گفتگوی کیهان با حجتالاسلام محمدرضا انهاری، مدیر انجمن نجات از حلقه (بخش سوم و پایانی)
گفتگوی کیهان با حجتالاسلام محمدرضا انهاری، مدیر انجمن نجات از حلقه (بخش سوم و پایانی)
در دو بخش پیشین این گفتوگو تاریخچه و روشهای به اصطلاح درمانگری عرفان انحرافی حلقه، شیوههای جذب و تبلیغات این فرقه و بخشی از ادعاها و انحرافات سرکرده آن در زمینه معارف و آموزههای دینی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. اینک در بخش سوم و پایانی دیگر انحرافات نظری رئیس این فرقه پیرامون تعالیم دینی نقد و بررسی میشود که متن آن را از نظر میگذرانید.
* سرکرده عرفان حلقه مدعی وجود تناقض در قرآن نیز هست، نظر شما درباره این ادعا چیست؟
گفتگوی کیهان با حجتالاسلام محمدرضا انهاری، مدیر انجمن نجات از حلقه (بخش سوم و پایانی)
در دو بخش پیشین این گفتوگو تاریخچه و روشهای به اصطلاح درمانگری عرفان انحرافی حلقه، شیوههای جذب و تبلیغات این فرقه و بخشی از ادعاها و انحرافات سرکرده آن در زمینه معارف و آموزههای دینی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. اینک در بخش سوم و پایانی دیگر انحرافات نظری رئیس این فرقه پیرامون تعالیم دینی نقد و بررسی میشود که متن آن را از نظر میگذرانید.
* سرکرده عرفان حلقه مدعی وجود تناقض در قرآن نیز هست، نظر شما درباره این ادعا چیست؟
– وی در جایی بیان میکند که قرآن تناقض دارد. قرآن یک جا میگوید برو، یک جا میگوید نرو، یک جا میگوید بنشین، یک جا میگوید ننشین. در صورتی که این نمیفهمد اینجا تناقضی وجود ندارد. اگر این کتاب، کتاب وحیانی است، چه تناقضی میتواند در آن باشد؟ اصلا وحی خدا اگر تناقض داشته باشد، یعنی غلط. وقتی غلط است یعنی قرآن باطل است، یعنی رسول خدا کتاب وحی اش باطل است. این خیلی مهم است. این یکی از بزرگترین غلطهای آقای طاهری بود که برگشته میگوید که قرآن دارای تناقض است. در صورتی که افکار خودش دارای تناقض است. قرآن را نمیفهمد. اگر کسی منطق خوانده باشد، عرض بنده را بهتر متوجه میشود. باید هشت وحدت در تناقض باشد که تناقض محقق شود. «در تناقض هشت وحدت شرط دان». وحدت موضوع و محمول و مکان که داریم، این وحدتها باید باشد، اگر نباشد، اصلا تناقض تحقق نمییابد. مثال بزنم که افراد همه بتوانند متوجه شوند. من به فرزند دانشآموزم میگویم مدرسه نرو، چه ساعتی میگویم نرو؟ ساعت 12 شب. ساعت 7 صبح میگویم مدرسه برو. بچه بگوید بابا چرا شما اینجوری هستید، یک بار میگویید برو، یک بار میگویید نرو. من میگویم عزیز دلم آن ساعتی که گفتم نرو، ساعت 12 شب بود. اکنون که میگویم برو، ساعت 7 صبح است. اینجا بین آن نرو و برو وحدت زمانی وجود ندارد. آقای طاهری نمیفهد که در قرآن یک جا میگوید بروید بکشید، یک جا میگوید نکشید، تناقضی به این مطالب نیست. فهم شما نادرست است. شما دارای تناقض هستید که فکر میکنید قرآن دارای تناقض هست.
طاهری آمده از این خلأ موجود در جامعه ما که یکسری افراد ارتباط با متخصصین فن ندارند، استفاده میکند. شما دقت بفرمایید متأسفانه برخی افراد به متخصصین مراجعه نمیکنند. ما وقتی بیمار میشویم، سراغ مکانیک نمیرویم. وقتی ماشینمان خراب میشود، سراغ پزشک نمیرویم. بلکه به اهل فنش مراجعه میکنیم. یک چیز روشنی است. در مسائل دینی هم باید به متخصص دین مراجعه کنیم. اگر اینطور نباشد، لطمه میخوریم زیرا از بطن قضیه وارد میشود. همه جوانب را بررسی و بحث دینی را مطرح میکند. سرکرده عرفان حلقه میآید به افرادی که بینش و بصیرت دینی ندارند و شبهات زیادی در ذهنشان است، این شبهات را میگیرد، روی آنها کار میکند و یک برنامه به افراد میدهد. در مورد حجاب شبهه دارد. طرف میگوید کجای اسلام گفته حجاب داریم؟ در صورتی که نرفته قرآن و روایات را بخواند و به عالم و مرجع دینی مراجعه کند. طاهری میگوید ما حجابمان پرهیز از خودنمایی است. یا در مورد نماز یک بحثی را مطرح میکند. طرف حوصله نماز خواندن ندارد. یکسری میگویند آقا دلت پاک باشد. همه اینها را کنار میگذارد. میگوید آقا نماز کیفیتی است که اجرا میشود. میگوید در قرآن «اقیمواالصلوه» مطرح کرد نگفت إقراءُ الصلوه. یعنی نماز خواندنی نیست. نماز را نخوانید. نماز وصل کردنی است. وی در کتاب انسان از منظری دیگر و کتاب عرفان کیهانی مطرح میکند که تمام سیر و سلوک ما بر مبنای اتصال است نه عبادت، نه سجده، نه دعا و ذکر. میگوید همهاش اتصال و کیفیت است. وی از خلأها استفاده میکند و یک سری مطالب را به خورد افراد میدهد و مردم هم که مراجعه به متخصص نمیکنند، تازه بعد از اینکه گرفتار مسائل متافیزیکی و یکسری مشکلات روانی در عرفان حلقه میشوند، مراجعه میکنند که آقای طاهری این بلاها را به سر ما آورده است. قبلش مردم بیایند، مراجعه کنند، این مشکلات و شبهاتشان حل میشود.
* در خصوص توسل به اهل بیت(ع) چه بحثی دارد؟
– طاهری در خصوص ائمه اطهار(ع) و توسل یک شبهه کهنه وهابیت را مطرح کرد. میگوید حاجت خواستن از اهل بیت(ع) و زیارت قبور اهلبیت(ع) مصداق شرک است. این در فایلهای صوتیاش وجود دارد. من در این خصوص یک اشاره هم به کتابهایش خواهم کرد. وی مدعی است که شما وقتی که از اهل بیت(ع) حاجت میخواهید، در واقع مراجعه به من دونالله میکنید. از غیر خدا حاجتتان را میخواهید و چون از خدا نمیخواهید، این مصداق شرک است. وی مطرح میکند که شما وقتی از اهل بیت(ع) حاجت میخواهید، در واقع پیمان «ایاک نعبد و ایاک نستعین» را زیر سؤال بردید، آیه قرآن را میآورد و میگوید تو باید از چه کسی استعانت کنی؟ «ایاک نستعین» در صورتی که این دارد یک قسمتی از قرآن را بیان میکند، قسمت دیگر را بیان نمیکند. خود قرآن که سوره حمد میفرماید «ایاک نعبد و ایاک نستعین»، در سوره بعدی (بقره) میفرماید «واستعینوا بالصبر و الصلوه» «از صبر و نماز یاری جویید» (بقره ـ 45) چرا خداوند نفرمود «و استعینو بالله»؟ فرمود به صبر و صلاه. صبر و صلاه دو مقام هستند. دو حالت انسانیاند. یکیاش حالت نفسانی و دیگری هم حالت عبادی است که خداوند میفرماید از اینها استعانت کنید. یا برای نمونه میفرماید «تعاونوا علی البر و التقوی» «در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید!» (مائده ـ 2) میفرماید از همدیگر کمک بگیرید در بِر و تقوی، نفرمود از من کمک بگیرید. آیا خداوند متعال اینجا دارد شرک را مطرح میکند؟ یا در جای دیگر میفرماید «و ابتغوا الیه الوسیله» «و وسیلهای برای تقرب به او بجوئید!» (مائده ـ 35). در جای دیگر میفرماید «واعتصموا بحبلالله» «و همگی به ریسمان خدا [قرآن و اسلام، و هر گونه وسیله وحدت]، چنگ زنید» (آل عمران ـ 103) نه «واعتصموا بالله». حبلالله، این حبل واسطه است. حبل چیست؟ امیرالمؤمنین(ع) میفرماید این حبل صراط من است، راه ولایت است. «و اعتصموا بحبلالله» یعنی این حبل، حبلالله المتین، همان راه اهل بیت(ع) و ولایت است. کسی از شیعیان، امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) را مستقل در رفع حاجت نمیداند که بگوید امام رضا(ع) خودش حاجت مرا برآورده میکند. هیچ شیعهای امام(ع) را خدا نمیداند مگر اینکه واقعا کسی باشد که اهل بیت(ع) را خدا بداند و او مشرک است، مانند علیاللهیها که خود امیر المؤمنین(ع) اینها را در گودال ریخت و آتش زد. اگر شیعهای هم به اشتباه به این مسیر دارد میرود، این هم غلط میرود. راه شیعیان این نیست. این اشتباه خاص خود فرد است. یکسری آموزههای غلطی که در مراسمهای عزاداری هیئات ما هست و متأسفانه در برخی مدیحه سراییهای مداحان، برخی مطالب را مطرح میکنند. اینها این را عَلَم میکنند که شیعیان اینطور با اهل بیت(ع) برخورد میکنند. به هر صورت آن خطای فرد است نه راه و روش شیعیان. زیارت و توسل به اهلبیت(ع) شرک نیست.
مسئله بعدی هم که درباره توسل مطرح میکند و خطاست، این است که قرآن میفرماید «لیس للانسان الا ما سعی» «براى انسان جز آنچه براى به دست آوردنش تلاش کرده است چيزى نيست» (نجم ـ 39) طاهری از آیه استفاده میکند که در کارهای زمینی باید تلاش کنی. دیگر نروی از اهل بیت(ع) خانه و فلان بخواهی. خدای متعال رزاق علیالاطلاق است. وقتی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و آبرو داران عالم مثل امام حسین(ع) و امام رضا(ع) را در روزی واسطه قرار میدهیم، بالاخره در امر اخروی هم اهل بیت(ع) را واسطه قرار میدهیم. «من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه» «کیست که در نزد او، جز به فرمان او شفاعت کند؟!» (بقره ـ 255) شفاعت را هم از اهل بیت(ع) میخواهیم، با اذن خدای متعال. از اینطرف هم حاجتهای دنیاییمان را هم از اهل بیت(ع) میخواهیم باذن خدا، به وساطت اهل بیت(ع). جالب است خدای متعال در حدیث قدسی میفرماید موسی نمک طعام زندگیات را هم از من بخواه. «لیس للانسان الا ما سعی»، این هست که ما باید تلاش کنیم. از تو حرکت از خدا برکت. اما این برکت را با دعا، توسل، حاجت خواستن از خدا و اهل بیت(ع) و با وساطت آن بزرگواران خواستیم و هیچ منافاتی ندارد. وی یک آموزه کهنه وهابیترا دارد نبش قبر میکند و متأسفانه به خورد یکسری جوان ناآگاه و برخی خانمها میدهد که بله زیارت اهلبیت(ع) شرک است اما خوشبختانه این را هم عرض کنم که ما در میان حلقهایها افرادی را داریم که زیارت اهل بیت(ع) را شرک نمیدانند. من به آنها تبریک میگویم که به صورت کلی مسخ عرفان حلقه نشدهاند. زیرا میگویند آقا ما رفتیم قم تحصن کردیم، زیارت رفتیم. ما میگوییم خدا را شکر مسخ کامل نشدید.
رئیس این فرقه در کتاب چند مقاله مطرح میکند که من تناسخ را قبول ندارم. یعنی یک راه رد گم کنی را ایجاد میکند. وی تناسخ را رد میکند اما بعد میآید به شیوه مدرنتر تناسخ را پیاده میکند به اسم رسوخ ارواح سرگردان. مطرح میکند که انسانها کالبدهای مختلف دارند، مانند کالبد ذهنی که این کالبد ذهنی برخی جاها میگوید همان روح وقتی انسان میمیرد، از انسان فارغ میشود، به بزرخ نمیرود و به واسطه علقههایی که دارد، سرگردان است، به افراد رسوخ میکند و باعث میشود که خلق و خوی افراد عوض شود، کارهایشان در اختیار خودشان نیست. برخی به واسطه رسوخ آن روح سرگردان یا جن است که این حالت را نشان میدهند. سرکرده عرفان حلقه رسوخ روح و ارواح را به بدن افراد دیگر معتقد است اما در واقع از این طرف، رد گم کنی میگوید که من تناسخ را قبول ندارم اما از طرف دیگر میگوید ارواح سرگردان در بدن شما رسوخ میکند. اسلام اصلا ارواح سرگردان را از ریشه قبول ندارد. انسان بعد از مرگ به برزخ میرود. در قرآن میفرماید «لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَکْتُ کَلاَّ إِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلي يَوْمِ يُبْعَثُونَ» «شاید در آنچه ترک کردم (و کوتاهی نمودم) عمل صالحی انجام دهم!» (ولی به او میگویند:) چنین نیست! این سخنی است که او به زبان میگوید (و اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است)! و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند!» (مؤمنون ـ 100) اصلا برگشتی وجود ندارد.
یک مسئلهای که خیلی مهم است، این است که اعضای حلقه برای کارهایشان راه در رو قرار میدهند، یعنی همانطور که در بحث تناسخ مثال زدم که میآید اول مقالهای در رد تناسخ مینویسد، سپس به یک شیوه دیگر میآید بحث تناسخ را در اذهان عمومی جا میاندازد، مسئله اهل بیت(ع) هم همینطور است. وی در کتاب چند مقاله یک مقالهای به عنوان با اولیاء الهی دارد. یعنی در آنجا میخواهد اثبات کند که من خودم ولایتمدار هستم و اولیاء الهی را قبول دارم. وقتی در آموزههای عرفان حلقه ریز میشویم، میبینیم که این اولیای الهی باید معنا بشود. منظورشان کدام اولیای الهی است. همانطور که عرض کردم، وی وقتی زیارت اهل بیت(ع) و توسل را شرک و من دونالله میداند، از این طرف چطور میآید مقاله با اولیای الهی را مینویسد؟ منظور طاهری از این اولیای الهی چیست؟ اینجا باید بحث شود که وقتی میگوید من خودم معلم هستم، ارتباط با روحالقدس دارم، آگاهی برایم نازل میشود، بعد یکجا هم مطرح میکند که انسان ولی خدا است، همان بحث خلیفهالله، به صورت غیرمستقیم از آن بحث یا از آن آموزههای پسر خدا در مسیحیت استفاده میکند که انسان میتواند ولی خدا شود حتی من هم ولی خدا هستم، تو هم ولی خدا هستی. وقتی اتصال به روحالقدس داشته باشی، این آگاهیها دریافت شود، همه ولی خدا هستیم. این را باید دقت کنیم که این مقالاتی که ایشان نوشته است، راه در رو و یک دامی است که افراد فریب این را بخورند که وی که مدعی ولایتمداری و دوستدار اهلبیت(ع) بودن است. این مسئله قابل دقت است. عزیزان در این موضوع باید دقت داشته باشند. یک موضوع دیگر هم هست که در کتاب انسان از منظری دیگر و حتی پشت سوگندنامههایی که تفویض میکند و یک پایاننامه را به افراد میدهد، یکسری مطالب را نوشته از این قرار که وقتی که منِ طاهری اتصال به روحالقدس یا شعور کیهانی را به شما تفویض میکنم، یکی از موارد قطع این لایه محافظ که تفویض میکنم تا موجودات غیر ارگانیک به شما حمله نکنند، قرار دادن هر نامی حتی مقدسین و معصومین به جای نام خدا و هوشمندی داخل پرانتز شعور کیهانی است. شما ببینید یعنی خدا و شعور کیهانی در یک رتبه قرار داده شد. حالا ما بیاییم معصومین(ع) را در جای نام اینها مثلا شعور کیهانی بگذاریم، این باعث میشود که سوگندنامه نقض شود؟ این لایه محافظ نقض شود؟ سلب شود؟ خب این شعور کیهانی چیست که در کنار نام خدا قرار داده شده و از طرف دیگر ایشان میگوید درمان و شفا از طریق شعور کیهانی از خدا گرفته میشود. خب اینجا شما میبینید که اهل بیت(ع) را حذف میکند و میگوید که توسل به اهل بیت(ع) و زیارتشان شرک است. توسل به اهل بیت(ع) نقض پیمان «ایاک نعبد و ایاک نستعین» است اما از این طرف میگوید که شما باید درمان، شفا و آگاهی را از هوشمندی الهی دریافت کنید، یعنی از خدا بخواهید. خدا به هوشمندی الهی میدهد و هوشمندی الهی هم به شما. یعنی در واقع اینجا به راحتی اهل بیت(ع) را حذف میکند و شعور کیهانی، هوشمندی و روحالقدس را به تعبیر خودش جای اهل بیت(ع) قرار میدهد. در واقع میگوید استعانت از اهل بیت(ع) شرک است اما استعانت از روح القدس و هوشمندی و شعور کیهانی در عرفان حلقه که همهاش یک نام است، این شرک نیست.
* انحرافات دیگری که سرکرده عرفان حلقه در آموزههای دینی وارد کرده چیست؟
– وی بحث وحدانیت خدای متعال را هم زیر سؤال میبرد. در کتاب چند مقاله و انسان و معرفت بیان میکند. مطرح میکند که به واسطه همان «نفخت فیه من روحی» که در قرآن میفرماید، چون روح خدا در ما دمیده شده، پس روح خدا در ما هست، پس ما خدا هستیم و این را قشنگ در جای جای سخنرانیها، کلیپها و فایلهای صوتیاش مطرح میکند. خدا را به عنوان یک عاشق مطرح میکند که انسان در معاد با خدا مواجه میشود. خدا اینجوری با انسان صحبت میکند، شاید اگر همه داستان را بدانید، برای من عاشق گریه کنید، یعنی انسان برای خدا گریه کند. برخی از شما پس از کسب اطمینان از قدرت خدایی خود و احساس بینیازی نسبت به من خواهید گفت حالا که خدا هستیم و بینیاز به او چرا برای خود خدایی نکنیم و فقط عده اندکی خواهند بود که خدایی در وحدت را انتخاب کرده به سوی من آمده، با من به وحدت میرسند، یعنی انسان با خدا به وحدت میرسد اما خدایِ در وحدت و خدایِ در کثرت آخرین آزمایش است. یعنی بحث وحدت بین خالق و مخلوق مطرح میشود و انسان خدا میشود. اینطور وحدانیت خدای متعال را زیر سؤال میبرد و خدا را به صورت یکسری کثرات متعدد مطرح میکند که در روز قیامت بعد از اتفاق جهنم و بهشت، انسان بعد از اینکه خروج از جهنم میکند، وارد بهشت در کثرت و بهشت در وحدت میشود.
* آیا درباره بحث عصمت اهل بیت(ع) هم ادعای غلط و قابل خدشهای دارد؟
– به راحتی در فایل صوتی بیان میکند، در مقالاتش مُدام میگوید امامان معصوم امامان معصوم. این وجهه متشرعانه را در مقالات مطرح میکند اما در کلاسهایش به راحتی بیان میکند که هیچ کدام از اهلبیت(ع) و پیامبران اصلا ادعا نکردند که ما معصومیم. ما این مسائل را به آنها نسبت میدهیم و اینها را بزرگ میکنیم. اصلا جایی در روایت دیدید که اهل بیت بگویند من معصوم هستم؟ شما دقت کنید در قرآن اصلا به طور خاص یک آیه داریم در بحث عصمت اهل بیت(ع). «انما يريد الله ليذهب عنکم الرجس اهل البيت و يطهرکم تطهيرا» «خداوند فقط میخواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملًا شما را پاک سازد». (احزاب ـ 33) قشنگ مشخص است که خدای متعال منظورش این نیست که شما را از آلودگی و کثیفی لباس پاک کند که در قرآن آیه نازل شود که خدا بدن شما را پاک کند. منظور «الرجس» یعنی هر ناپاکی و هر نجاست، کثافت و آلودگی روحی را از شما دور میکند، یعنی شما معصوم هستید. در زیارت جامعه کبیره داریم که «عصمکمالله منالزلل و امنکم من الفتن» «خدا شما را از لغزشها حفظ كرد و از فتنهها ايمن داشت» که خدای متعال شما را معصوم قرار داد. اصلا بحث عقلیاش هم مشخص است. پیامبر که بخواهد وحی خدای متعال را به انسانها برساند، اگر معصوم نباشد، پس حتما در ارسال و انتقال وحی الهی به مردم دچار اشتباه و خطا میشود. پس حتما باید خطا و اشتباه نکند که مردم بتوانند به او اعتماد و اطاعتش کنند. اگر خدای متعال عدهای از انسانهای غیر معصوم را در میان مردم بفرستد و بفرماید که و «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول»، اطاعت آنها را هم واجب کند، از طرف دیگر آنها اشتباه هم کنند، خب عقلا باطل است که خدا امر کند از کسی که اشتباه میکند، اطاعت کنید. مشخص است که دستور خدای متعال اگر اینطور باشد که از اهل بیت(ع)، رسول خدا(ص) و پیامبران که معصوم نباشند اطاعت کنید، این با حکمت و عدالت خدا منافات دارد.
* اگر موافق باشید، به بحث معاد بپردازیم. انحرافات این فرقه در بحث معاد را توضیح دهید.
– رئیس این فرقه عدالت خدا را هم زیر سؤال میبرد. در کتاب انسان و معرفت در بحث معاد، فایلهای صوتی و جلساتش بحث یوم المجادله را مطرح میکند. موضوع را اینگونه عنوان میکند که در یوم المجادله همه انسانها از خدا شاکی میشوند. یعنی در واقع یکی از آموزههای دیگر اسلام را در خصوص معاد تحریف معنوی میکند و میگوید روز مجادله در قیامت به خاطر این است که افراد به دلیل اینکه آگاهی ندارند، ـ ببینید آگاهی کلید واژه عرفان حلقه است، یعنی اتصال به روحالقدس، دریافت آگاهی ـ یعنی به دلیل اینکه در عرفان حلقه نیستند، باعث میشود که یک تصویر مبهم از مراحل معاد داشته باشند و مثل ناشنوایان و نابینایان در این فضا دنبال یک نور صدایی میگردند برای اینکه یک امکانات زندگی خاصی را برای خودشان فراهم کنند و چون ناتوان میشوند، از این وضعیت خسته میشوند، آزارشان میدهد، به همین دلیل میگوید شروع به اعتراض میکنند. اعتراض آنها بر این اساس است که طرح خلقت الهی را ناعادلانه میدانند و همه طرحهای زیرمجموعه آن را نامناسب و بیفایده تلقی میکنند. بنابراین در قالب سؤالاتی به محاکمه خدا میپردازند. این محاکمه عامل دیگری هم دارد که آن را به اوج میرساند. در واقع روز قیامت روز محاکمه کردن خداست. نه بندههای خدا. یعنی وی اینقدر با فهم و شعور مردم بازی میکند و به مردم اینطور تفهیم میکند که انسانها در روز مجادله خدای متعال را به خاطر ناعدالتی و بیعدالتیاش زیر سؤال میبرند. چطور زیر سؤال میبرند؟ تقصیر خودشان را گردن خدا میاندازند با سؤالاتی که مثلا خدایا اگر به من این آگاهیها را میدادی، اگر به من این امکانات را میدادی، من گمراه نمیشدم. مثلا امکانات چه چیز میتواند باشد؟ حلقه. یعنی گمراهی خودش را مثل شیطان میخواهد به گردن خدا بیاندازد. قشنگ میآید بحث قیامت را تحریف میکند. میگوید در آن روز مردم خدا را به محاکمه میکشند به خاطر بیعدالتیهایی که انجام داده و طوری مطرح میکند که مردم به خاطر فهم نادرست شان کارهای خدا را ناعادلانه جلوه میدهند اما در واقع میخواهد بگوید که این اتفاق در قیامت میافتد و مردم خدا را بیعدالت فرض میکنند. بحث معاد بسیار گسترده است. بنده در این خصوص نوید این را عرض میکنم که کتابی به اسم «پنداری از معاد» که نقد آموزههای عرفان حلقه در بحث معاد و نزدیک به 140 صفحه است، انشاءالله منتشر خواهد شد. بنده در این کتاب بحث معاد را با قرآن، روایات، نظریات علما و مباحث علمی توضیح دادم و بررسی کردم.
معاد از اصول دین ما است و بازی با معاد یعنی دخالت در امر اصول دین و اعتقادات مردم. آموزههای انحرافی که در عرفان حلقه در بحث معاد وجود دارد، بسیار ناراحتکننده و نگرانکننده است زیرا اعتقاد به معاد خیلی مهم است. خداوند متعال بیش از یک سوم آیات قرآن را به معاد اختصاص داده است. بیش از هزار و چند آیه را به معاد و بحث بهشت و جهنم اختصاص داده. یعنی بحث خیلی مهمی است. شما نگاه کنید. انسان هدفش از زندگی را باید مشخص کند. آینده چه اتفاقی برایش میافتد؟ میآید اتفاقات آینده انسان را برای انسان به صورت معاد ساختگی عرفان حلقه ترسیم میکند. دست میگذارد روی بحث مرگ و نکیر و منکر. اصلا میگوید نکیر و منکر در درون ماست. فرشتگان نکیر و منکر را رد میکند و می گوید سؤالات درونی ما باعث میشود که خودمان از خودمان سؤال بپرسیم. ملکالملک را به عنوان قانون آنتروپی یعنی قانون افت و کهولت بیان میکند که بالاخره ملکالموتی نیست. یعنی آن ملکالموت در واقع یک قانون افت و کهولت است. به راحتی آموزههای اسلامی را تحریف میکند.
بعد میآید فلسفه مرگ را بیان میکند. میگوید لحظه جان دادن برای انسان، بسیار لذتبخش است در صورتی که انسان وقتی جان میدهد، به واسطه اعمالی که انجام داده، اگر صالح بود، طوبی له، خوشبخت میشود و مرگش مانند بو کردن گلی است. اگر فاسق و فاجر و گنهکار بود، به شدت جان میدهد. در آیات و روایات بسیاری به این موضوع اشاره شده اما وی میگوید نه، لحظه مرگ، یک لحظه بسیار شیرین برای همه است. یعنی این موضوع را تعمیم میبخشد که کسی از مرگ نترسد، مرگ یک چیز شیرینی است. خب این اشتباه است. آموزههای قرآن اینطور نیست. اگر اینجوری باشد، در رحمت برای همه را باز کنیم که همه بدانند که مرگ شیرین است، خب هرکسی بمیرد، این لحظه شیرین را درک میکند، راه خودکشی را به صورت غیرمستقیم برای انسانها باز میکند. چه جوری راه خودکشی را بیشتر برای مردم باز میکند؟ میآید در بحث برزخ، یعنی واقعا یک فیلم سینمایی خرافی را من برای شما دارم تعریف میکنم، باید گوش کنید، بخندید یا گریه کنید. میگوید برزخ روز جبران است، یعنی یک فرصت جبران برای همه است. در صورتی که در قرآن داریم که «لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَکْتُ کَلاَّ إِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلي يَوْمِ يُبْعَثُونَ» «شاید در آنچه ترک کردم (و کوتاهی نمودم) عمل صالحی انجام دهم!» (ولی به او میگویند:) چنین نیست! این سخنی است که او به زبان میگوید (و اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است)! و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند!» (مؤمنون ـ 100). میگوید برزخ علاوه بر صحنه آزمایش، فرصت بازنگری و جبران هم هست. یعنی دنیا صحنه آزمایش بود، وی آزمایش را به بحث برزخ کشاند. عدهای هم که در اثر عدم تعالی سرگردان و سرسپردهاند، مانند مردودیهای یک آزمون (یعنی شده یک داستان امتحان تجدیدی) میتوانند در آزمون تجدیدی شرکت کنند. هر لحظه فرصت جدیدی برای جبران است. یعنی آقا شما خودکشی کن، هر اشتباهی هم که کردی و هر فسق و فجوری هم انجام دادی، خیالت راحت باشد، لحظه شیرین مرگ میرسد، برزخ هم جبران میکنی. خب این خیلی خطرناک است. ببینید چطور آینده انسانها را دارد تصویر میکشد. من تعجب میکنم از افرادی که دم میزنند از اینکه ما خودمان اسلامشناسیم اما دارند در عرفان حلقه اینطور به اسلام و مسلمین خیانت میکنند و راه ارتزاق از راه حرام با این آموزههای انحرافی و افساد فیالارض از طریق عرفان حلقه را ایجاد میکنند. مسائل معاد در این عرفان انحرافی بسیار خطرناک است.
سرکرده عرفان حلقه برای قیامت زمان تعیین میکند. وی قیامت را به دو دسته تقسیم میکند؛ قیامت زمینی و قیامت اصلی. قیامت زمینی در صورتی رخ میدهد که زمین بعد از گذر چند میلیارد سال نابود میشود و این قیامت اتفاق میافتد و بعد از آن است که قیامت اصلی اتفاق میافتد. با این ادعا پس تا چند میلیارد سال دیگر قیامت اتفاق نمیافتد، در صورتی که قرآن میفرماید که زمان قیامت بسیار نزدیک است. بحث بعدی این است که میگوید همه از جهنم خروج میکنند حتی یزید. شمر هم که سر امام حسین(ع) را بریده، چون در او روحالله وجود دارد، از جهنم خروج میکند. در واقع دارد تحریف میکند. انسان از برزخ خارج و وارد یک داستان جدیدی به اسم بهشت در کثرت میشود. به خاطر همین مطالب است که آمریکا دارد از او حمایت میکند. بسیاری از افرادی که دنبال نیو اِیج(دین جهانی) هستند، از طاهری حمایت میکنند. در شبکههای ماهوارهای دائما برنامه پخش میکنند که طاهری یک دانشمند است. در صورتی که عرفانهای کاذب و فرقههای غربی و شرقی را جمع کرده و به اسم عرفان اسلامی ایرانی به خورد مردم میدهد.
*در باره نامه مادر طاهری هم توضیح دهید.
مادر طاهری نامهای در حمایت از او نوشته. البته نامه منسوب به مادر طاهری است و گرنه خودشان سواد آنچنانی ندارند. مادرش اعتراض کرد که بچه من الان چند سال است در زندان است و ایشان دارد به حکم مراجع به سمت اعدام کشیده میشود. من خواهش میکنم که سایه شوم و سنگین حکم مراجع برداشته شود و بچه من آزاد شود. ببینید چه توهینی به مراجع میکند. این مادر را باید توجیه کرد. خواهش میکنم مستندسازان به میدان بیایند. مادران و پدران داغدیده و آسیبدیده، آنها که بچههایشان به خاطر عرفان حلقه خودکشی کردند، آنها که روانی شدند، آنها که تیمارستانی شدند و بچههای طلاق بیایند از طاهری و دار و دسته و مسترهای او شکایت کنند. چقدر آمار طلاق در عرفان حلقه داریم. قتل هم اتفاق افتاده. متأسفانه اخیرا بحث آدمربایی هم در عرفان حلقه مطرح شده بود. خب بالاخره از کسی که قائل به توبه و جبران در برزخ است، هر کاری برمیآید و این مفاسد بر او بار میشود. مگر اینکه یکسری رگههای مقدسی از سابق داشته باشد که جالب است در عرفان حلقه میگویند تو به دلیل داشتن این اعتقادات، قفل ذهنی داری.
ببینید مادر طاهری میگوید بچهام در زندان است. ما میگوییم مادر محترم آقای طاهری آن زمانی که باید بچهات را تربیت میکردی، محمدعلی را رها کردی. اینها به کشورهای مختلف ـ ترکیه و ژاپن ـ سفر کردند. یکسری آموزههای غلط را جمع کرده. در عرصه کشاورزی و درس موفق نشده، آمده یک فرقه را به جان جامعه انداخته و مردم را اسیر کرده. ای مادر تو که الان نگرانی بچهات در زندان است، خب ببین چرا در زندان است؟ این همه مفاسد، مبانی انحرافی و جرم و جنایت در عرفان حلقه وجود دارد. اگر کسی با چاقو شخصی را بکشد، مادر قاتل باید بگوید چرا پسر مرا زندانی کردند؟ کجای عقل و عرف این را قبول میکند؟ ایشان مدعیالعموم داشته. شاکی خصوصی نداشته. همه اینها نشان میدهد وی در جامعه فسادی را ایجاد میکند. بعد یکسری آدم جاهل و مغرض در شبکههای ماهوارهای مانند بیبیسی و ویاواِی که دنبال ایجاد هرج و مرج هستند، بیایند راحت از این پل استفاده کنند، سواری بگیرند و بگویند ایران دارد اندیشمندانش را زندانی و اعدام میکند. خب این چه اندیشمندی است که این همه مطالبش ضد قرآن است، چه اندیشمندی است که تمام پزشکان دارند بر علیه او جبهه میگیرند که آقا این درمانگریاش یک شیادی است. در خود بیبیسی که این مسائل را مطرح میکند، آن پزشکان میآیند اعتراض هم میکنند. بیبیسی از طرفی سرکرده عرفان حلقه را توسط پزشکان نقد میکند و از طرفی میگوید او یک دانشمند است.
وی یک جامعه گسترده از ایران را به انحراف کشانده. نه تنها باید زندانی بشود، بلکه باید روزی صد بار وی را اعدام کنند و من مطمئنم این حرف بسیاری از آسیب دیدههاست که بنده ساعتها با دوستان و اساتید دیگر به این عزیران مشاوره میدهیم. آسیبدیدهها میگویند اگر سرکرده عرفان حلقه را صد بار اعدام کنند، کم است. ایشان لطمه جسمی به ما نزد، آسیب روحی به ما وارد کرد. خانوادهها را از هم گسیخت. انسانها را روانی کرد. انسانها را به سمت خودکشی کشاند. آقای تبار مطرح میکند، در کلیپ ادعاهای واهی وکیل طاهری هم مطرح شد، خود طرف میگوید که معامله جنگیری و جن خریدن در خانه من انجام شد. دو میلیون و پانصد هزار تومان پرداخت شد. همه اینها را شما کنار میگذارید، بعد میگویید حکومت اسلامی آمده یک دانشمند را دستگیر و زندانی کرده. مسترها، بیبیسی و وی او اِی چقدر جاهلانه به این مسئله نگاه میکنند، چشم و سرشان را مثل کبک زیر برف کردند. یک مسئله خندهدار و مضحک را مطرح میکنند. اینها هر چقدر این مسائل را بزرگ کنند، ما خوشحال میشویم که چقدر اینها جاهلند. نگاه نمیکنند که اصلا این چه چیزهایی گفته. همانطور با مسترهایشان که صحبت میکنیم، اصلا نمیفهمند متنی که طاهری گفته چیست، وکیل طاهری اصلا خودش کتابها را نخوانده. میگوید طاهری چنین حرفهایی نزده است. فایلهای صوتیاش را گوش نکرده، میگوید چنین حرفهایی نزده است. ما گفتیم بفرمایید این حرفها و این هم مستندات. تو خودت گوش نکردی، ندیدی، نخواندی، میگویی طاهری همه کارهایش با مجوز بوده است.
* لطفا درباره شکواییهای که در سایت نجات از حلقه راهاندازی کردید، توضیح دهید.
– ما شکواییهای در سایت نجات از حلقه ایجاد کردیم که استقبال کثیری شد. خوشبختانه افراد دارند شکایت میکنند. اسم مسترهای زیادی در این شکواییهها برده شده و الحمدلله در حال پیگیری حقوقی است. خوشحالیم که هر مستر یک شاکی خصوص پیدا کند که دیگر دست از پا خطاتر، نیایند این عرفان ضاله را در بین مردم ترویج بدهد و من تا تمام مسترها را با کمک انجمن نجات از حلقه و آسیبدیدهها به جرم و جنایت تدریس آموزههای انحرافی عرفان حلقه به دادگاه نکشم، از این راه دست نمیکشم چرا که آسیبدیدهها باید حمایت شوند. خدا را شکر وکلای بسیار حاذق در حال پیگیری این مسئله هستند. جا دارد از کانون وکلای بسیج ایران و رئیس آن، جناب آقای دکتر محبی تشکر کنم که دست همکاری به ما دادهاند. از آسیبدیدهها تقاضا می کنم که بدون هیچ ترسی شکایت کنند. در هر شهری داریم وکیلش را مهیا میکنیم. نگران نباشند، با حفظ آبرو و امنیت اجتماعی وکلا را در اختیار این عزیزان قرار میدهیم و کارشان را پیگیری میکنیم. الحمدلله اکنون تعداد زیادی هم ثبتنام کردند. مانند کمپین نجات از حلقه که قریب به 18000 نفر از مردم شرکت کردند. الحمدلله اکنون بعد از یکی دو هفته قریب به 600 نفر این شکایتها را انجام دادند و آمار در حال بالا رفتن است. جالب است من مسترهایی را که میشناختم، اسمهایشان را در این شکواییهها میبینم که چه کارها و جنایتهایی کردند. به حول قوه الهی اینها در حال پیگیری است.
یکسری افراد هم هستند که نقد عرفان حلقه را انجام میدهند. من از آنها تشکر میکنم اما چون مطالعه میدانی ندارند، بازتاب نقدشان در دسترسشان نیست، یعنی نقدی میکنند، دیگر نگاه نمیکنند که آنها چه برخوردهایی دارند. اینها خودشان خیلی شیطنتهای خاصی دارند که هر چه شما بگویید، یک بهانه و راه گریزی را برای خودشان ایجاد میکنند. برخی نقدها خام است. در نقد عرفان حلقه خیلی باید دقت کنیم. مثلا نگوییم که خود طاهری مستقیم گفته نماز نخوانید، خب اینها میگویند که ایشان درباره نماز مقاله دارد. درباره عصمت اهل بیت(ع) و اولیای الهی مقاله دارد. چرا شما میگویید ایشان با اهل بیت(ع) مشکل دارد.
قشنگ و راحت برای خودشان راه در رو درست میکنند اما وقتی انسان با اینها برخورد عمیق داشته باشد، میبیند که راه در روها کجاست. برخی فقط کتابها را میخوانند، خیلی عالی است اما من به پژوهشگران پیشنهاد میکنم در کنار کتابها، حتما فایلهای صوتی و تصویریاش را هم مشاهده کنند و به غرفههای پاسخگویی به شبهات که انجمن نجات از حلقه دارد، مراجعه کنند. ما در دورههای خاصمان به این عزیزان آموزش میدهیم که حلقهایها از چه راههایی در مناظره برای جدل استفاده میکنند تا آنها را بیشتر با راههای جدل آشنا کنیم. تقاضا میکنم کارشناسان بیشتر به ما مراجعه کنند. الحمدلله اکنون بیش از 50 کارشناس در شهرهای مختلف داریم که به صورت دورکاری در حال فعالیت هستند. از جمله اساتید در کرمانشاه مانند استاد مالمیر، برخی اساتید خوب مانند استاد مهدوی، استاد هوشیار، استاد مظاهری سیف، استاد شریف دوست و بسیاری عزیزان هستند که فعالیتهای خوبی دارند. عزیزانی که سؤالات و شبهاتی درباره عرفانهای کاذب بهویژه عرفان حلقه دارند، میتوانند به کانال رسمی نجات از حلقه در تلگرام به آدرس:
telegram.me/nejatazhalgheh و سایت انجمن نجات از حلقه به آدرس https://www.nejatazhalghe.ir مراجعه کنند.
نسخه اپلیکیشن کتاب حلقه اسارت نیز رونمایی و در کانال تلگرام ما ارائه شدهاست.
* از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، بسیار ممنون و سپاسگزاریم.
منبع: روزنامه کیهان
گفتوگوی کیهان با حجتالاسلام محمدرضا انهاری، مدیر انجمن نجات از حلقه(بخش سوم و پایانی)