مقالات

دیدگاه بنیان گذار فرقه ی حلقه در مورد زیارت قبور چیست؟

آنچه طاهری پیرامون زیارت قبور گفته است در تضادِ اساسی با آموزه‌های دینی است. ازآنجایی‌که محورِ تشخیص بیماری‌ها در فرقه‌ی حلقه بر موجوداتی به نام جن‌ها و ارواح سرگردان[1]، استوار است و این موجودات به اعتقاد وی عامل ایجاد بیماری محسوب می‌شوند، بنابراین بنیان‌گذار این فرقه همه‌ی امور از جمله زیارت قبور را با محوریت و توجّه به این موجودات مورد سنجش قرار می‌دهد.

اینک به دیدگاه‌های طاهری درباره‌ی زیارت قبور اشاره می‌کنیم.

1) گورستان‌ها و آلودگی به غیر ارگانیک‌ها

محمدعلی طاهری در سوّمین فصل از کتاب موجودات غیر ارگانیک که در مورد «علل و عوامل آلودگی به موجودات غیر ارگانیک» است، «قرار گرفتن در فاز منفی» را به عنوان مهم‌ترین عامل نفوذ ویروس‌های غیر ارگانیک معرفی می‌کند. و سپس نتیجه‌گیری می‌کند:

«وضعیت دیگری که می‌توان مثال زد، فرورفتن در اندوه مرگ درگذشتگان است که اغلب، در هنگام مراسم تدفين به اوج خود می‌رسد و به دليل این‌که گورستان محل تجمع کالبدهای ذهنی بر جامانده است، خطر آلودگی به ویروس‌های غير ارگانيك را افزایش می‌دهد. به طور کلی، حضور در گورستان در حالی که فرد در فاز منفی قرارداشته باشد و يا به راحتی در اين فاز قرار گيرد، اين خطر را به دنبال دارد»[2].

همچنین گفته است: «عصبيت، غم و اندوه، حزن و ناراحتي، يأس و نااميدي و… كه دريچه منفي باز باشد و آن‌ها بيايند داخل، فصل مشترك علت تسخير انسان توسط جن و روح قرار داشتن در فاز منفي است، اگر يك كسي بگويد كه من چه گناهي كرده بودم كه مورد تسخير قرار گرفتم يا چه گناهي داشتم كه طلسم شدم جواب اين است كه در فاز منفي قرار داشته است، مثلاً در مزارها، مراسم تدفين، تشييع جنازه كه عمدتاً افراد در فاز منفي قرار مي‌گيرند، يكي از بدترين حالتهائي است كه ما در معرض نفوذ موجودات غيرارگانيك بطور كلي‌حالا چه جن و چه روح قرار مي‌گيريم، چون ما در فاز منفي هستيم كه نبايد باشيم، پس ما در فاز منفي در معرض هستيم»[3].

در جای دیگری مزار را مکانی آلوده می‌داند و دلیل این آلودگی را هم موجودات غیر ارگانیک دانسته و نگاشته است: «این‌ها تصورات ما از اين طرف هست، كه فلاني مرگ دردناكي داشت ولي از آن طرف یک‌چیزی آمده قطع كرده، قيچي شده، يك لحظه ارتباط با جسم قطع بشود ديگه تمام است و اونطرف قضيه ماجراي خودش را دنبال مي‌كند و اصلاً مهم نيست كه مرگ چگونه اتفاق افتاده است، حالا اگر قضايائي اتفاق مي‌افتد آنهائي كه وابستگي به جسم دارند، وابستگي به زندگي دارند مي‌خواهند برگردند، ممكن است اولين كاري كه مي‌كنند بخواهند بروند در جسم خودشان و این کار را خیلی‌ها هم مي‌كنند، مثلاً خیلی‌ها تا سال‌ها بر روی قبر خودشان هستند، به همين دليل است كه مزار يكي از جاهاي آلوده است، بدليل ‌اينكه آن‌ها ايستاده‌اند سر قبر خودشان، يعني جدا نمي‌شوند؛ اونقدر وابسته هستند به جسم كه قبول نمي‌كنند ديگر اين جسم متعلق به آن‌ها نيست، مخصوصاً جوان‌ترها، حالا مسن‌ترها ممكن است زودتر دل بكنند و خلاصه كلام تا مدت‌ها اين قضيه را دنبال مي‌كنند و مي‌خواهند بروند دوباره اين جسم را تكان بدهند و نمي‌شود».[4]

همه‌ی این‌ها در حالی است که در آموزه‌های دینی توصیه‌ی فراوانی به زیارت قبور و آثار سازنده‌ی آن شده است، و در هیچ‌یک از آن‌ها اشاره‌ای به تسخیر افراد توسط ارواح و جن‌ها نشده است.

2) مثبت 2 به جای فاتحه

 در فرقه‌ی عرفان حلقه به جای «فاتحه گفتن» برای فردی که از دنیا رفته است، «تشعشع مثبت 2 اعلام» می‌شود. «تشعشع مثبت 2» که از اَعمال وضع شده در این فرقه توسط محمد علی طاهری می‌باشد به منظور هدايت موجودات غير ارگانيك به ترك كالبد تسخير شده است. بنیان گذار فرقه‌ی کیهانی در این مورد گفته است:

«درجاهایی كه مثل مجالس ترحيم، مثل تشيع جنازه‌ها وقتي شما تشعشع مثبت 2 اعلام مي‌كنيد متوجه مي‌شويد كه فضا سبك مي‌شود و یک‌جورهائی همه‌چیز راحت‌تر مي‌شود، این‌ها را مي‌توانيد تجربه بكنيد، اجازه هم نمي‌خواهد…»[5].

3) زیارت قبور ائمه مصداق شرک است

 وی درجایی دیگر به مانند وهابی‌ها، زیارت قبور را از مصادیق شرک پنداشته است.

او گفته است: «زیارت قبور ائمه، کمک خواستن از مرده‌ها، برج و باروهایی که ساخته ائیم، همه‌ی این‌ها «الهیکم التکاثر» است؛ آیا این‌ها مصداق شرک نیست»[6].

به‌هرروی در مذهب تشیع روایات فراوانی[7] پیرامون سفارش به زیارت قبور مطهره‌ی معصومین علیهم‌السلام وجود دارد. برای نمونه از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم نقل‌شده است که «مَن زارَني حَيّاً ومَيِّتاً كُنتُ لَهُ شَفيعاً يَومَ القِيامَةِ؛ هر كه مرا زيارت كند، زنده باشم يا نباشم، روز قيامت شفيع اويم»[8].

 

نویسنده: امین شمشیری

پی نوشت:

[1] – جعل موجوداتی با نام «ارواح سرگردان» از دیدگاه‌های خرافی طاهری است و چنین موجوداتی در اسلام وجود خارجی ندارند.

[2] – موجودات غیر ارگانیک، ص 74.

[3] – دوره تشعشع دفاعی ص 80.

[4] – دوره تشعشع دفاعی ص 105.

[5] – دوره چهارم، ص 61.

[6] – صوت جلسات کمیته عرفان، بنگرید به ezharezohoor.blogfa.com و حلقه‌ی اسارت، صفحه‌ی 139.

[7] – رجوع کنید به میزان الحکمه باب زیارت اهل بیت علیهم السلام و نیز زیارت قبور صالحان و زیارت قبور.

[8] – میزان الحکمه، ج 5، ص 116 به نقل از قرب الاسناد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا