اخبار عرفان حلقه

نامه دوم رئیس موسسه بهداشت معنوی به طاهری

باسمه تعالی

جناب آقای محمد علی طاهری

سلام علیکم امیدوارم که حال شما خوب باشد و در این مدت فرصتی را برای تفکر در اعمال و گفتار گذشته پیدا کرده باشید. به هر حال برای ما خوشایند نبود که فردی اهل قلم که خود را صاحب نظر می داند، به کارهای خلاف قانون دست بزند، مقدسات معنوی را مورد اهانت قرار دهد و از زندان سردرآورد. آرزو می کنم که این مدت دو نتیجه را به دنبال داشته باشد، نخست اینکه اقدامات خلاف قانون و اهانت به ارزش های معنوی و مقدسات مردم را کنار بگذارید. دوم اینکه برای ادعاهای خود مبنی بر ارتباط با جبرئیل، نقش ابلیس در شکل گیری جهان، قدرت درمانگری، واسطه بودن برای اتصال دیگران به شعور کیهانی و میانجی گری میان خدا و خلق خدا، دلایل قابل قبولی را طراحی کرده باشید.

 

باسمه تعالی

جناب آقای محمد علی طاهری

سلام علیکم امیدوارم که حال شما خوب باشد و در این مدت فرصتی را برای تفکر در اعمال و گفتار گذشته پیدا کرده باشید. به هر حال برای ما خوشایند نبود که فردی اهل قلم که خود را صاحب نظر می داند، به کارهای خلاف قانون دست بزند، مقدسات معنوی را مورد اهانت قرار دهد و از زندان سردرآورد. آرزو می کنم که این مدت دو نتیجه را به دنبال داشته باشد، نخست اینکه اقدامات خلاف قانون و اهانت به ارزش های معنوی و مقدسات مردم را کنار بگذارید. دوم اینکه برای ادعاهای خود مبنی بر ارتباط با جبرئیل، نقش ابلیس در شکل گیری جهان، قدرت درمانگری، واسطه بودن برای اتصال دیگران به شعور کیهانی و میانجی گری میان خدا و خلق خدا، دلایل قابل قبولی را طراحی کرده باشید.

از وکیل شما نقل شده است که نسبت به خطاهای گذشته توبه کرده اید. اگر منظورتان توبه از کارهای خلاف قانون و اهانت به مقدسات مردم بوده، بسیار پسندیده و شایسته است. امیدوارم علاقه مندان به معنویت که از گفته های شما رنجیده اند، نیز شما را ببخشند و خداوند هم از شما راضی شود. اما اگر منظورتان توبه از ادعاهایی بوده که در باب عرفان و درمان مطرح کرده اید، باید عرض کنم، که اظهار توبه نمی تواند محملی برای فرار از حضور در جلسات علمی و دفاع منطقی از ادعاهای شما باشد. زیرا وادی علم و اندیشه، ارتباطی با توبه ندارد و نیازمند بحث علمی و استدلال های روشن و رد یا قبول آگاهانه ی اندیشه هاست.

جناب طاهری! چه روزگار غریبی شده است! زمانی بود که به امثال گالیله فرصت اندیشه ورزی و اظهار نظر نمی دادند، اما او با استدلال روشن بحث های خود را ارائه داد و همیشه آماده بود که از دیدگاه های خود دفاع علمی کند، اما او را وادار کردند که از تحقیقاتش توبه کند. اما حالا برخی از مدعیان علم و عرفان از بحث و مناظره خودداری می کنند و کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی را خالی می گذارند و برای توجیه این غیبت ناموجه، می گویند: توبه کردیم!

اکنون دوران قرون وسطی نیست که شما دیگران را به تسلیم وادارید و اگر به مناظره و بحث علمی دعوت شدید بگویید که من به جبرئیل وصل هستم و از آگاهی برتر الهاماتی را دریافت می کنم و در نهایت پاسخ منتقدان را این طور بدهید که «توبه کردم»!

امروز رشد دانش و فرهنگ جامعه در پرتو تعالیم اسلام به جایی رسیده است که ما میان جرایم شما و اهانت به مقدسات از یک سو و ادعاهای تان از سوی دیگر، فرق می گذاریم. برای خطاهای عملی تان می توانید توبه کنید و این حسنه ای است میان شما و خداوند. اما در قبال ادعاها و خطاهای نظری، هیچ حسنه ای غیر از بحث علمی وجود ندارد و شما ناگزیر هستید که دلایل درستی ادعاهای خود را بیان کنید و یا دلایلی را که موجب شده است، از نادرستی دیدگاه های خود آگاه شوید، توضیح دهید، یا دست کم از شنیدن نظرات منتقدان و دلایل علمی و عرفانی بطلان ادعاهای تان نگریزید.

شما اکنون یک ایده پرداز عادی نیستید، به علت اینکه پیش از طرح نظریات به روش علمی و انجام اصلاحات رایج، ادعاهای تان را عمومی کرده و به مرحله تجاری سازی رسانده اید، در نتیجه خطاهای آن نیز عمومی شده و لازم است اقدامات لازم برای اصلاح و جبران خطاهای منتشر شده صورت بگیرد و با گفتن «توبه کردم»! مشکلات به وجود آمده حل نمی شود.

در قلمرو اندیشه و فرهنگ اسلامی، هیچ کس از نظریه علمی یا شبه علمی اش توبه نمی کند، بلکه آنها را طرح می کند، نقدها را دریافت می کند، نظرش را اصلاح می کند، یا متواضعانه می پذیرد که اشتباه کرده و نظرش را کنار می گذارد. آرزو می کنم شما هم همراه مردم به این فرهنگ متعالی وارد شده و در فرهنگ قرون وسطایی فرونمانده باشید و انتظار تسلیم شدن از دیگران نداشته باشید.

به نظرم سه راه پیش رو دارید: نخست اینکه با پشت کار و تلاش علمی از ایده ها و ادعاهای خود دفاع کنید و به جای توجه به شیفته کردن مخاطبان عمومی و کسب درآمد از ایده های اصلاح نشده، به مخاطبان متخصص روآورید. یا با تواضع نادرستی های افکار خود را بپذیرد. و سومین راه این است که فرصت بیشتری را به سکوت و تحقیق و اندیشه ورزی اختصاص دهید، تا شاید بتوانید ایده های تان را ثابت کنید، یا به نادرستی آن پی ببرید.

پذیرفته نیست که پس از اثبات نادرستی ادعاها با فخر و تکبر بگوید، دانش امروز بشر هنوز به مرز آگاهی های من نرسیده و در آینده ادعاهایم اثبات خواهد شد. این برخورد و این پندار متکبرانه هم به لحاظ اخلاقی، بد است و هم به لحاظ متدولوژی علمی غیر قابل قبول است. بر اساس برخی از گفته های شما نیز مصداق «انا خیر منه» و در نتیجه مربوط به شبکه منفی است.

به هر حال امیدوارم که وکلای محترم بتوانند راهکاری قانونی برای تخفیف مجازات شما پیدا کنند و هر چه زودتر شاهد حضور شما در مجامع علمی باشیم. البته مستحضرید که برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی مربوط به عرفان حلقه و فرادرمانی غیر قانونی است و شایسته است مثل گذشته سراغ افراد غیر متخصص نروید و در مجامع علمی با حضور منتقدان حاضر شوید و برای ادعاهای خود دفاع منطقی و دلایل مقبول ارائه نمایید.

آرزومند سعادت شما هستم

حمیدرضا مظاهری سیف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا