اخبار عرفان حلقه

درخواست مناظره از شخص آقای طاهری

توضیح: بنا به درخواست مکرر دوستانمان در عرفان حلقه مبنی بر برقراری مناظره با شخص آقای طاهری، حجت‌الاسلام مظاهری‌سیف طی نامه‌ای سرگشاده که در سایت خود منتشر کرده است، از ایشان درخواست مناظره کرده که متن نامه در اینجا آورده می‌شود:

 

سلام
جناب آقای محمدعلی طاهری
خوشبختانه بیش از نیمی از دوران محکومیت شما سپری شده و باقی ماندۀ آن با سرعت بیشتری خواهد گذشت. امیدوارم در این مدت، خداوند به خانواده محترمتان نیرو و بردباری دهد و به ما هم مهلتی تا مثل گذشته شما را بیرون از حبس ببینیم. اما این بار با روحیۀ آزاداندیشی و آمادگی برای شنیدن نقدها و حضور در نشست‌های علمی و نیز پرهیز از ارتکاب جرایم گوناگون و اقدامات غیر قانونی.

از یک منظر سخنان و نوشته‌های شما سه بخش هستند. بخشی از آن که موجب آزار عدۀ زیادی از مردم شد، اهانت به مقدسات بود. که به همین علت و پاره‌ای از جرایم دیگر نظیر مداخله در امور درمانی و جعل سند محکوم شده‌اید.

بخش دیگر از سخنان شما مطالب علمی خوبی است، که با کمال شگفتی بسیاری از آنها بدون ذکر مأخذ بیان شده، در حالی که پیش از این دیگران آن ایده‌ها را مطرح کرده‌اند. گاهی همت شما در استفاده از اصطلاحات و تعابیر جدید برای ایده‌های دیگران قابل تقدیر به نظر می‌رسد، البته در صورتی که به پیشینه کار اشاره می‌شد و به حقوق معنوی مبدعان آن ایده‌ها احترام می‌گذاشتید.

توجه به پیشینه نظرات و ارجاع به منابع موجود، مطابق روش‌های مقبول تحقیقات علمی، کمک می‌کرد تا اگر نوآوری در کار شما هست، مشخص شود و از نظرات دیگران متمایز گردد. روش شما در استفاده‌ی بی‌ارجاع و نامضبوط از نظرات دیگران، علیرغم نوآوری در برخی الفاظ و اصطلاحات، به لحاظ محتوایی ممکن است سرقت علمی محسوب شود. شاید نظرتان این باشد که این مطالب را از آثار دیگران نگرفته و به صورت الهامی دریافت کرده‌اید. در این صورت خطای سرقت علمی به عهده منبع الهامی شما خواهد بود.

اما بخش سوم مطالب‌تان، ایده‌هایی است که نه اهانت صریح و آشکار به مقدسات است و نه برداشت و اقتباس از آثار و ایده‌های علمی دیگران یا احیاناً نوآوری‌های خودتان، بلکه دیدگاه‌ها و برداشت‌هایی است که به حوزه‌ای فراتر از علوم و تجربه‌های بشری مربوط می‌شود و مستقیم به قلمرو مسائل دینی و عرفانی راه پیدا می‌کند. البته در این بخش از مطالب جنابعالی گاهی سعی شده ارتباطی میان عرفان حلقه و برخی نظریات علمی نظیر فیزیک کوآنتوم، آسیب‌شناسی روانی، زیست‌شناسی، رویکردهای انسان‌گرایانه به مدیریت و غیره برقرار شود که متأسفانه به علت تفسیرهای نادرست از تئوری‌های علمی، نداشتن روش‌شناسی مشخص برای جمع میان مطالب علمی و عرفانی و نیز ناآشنایی شما با مباحث دینی و عرفانی مشکلات بسیاری را به بار آورده است.

به هر روی پایه و نتیجه‌ی نهایی آنها مسائل دینی و عرفانی است و عمده‌ی مباحثات بنده با شما چه رودررو و چه به صورت مکتوب، به بخش سوم افکار و آثارتان مربوط بوده است. یعنی بخشی که به قلمرو مسائل دینی ارتباط پیدا می کند و ظاهراً بیشتر حجم آثار و سخنان شما نیز به همین قلمرو تعلق دارد. در این بخش ایده هایی دارید، که باید کارشناسان دینی بشنوند و پاسخ ابهامات و شبهات شما را بدهند. متأسفانه تا کنون آمادگی شنیدن نقدها را نداشته اید و امیدوارم از این به بعد آمادگی آن را پیدا کنید.

طرح دیدگاه های شبه‌زا در باب مسائل دینی و عرفانی بر اساس اندیشه اسلامی آزاد است، اما سزاوار است که در حضور کارشناسان دینی و پاسخ‌گو باشد، تا پیامدهای مخرب شبهات را در افکار مخاطبان از بین ببرند. ولی شما در طول سال‌ها به جای پاسخ به دعوت کارشناسان و حضور رسمی در جلسات گفتگو که امکان فیلم برداری و مستندسازی داشته باشد (غیر از یک مورد)، علاقه‌مند بودید که در محیطی بسته دیدگاه های خود را برای غیر کارشناسان مطرح کنید و برداشت ها و تفسیرهای غیر مستند و ناموجه را در میان عموم مردم گسترش دهید. همین رویکرد امروز در بین مسترها و مبلغان افکارتان تداوم یافته است. به طوری که غیر از تعداد اندکی حاضر به گفتگو و شنیدن سخنان دگراندیشان نیستند و ترجیح می دهند دوره های آموزشی طراحی شده از سوی شما را که سالهاست غیر قانونی اعلام شده، به طور مخفیانه و بدون حضور منتقدان و دگراندیشان نسبت به عرفان حلقه برگزار کنند.

روشن است که با دیکتاتوری نظری و انتظار اینکه همه شنونده سخنان شما باشند، هیچ اصلاح و رشدی در اندیشه پدید نخواهد آمد. افراد هوشمند و آزاد اندیش همیشه احتمال خطا را در اندیشه ها و برداشت های خود می دهند و پذیرای هدایا و الطاف علمی منتقدان هستند. اما شما پیش از این با دوستان منتقدتان برخورد خوبی نداشته اید. از گفتن این سخن خوشحال نیستم که پس از جلسه صمیمانه ای که در زمستان سال 89 با هم داشتیم، سخنان شما در جمع طرفداران تان برایم غیر منتظره بود. در آن جلسه منتقدان دلسوزتان را معاند؛ باندباز؛ و کسانی که به هیچ چیز پایبند نیستند،! توصیف کردید! در آن سخنرانی حتی موسسه فرهنگی پژوهشی بهداشت معنوی را که در آن زمان تازه به همت همکارانم تأسیس شده بود، دادگاه خصوصی نامیدید! و عدم تحمل خود را برای شنیدن هر گونه نقد خیرخواهانه نشان دادید.

تبلیغات شما علیه منتقدان تاحدی بود که طرفداران تسلیم گمان می کنند، ما ضد عرفانیم و از اینکه بیتی از مولوی بخوانیم تعجب می کنند. در حالی که سالها پیش از انتشار آثار و افکار عرفان حلقه دوره های شرح مثنوی و آثار بنده در باب عرفان ارائه شده بود. بسیاری از طرفداران شما بدون اینکه آثار بنده را خوانده و یا در درس ها شرکت کرده باشند، به پیروی از استادشان بدترین تهمت ها و اهانت ها را به ما رواداشته اند، که همه را بر شما و آنها می بخشم.

گذشته از بی مهری ها و کم لطفی ها که به دست فراموشی سپرده خواهد شد، پیامدهای آسیب زای ترویج افکار شما در جامعه، پاسخ گویی تان را در قبال آنها ضروری می نماید. که اگر در سدد جبران آنها برآیید سالها رنج باید، تا گوشه ای از آسیب ها را بزداید.

امروز حرکتی در جامعه آغاز شده، که زمینه را برای مباحثات آزاد درباب عرفان حلقه فراهم کرده است. این آمادگی وجود دارد که در فرصت هایی که برای مرخصی در اختیار دارید، ساعتی را به مباحثات آزاد و روشنگرانه درباب افکارتان اختصاص دهید و در جلسات دوستان که به طور منظم در فرهنگسرای فردوس برگزار می شود، حاضر شوید. صد البته که ما نیز آماده ایم تا با اطلاع قلبی از فرصت های جنابعالی در منزل یا هر محل دیگری که مایل باشید، برای بحث آزاد حاضر شویم تا محققان عرفان حلقه از دیدگاه های شما و نقدهای مربوطه بیشتر آگاه شوند.

راه های ارتباط با بنده به پیوست تقدیم می شود و در اختیار وکیل محترم شما هم قرار می گیرد، تا در صورت تمایل شما هماهنگی های لازم را انجام دهند. همچنین مدیر سایت نجات از حلقه نیز از طریق همان سایت پاسخ گوی هستند و آماده اند، تا به خواست شما جلسات گفتگوی آزاد را برنامه ریزی کنند.

آرزومندم که هر چه زودتر در سلامتی کامل مجازات جرایم گذشته را به پایان رسانید و با عبرت گرفتن از آنها و پرهیز از ارتکاب مجدد، و دور از هر گونه سوءرفتار و اهانت به مقدسات مذهبی، که احترام به آنها فراتر از دینداری و بی دینی است، برای پاسخ گویی به دگراندیشان نسبت به عرفان حلقه و دفاع مؤدبانه و منصفانه از افکارتان آماده باشید.
منتظر پاسخ جناب عالی و دیدار شما در جلسات آزاد نقد و گفتگو هستم

حمیدرضا مظاهری سیف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا