اخبار عرفان حلقه

گزارش خبری از سومین نشست در فرهنگسرای فردوس

سومین نشست نقد و بررسی عرفان حلقه در فرهنگسرای فردوس برگزار شد

به گزارش سایت نجات از حلقه، در این جلسه ابتدا پس از قرائت قرآن، حجت‌الاسلام حمیدرضا مظاهری‌سیف طبق درخواست شرکت‌کنندگان جلسات قبل که می‌خواستند بحث‌ها فقط نگاه سلبی نداشته باشد و با نگاه ایجابی به عرفان اسلامی ناب نیز پرداخته شود، بخش‌هایی از عرفان اسلامی را توضیح داد که شامل تبیین «انا الحق»گفتن حلاج و مفهوم واقعی «وحدت وجود» می‌شد.

ایشان در این بحث توضیح داد که گفتن عبارت «انا الحق» اشتباه بزرگی از جانب حلاج بوده و این نگاه در عرفان اسلامی جایی ندارد؛ چراکه عارف واقعی می‌داند، هیچ «انا» یا «منی» وجود ندارد و کلیه مکاشفات عارفانه باید به جایی ختم شود که عارف پی ببرد، هرچه هست، صرفاً وجود خداوند است و انسان از خود وجودی ندارد که بتواند خود را «حق» خطاب کند؛ بنابراین اینکه حلاج خود را انا الحق می‌بیند، تنها علتش این است که پس از مکاشفات و ادراکات خود، از آنجا که گویا ظرفیت این همه را ندارد، اسیر منیت انسانی خود می‌شود که کاملاً با هدف عارف در تناقض است.

وی با توجه به تعالیم اسلامی، زیباترین مقام انسان را در برابر پروردگار بنا به روایت خود قرآن، «عبد»بودن برشمرد؛ به این معنی که همه پیامبران (ع) خود را عبد و «مملوک» خداوند می‌دانند؛ نه اینکه خود را «حق» خطاب کنند و این تفاوت بزرگ روش پیامبران با روش حلاج در این زمینه است؛ بنابراین انسان امروز نیز در راه کسب معرفت مطابق با آموزه‌های اسلامی، باید این نکته را مد نظر قرار دهد و با تعابیر دلنشین و به‌‌ظاهر فریبنده از کار حلاج، دچار گمراهی نشود تا آنجا که مقام بندگی خود را در برابر پروردگار فراموش کند.

سپس حجت‌الاسلام محرابی برای شروع مناظره به روی صحنه رفت و در نبود «ایرج عمیدی» که در جلسه قبل با ایشان بحث «شیطان از نگاه حلقه» را پیش برده بود، آقای افشاری به نمایندگی از عرفان حلقه در کنار ایشان قرار گرفت تا بحث‌ها در ادامه بحث جلسه قبل ادامه پیدا کند.

گفتنی است این مناظره که تا ساعت 6 عصر به طول انجامید، از آنجا که شور و اشتیاق حضار را برای ادامه‌یافتن مناظره بیشتر کرده بود، به‌ناچار به سالن دیگری در فرهنگسرا انتقال یافت؛ چراکه زمان استفاده از سالن به پایان رسیده بود و در این سالن بنا بود در این ساعت تئاتری اجرا شود؛ بنابراین بحث‌ها در سالن دیگری ادامه یافت و تا هنگام اذان مغرب به طول انجامید و همه موافقان و مخالفان توانستند به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند.

بنا بر این گزارش حجت‌الاسلام محرابی در همان شب در صفحه فیس‌بوک طرفدار حلقه درباره این جلسه اعلام کرد: «جلسه ی بحث و گفتگوی امروز میان منتقدین و موافقین عرفان حلقه در فضایی بسیار صمیمی و آزاد در فرهنگسرای فردوس برگزار شد. در این جلسه جناب آقای افشار به نمایندگی از جمع دوستان حلقه حاضر در سالن و بنده به نمایندگی منتقدین بحثهایی را ارائه کردیم. بنده از بزرگواری دوستان گرامی خصوصا جناب آقای عزتی، سرکار خانم [پرنیان] احمدی و سرکار خانم آرایش که در جلسه شرکت فرمودند، کمال تشکر را دارم. امیدوارم آنقدر به بلوغ فکری برسیم که بتوانیم کنار هم حرف‌های همدیگر را هرچند به مذاقمان خوش نیاید، بشنویم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا