این سایت اطلاع‌رسانی می‌کنیم؛ ولی متأسفانه همچنان در کلاس‌های زیرزمینی روی مدارک طاهری مانور داده می‌شود تا برای حلقه اعتبار علمی کسب شود و همچنان کسانی که از شنیدن این دروغ آسیب دیده‌اند، برای ما کامنت می‌گذارند و ناراحت و عصبانی‌اند.

مثل کاربری به نام «مرید نادم» که امروز برایمان در کامنت 15 از مطلب «فهمیده اعرفی چگونه سوره حمد را تفسیر می‌کند؟» نوشته است:

این مرد حتی به مریدان و دوستان نزدیک خودش هم رحم نکرد و آنها (از جمله خود بنده را که از شاگردانش بودم) را سال‌های سال فریب داده و به دروغ گفت مهندس مکانیک از دانشگاه علم و صنعت هستم. همگی فکر میکردیم مخالفان دروغ میگویند و استاد حتما با نشان دادن کپی مدرک تحصیلی اش در سایتش ثابت میکند که دروغ گو کیست. این فریب کار حتی به مریدانش نیز راست نمیگفت و از اعتماد آنها سو استفاده کرده و از آنها کلی پول گرفت و معلوم شد به اسم کمک به خیریه به دوستان گردن کلفت س ….. داده تا به هنگام لزوم ازش دفاع کنند.

 

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا