یادداشت هایی برای عرفان حلقه

آب در خوابگه مورچگان ریخته‌ایم!

نویسنده: مریم گلباز

می‌گویند:

اگر روزی دشمن پیدا کردی، بدان در رسیدن به هدف موفق بودی…

و اگر روزی تهدید شدی، بدان در برابرت ناتوانند…

 

سایت «نجات از حلقه» دو ماه نیست که کار خود را شروع کرده؛ اما گویا به قول شاعر بزرگ، نیما یوشیج «آب در خوابگه مورچگان» ریخته که اینطور طرفداران حلقه را به هیاهو وا داشته است.

مبانی «حلقه» در این سال‌های فعالیت، هرگز به طور جدی و عمیق نقد نشده است. کتاب‌های کمی در این حوزه تألیف شده و فقط تحت عنوان «مبارزه با عرفان‌های نوظهور» در کنار بقیه فرقه‌ها چند خطی در موردش مطلب وجود دارد که بیشتر برگرفته از احساسات مذهبی است و خالی از استدلال‌‌های اساسی است.

البته ناگفته نماند، زندان رفتن طاهری یا جلوگیری از فعالیت رسمی حلقه که امروز دستاویز مظلوم‌نمایی حلقه‌ای‌ها شده و کلی قصه‌ دروغ همچون «اعتصاب غذای طاهری» و… از دل آن بیرون می‌آورند، زمانی صورت گرفت که حلقه حسابی به دل جامعه نفوذ پیدا کرده بود و مسئولان همیشه در خواب فرهنگی و اجتماعی کشور،‌ زمانی به فکر افتادند که دیگر مهار این «ناهنجاری اجتماعی» تقریبا غیرممکن شده بود و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جسم و جان مردم وارد شده بود.

در این زمان جا داشت همه نهادهای فرهنگی و اجتماعی دست به تحقیقی جامع از برایند کار حلقه بزنند و نتایج به‌بارآمده را با جداول آماری به نمایش گذارند و جامعه را از خطری که تهدیدش می‌کند، آگاه سازند. اما نه‌تنها کاری در این زمینه صورت نگرفت، بلکه امروز در هیچ محله‌ و مدرسه و دانشگاهی نیست که حرفی از تعالیم حلقه نباشد و اگر کمی گوشت را تیز کنی، می‌بینی در همین خانه همسایه یکی از این کلاس‌ها دایر است.

مبارزه با عرفان‌های نوظهور، اسمی توخالی بیش نیست و مسترهای حلقه آزادانه در گوش و کنار کشور کلاس‌های خود را برپا می‌دارند و کسانی چون «خانم عرفی» سراسر ایام هفته، در ترم‌های مختلف کلاس دارند.

به همین دلیل این فرقه در آسایش کامل و بدون هیچ مانع جدی‌ای فعالیت کرده و به اینجا رسیده؛ پس عجیب نیست که اکنون با دیدن سایت «نجات از حلقه» چنین ولوله‌ای به راه بیندازند و با آن همه سایت و وبلاگ و رادیو و کتاب و تبلیغات جهانی و چه و چه در برابر سایت کوچک ما، چونان دسته مورچگان به تکاپو بیفتند:

در مقابل ما سایت راه‌اندازی کرده‌اند، بخش‌بندی‌هایشان را از روی این سایت تقلید می‌کنند، نظرسنجی می‌گذارند، مقالاتشان را در جواب مقالات ما می‌نویسند و هر تهمت و تمسخری را روا می‌دارند.

البته تعجبی ندارد. توقع بیشتری از ایشان نمی‌رود که بکوشند چهره مخالفان خود را با برچسب‌های گوناگون خدشه‌دار کنند. یکی را «سرباز گمنام امام زمان» دیگری را «جیره‌خوار حکومتی» و دیگری را «بی‌سواد» و مدارک تحصیلی‌اش را «جعلی» نشان دهند. 

وقتی شما توانایی پاسخ‌دادن به نقدها را نداری، بهترین راه این است که شخص نقاد را تخریب کنی. 

هرکس هرکجا حرفی خلاف میل حلقه‌ای‌ها بزند، به جای پاسخ‌گویی تخریبش می‌کنند: از جمله در مطلب زیر:

 

در این مطلب ابتدا به آقای مظاهری‌سیف حمله شده است. حال می‌گوییم آقای مظاهری‌سیف نه رشته‌اش طب مکمل است و نه خارج از ایران است. خب این دو آیتم باعث می‌شود، کمی این تخریب‌ها باورپذیرتر شود.

ولی کسی مثل «پروفسور علی نام‌آور» که روزی کنار خود طاهری ایستاده و حتی عکس و صدایش را منتشر می‌کنند، کسی که در رشته طب مکمل متخصص شناخته‌شده‌ای است و در همان ارمنستانی که طاهری به مدرکش می‌نازد، دانشگاهی دارد و کار می‌کند، چطور باورمان شود که «سرباز گمنام امام زمان» یا «جیره‌خوار حکومتی» است یا «بیسواد» است و…؟

وقتی آقای نام‌آور می‌گوید روی فرادرمانی تحقیقاتی انجام داده که حاضر است این تحقیقات را در هرجای دیگر تکرار کند، چطور می‌توان او را زیر سوال برد؟ حداقل اینکه اگر اینقدر از نتایج فرادرمانی مطمئن هستید، چرا در تحقیق مشترک پیشنهادی ایشان شرکت نمی‌کنید تا ثابت کنید همه ما قصد غرض‌ورزی و دشمنی داریم؟

با اسم‌های مستعار در خانه‌هایتان نشسته‌اید و فقط سعی میکنید تایید هم‌کیشان خود را جلب کنید. حداقل ما در سایت خودمان نظرات شما را منعکس می‌کنیم و از بحث‌کردن با شما هراسی نداریم. می‌توانید توضیح دهید چرا نظرات ما در سایت شما بازتاب ندارد؟ می‌توانید توضیح دهید چرا اقدام به هک‌کردن سایت ما می‌کنید؟!

زیر همین مطلب که عکسش در اینجا آمده، کاربری به اسم علی تلویحا با افتخار از هک‌شدن سایت ما و آقای مظاهری صحبت می‌کند!

اگر ترسی از نقدشدن ندارید، هک‌کردن چرا؟

دوست عزیز! این هزاران نفر درمان‌شده کجایند؟ اگر قرار است با هرکسی که نقدی دارد، مثل آقای مظاهری و آقای نام‌آور و سایت ما برخورد کنید، بله خب… دیگر منتقدی باقی نمی‌ماند! این‌گونه می‌شود که می‌گویید: همه ما حالمان خوب است و هرکس حالش بد است، از ما نیست! هرکس حالش بد است، ما نکرده‌ایم، خودش از اول بد بوده و از اول با ما دشمنی داشته است.

شما نتایج فاجعه‌بار عملکرد خود را انکار می‌کنید و به این طریق از زیر پاسخگویی در قبال آن فرار می‌کنید. شما به جای دفاع از مبانی اعتقاداتتان، منتقدان خود را دشمن می‌نامید و با برچسب‌زدن، سعی در تخریب چهره آنها دارید. 

جان کلام اینکه:

ما این سایت را برای کل‌کل کردن‌های بچگانه با کسانی که به جای بحث‌کردن، جدل می‌کنند و به جای استدلال عقلانی با شعر و شعار جواب می‌دهند و به جای رودرویی شرافتمندانه، پشت سر به صفحه‌گذاشتن می‌پردازند، راه‌اندازی نکرده‌ایم.

این سایت برای اطلاع‌رسانی به مردم درباره ماهیت حلقه و برای بحث‌های مستدل در حوزه مبانی عرفان حلقه راه‌اندازی شده و قصد ما این است که از فعالیت خود نتیجه بگیریم. برای همین از انعکاس نظرات مدافعان در حوزه مطالبی که در سایت کار می‌شود، باکی نداریم و حتی استقبال می‌کنیم؛ اما هرجا کار به جدل و مرافعه کشیده شود، در شأن خود نمی‌بینیم که در بحث باقی بمانیم. 

این خط قرمز ماست و اگر از آن عبور کنید، نه در بحث‌ها شرکت می‌کنیم و نه بحث‌ها را انتشار می‌دهیم.

در انتها به خانم «رویا صادقی» که مطلب «رابطه حلقه با تناسخ» ما را در مطلب خود نقد کرده‌اند و هرکس دیگر که حرفی در مورد مطالب ما دارد‌، پیشنهاد می‌کنیم در همین سایت ما حرف خود را بزنند. ما که تا اینجا حرف‌های شما را بازتاب داده‌ایم. وقتی در آنجا حرف می‌زنید، خب همه مثل خودتان هستند و همه تایید و تشویق می‌کنند. اگر حرفی دارید و مطمئن‌اید نقدی بر آن وارد نیست، جلوی مخالفانتان بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا