اخبار عرفان حلقه

عرفان حلقه در صدای آمریکا

 به گزارش روابط عمومی انجمن نجات از حلقه، دوشنبه 18 فروردین هفتم آوریل برنامه افق شبکه ماهواره ای voa آمریکا به بهانه روز جهانی بهداشت برنامه ای با عنوان طب مکمل در ایران به بحث فرادرمانی و سایمنتولوژی اختصاص داشت.

حضور دوتن از طرفداران عرفان حلقه و یک منتقد در این برنامه، به ظاهر ژستی بیطرفانه را از شبکه voa نسبت به عرفان حلقه نشان می‌داد ولی مجموع مباحث مطرح شده در این گفتگو حاکی از شکل گیری جلسه اپزوسیونی برای تخریب چهره نظام بود. چند نکته در این گفتگو قابل تأمل است.

1-    روز جهانی بهداشت یکی از مناسبت های مهم در تقویم جهانی است که مهم ترین مسائل سلامت مورد توجه قرار می گیرد انتخاب موضوع فرادرمانی که بیشتر ساختار فرقه ای دارد تا یک مکتب درمانی برای چنین روز مهمی جای بسی تأمل دارد به همین جهت بخش بیشتری از گفتگو به مباحث تشکیلاتی این فرقه انحرافی اختصاص داشت تا به بحث سلامت ،طرح مباحثی مانند طرح جانشینی طاهری در حالی که وی هنوز زنده است و استناد به گزارش حقوق بشری مارس 2014 احمدشهید مبنی بر زندانی بودن سرکردگان فرقه های انحرافی در زندان ها که نقش مریم رجوی و سرکردگان منافقین در تهیه این گزارش آشکار است، پخش کلیپهای غیرمربوط و ارائه امارهای اغراق آمیز نشان از یک میتینگ فرقه ای بود تا یک نشست علمی بحث سلامت.

2-    اثبات عدم علمی بودن بحث فرادرمانی یکی از نتایج مهم این گفتگو بود.اینکه حتی جامعه علمی ایالات متحده نیز مباحث فرادرمانی آن را نمی پذیرد.به طوری که دانشمندان عالی‌رتبه آنجا نیز اظهار می نمایند که مدعیان فرادرمانی مفهوم آمار و تحقیقات پزشکی نمی دانند و خود را در مقابل فرادرمانی مدافع علم معرفی می کنند به این معنا که ادعای فرادرمانی هجومی علیه علم است.

 

3-    یک بام و دو هوای طرفدران عرفان حلقه بر ادعای علمی بودن فرادرمانی از یک سو و تأکید بر تعریف ناپذیری و عدم استدلالی بودن فرادرمانی تناقض هایی است که سرکردگان عرفان حلقه به آن دچار هستند و سعی دارند مخاطبین خود را در این تحیر با خود همسو کنند. خانم نیرومنش با بیان اینکه فرادرمانی و سایمنتولوژی شفادهی است و نباید برخورد استدلالی کرد تعریفی از علم ارائه می کند مبنی بر اینکه علم فرایندی است قابل آزمایش، قابل تکرار و نتایج آن قابل آمارگیری  این درحالی است که هیچ جایی این آزمایش ها ثبت نشده است حتی در این برنامه با پخش کلیپی از آقای طاهری، ایشان سعی در اثبات علمی فرادرمانی را موجب محروم شدن از اتصال بیان می کند و ماهیت فرادرمانی را عرفانی می داند و نه علمی«وقتی تجزیه تحلیل علمی بکنند در اتصال قرار نمی گیرند و بی نصیب می مانند» به همین جهت در مباحثه با جریان فرادرمانی با رویکردی دوگانه مواجه خواهیم بود.

4-    در این برنامه ارائه آمارهای اغراق آمیز به دور از واقعیت تاحدی بود که حتی واکنش دکتر عطاری نماینده جامعه پزشکان در این برنامه را در پی داشت. ادعاهایی مانند درمان 70% بیماری ها در حالی مطرح می شود که بسیاری از اتصال گیرندگان عرفان حلقه دچار بحران های روانی ، معنوی و اجتماعی و آسیب های جسمی هستند که تحت عنوان برون ریزی توجیه می شود.و یا ادعای خانم نیرومنش بر اینکه هیچ خانواده ای نداریم که فرادرمانی را تست نکرده باشند وادعای اینکه در برخی از شهرستان ها 80% خانواده ها مربی هستند.حکایت از خود بزرگ پنداری یک فرقه انحرافی است.

5-    مجیز گویی آمریکا در یک شبکه آمریکایی از طرف خانم نیرومنش مبنی بر استقبال مسئولین بهداشتی آمریکا از فرادرمانی یکی دیگر از ویژگی های این نشست بود که فضای گفتگو به دور از یک فضای علمی بود.خانم نیرومنش ابتدای برنامه با بیان عدم فضای آزاد برای فعالیت در ایران در مورد آمریکا می گوید: روش هایی که بتوان به یک شکلی به رفع مشکلات افراد کمک کند حتی اگر آکادمیک نشده باشد مورد استقبال  هست و حتی قبل از اینکه در واقع به اثبات قطعی برسد قابل اجرا در مراکز بهداشتی است. جالب اینجاست که در بخش های پایانی برنامه برای عملیاتی کردن فرادرمانی از جامعه پزشکی آمریکا استمداد می کند و فرصت سه ماهه می خواهد و در پاسخ به سؤال آقای عطاری در مورد پیشینه تنها جایی که آزمایش صورت گرفته بیمارستان مسیح دانشوری ایران بوده است.

 

6-    تأکید و تکرار زیاد نام اطلاعات سپاه نکته قابل توجه در این گفتگو بود.شاید بتوان گفت اگر این برنامه فایده ای به حال عرفان حلقه نداشت اما شبکه VOA از آن سود بسیار برد و برای کوبیدن سپاه که بخشی از نظام جمهوری اسلامی است از عرفان حلقه استفاده کرد و این برنامه نشان داد که عرفان حلقه می کوشد برای جلب منافع خود به یک اپوزیسیون علیه مردم ایران تبدیل شود

7-    استراتژی تخریب چهره منتقدان فرقه حلقه در این برنامه مورد توجه شرکت کنندگان این گفتگو بود.خانم فرتاش اولین مخالفان فرقه حلقه را مافیای دارو و کسانی که منافعشان در اعتیاد و مواد مخدر است بیان می کند.پیش ازاین هم آن ها منتقدان خود را افراد سوپردانا، محروم از عشق و بدون معنویت و شبکه منفی می نامیدند.

 

رسول حسن زاده پژوهشگر عرفانهای نوظهور

{flvremote}https://www.nejatazhalghe.ir/images/video/93/01/001-halgheh-voa.flv{/flvremote}

دانلود فایل

{flvremote}https://www.nejatazhalghe.ir/images/video/93/01/002-halgheh-voa.flv{/flvremote}

دانلود فایل 

{flvremote}https://www.nejatazhalghe.ir/images/video/93/01/003-halgheh-voa.flv{/flvremote}

دانلود فایل 

{flvremote}https://www.nejatazhalghe.ir/images/video/93/01/004-halgheh-voa.flv{/flvremote}

دانلود فایل 

{flvremote}https://www.nejatazhalghe.ir/images/video/93/01/005-halgheh-voa.flv{/flvremote}

 دانلود فایل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا