مقالات

گفتگوی اختصاصی روزنامه کیهان با مدیر نجات از حلقه/بخش دوم

گفتگوی اختصاصی روزنامه کیهان با مدیر نجات از حلقه/بخش دوم

آموزه‌های عرفان حلقه در تناقض آشکار با محکمات قرآنی است


  در بخش نخست گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدرضا انهاری، مدیر انجمن نجات از حلقه به تاریخچه و روش‌های به اصطلاح درمانگری عرفان انحرافی حلقه پرداختیم. اینک در بخش دوم این گفت‌وگو شیوه‌های جذب و تبلیغات این فرقه و ادعاها و انحرافات سرکرده آن در زمینه معارف و آموزه‌های دینی مورد نقد و تحلیل قرار می‌گیرد.

آموزه‌های عرفان حلقه در تناقض آشکار با محکمات قرآنی است

  در بخش نخست گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدرضا انهاری، مدیر انجمن نجات از حلقه به تاریخچه و روش‌های به اصطلاح درمانگری عرفان انحرافی حلقه پرداختیم. اینک در بخش دوم این گفت‌وگو شیوه‌های جذب و تبلیغات این فرقه و ادعاها و انحرافات سرکرده آن در زمینه معارف و آموزه‌های دینی مورد نقد و تحلیل قرار می‌گیرد.

   کلاس‌های این فرقه چطور برگزار می‌شود؟
– کلاس‌های این فرقه معمولا مختلط هست و به دلیلی که در مصاحبه قبل عرض کردم که طاهری معتقد هست هر کس با دین یا بی‌دین باشد فرقی نمی‌کند، می‌تواند بیاید و اتصال بگیرد و با تسلیم به شبکه شعور کیهانی با هر دینی که هست مسلمان می‌شود و اساس اسلام حلقه‌ای در واقع همان تسلیم است و با همین شرایط مردم هم در این کلاس‌های زیرزمینی و منزل‌های شخصی حاضر می‌شوند و به صورت مختلط کلاس‌ها برگزار می‌شود. در این کلاس‌ها به کرّات جن‌گیری و برون‌ریزی (اصطلاحی است در عرفان حلقه که می‌گویند ما جن و ارواح سرگردان را از بدن شما خارج می‌کنیم و به این کار می‌گویند برون ریزی که در واقع و نگاه علمی درون‌ریزی است و در این ارتباطات با جنیان مردم بیچاره جن‌زده می‌شوند) می‌کنند و در این حالت فرد بی‌خود و جن‌زده می‌شود. بارها آسیب‌دیده‌ها می‌گفتند ما در کلاس می‌دیدیم یک زن برون‌ریزی می‌کرد، سه تا مرد می‌افتادند و او را می‌گرفتند تا برون‌ریزی کند.
شما به خوبی با این مطالب حس خواهید کرد که در این کلاس‌ها چه خبر است. البته ناگفته نماند افراد متشخص و محترم ولی ناآگاه از اصل ماجرا نیز در این کلاس‌ها حاضر می‌شوند که به سرعت با خطرات این فرقه آشنا شده و در تماس با کارشناسان نجات از حلقه اذعان می‌کنند که به ما قبل از ورود به این کلاس‌ها گفته بودند کلاس‌های معنویت و درمان استرس و یا کلاس تفسیر قرآن به روش نوین است که بعد دیدیم ماجرا چیز دیگری است.
در این وضعیت فکری بانوان و آقایان کم‌کم با افکار حلقه آشنا می‌شوند و دیدشان به اجتماع عوض می‌شود. به جایی می‌رسند که اگر همسرشان در حلقه نباشد، از او طلاق می‌گیرند تا بتوانند به راحتی در این فرقه فعالیت کنند و در تجمعات حضور پیدا کنند، از این شهر به آن شهر بروند و حلقه را در نقاط دوردست کشور تدریس کنند. لذا مسئله ازدواج زوج‌های حلقه‌ای و آمار طلاق بسیار بالا در عرفان حلقه چشمگیر است. موارد بسیار در مشاوره داشتیم. فردی وارد حلقه شده و به شدت آسیب دیده بود. به او گفتیم شما چرا وارد حلقه شدید؟ گفت بخاطر اینکه نامزدم وارد این فرقه شده بود و گفته بود شرط ازدواجم این است که تو نیز وارد حلقه شوی!
رئیس این فرقه یک بحثی را در مقاله آسیب‌شناسی خانواده مطرح می‌کند که همان طور که ازدواج دو فرد بی‌هویت یک خانوده بی‌هویت است (دقت کنید منظور از بی‌هویت کسی است که آگاهی‌های حلقه را دریافت نکرده باشد) اغلب ازدواج یک فرد بی‌هویت با یک فرد با هویت نیز همین نتیجه را دارد؛ چرا که یک فرد بی‌هویت می‌تواند هویت خانواده را مخدوش کند.
به راحتی با این عبارت در حلقه می‌بینیم 80 درصد زوجین از هم طلاق می‌گیرند و یا از سر زور همسر حلقه‌ای دیگری را نیز مفلوک می‌‎کنند. شاید سؤال شود که آمار طلاق در کشور ما بالاست. مثلا 20 تا 25 درصد و یا در برخی نقاط شهری بیشتر. خب در پاسخ باید عرض نمود که این درصد خیلی مهم است که چقدر باشد. آمار 80 درصد و بیشتر که عاملش حلقه است کجا، عوامل دیگر مثل ناسازگاری و وضعیت اقتصادی و نداشتن امنیت اخلاقی و… کجا و این بسیار مسئله مهمی است که چرا از هر 5 عضو حلقه 4 عضوشان مطلقه‌اند.
 نحوه جذب و تبلیغات این فرقه چگونه است؟
– جذب یک نفر در عرفان حلقه به مثابه حیات مجدد عرفان حلقه است و اعضای این فرقه این را یک وظیفه الهی بر خود می‌دانند که ما باید همه را به وحدت موسوم به تن واحده دعوت کنیم و در این صورت است که موحد شدیم. این در کتاب انسان از منظری دیگر طاهری در اوایل کتاب به خوبی بیان شده. جالب‌تر اینکه نمی‌گوید انسان موحد انسانی است که معتقد به توحید باشد بلکه می‌گوید موحد کسی است که دیگران را به وحدت در حلقه دعوت نماید و این خطرناک است که جای وحدت جعلی با توحید عوض شود.
تبلیغات آنها به صورت مجازی و حضوری است. از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف و کلاس‌های مجازی و یا با تبلیغ چهره به چهره که به شدت موثر است این کار را انجام می‌دهند. در تاکسی، مترو، اتوبوس، خوابگاه و مغازه تبلیغات حلقه را انجام می‌دهند. با پخش شب‌نامه‌ها در سطح شهر و نصب بنرها در بزرگراه‌ها دست به این اقدام غیرقانونی می‌زنند.
این مسئله شب‌نامه‌ها و تجمعات خیابانی به دستور خود طاهری بود و از جایی شروع شد که طاهری در دیدار اعضای حلقه با وی در مرخصی که عید 92 از زندان گرفت، به مستر هایش گفت بریزید در خیابان‌ها و من جرم خود را سیاسی قلمداد می‌کنم. در طول این مرخصی تقریبا  7 هزار نفر به وی مراجعه کردند و طاهری برای هر 7 هزار نفر هم  10 دقیقه 10 دقیقه صحبت کرد.
شب‌نامه‌ها و سی‌دی‌هایی را پخش می‌کردند، چرا که یکی از راه‌های ورود به بحث حقوق بشر و عرصه بین‌الملل بود و با این شب‌نامه‌ها توجه اذهان عمومی را به این مسئله جلب کرد. از طرف دیگر افرادی مثل شهناز نیرومنش، رکسانا حقیقت‌طلب، رجا ریاحی، آناهیتا قناعی و… چند نفری هستند که با شبکه‌های ماهواره‌ای و جاسوسی مصاحبه کردند. چندین ماه است که مطالب عرفان حلقه دائما در بی‌بی‌سی، وی او ای، پارس تی وی، من و تو و دور تی وی که برای گنابادی‌هاست، پخش می‌شود.
جالب است در دور تی وی دائما با وکیل رئیس این فرقه یعنی علیزاده طباطبایی مصاحبه می‌شود. همین مصاحبه‌ای که در سایت نجات از حلقه گذاشتیم. علیزاده طباطبایی با این شبکه‌های بیگانه مصاحبه می‌کند و مراجع‌تقلید را زیر سؤال می‌برد. به راستی سیاست اینها در این کار چیست؟ تخریب مرجعیت یکی از بحث‌هایی است که در برخی سیاسیون به شدت مطرح است. اینها می‌خواهند وجهه مرجعیت را تخریب کنند، علیزاده طباطبایی در این مصاحبه که ما نقدش را هم به صورت مستند تصویری در کانال آپارات نجات از حلقه گذاشتیم، ادعا می‌کند که مراجع از حکمشان برگشتند. متأسفانه روزنامه اقتصاد ایران، شرق و یک سری سایت‌هایی مثل جماران که سایت مشخصی است و سایت‌های دیگر این را پوشش می‌دهند که مراجع حکم ارتدادشان را پس گرفتند. علیزاده طباطبایی می‌گوید من خدمت آیت‌الله علوی گرگانی رفتم، گفتم اینها که می‌آیند به شما درباره عرفان حلقه می‌گویند، ـ مثلا بنده و دوستانی که منتقد عرفان حلقه هستند ـ اشتباه به عرضتان رساندند. طاهری با مجوز کارهایش را انجام داده. کتاب‌هایش با مجوز ارشاد بوده و آموزه‌های انحرافی که اینها می‌گویند، در هیچ کدام از کتاب‌های اینها نیست. گفتند اگر این‌جوری باشد، ما حکم ارتدادمان را پس می‌گیریم. در صورتی که علیزاده طباطبایی اصلا مراجعه‌ای به بیت آیت‌الله علوی گرگانی و آیت‌الله مکارم شیرازی نکرده است. اینها مطالبی بود که در این کلیپ روشن است و ما بیانیه دفتر معظم له را در کلیپ جوابیه قرار دادیم.
مراجع براساس سؤال، حکم کلی می‌دهند که اگر چنین آموزه‎هایی در عرفان حلقه هست و چنین شخصی این آموزه‌‍‌ها را برگزار می‌کند، این شخص حکمش چیست؟ گفتند اگر اینطور باشد، حکمش ارتداد است. اگر فردی چنین ادعاهایی را داشته باشد و اثبات شود، مرتد است و ما نگفتیم این شخص خاص مرتد است و این حکم کلی است و باید مراجع قضایی این را اثبات کنند که این شخص یعنی محمدعلی طاهری مرتد است یا خیر. دادگاه انقلاب هم با بررسی‌های قانونی به این نتیجه رسید که ایشان مفسد فی الارض است ولی باز سر این مسئله شانتاژ کاری می‌کنند که مراجع حکمشان را پس گرفتند. خیر آقا جان مراجع روی حکمشان هستند و گفته‌اند نشر این آموزه‌ها به صورت علنی و اعتقاد به این موارد فرد را مرتد می‌کند. با این اوصاف سریع آقای علیزاده طباطبایی مصاحبه می‌کند و مراجع را تخریب می‌کند. می‌گوید مراجع اصلا کتاب‌ها را نخوانده‌اند. بیانیه‌ها و نقدهایی از سوی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی منتشر شد که نشانه نقد شخصی ایشان بر عرفان حلقه است و کاملا واقف هستند. متاسفانه اینگونه شانتاژ‌کاری می‌کنند و مسئله مرجعیت را زیر سؤال می‌برند که مراجع بدون تحقیق و مطالعه می‌آیند یک فتوایی را بر شخص صادر می‌کنند و این فرد بی‌گناه می‌خواهد اعدام شود. این واقعا بسیار بحث ناراحت‌کننده‌ای است که ایشان به راحتی دارد به این مسائل پوشش می‌دهد و فرافکنی می‌کند.
آقای طباطبایی به جای اینکه در بحث افساد فی الارض ـ حکمی که دادگاه بر این تأکید دارد ـ کار بکند، می‌آید بحث ارتداد را خبری می‌کند. می‌گوید که مراجع حکمشان را پس گرفتند تا در اذهان عمومی یک تزلزلی ایجاد کند. وی اذهان عمومی را به سمت ارتداد می‌کشاند در صورتی که حکم دادگاه روی افساد فی الارض است. اصلا مقوله افساد فی الارض و ارتداد با هم متفاوت است. ارتداد انکار ضروریات دین است که یک فرد انکار کند و اگر آموزه‌های انحرافی‌اش موجب انکار باشد، این فرد مرتد است مخصوصا که آموزه‌ها را ترویج بدهد، اما بحث افساد این است که این آموزهای انحرافی در کل کشور ترویج داده شده. این همه آسیب‌‎های فردی و اجتماعی گریبان‌گیر افراد است و افسادش را هم دادگاه تأیید کرده است. اصلا روی این موضوع کار نمی‌کند. مصاحبه‌هایش فقط روی ارتداد است و بگوید که مراجع حکمشان را پس گرفتند. اما ایشان اینجوری عنوان می‌کند که چون مراجع اصلا کتاب‌ها را مطالعه نکردند، این فتوا را دادند یعنی عن غیرعلم مراجع دارند فتوا می‌دهند. این یعنی توهین به مرجعیت!
وکیل‌های دیگرش فعلا خیلی مصاحبه نکردند. خلیلی بیشتر در اینستاگرام برای افراد پیام می‌گذارد. ایشان بالاخره یک جور دیگری بحث را پیگیری می‌کند اما مصاحبه‌های آقای علیزاده طباطبایی به شدت توهین و دروغ‌پردازی نسبت به حکم مراجع بود. با ورود علیزاده طباطبایی شب‌نامه‌ها بیشتر شد و این مسئله تأثیر گذاشت بر بحث حقوق بین‌المللی و بحث امنیتی این موضوع.
 احمد شهید چطور؟
– پیگیری‌هایی که احمد شهید و آقای علیزاده طباطبایی کرد، وزارت امور خارجه آمریکا بیان کرد که سرکرده عرفان حلقه بی‌گناه است و نباید اعدام شود.
 در شبکه‌های صدا و سیما هم تبلیغاتی صورت گرفته، لطفا درباره آنها توضیح دهید؟
– آبان ماه 89 در اخبار علمی فرهنگی شبکه 4 سیما در اولین خبر که تیتر کار و مسأله‌ای بسیار حساس است، اعلام کردند سرکرده عرفان حلقه (به اسم) دکترای افتخاری طب مکملشان را از دانشگاه ارمنستان گرفتند. این دانشگاه سومین دانشگاه جهان است. چنین حرف‌هایی که متأسفانه خیلی بزرگش کردند و این در زمانی است که رئیس این فرقه از زندان مرخصی می‌گیرد و به قید وثیقه آزاد می‌شود. نزدیک به 40، 50 ثانیه درباره رئیس این فرقه و به اصطلاح فضایلش صحبت کردند. بدون اینکه استعلام از وزارت علوم بگیرند که این دکترایش مورد تأیید است یا نیست، وی را به عنوان یک دانشمند و دکتر معرفی کردند، در صورتی که وزارت علوم اصلا آن را رد کرد. چطور این خبر بدون این لایه‌ها از معاونت خبر می‌آید؟
مشکل بعدی که داشتیم در شبکه آموزش بود. این شبکه در برنامه صبحی دیگر، کتاب سرکرده این عرفان انحرافی را به عنوان یک کتاب عرفانی و معرفتی معرفی می‌کند، به بهانه اینکه آقای دکتر منصوری لاریجانی به این مقدمه زده است و هیچ برنامه‌ای هم برای رد آن پخش نکردند.
 گفتند چون تبلیغ می‌شود، درباره نقد این عرفان و کتابی که معرفی کردیم، اقدامی انجام ندادیم.
– نه این بهانه است، من قبول ندارم. من حتی با خود آقای موسوی، تهیه‌کننده این برنامه‌ صحبت کردم. قرار بود این کار را انجام دهد. دیگر هم انجام نداد و من هنوز هم گلایه‌مندم که ایشان چرا این کار را کرده است. متأسفانه این هم اسباب تبلیغ اعضای حلقه شد. فردی را در برنامه عید امسال آوردند. برنامه عید که میلیون‌ها بیننده داشت. گروه رصدی انجمن نجات از حلقه اعلام کرد به شدت در گروه‌های حلقه دنبال یک فرد سرطانی که درمان شده می‌گردند تا وی را به برنامه عید ببرند. یعنی از پیش آماده بود. خانمی به برنامه آمد. اسم عرفان حلقه را نگفت. گفت من به واسطه اتصالاتی که با رحمت عامه خدا می‌گیرم، درمان شدم. ببینید کلید واژه داد.
شبکه‌های جاسوسی و حتی ماهواره‌ای در خصوص عرفان حلقه اکنون دائما پیگیری‌هایی را انجام می‌دهند. انجمن نجات از حلقه که آن کلیپ را علیه علیزاده طباطبایی تولید کرد، می‌گویند ما غیرمستقیم وکیل طاهری را تهدید کردیم.
به مسترها به شدت تأکید شد که وارد قم شوند و در مقابل بیوت مراجع و در حرم حضرت معصومه(س) تحصن کنند. در حالت مسافرت روزه هم بگیرند! اصلا این روزه در مسافرت درست نیست.
 اینها می‌خواهند از زبان مراجع این را بشنوند که ما درباره شخص حکم ندادیم. نگفتیم شخص.
– بله. برگرفته از یک حرکت هدفمندی بوده. یعنی در کنار حکم آقای علیزاده طباطبایی که پیگیری می‌‌‌‌کرد و با بی‌بی‌سی مصاحبه ‌کرد که مراجع حکمشان را پس گرفتند، اینها هم در همان حال در آن واحد در قم بودند و تحصن کردند. خانه تیمی گرفته بودند. یک جایی را اجاره کرده بودند. همه‌شان خانم‌های مانتویی بودند که چادر پوشیده بودند. وضعیت حجاب در عرفان حلقه خیلی نابسامان است. تجمع‌کنندگان اصلا چادری نیستند همه را ما می‌شناسیم. یکی از این خانم‌ها که در تبریز است، من را در دفتر آیت‌الله علوی گرگانی دید، چقدر هم به ما توهین کرد.
سرکرده این فرقه، همایشی را به عنوان عرفان حلقه در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌کند. وی بسیار دقیق عمل می‌کند. دانشگاه علوم پزشکی ایران بالاخره یک مهد علمی است. سالن همایش را سی میلیون تومان اجاره می‌کند. از هر نفر 150 هزار تومان می‌گیرد، می‌شود 150 میلیون تومان و پول هنگفتی را به جیب می‌زند. این جلسه بار خیلی خاصی برای افراد داشته. دانشگاه علوم پزشکی است. اکثرا هم مسترهای عرفان حلقه‌اند، آمدند و اینها را به عنوان پزشک معرفی کرده. از طرف دیگر در کتاب حلقه اسارت نشان داده‌شده که مدرکی از طرف دانشگاه علوم پزشکی جعل می‌کنند و مهر شده به آنها می‌دهند. رئیس این فرقه از طرف دانشگاه علوم پزشکی گواهی‌نامه اعطا می‌کند که البته جعل شده. این باعث می‌شود که به بحث علمی‌اش مشروعیت ببخشند و از طرف دیگر به هر کسی که این دوره سه روزه را طی می‌کرد، دکتر می‌گفتند.
 مسئولین دانشگاه علوم پزشکی خبر نداشتند؟
– تکذیب کردند اما این سالن همایش را اجاره دادن به این فرد جای سؤال دارد. مسئولین حراست هم می‌گویند ما در جریان نبودیم. سه روز سه هزار نفر آمده‌اند. می‌گفتند اصلا ما در جریان چنین همایشی نبودیم. اول می‌گفتند چنین جریانی اتفاق نیفتاده است.
یکسری از اعضای حلقه گفتند ما نتوانستیم در این دوره شرکت کنیم. سی‌دی‌های این دوره را به قیمت 150 هزار تومان می‌فروختند که برو نگاه کن و هفته بعد بیا مدرک را به تو بدهیم. متأسفانه فلان پزشک دارای سابقه نمایندگی مجلس در مجله‌های دانش پزشکی در چندین دوره عرفان حلقه را منتشر کرد. وی مدیرمسئول مجله دانش پزشکی است. اصلا مقاله علمی هم در آن نیست. فقط تبلیغ است که ما دو نفر را درمان کردیم.
متأسفانه در عرفان حلقه برخی از قضات هم بودند که الان تعلیق شدند.وزارت ارشاد دو کتاب انسان از منظری دیگر و عرفان کیهانی را مجوز می‌دهد. واقعا متأسفم برای وزارت ارشاد که نه تنها کتاب‌های عرفان حلقه که کتاب‌های اوشو را هم مجوز داده و اینها در زمان مسئولین ذی‌ربط‌شان نشان می‌دهد چقدر ظلم بزرگی در حق جامعه اسلامی کردند. طی رصدی که حجت‌الاسلام آقای شریف‌دوست انجام دادند، مشخص شد که 10 میلیون جلد کتاب‌های عرفان‌های کاذب تا الان با مجوز وزارت ارشاد، چاپ شده است. آمار خیلی خطرناک است. هفتاد میلیون نفر جمعیت داریم، هر هفت نفر یک کتاب. حالا اینها چاپ‌های با مجوز است. چاپ‌های غیررسمی چقدر خواهد بود.
 کتاب‌های اوشو از دوره اصلاحات چاپ شد؟
– بله. کتاب‌های پائولو کوییلو هم هنوز در کتابخانه‌های ما وجود دارد.
 جلوی چاپ انسان از منظری دیگر گرفته شده؟
– بله. مجوز اینها برداشته شده.
آن آقای نماینده سابق‌الذکر برگشته می‌گوید من خبر نداشتم. جالب است این همه با تیراژ بالا دارد پخش می‌شود و ایشان چه جور می‌‌‌‌‌شود که خبر نداشته باشد؟ بیش از 8 شماره در تیراژ 10 هزار تا به صورت ویژه‌نامه در دانشگاه پخش می‌شده.
 کتاب‌های دیگر رئیس این فرقه کجا چاپ شده؟
– ارمنستان. کتاب انسان از منظری دیگر را اعضای عرفان حلقه و خود رئیس این فرقه با وزارت ارشاد چاپ کرد. از چاپ یک تا چاپ 9 که نسخه اصلی این کتاب‌ها هست، به اسم انتشارات بیژن. مسترهای عرفان حلقه بعد از دستگیری سرکرده این عرفان کاذب، اخیرا یک کتابی را شکل انسان از منظری دیگر چاپ کردند. دقیقا شبیه همان کتاب هست منتها این کتاب 20 صفحه اصلاح خورده است. یعنی مسائلی که برای رئیس این فرقه مشکل‌ساز بوده را آمدند جمع و جورش کردند و به اسم انتشارات عرفان کیهانی چاپ کردند. یعنی اصلا انتشاراتی هم که ندارند. الکی نوشتند.
این نشان می‌دهد که اینها روی اسناد و مدارک خودشان هم دست می‌برند. کتاب عرفان کیهانی هم در سال 88 چاپ هشتمش بوده است. شروعش هم از مهرماه 86 بوده است.
یک نکته‌ دیگر هم که خیلی جالب است؛ اعضای حلقه هر جا گیر می‌کنند، می‌گویند این کتاب مال ما نیست. ما خیلی خوشحالیم هر کتابی که می‌گوییم اینها آموزه‌های عرفان حلقه است، می‌گویند این قسمتش تحریف شده. این کتاب مال ما نیست. این کتاب را استاد تأیید نمی‌کند. می‌آیند دستکاری‌اش می‌کنند. نشان می‌دهد که حتی آموزه‌های خود را دستکاری می‌کنند و اینقدر متعهد و امانتدار نسبت به آموره‌های خودشان هم نیستند. از طرف دیگر کتاب‌هایی مانند انسان و معرفت که آیت‌الله مکارم شیرازی آن را نقد کردند، می‌آیند می‌گویند این کتاب را استاد آقای طاهری تأیید نکرده در صورتی که خیلی از فایل‌های صوتی و تصویری داریم که اصلا نوشته شده همان مطالب است. سرکرده عرفان حلقه این کتاب را امضا و تأیید کرده است. مسترها کتاب‌ها را به رئیس این فرقه نشان می‌دادند و او آن را امضا می‌کرده. ما خوشحالیم که مدام کتاب‌هایشان را رد کنند. بگویند این را هم قبول نداریم. آخر برسیم به کتاب‌های اصلی که خودشان هم می‌گویند، کلا بگویند که ما کتاب‌ها را قبول نداریم. این خیلی باعث خوشحالی است برای ما که نقدهای ‌ما دارد به یک جایی می‌رسد که اعضای حلقه دارند کم‌کم زیر کتاب‌های خودشان می‌‌‌‌زنند. کتاب‌هایی که در کلاس‌های خودشان به فروش می‌رسانند.
عرفان حلقه یکسری آموزه‌های انحرافی دارد که کم هم نیست. متأسفانه حلقه و سرکرده آن و هر کسی که دم از حلقه می‌زند، تحریف‌های سنگین و عام‌پسندی را در آموزه‌های دینی وارد کردند. یکسری تزییناتی را در این خصوص ایجاد کردند که برای افراد جذابیت دارد. شما نگاه کنید اینها در اکثر آموزه‌های دینی و ضروریات دین ما دست گذاشتند، چه بحث اصول دین و چه بحث فروع دین. کاملا نسبت به این مسائل به صورت التقاطی و یک نگاه به یقین مغرضانه‌ای داشتند و سعی کردند که مردم را از حوزه دین و معارف دینی به یک نحوی جدا بکنند و به یک شکلی به آنها بگویند که شما خودتان می‌توانید دین خودتان را استنباط کنید. دیگر نیازی به کارشناس نیست. شما هرکدامتان به خاطر اتصالی که به روح‌القدس دارید، می‌توانید الهاماتی داشته باشید که این الهامات از جانب و قِبل روح‌القدس است و این آگاهی‌ها یک آگاهی‌های نابی است. سرکرده این فرقه می‌گوید قرآن سرقفلی حوزه علمیه نیست و رحمت عام خدا در انحصار یک سری افراد خاص مثلا حوزه علمیه نیست. نمی‌دانم چرا وی به شدت به جای اینکه با استدلال و بیان علمی صحبت کند، دائما این موضع‌گیری‌اش را به سمت حوزه علمیه کشانده است اما متأسفانه ما هیچ دلیل علمی و بحث علمی نمی‌بینیم و فقط دائما به یک شکل عوام پسندانه این مباحث و بحث‌های التقاطی را مطرح می‌کنند و افراد را به عنوان یک شخص مستقل در مقابل علمای دین، متخصصین، دانشمندان و مجتهدین قرار می‌دهد. به برخی از مراجع با یک نگاه نصیحت وارانه اعلام می‌کنند که تو بیا فتوایت را عوض کن در صورتی که اینها اصلا نه معنای صورت فقهی را می‌دانند نه بحث مباحث حقوقی و فقهی و دینی را. اینطور با جسارت کامل جلوی مراجع می‌ایستند، تحصن و توهین می‌کنند و بیانیه بر علیه‌شان صادر می‌کنند. در برخی موارد حتی متأسفانه می‌آیند در یک شکل‌های خاص، تصاویر برخی از علما را به صورت کاریکاتور توهین آمیز می‌کشند و می‌خواهند بگویند که ما یک جنگ جدیدی را اعلام می‌کنیم. مثلا در مباحث برداشت دینی اینها می‌گویند ما می‌توانیم از قرآن کشف رمز داشته باشیم. قرآن یکسری مسائلی دارد که در باطنش نهفته است و ما نمی‌دانیم. در ظاهر خب ما قبول داریم، روایت داریم که قرآن بطن دارد و بطن آن بطن دارد. اما اینها از این مسائل سوء استفاده می‌کنند و می‌گویند ما خودمان کشف رمز این مسائل را داریم. یعنی رمزگشایی می‌کنیم. یعنی در واقع عرفان حلقه این ادعا را دارد. سرکرده این فرقه سواد قرآنی ندارد، می‌گوید من قرآن را یکبار کامل نخواندم، اصلا مطالعات دینی ندارم. در سایت نجات از حلقه فیلم‌هایش را به عنوان مرجع گذاشتیم که دوستان دانلود و استفاده کنند. آنجا می‌بینند خود رئیس این فرقه وقتی ادعای چنین چیزی دارد، چطور می‌تواند بیاید ادعا کند که من قرآن را کشف رمز می‌کنم؟
ارتباطش با روح القدس یک چیز خیلی خیالی و خنده داری است. شما فردا یک دوربین دست‌تان بگیرید و در خیابان از مردم، علما و دانشگاهیان مصاحبه بگیرید، بگویید یک کسی ادعا می‌کند با روح القدس ارتباط دارم. شما چه جوری می‌توانید این را قبول کنید؟ این مسائل در جامعه ما جایگاه ندارد. اما اینها به زور می‌خواهند به مردم بقبولانند که ما ارتباط با روح‌القدس داریم و می‌خواهند یک جور خودشان را مقدس جلوه دهند و بگویند ما می‌توانیم از قرآن و کتاب‌های آسمانی کشف رمز کنیم. یعنی قرآن را که باز می‌کنند، می‌گویند این آگاهی که به ما رسیده از روح القدس است. بعد حرف‌هایی که می‌زنند کاملا ضد قرآن است و یک نگاه و برداشت شخصی از قرآن را به مردم ارائه می‌دهند. مثلا شما تفسیر سوره کوثر آقای طاهری را ببینید. به نظر اگر اهل درد باشید گریه می‌کنید.
تفسیر که نه کشف رمز سوره حمدش را شما ببینید که وی چه جور می‌آید معارف دین را به سخره می‌گیرد و آموزه‌های انحرافی را برای مردم جا می‌اندازد. بعد پایان نامه و مدرک و غیره هم می‌دهد. این فرد را اکنون برای ما کردند دانشمند، فردی که اصلا سواد آکادمیک هم ندارد و تمام مدارکش هر چیزی هم که به او بستند، افتخاری بوده. به بحث علمی دکترای افتخاری تعلق گرفتن جای سؤال دارد. وزانت مقالاتش باید در وزارت علوم سنجیده شود که این مقالات چقدر ارزش علمی دارد. اینها رفتند بر پایه این موضوع از کشورهای زیر خط فقر مدرک خریداری کردند. بالاخره آنها به خاطر یک‌سری تسهیلاتی که به افراد می‌دهند، در قِبل آن، تسهیلاتی دریافت می‌کنند.
مثلا دانشکده طب سنتی ارمنستان وجاهتی در بین دانشگاه‌های جهان ندارد. به زور می‌گویند این دانشگاه سومین دانشگاه جهان است. دانشکده طب سنتی ارمنستان اگر هم وجاهت علمی داشته باشد که خودش هم زیر سؤال است، رئیس این فرقه سر یک سال قراردادش با اینها فسخ شد و کاملا مدارک را ملغی اعلام کردند. اینها سندهایش موجود است.
 اگر موافق باشید به انحرافاتی که سرکرده عرفان حلقه در معارف و آموزه‌های دینی وارد کرده، بپردازیم. لطفا درباره هریک از این انحرافات و اثبات خلاف بودنش توضیحاتی بفرمایید.
– پایه گذار عرفان حلقه در خصوص بحث رجعت مقاله‌ای ارائه نمی‌دهد اما در فایل سخنرانی و کلاس درسی می‌گوید اهل بیت(ع) حالا می‌خواهند برگردند برای چی؟ آنها الان جای‌شان جای خوبی است. برگردند درباره حکومت کنند که چی بشود؟ بیایند دوباره می‌خواهند ازدواج کنند (با یک حالت مسخره می‌گوید). دوباره می‌خواهند بروند بیایند، قبلا با اسب می‌رفتند، الان می‌خواهند با ماشین بروند، باید گواهینامه بگیرند. می‌زند زیر خنده و به سخره می‌گیرد. دارد امام زمان(عج) را تمسخر می‌کند که اگر بیایند، بارندگی زیاد می‌شود، همه جا مثل شمال می‌شود. می‌خواهد یک جوری ارتباط قلبی شیعیان با امام زمان(عج) را به سخره بگیرد. این کلیپ در سایت نجات از حلقه با اسم ادعاهای واهی وکیل طاهری منتشر شده.
 وقتی این ادعاهای واقعا بی‌منطق و سخیف را مطرح می‌کند، چرا حساب این را نمی‌کند که جامعه علمی در برابر من است. اگر اینطور بدون استدلال و جاهلانه حرف بزنم، آنها مرا به سخره می‌گیرند.
– ببینید رئیس این فرقه انحرافی اینقدر خودش را به عنوان یک مرجع و رفرنس علمی می‌داند که مثلا می‌خواهد بگوید هرچه من می‌گویم، همان است. یعنی شما اکنون با شاگردان طاهری صحبت می‌کنید، اصلا نمی‌گویند که آیت‌الله فلانی این را می‌گوید، فقط می‌گوید استاد. وی دیگر هیچ ترس و واهمه‌ای نداشت. یعنی اینقدر دورش را گرفتند، دیگر هر چیزی که دلش می‌خواست، به دین می‌بست و فکر این را نمی‌کرد که بالاخره یک روزی زیر ذره‌بین نقادان، علما، فضلا و اندیشمندان قرار می‌گیرد اما متأسفانه عدم بصیرت و بینش دینی و علمی برخی اقشار جامعه و همراهی برخی خانم‌های خانه‌دار به مسائل او دامن زد. اگر وی تنها بود، به این سادگی نمی‌توانست موفق شود. حتی در بی‌بی سی هم مطرح شد که چرا اکثرا طرفدارانش خانم هستند. برخی از این خانم‌های کذایی یا برخی افرادی که حتی تحصیلکرده بودند اما بصیرت، بینش و شناخت درست دینی نداشتند و یا با دین یا علما یا نظام زاویه داشتند، آمدند و به این مسائل دامن زدند و این را بدون اینکه بزرگ باشد، بزرگش کردند. هرکس که عرفان حلقه را رد کند، می‌گویند تو قفل ذهنی داری. تو نفهمیدی. نمی‌گویند که آقا این حرف‌ها چه بسا اشتباه است. اصلا برای خودشان هم سؤال ایجاد نمی‌کند.
در خصوص بحث رجعت، در زیارت آل یاسین داریم که «و ان الرجعت حق» رجعت اهل بیت(ع) حق است. در بحث رجعت خیلی مطالب نابی داریم.
پایه گذار این فرقه درباره منجی موعود مقاله‌ای در کتاب چند مقاله‌اش دارد. من نمی‌خواهم بگویم که او اسما قائل به امام زمان نیست. وی شهادت داده که من منتظر امام زمانم. آنها می‌گویند، شما می‌گویید وی قائل به امام زمان(عج) نیست. نه نمی‌خواهم بگویم او اسما، زبانا و لفظا قائل به امام زمان(عج) نیست اما آموزه‌های انحرافی‌اش عاری از مهدویت‌ستیزی و تحریف مهدویت نیست. شما بخش منجی موعود کتاب چند مقاله سرکرده عرفان حلقه را مطالعه کنید. اولا اینکه آنجا اصلا به اسم حضرت مهدی(عج) اسمی نمی‌آورد. چون مسیحی‌ها هم معتقدند که حضرت مسیح(ع) ظهور می‌کند و هر دینی؛ چه ابراهیمی چه غیرابراهیمی حتی هندوها هم بحث منجی موعود را مطرح می‌کنند. ما می‌خواهیم بگوییم که او در این کتاب یک مفهوم کلی از منجی موعود مطرح می‌کند. شما اکنون در آموزه‌های هالیوود هم بروید، می‌بینید مرد عنکبوتی را به عنوان منجی مطرح می‌کنند. یعنی بحث کلی است. بالاخره مصداق معرفی کردن خیلی مهم است. رئیس این فرقه در کتاب چند مقاله بحث منجی موعود را مطرح می‌کند. یک عبارتی در این کتاب دارد، می‌گوید (دارد درباره منجی موعود صحبت می‌کند که این چه کسی است) معلم عهد آخر معرفتی به بشر عرضه می‌کند که تا آن زمان به وضوح ارائه نشده و یا به عبارت بهتر کشف رمز نشده ببینید اصلا لفظ معلم در انجیل از پارادایم خاصی برخوردار است.
می‌خواهم بگویم اینها یک‌سری کلید واژه‌هایی است که باید دقت کرد. نمی‌خواهم خیلی موشکافانه مسئله را عرض کنم اما بازی با الفاظ سرکرده عرفان حلقه خیلی دقیق بوده، یا خودش اینها را نوشته و یا کسی برایش نوشته. در این مطالب یک آموزه‌های انحرافی گنجانده شده که می‌بینی هر مستری برای خودش یک تعریفی را باز می‌کند و برای مردم تفسیر می‌کند.
جالب است ما در عرفان حلقه افرادی را داریم که ادعای امام زمانی می‌کنند. آن هم به واسطه ارتباط و اتصال شان با روح القدس. ما مورد به مورد در تحقیقات میدانی‌مان شناسایی کردیم یعنی چون معتقد است که من مرتبط با روح‌القدس هستم، من هم یک معلم عهد جدیدم، یک امام زمان یا نائب امام زمانم، یک منجی‌ام. به راحتی این ادعاها را می‌کنند و جالب است که تمام اعضای حلقه، سرکرده این عرفان انحرافی را به عنوان معلم خودشان معرفی می‌کنند. کلید واژه‌ها را دقت بفرمایید. در عرفان حلقه بحث کشف رمز در قرآن یکی از مسائل مهم است که چون ما اتصال به روح القدس داریم، آقای طاهری می‌گوید که من کشف رمز از قرآن می‌کنم. کسی که در مرکزیت عرفان حلقه هست، سرکرده آن است. 
در این ارتباطات و اتصالات می‌گویند آقا ایشان از قرآن کشف رمز می‌کند. خودش می‌گوید مثلا این آگاهی به من نرسید، این رسید، این‌طور صحبت‌هایی دارد. ما با مسترها صحبت می‌کنیم می‌گوییم خانم شما بالاخره کشف رمز از قرآن را معتقدید؟ می‌گویند بله. می‌گوییم چه کسی این کار را انجام می‌دهد؟ می‌گوید استادمان. استادتان کیست؟ آقای طاهری. حالا نگاه کنید، می‌گوید معلم عهد آخر معرفتی به بشر عرضه می‌کند که تا آن زمان به وضوح ارائه نشده و به عبارت بهتر کشف رمز نشده. ببینید اکنون مطالب تفسیر می‌شود. کشف رمز نشده. ببینید اصطلاح را. او می‌آید قرآن و سایر کتب آسمانی را کشف رمز می‌کند. در کتاب چند مقاله‌اش هست. قرآن و سایر کتب آسمانی، سایر کتب آسمانی چه چیزهایی می‌تواند باشد؟ انجیل، تورات و کتب زرتشتی. این کتب تحریف شده‌اند. چطور می‌خواهد بیاید از اینها کشف رمز کند؟ چرا در کنار قرآن این کتاب‌های دیگر هم مطرح کرده؟ یعنی چه اعتباری برای کتب تحریف شده ادیان ابراهیمی می‌خواهد مطرح کند؟ و در واقع سؤال بنده این است که سرکرده عرفان حلقه از کدام یک از کتاب‌های 250 گانه اناجیل می‌خواهد کشف رمز کند؟ این خیلی جای بحث هست که عجب! کتب آسمانی تحریف شده هم نیاز به کشف رمز دارد.
می‌آید از قرآن کشف رمز کند. خب وی معلم است، کشف رمز می‌کند. معرفت به مردم ارائه می‌دهد. جالب است کتاب‌هایی را هم که به اسم انسان و معرفت و بینش انسان چاپ می‌کند، همه اینها یک کلید واژه‌هایی است که می‌خواهد به یک نحوی به صورت غیرمستقیم ارائه بکند که من منجی موعود هستم. مستقیم نمی‌گوید. یکی از دوستانی که از عرفان حلقه برگشته، با من صحبت می‌کرد. می‌گفت آقای انهاری من با یکی از مسترها در تلگرام به صورت خصوصی چت می‌کردم و گفتم که با توجه به اینکه استاد معلم ماست، اکنون هم که آخرالزمان است، (دقت کنید چه جوری طرف وارد می‌شود) و از طرف دیگر خود استاد از کتاب آسمانی‌اش کشف رمز می‌کند، همه اینها را که من کنار همدیگر می‌گذارم پس استاد خودش منجی موعود است. گفت صدایش را در نیار که وی را اعدام می‌کنند و می‌گویند مدعی امام زمان شده، اما بله هست. ببینید تا کجا این آموز‌ه‌های انحرافی با افکار مردم دارد بازی می‌کند که می‌گفت همین راه نجات من شد، فهمیدم چقدر اینها ادعاهای خطرناک دارند و کم کم افراد را دارند به یک سمت‌هایی می‌کشانند و شست و شوی ذهنی می‌دهند. خدا به من عنایت کرد، کمکم کرد فهمیدم این ادعاهایی که صادر می‌شود، انسان را به یک ناکجا آبادی می‌‎رساند. این بحث مهدویت بود که خواستم خیلی خلاصه عرض کنم.
می‌گویند ما از قرآن کشف رمز می‌کنیم. یعنی چه؟ قرآن یک‌سری آموزه‌هایی دارد که در باطنش نهفته است و باید کسی این کدها را باز کند و به اصطلاح کشف رمز کند که خودشان می‌گویند. ما به سرکرده عرفان حلقه می‌گوییم از کجا معلوم این اتصالات شما به روح القدس الهی است، روح القدس است و شیطانی نیست. چون خودشان به الهام شیطانی هم اعتقاد دارند. می‌گویند برخی الهام‌ها شیطانی است. مثلا آنهایی که عرفان قدرت هستند، الهام‌هایشان شیطانی است. آنهایی که در هندوستان و رِی‌کی و غیره هستند، این الهام هایشان شیطانی است، دریافت‌هایشان دریافت‌های شیطانی است. ماییم که دریافت‌هایمان رحمانی است. می‌گوییم آقا جان شما چقدر خوب و عالی، خب حالا چه ملاکی دارید که به ما بگویید الهامات شما الهی است؟ وی در صفحه 140 کتاب انسان و معرفت ـ در یکی از چاپ‌هایش، زیرا ‌چاپ‌ها مختلف است ـ که این کتاب را امضا هم کرده، مطرح می‌کند، در سخنرانی‌هایش هم مطرح کرده، می‌گوید دریافت‌های خودمان را به کتاب آسمانی عرضه کنیم، نمی‌گوید قرآن، می‌گوید کتاب آسمانی، یعنی شما به انجیل مراجعه کنید و گفتار پیشوایان دینی، ببینید کتاب آسمانی و گفتار پیشوایان دینی. پیشوایان دینی هم نمی‌گوید امام زمان، رسول خدا، علی(ع) و پیشوایان دینی. می‌تواند هر کسی باشد. می‌گوییم باشد فقط قرآن. وی مطرح می‌کند که من آگاهی‌هایی که دریافت می‌کنم و شمایی که آگاهی‌هایی از عرفان حلقه دریافت می‌کنید، بیایید به قرآن عرضه کنیم. قرآن می‌گوید آگاهی شما الهی است یا شیطانی. اینجا دور حاصل می‌شود. آنها که منطق خواندند، بهتر متوجه می‌شوند چطور دور حاصل می‌شود. آگاهی می‌خواهد اثبات شود با قرآن. قرآن می‌خواهد کشف رمز شود با آگاهی. یعنی کشف رمز قرآن مستأصل به تأیید آگاهی است. آگاهی هم تأیید و اثباتش که الهی باشد، با قرآن  است. این دور است و اصلا باطل است. کشف رمزشان هم باطل است.
 اکنون که دیگر کتاب انسان و معرفت چاپ نمی‌شود؟
– اینها برای خودشان در ارمنستان چاپ می‌کنند. در خود ایران هم چاپ می‌کنند اما انتشارات را معرفی نمی‌کنند.
 انسان و معرفت اکنون توسط وزارت ارشاد تأیید نشده؟
– نه خیر. 
 رییس این فرقه در بحث حجاب هم انحرافات عجیبی را وارد کرده. لطفا درباره آن توضیح دهید.
– پایه گذار عرفان حلقه در کتاب چند مقاله دوباره یک بحثی را مطرح می‌کند در خصوص حجاب. شما ببینید بزرگترین مسترهای عرفان حلقه که برای خودشان مرجع هستند و اکنون در شبکه‌های ماهواره‌ای هم برنامه دارند، اکثر افراد‌شان هم که با آنها ارتباط داشتیم، در غرفه نمایشگاه کتاب می‌آمدند، ببینید در فضای مجازی چه عکس‌های مستهجن و بی‌حجاب از خودشان گذاشته‌اند. یعنی کاملا بی‌حجاب که فرقه نیوز این را یکبار منتشر کرد. اصلا به پوشش چادر و مقنعه و پوشش ظاهری معتقد نیستند. اینها بحث را بحث کِیفی می‌دانند. می‌گویند اینها چیزهای ظاهری است. البته در عرفان حلقه افراد محجبه هم داریم. متأسفانه این آسیبش بیشتر است.
وی در کتاب چند مقاله مطرح می‌کند که حجاب یعنی پرهیز از خودنمایی. ببینید یعنی یک فردی می‌تواند بی‌حجاب باشد، چادر نداشته باشد، سرلخت باشد، راحت بگردد. اکنون در کشورهای خارجی ببینید طرفداران عرفان حلقه در تحصن‌هایشان کاملا با شلوارک و رکابی و غیره تحصن می‌کنند، شهناز نیرومنش، رکسانا حقیقت طلب و قانعی و غیره با چه وضعی می‌آیند. اینها می‌گویند یک فردی که حتی چادر سر می‌کند، اگر دنبال خودنمایی باشد و حجاب باطنی نداشته باشد، دنبال تحسین دیگران باشد، این فرد بی‌حجاب است یعنی می‌گویند که ما قائل به یک انرژی نوع دوم هستیم. انرژی نوع اول همین غذایی است که می‌خوریم. انرژی نوع دوم تحسین‌هایی است که افراد به ما می‌کنند و ما شارژ می‌شویم. می‌گوید شما به خاطر وابستگی‌تان به این انرژی نوع دوم نیاز دارید که خودنمایی کنید. یک خانمی که محجبه است اما دوست دارد که دیگران تمجیدش کنند، این حجاب ندارد. یک بحث دیگر هم مطرح می‌کنند که کسی که به بلوغ عرفانی نرسیده، حجاب ندارد. کسی که به بلوغ عرفانی می‌رسد، حجاب نگه می‌دارد. ما با خیلی از مَسترها صحبت می‌کردیم که شما چرا حجاب ندارید می‌گفت من هنوز به بلوغ عرفانی نرسیدم. صورت مسئله را قشنگ پاک می‌کنند، یعنی دارند با الفاظ بازی می‌کنند و آموزه‌های دینی را کاملا تحریف می‌کنند. خدمت آیت‌الله مکارم شیرازی رسیده بودیم می‌گفتند اینها بحث حجاب را دارند تحریف می‌کنند، روی این موضوع کار کنید. آیه قرآن داریم که زینت‌هایتان را بپوشانید. قرآن فرمود با مردها جوری صحبت نکنید که در قلب‌شان مرض ایجاد شود. قرآن بحث جلابیب را مطرح می‌کند. جلباب پوششی است که از سر تا سینه و تا نزدیک شکم را می‌پوشاند. یعنی پوشش سرتاسری. در قرآن داریم که پاهایتان را جوری نکوبید که صدای زینت‌های شما به گوش نامحرمان برسد، ببینید اینقدر بحث حجاب مهم است.
 سرکرده عرفان حلقه درباره نماز چه مسائلی را مطرح می‌کند؟
– وی هیچ وقت به ظاهر و مستقیم نمی‌آید بگوید نماز نخوانید. در برخی فایل‌های صوتی‌اش داریم که مثلا می‌گوید شما به یک حالتی می‌رسید که هوشمندی ترمز دستی نماز شما را می‌کشد و شما یک مدتی در یک حالتی هستید تا بفهمید چه کار می‌خواهید بکنید. هوشمندی ترمز دستی را می‌کشد، چرا؟ چون شما عاشق خدا که نیستی، این نمازی که می‌خوانی، کله ملقی که می‌زنی، فایده ندارد تا عاشق خدا نشوی، این نماز به درد نمی‌خورد. ما در اسلام داریم که نماز باید با کیفیت باشد. آداب الصلوه امام را مطالعه کنید، تازه می‌فهمید نماز چیست. دوبار این کتاب را خواندم، واقعا عجیب است، آدم اصلا نگاه می‌کند می‌گوید عجب نمازهایی تا حالا خواندم. نماز چقدر چیز زیبا و شیرینی است و هر قسمت نماز چه آدابی دارد. تازه آدم می‌فهمد نماز و حضور قلب به چه معناست. وی می‌آید از این فرصت و خلأ مردم استفاده کند. زیرا اکثرا نماز که می‌خوانند یا فکرشان دنبال گمشده‌شان است یا اینکه چک را چه جوری بنویسم و شیطان هم از این فرصت استفاده می‌کند. با وسوسه ذهن افراد را درگیر می‌کند که ما باید تلاش کنیم به کیفیت برسیم و حضور قلب پیدا کنیم. خودش می‌گوید هوشمندی ترمز دستی نماز را می‌کشد. منظورش روح القدس است. کجا در اسلام داریم که دین، روح القدس و روح الامین اختیار دارد که مردم را بی‌نماز کند؟ یک روایت بیاورند که اگر شما نمازت با کیفیت نیست، نماز نخوان. آیه‌ای هم که داریم مبنی بر اینکه «لاتقربو الصلوه و انتم سکاری» «در حال مستی به نماز نزدیک نشوید»، اولا اشاره به این دارد که اگر مستی و شراب خوردی به نماز نایست که تا 40 روز نمازت و دعایت مستجاب نیست. مفهوم قرآن چه بسا این هم باشد که ـ حضور قلب عرفانی را عرض می‌کنم ـ اگر حضور قلب در نماز نداری، به نماز نزدیک نشو، نه اینکه نماز نخوان. یعنی اینکه این نماز تو ارزش بالا ندارد اما حق ترک کردنش را نداری. چون «کُتِبَ» و «فُرِضَ» است، این واجب است بر ما. صورت مسئله را نمی‌شود پاک کرد. اگر ضعف از من است، من باید خودم را اصلاح کنم. ایشان می‌گوید هوشمندی ترمز دستی نماز را می‌کشد و شما عاشق خدا نیستید و نمی‌توانید نماز بخوانید. نمازت فایده‌ای ندارد، در ترم هشت به بعد و در کتاب عرفان کیهانی هم می‌گوید ما عاشق خدا نمی‌توانیم بشویم. فایل صوتی‌اش را هم در سایت‌مان گذاشتیم.
ببینید از اینطرف می‌گوید تا عاشق خدا نشدید، نمی‌توانید نماز بخوانید. از آن طرف می‌گوید چون ما محدود هستیم، نمی‌توانیم به نامحدود تسلط و احاطه پیدا کنیم. پس نمی‌توانیم عاشق خدا شویم، پس نمی‌توانیم نماز بخوانیم. یعنی اینجوری نماز را می‌زند. نماز اینطور از ذهن مردم پاک می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا