سخنرانی های موضوعی نقد حلقه

متن پیاده شده‌ی قسمت چهارم برنامه‌ی ناگفته‌های ادیان

آقای پیشاهنگ: بنام خدا. بنام خداوند هدایت کننده. به نام خداوند رجب و شعبان و رمضان. عرض سلام دارم خدمت شما بینندگان عزیز شبکه‌ی جهانی ولایت. با قسمت دیگری از برنامه‌ی زنده‌ی ناگفته‌های ادیان در خدمت شما عزیزان هستیم. در این برنامه‌ی زنده مانند قسمت‌های قبلِ این برنامه در خدمت کارشناس محترم برنامه جناب حجت الاسلام و المسلمین شمشیری از مدیران انجمن نجات از حلقه هستیم در باب بررسی عرفان حلقه. سلام علیکم آقای شمشیری.

حجت الاسلام شمشیری: سلام آقای پیشاهنگ عزیز عرض ارادت دارم خدمت بینندگان عزیز و همچنین یک سلام گرم دارم، این اعیاد را تبریک عرض می‌کنم، امیدوارم برنامه‌ی خوبی داشته باشیم. در خدمتتان هستم.

آقای پیشاهنگ: زنده باشید. امیدوارم. به امید خدا این برنامه را شروع می‌کنیم. ما در قسمت‌های قبل در بررسی عرفان حلقه به در واقع این بحث رسیدیم در ادامه‌ی بررسی روش‌های سیر و سلوک در عرفان حلقه، رسیدیم به اینجا که در عرفان حلقه در واقع برخی از فاکتورهای دینی و حتّی برخی از فاکتورهای مورد ادّعای خودشان در سیر و سلوک حذف می‌شود. از جمله بحث ذکر که مورد حذف واقع شد در بحث سیر و سلوک عرفان حلقه. سوالاتی بینندگان عزیز داشتید که حالا ان شالله در خلال برنامه مطرح خواهیم کرد ان شالله پاسخ‌هایش را در فرصت مغتنم خدمت شما خواهیم داد. در ابتدای برنامه ما بحث را ادامه بدهیم در بررسی روش‌های سیر و سلوک عرفان حلقه در خدمت جناب استاد شمشیری عزیز.

حجت الاسلام شمشیری: متشکرم. خُب بحث ما بر سر ذکر بود، یعنی در واقع در فرقه‌ی عرفان حلقه یک سری از آموزه‌های دینی حذف می‌شدند، خودِ دین را که اشاره کردیم که آنها حذف می‌کردند و غیر لازم می‌دانستند. اولین آموزه‌ی دینی که حذف می‌کردند و به آن پرداختیم «ذکر» بود در این نموداری که بینندگان عزیز اگر مشاهده بفرمایند در گام اول ابزاری بودن ذکر را سخن گفتیم در برنامه‌ی گذشته در موردش به اینجا رسیدیم که آنها علاوه بر اینکه ذکر را [بر] روی پله‌ی ابزار می‌دانند و بی ارتباطِ با عرفان می‌دانند در گام دوم به این بسنده نمی‌کنند و آن را حذف می‌کنند و مُخرّبش می‌دانند در واقع در حین اتّصال و در گام سوم می گویند که از محیط زندگی‌تان و ساحت زندگیتان این تابلوهای قرآنی و این انگشترها را هم بیرون بیاورید و جمع کنید برای اینکه حال شما را بد می‌کند و جذب موجودات غیرارگانیک می‌کند، یعنی همان ارواح سرگردان که در اسلام اصلاً وجود ندارند و جن‌ها.

اگر اجازه بفرمائید این گام دوم را بررسی کنیم یعنی آثار مخرّب ذکر در حین اتّصال. خُب در دوره‌ی مربیگری بنیان گذار این فرقه اشاره می‌کنند ذکر نمی‌خواهیم، این را نمی‌خواهیم چون ذکر که بگوید قفل ذهنی برایش ایجاد می‌شود، در دوره‌ی ششم مکافات داشتیم. در حقیقت ذکر را اگر کسی در حین اتّصال و دوره‌های این عرفان و حتّی در غیر دوره‌ها در هر حالتی ذکر بگوید قفل ذهنی برایش ایجاد می‌شود. یعنی نمی‌تواند تمرکز بکند اینجا در دوره‌ی مستری به این اشاره کرده‌اند بنیان گذار این فرقه. باز اسناد دیگری وجود دارد در مجموعه مقالات ایشان که آقای طاهری اشاره می‌کند به اینکه ممکن است در برخی مکتب‌ها از ذکر و مانترا یعنی یک سری آهنگ‌ها استفاده بشود- آواها- اما در این مکتب یعنی مکتب عرفان کیهانی نه تنها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه در اتّصالِ وحدتِ جمعی به شبکه‌ی شعور کیهانی اختلال هم ایجاد می‌کند.

در صورتی که خُب در اسلام سفارش شده هر چه می‌توانید ذکر بگویید. پس اینجا یکی قفل ذهنی ایجاد می‌کرد، یکی اختلال ایجاد می‌کرد. آیا تمام می‌شود؟ خیر! ما باز در دوره‌ی مربیگری داریم. ایشان اشاره می‌کند وقتی که افراد ذکر بگویند موجودات غیرارگانیک که از عرفان ساحری کارلوس کاستاندا این را وام گرفته چون یک عرفان التقاطی است عرفان حلقه.

آقای پیشاهنگ: در واقع عرفان یک عرفان سرخ پوستی است دیگر گفتید، عرفان‌های آمریکای لاتین فکر می‌کنم باشد.

حجت الاسلام شمشیری: بله دقیقاً. ایشان این واژه را از آنجا وام گرفته‌اند. حالا ادعا می‌کنند که این عرفان شهودی است. اگر شهودی است خُب این همه واژه‌ی پر تکرار از سایر عرفان‌ها چه می‌کند اینجا. اشاره می‌کند شما ذکر بگویید موجودات به شما حمله ور می‌شوند. بینندگان عزیز اگر ببینند دقیقاً واژه‌ی «حمله ور» را ایشان به کار برده‌اند و بعد می‌گوید که این موجودات تشویقت می‌کنند به ذکر گفتن و به هر حال این موجودات فرد را مورد حمله قرار می‌دهند. خُب واضح است وقتی چنین چیزی بنیان گذار این فرقه اشاره می‌کند افراد می‌ترسند دیگر ذکر بگویند. و اشاره می‌کند فقط در یک حالت بایستی ذکر گفت آن هم وقتی ما حفاظش را به شما بدهیم.

آقای پیشاهنگ: در این مرحله است که فکر می‌کنم در واقع یک تباین جدّی و تناقض جدّی با دیگر اسلام پیدا می‌کند و آن ادّعای خودش که می‌گوید من زیر مجموعه‌ی اسلام هستم یا حقیقت اسلام هستم دچار چالش می‌شود این ادعا. چرا که من فکر می‌کنم ما در روایات هم داریم که اعظم ذکرها نماز هست. نماز سراسرش ذکر است. از آن نیّت ابتدایی که یک ذکر قلبی است. «الله اکبرِ» در واقع اوّل نماز تا آن «السلام علیکم و رحمت الله و برکاته» این‌ها همه ذکر هستند. خُب یک در واقع قائل به عرفان حلقه یا یک پیرو عرفان حلقه این چه طور می‌تواند در اسلامِ خودش، مسلمانی خودش نماز بخواند و بعد این مطالب را هم حالا اعتقاد داشته باشد یا بخواهد در بحث مقابله‌ی با موجودات غیرارگانیک حالا مثلاً یک حفاظی برای خودش درست بکند. ضمن اینکه ما می‌خواهم این سؤال را باز از شما بپرسم که اگر آن کسی که حالا به او حفاظ می‌دهند چون نکته‌ی خیلی مهمی است می گویند ما به بعضی‌ها حفاظ می‌دهیم حالا آیا این حفاظ را به همه می‌دهند نماز برای همه در اسلام واجب است و بعد نماز اصلاً مسیر تعالی است برای همه کوچک و بزرگ، مربّی و غیر مربّی. این حفاظ فقط بحث مقابله، اولاً برای همه است در ثانی آیا فقط جلوی حمله‌ها را می‌گیرد یا نه کارکرد واقعی ذکر یعنی نماز را بر می‌گرداند. چون اینجا قرار نیست به فرد موقع نماز حمله بشود بناست که خود او تعالی پیدا بکنند و رشد بکند و در واقع حالا این واژه‌ی استعاری به کار ببریم. خودش حمله ور به سوی عرش بشود. این اتفاقی است که باید در نماز بیفتد. این را چه جور جمع می‌کنند.

حجت الاسلام شمشیری: بله، خدمت شما عرض کنم همه‌ی آنچه که در اسلام در تلاش و کوشش می‌گنجد؛ مثل نماز، مثل ذکر، مثل خودسازی، مثل نماز شب در عرفان حلقه روی پله عقل جای می‌گیرد و پله‌ی عقل هیچ گونه ارتباطی با عرفان ندارد. در واقع آنها می گویند که منتقدین، ما را متهم می‌کنند به بی نمازی. در صورتی که درترم دو از کشیدن ترمز دستی نماز سخن می گویند. بعد بعضی‌هایشان می گویند نه ما در ترم هشتم اتّصالی داریم به نام نماز. شما هیچگونه اتّصالی ندارید. در واقع خودِ نماز نیست فیگور نماز است. چون یک بحثی هم دارند به نام فیگور قونیه که با دراویش در می افتند. این جا هم در مورد نماز، فیگور نماز را در واقع دارند و بعد یک فرد را فرض بفرمایید الان می‌خواهد سوره‌ی بقره را بخواند شما چه حفاظی و چه ذکری می‌خواهید به او بدهید؟ و این حفاظ‌ها هم را سؤال فرمودید محافظت می‌کند از موجودات غیرارگانیک که جن هستند و ارواح، در مقابل شعور معیوب سلولی که یک بحث جدایی است، مرتبط است با شعور محافظت می‌کند و حالا چه طور به فرد این را می‌دهند؟ تفویضی است. همین که فرد در این کلاس‌ها بیاید برای مقابله با موجودات غیرارگانیک به او این را واگذار می‌کنند. خودش هم مطلع نمی‌شود. سایر خلایق هم ندارند چنین چیزی را. یعنی علّت اینکه بارها به طعنه بنیان گذار این فرقه جامعه‌ی مسلمین و مذهبی‌ها را می‌کوبد که درگیری دارند، که رشد نیافته هستند، و علّتش همین موجودات غیرارگانیک هست و علّتش این است که ذکر می گویند ولی حفاظ ندارند. و حالا یک اینجور قضیه‌ای را در واقع ابداع کردند آنچنان که می گویند ما در عرفان ابداع نداریم ولی خُب این واقعاً نمی‌خواند با عرفان اسلامی و ذکر هم تفویضی است در این فرقه. یعنی واگذار می‌کنند. و خود فرد هم ممکن است متوجه نشود اگر یک سری خطاها را انجام بدهد مثلاً برای این فرقه ترویج نکند، آن را هم از او می‌گیرند آن لایه محافظ و لایه ی حفاظش را از او می‌گیرند دوباره بایستی مرکزیت این فرقه آن لایه را به این فرد بدهد که فکر می‌کنم، بله در قسمت اتّصال و لوازمات اتّصال مفصل به این قضیه خواهیم پرداخت. چیزی به نام لایه محافظ.

آقای پیشاهنگ: یک سوالی اینجا پیش می‌آید اینکه کسی که در واقع در عرفان اسلامی، خود ذکر مگر حِصن و حفاظ در عرفان اسلامی، حالا وقتی بحث عرفان می‌شود می گوییم خُب حالا ما می‌آییم با ادبیات عرفانی با شما صحبت می‌کنیم آیا مگر نه اینکه در عرفان اسلامی یکی از حِصنها و حفاظها خود اذکار هستند، اینجا حِصن در عرفان اسلامی، ذکر است آنجا برای نجات از شر ذکر، باید یک حفاظ در نظر بگیرند این تناقض را تا حالا کسی برایشان مطرح کرده بود؟ یا و تا حالا یک پاسخی داده‌اند به این تناقض؟

حجت الاسلام شمشیری: بله آنها یک مغالطه‌ای را انجام می‌دهند آنها می گویند که ببینید اساتید عرفان هم ذکر را به عدد خاص به مریدانشان می گویند [و می گویند] این حرف آقای طاهری هم همین است. در صورتیکه اینگونه نیست. قرآن اشاره می‌کند ذکر بگویید، فراوان هم ذکر بگویید، یاد خدا در هر حالتی مطلوب است. حتّی ما در برخی آداب، در برخی مکانها هم که می‌رویم آنجا نگفته است مثلاً ذکر نگویید. حتّی آنجا هم در یکسری آداب طهارت، آنجا هم بایستی ذکر بگوییم. یعنی در اسلام بعید می دانم جایی باشد که دستور داده باشند ذکر نگویید. اما در عرفان حلقه اینگونه نیست بهانه‌شان هم این است که بله عرفا هم ذکر را به عدد خاص به شاگردانشان می‌دهند در صورتیکه این خیلی تفاوت دارد با منع ذکر. هیچ عارفی نیامده است که بگوید ذکر نگویید. اما ممکن است در فلان مرحله‌ی سلوکی ذکر را عارف به فرد، آن هم فردی که به هر حال فقه را می‌داند، آشنایی دارد به احکام نه مثل یک عرفان حلقه‌ای که آگاهی ندارد، به عدد خاص بدهد. اما در عرفان حلقه مطلقاً ذکر رد شده است.

آقای پیشاهنگ: آن چیزی که حالا، خارج از مباحث عرفان خاص، مریدی و مرادی خارج از این فضاها باشد، آن چیزی که ما در مکتب اهل بیت علیهم السلام داریم و عرفان اهل بیت حالا می‌توانیم از آن یاد بکنیم، و به ما پیروان اهل بیت که در واقع شاگردان این عرفانِ اهل بیت هستیم اینجا هم ذکرهایی به ما داده‌اند از جمله ذکرهای بی عدد و ذکرهای باعدد. ذکر بی عدد داریم مانند صلوات بر رسول مکرم اسلام و خاندان مطهرشان و ذکر با عدد داریم مانند تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها، تسبیحات اربعه. این‌ها همه اذکار باعدد هستند آنجا هم به فرموده حضرتعالی، منعِ از در واقع، مثلاً شما ذکر «الله اکبر» یا ذکر «سبحان الله» بدون هدف هم می‌توانید بگویید، ولی خُب عدد هم اینجا کارکرد دارد.

حجت الاسلام شمشیری: بله مطمئناً.

 آقای پیشاهنگ: ولی خُب به فرموده شما بی عدد بودن ذکر را مضر نمی‌کند بلکه آن عدد، حالا آن عدد هم علمی پشتش هست دیگر. پشت این علم هم در واقع آن ذکر با این عدد کارکرد متفاوتی یا بیشتر یا خاصیّت بهتری پیدا می‌کند آن هم البته خُب یک بحث عرفانی است که شاید حالا در یک جلسه‌ای بد نباشد که حداقل به اجمال برای بینندگان باز بکنیم که این فلسفه‌ی عدد در برخی از اذکار، چون این شبهه می‌خواهیم که نماند برای بیننده. پاسخ داده بشود که خُب فلسفه عدد در برخی از اذکار اسلامی چیست؟

حجت الاسلام شمشیری: بله، دقیقاً. ما اعداد مقدسی داریم مثلاً هفت یا البته عدد چهل که در آن داستان حضرت موسی هم آمده است. «وَ وَاعَدنَا مُوسَی ثَلاثِینَ لَیلَةً»[1] اشاره می‌کند قرآن. مطمئناً این اعداد قراردادی نیستند یعنی از یک قضیه‌ی واقعی دارند حکایت می‌کنند اما سخن عرفان حلقه چیست؟ عرفان حلقه مطلقاً چه ذکر باعدد و چه ذکر بی عدد را رد می‌کند، دلیلش هم این است که اختلال ایجاد می‌کند، قفل ذهنی ایجاد می‌کند، درگیری ایجاد می‌کند، یک سؤال از عرفان حلقه ایها ما می‌توانیم بپرسیم که این روش سیر و سلوکی شما مگر چیست و مگر چه ماهیّتی دارد که ذکر، با او مشکل دارد و به گفته حضرتعالی، بله دقیقاً مثلاً نماز سراسر ذکر است قرآن ذکر است ما در هر زمان می‌توانیم [ذکر بگوییم]. خُب به اینجا می‌رسیم که اینها از یک موجوداتی استفاده می‌کنند، که در ادامه‌ی بحث فکر می‌کنم جذابتر شود اگر به آن به پرداریم.

آقای پیشاهنگ: آن‌ها از چه نیروهایی بناست در عرفان حلقه کار کنند؟ این سؤالی است که من در اینجا مطرح می‌کنم، بینندگان عزیز این سؤال را دقت داشته باشند.

چه نیروهایی در عرفان حلقه، تحت هر عنوانی، شعور کیهانی یا غیر کیهانی، بنا است برای عرفان حلقه کار کنند، که با اذکار الهی مشکل‌دارند؟ با نماز، با قرآن و ادعیه و اذکاری که از طرف معصومین علیهم السلام و انبیا الهی در واقع معرفی‌شده، این موجودات چه موجوداتی هستند که با این‌ها مشکل‌دارند و باید درواقع ما اذکار را نگوییم تا آن موجودات بتوانند کار خودشان را بکنند؟ برای پاسخ به این سؤال در خدمت آقای شمشیری هستیم.

حجت الاسلام شمشیری: زنده باشید، خُب، جای دیگری اشاره می‌کند که ذکر نبایستی بگویی چون تمرکز یعنی زندانی شدن و وقتی‌که فردی تمرکزکند و شرطی بشود درواقع، این‌یک آفت است. اینجا اگر دوستان عزیز ببینند، اشاره می‌کند بنیان‌گذار این فرقه؛ که این‌یک آفت است، بعد در ادامه هم اشاره می‌کند که عرفان و کمال و این‌ها اصلاً ربطی به گنهکاری و بی‌گناهی هم حتّی ندارد.

خُب یک سند دیگری را هم می‌توانیم ما به نمایش بکشیم، اینجا می‌آید سراغ این مسئله که کمال به این نیست که انگشتر آویزان کنیم، یک گردنبند آویزان کنیم یا انگشتری که مثلاً آیه قرآن روی آن حکاکی شده است با خودمان داشته باشیم، در حقیقت آن‌ها می‌گویند ما شما را متّصل می‌کنیم، تلاش و کوشش و دین و این‌ها هم نمی‌خواهد، متّصل که شدید به حقیقت ذکر می‌رسید، نیاز نیست که شما ذکر زبانی داشته باشید.

یک نموداری را هم دارند البته در کتبشان که مراحل ذکر را گفته است، اما خُب ما سند آوردیم بسیار که آن‌ها ذکر را مخرّب می‌دانند درواقع.

آقای پیشاهنگ: یک سؤالی اینجا هست، در کلامتان گفتید ذکر زبانی، آن‌ها ذکر را کلاً محصور در ذکر زبانی می‌دانند یا نه، بحثشان در ذکر عام هست بعد حالا تفکیک دارند بین ذکر عملی و ذکر قلبی و ذکر زبانی. این تفکیک آنجا وجود دارد و این منع ذکری که می گویند جمیع این اذکار است یا نه‌فقط ذکر قولی یا همان ذکر زبانی را؟

حجت‌الاسلام شمشیری: برای ذکر مراحلی را قائل هستند، ذکر ذهنی، ذکر زبانی، ذکر قلبی و آخرش می‌رسد به ذکر وجودی. منظورشان این است که ذکر وجودی به این نیست که مکانیکی باشد یعنی اینکه یک انگشتر یا یک قرآن در جیب آدم باشد، چون این‌ها را هم برخی جا‌ها ایشان می‌فرمایید که نمی‌توان با خود برد، ما همه‌ی این انواع ذکر را ایشان می‌فرماید، کنار می‌زنیم و بلکه آسیب‌زا می‌دانیم، فقط یک‌راه در عرفان حلقه برای رسیدن به همه‌چیز وجود دارد، برای رسیدن به کمال، برای رسیدن به خودسازی، برای رسیدن به هر چیزی در عرفان حلقه، فقط و فقط یک‌راه وجود دارد، اشاره کردم در جلسات گذشته، همه‌ی مسیر سیر و سلوک این فرقه از اتّصال به شبکه‌ی شعور کیهانی می‌گذرد.

آقای پیش‌آهنگ: محل اتّصال چیست؟ این اتّصال چگونه می‌تواند محقّق بشود؟ ما هم به‌عنوان یک دین‌دار می‌خواهیم که به این اتّصال برسیم، حالا او می‌گوید اتّصال به شعور کیهانی، ما می‌گوییم اتّصال به حضرت رب، حضرت باری‌تعالی، خُب این اتّصال را ما هم می‌خواهیم داشته باشیم، او می‌گوید فقط یک‌راه وجود دارد ما هم حرفی نداریم بله فقط یک‌راه است، اینکه شما متّصل به حضرت باری‌تعالی بشوید، اما مسیر اتّصال چه است؟ شما در این مسیر ذکر را که منکر شدید، این را فهمیدیم، جایگزین دارند برایش یا نه؟

حجت‌الاسلام شمشیری: هیچ آلترناتیوی برای این ندارند، فقط تنها حرف آن‌ها این است که شما تسلیم ما بشوید و چند تا گام دیگر، کلاس‌ها را بیایید، یک سوگندنامه را امضا بکنید، ما همه‌چیزها را به شما تفویض می‌کنیم مثل لایه محافظ، قدرت درمانگری، خودتان هم ممکن است متوجّه نشوید، [اگر] خطا هم کنید، آن را قطع می‌کنیم، و وقتی‌که شما متّصل شدید به تزکیه می‌رسید، حالا خود تزکیه آن‌ها هم انواعی دارد، به خودسازی می‌رسید، به ذکر وجودی می‌رسید، هر لحظه خدا را درک می‌کنید، فقط صرفاً با یک اتّصالی که در کسری از ثانیه هم رخ می‌دهد. یعنی این‌طور نیست که یک کسی بیاید با نماز شب، با خودسازی، با تلاش و کوشش، خُب اراده یکی از مراحل سیر و سلوک است.

آقای پیشاهنگ: یعنی تدریج قائل نیستند در این مسیر.

حجت‌الاسلام شمشیری: به‌هیچ‌وجه، فقط و فقط یک اتّصال که آن اتّصال هم شروطش را خواهیم گفت ان شاالله فکر می‌کنم در برنامه بعد باشد، چندین شرط وجود دارد، آن‌ها را باید رعایت کند، دیگر دین شرط نیست، آموزه‌های دینی کنار زده می‌شوند حتّی دین تأثیری ندارد آن‌چنانی که اشاره کردیم.

آقای پیشاهنگ: حالا ما یک‌چیزی در اسلام هم داریم اینکه مثلاً بالاخره افرادی هستند که ناآگاه هستند از دین یا حقیقت دین یا آموزه‌های دین که حالا آن‌ها جاهل درواقع غیر مقصر [هستند]، این‌ها هم درواقع در عالم آموزه‌های دینی داریم که این‌ها هم به حقیقت، به آن حقیقت وجودی حضرت باری‌تعالی می‌توانند دست پیدا کنند، چراکه اگر از آن مسیر حقیقی نمی‌روند به دلیل جهلشان است و قاصر هم هستند، یا درواقع مظلوم‌اند، مستضعف فکری هستند اما خب دیرتر می‌رسند، سخت‌تر می‌رسند این بالاخره طبیعی است. ولی راه برایشان بسته نیست و آن راهی که اسلام معرفی می‌کند فطرت است.

حجت الاسلام شمشیری: بله.

آقای پیشاهنگ: در عرفان حلقه نظرشان در رابطه با فطرت چیست. آیا آن راهی که آن‌ها معرفی می‌کنند مرتبط با این امور فطریست یا نه اینجا باز هم با مسئله مواجه هستیم؟

حجت الاسلام شمشیری: از یک چیزی به نام نرم افزار بنیاد سخن می گویند. در عرفان حلقه یک واژه‌هایی وجود دارد که این‌ها را از خود حلقه‌ای‌ها هم یک کسی بپرسد مثلاً چهار دسته واژه وجود دارد. یک واژه‌های هستند که من درآوردی هستند. این‌ها را از خود عرفان حلقه‌ای‌ها هم مثلاً با آن‌ها بحث کنید از صد تا واژه بپرسید 99 تای آن را شاید نتوانند جواب بدهند. اشاره به ژن با بنیاد و اینجور مواردی دارند در عرفان حلقه. اما این‌ها هیچ کدام مهم نیست. همه‌ی مسیر سیر و سلوک فقط تسلیم در مقابل این فرد است. و بعد تسلیمِ در مقابل او منجر می‌شود به خروجی‌های زیادی. آن هم در کسری از ثانیه.

آقای پیشاهنگ: خُب این یک سؤال خیلی جدی مطرح می‌شود این که شخص آقای طاهری، چون نقطه اتصال آقای طاهری است دیگر تسلیم آقای طاهری بشوی و باید در کلاس‌ها هم شرکت بکنی

حجت الاسلام شمشیری: بله نمی‌شود از روی کتاب.

آقای پیشاهنگ: و بعد آن‌ها هم در واقع به شما آن حالا نقطه اتصال

حجت الاسلام شمشیری: تفویض بکنند

 آقای پیشاهنگ: و در واقع تفویض بکنند. این سؤال اینجاست که این‌ها برنامه‌ای دارند برای اتصال هفت میلیارد انسان روی کره‌ی زمین؟

حجت الاسلام شمشیری: آن‌ها می گویند که رسالت ما اعتلای عرفان است. و اگر به ما اجازه بدهید همه‌ی مشکلات بشریت را حل می‌کنیم. اصلاً ایشان پیامبر عصر هوشمندیست.

آقای پیشاهنگ: خُب پیامبر عصر هوشمندی باید پیامبر همه‌ی انسان‌ها باشد. فرقی نمی‌کند. پیامبران جهانی مثل رسول مکرم اسلام، پیامبر همه‌ی انسان‌ها هستند. چه در زمان خودشان و چه در زمان‌های بعد از خودشان. طرح و برنامه‌ی این عرفان برای، ببینید یک وقتی یک کسی می‌گوید من ماموریتم تعالی عرفان است پس اصلاً پیامبر نیست. پیامبر ماموریتش تعالی عرفان نیست. ماموریتش تعالی انسان است.

حجت الاسلام شمشیری: بله.

آقای پیشاهنگ: یعنی اصلاً هدف همه‌ی انبیاء تعالی انسان بود. چون هدف خلقت، تعالی انسان بود. غیر از این نیست. این که ما حالا یک عرفانی را، یک دینی را، یک منشی را، یک مکتبی را بخواهیم تعالی بدهیم این که هنر نشد. و اصلاً هدف غایی خود ادیان و انبیاء الهی که ادیان را آوردند، نبوده. در ادیان الهی ما داریم این بحث را می گوییم. حالا در ادیان غیر الهی ممکن است هر کدام یک هدفی برای خودشان تبیین کرده باشند. مهم نیست برای ما. در این عرفان حلقه که خودش را در واقع مدعی است که من جزء عرفان‌های الهی هستم

حجت الاسلام شمشیری: بله. اسلامی.

آقای پیشاهنگ: بله، این عرفان اینجا چه برنامه‌ای برای تعالی هفت میلیارد انسان امروز و انسان‌های آینده دارد؟

حجت الاسلام شمشیری: این‌ها می گویند که انسان‌ها بیمار هستند همه‌شان. حقیقت بیماری چیست؟ رسوخ یک موجوداتی به نام غیرارگانیک که وقتی من یک حرکت اشتباهی انجام می‌دهم علّتش این موجودات است یا شعور است که بحث شعور خودش خیلی یک بحث گسترده‌ای است. علّت اینهاست. ما روی این دو قضیه کار می‌کنیم. حتّی ایشان اشاره می‌کند در دوره‌ی سوم که کسی که قتل مرتکب می‌شود خودش نیست موجودات غیر ارگانیک درون او هستند.

آقای پیشاهنگ: اینجا حدود اسلامی هم در واقع

حجت الاسلام شمشیری: بله می گویند که نباید اعدام شود اصلاً یک کسی چون این تبدیل به ویروس می‌شود پخش می‌شود در جامعه. حالا اسم یک فردی را هم می‌آورند که اعدام شده است. این را اشتباه کردند اعدام کردند آن مثل ویروس پخش شد و قاتل‌های زیادی در جامعه ایجاد شد. بعد می گویند که روان پزشکان و روان شناسان نمی‌توانند این فردی که قتل مرتکب شده است را دلیلش را کشف کنند. ولی من این موجودات را بیرون می‌آورم و از آن‌ها می‌پرسم علت قتل چه بود؟ در واقع همه بیمار هستند یا همه شعورشان معیوب است و این‌ها اصلاح می‌کنند. راه اصلاح از چیست؟ از اتّصال به شبکه‌ی شعور کیهانیست و تئوری شعور. که حالا می‌توانیم در بحث مذهب اشتراکی به آن بپردازیم. اگر اجازه بفرمایید این قسمت آخر را هم من اشاره بکنم.

آقای پیشاهنگ: اگر کوتاه است بگویید و بعد یک میان برنامه ببینیم و ما در خدمت بینندگان عزیز باشیم.

حجت الاسلام شمشیری: چشم، در قسمت سوم در آن نمودار ایشان می گویند که خُب می‌گفتند که عرفان روی پله‌ی ابزار نیست در واقع. روی پله‌ی عشق است. در گام دوم گفتند ذکر مخرّب است و قفل ذهنی ایجاد می‌کند و این‌ها. در گام سوم دستور می‌دهند که آیات را جمع کنید از زندگیتان. در این نمودار می‌بینیم که آقای طاهری می‌گوید که این آیات قرآن بایستی جمع بشود. می‌گوید با شهودم به این رسیدم، این کار خیلی زشت است، مثل این است چشم را از کاسه‌ی سر بیرون بیاوریم. یعنی آیه‌ی قرآن را اگر در جایی بنویسیم یا روی دیوار قاب بکنیم خیلی زشت است. صوتِ این هم موجود است حالا پخش خواهیم کرد. ایجاد کثرت می‌کند. درگیری زیاد انسان‌ها به خاطر این است که آیه در خانه‌شان دارند. موجودات غیرارگانیک حمله می‌کنند. اینکار باعث نماد و تزئینی شدن آیات می‌شود، خیلی بد است در مسیحیت ندیده‌ام مسیحی‌ها چنین کاری بکنند و نهایت امر باعث بد شدن حالِ فرد می‌شود که اشاره می‌کند به یک خانمی که اسم پسرش علی است و یک صوتی هم در این باره داریم، ان شالله حالا اینها را می‌توانیم به تفصیل بحث کنیم.

آقای پیشاهنگ: اگر فرصت شد بعد از میان برنامه اگر حالا فرصت داشتیم و تماس نبود می‌شنویم بعد پاسخ شما را هم روی این صوت داشته باشیم. خب بینندگان عزیز تا اینجای برنامه‌ی ناگفته‌های ادیان را دنبال کردید از شما متشکریم. یک میان برنامه‌ی کوتاه با همدیگر می‌بینیم برمی گردیم در ادامه‌ی برنامه در خدمت شما هستیم.

سلام دوباره داریم خدمت شما بینندگان عزیز شبکه‌ی جهانی ولایت با برنامه ناگفته‌های ادیان در خدمت شما هستیم آن میان برنامه‌ای که دیدید قسمتی از صحبت‌های آقای طاهری مؤسس، بنیان گذار و رئیس عرفان حلقه بود. یک چند تا مورد بود که فکر می‌کنم آقای شمشیری لازم است که به آن بپردازیم. منتهی خُب ما چون دو تلفن داریم اگر اجازه بدهید ما این تلفن‌ها را، تماسی که بینندگان گرفته‌اند را بشنویم بعد به این موضوع در واقع این کلیپی که با هم دیدیم صحبت‌های آقای طاهری هم اگر فرصت بشود ان شالله حتما باید بپردازیم.

خب آقا مهدی از اصفهان در خدمت شما هستیم تشکر می‌کنم که تماس گرفتید با برنامه‌ی خودتان. سلام علیکم آقا مهدی.

آقا مهدی: سلام علیکم وقتتان به خیر.

آقای پیشاهنگ: وقت شما هم به خیر باشه بفرمایید در خدمتتان هستیم.

آقا مهدی: با عرض سلام خدمت شما مجری گرامی و حاج آقای شمشیری و همچنین ممنون از برنامه‌ی خوبتان.

آقای پیشاهنگ: تشکر بفرمایید. مطلبی دارید، سوالی دارید؟

آقا مهدی: بله من چند تا سؤال آماده کردم که حالا بیشتر روی سخنم با حلقه‌ای‌هاست و برای اینکه وقت برنامه‌تان هم گرفته نشود حالا ان شالله مطرح می‌کنم اگر استاد شمشیری هم مطلبی داشتند استفاده می‌کنیم.

آقای پیشاهنگ: بسیار عالی بفرمائید.

آقا مهدی: آقای طاهری در صفحه‌ی صد و چهل و هفت جزوه‌ی ترم مستری‌شان می‌فرماید که همه‌ی ما سمبلیک از روح القدس حامله ائیم که جلسه‌ی چهارم، زنگ دوم، دقیقه چهار و چهل و پنج [دقیقه]. بعد در صفحه‌ی دویست و یازده دوره‌ی مستری می گویند روح القدس گاو صندوق است. خُب حالا اگر به تعبیر خود آقای طاهری ما بخواهیم کشف رمز بکنیم لازمه‌ی حرف ایشان این است که آقای طاهری و همه‌ی پیروانشان از گاو صندوق حامله شده باشند. حالا گرچه این حرف به ظاهر خیلی خنده دار است اما حالا می‌خواستم یک مقدار پیروان حلقه یا اگر استاد صلاح دانستند توضیح کامل‌تری بدهند. همچنین مثلاً آقای طاهری در صفحه‌ی 94 کتاب بینش انسان می‌گوید نظم باعث جذب موجودات [غیرارگانیک] می‌شود. یعنی اگر کسی در زندگی‌اش نظم داشته باشد باعث می‌شود که موجودات غیرارگانیک جذبش بشوند و او را اذیتش بکنند. یا در صفحه‌ی 188 دوره‌ی مستری می‌گوید «تیغ» شکلی است از موجودات غیرارگانیک. حالا خود آقای طاهری می‌گوید مبنای حرف من یکی تجربه است که اگر حالا اگر برخی از آقایان و خواهرانی که طرفدار آقای طاهری هستند بیایند توضیح بدهند که آقای طاهری چطور این تجربیات را کسب کرده‌اند ممنون می‌شویم. حالا همین مقدار کافی است که وقت دیگر عزیزان هم گرفته نشود.

آقای پیشاهنگ: بسیار عالی. آقا مهدی تشکر می‌کنیم از اینکه با برنامه‌ی خودتان تماس گرفتید، از اینکه این موضوع را دنبال می‌کنید و از اینکه پژوهشگرانه به این موضوع توجّه دارید، دقت نظر دارید. انتظار ما این است که همه‌ی بینندگان عزیز در باب مسائل دینی، در واقع مسائل مربوط به حوزه‌ی اعتقادات با همین دقت نظر روی در واقع مسائل غور کنند اگر مطلبی جایی می‌شنوند، اگر کسی از آنها دعوتی می‌کند به یک اعتقادی به یک باوری به سادگی و سهولت نشنوند و بپذیرند، سطحی برخورد نکنند با دعوت‌هایی که صورت می‌گیرد. نگاه عمیق داشته باشند، بررسیِ عمیق بکنند. ان شالله خدا هم یاری‌شان می‌کند، قدرت منطق و عقل هدیه‌ی خدا هست در وجود همه‌ی ماها اگر از آن به درستی استفاده بکنیم ان شالله راه را در این بیراهه‌های فراوانی که در دنیای ما هست پیدا خواهیم کرد. خُب تماس دیگری هم هست از زنجان. جناب آقای حجتی. سلام می‌کنم خدمتتان جناب آقای حجتی.

آقای حجتی: سلام علیکم.

آقای پیشاهنگ: وقتتان به خیر باشد. تشکر که با برنامه‌ی ناگفته‌های ادیان تماس گرفتید.

آقای حجتی: خسته نباشید. ببخشید یک مطلبی می‌خواستم به عرض کارشناس برنامه برسانم.

آقای پیشاهنگ: بفرمائید. بفرمائید، می‌شنویم.

آقای حجتی: ببینید ذکری که آقای استاد طاهری، خُب می گویند در اتّصال نیاز نیست تکرار بشود، خُب مرادش ذکر اسلامی نیست، مانترا است، یعنی تکرار یک سری آواها به عدد خاص. جناب آقای استاد طاهری اعتقاد بر ذکر وجودی دارند و مخالف ذکر نیستند. دقت بفرمائید جناب استاد طاهری اصلاً مخالف ذکر نیستند.

آقای پیشاهنگ: یعنی شما می فرمائید که مخالفت‌هایی که ایشان در آثارشان در کتاب‌هایشان در جزواتشان در گفته‌هایشان در بحث ذکر می‌کنند منظور اذکار الهی، اسلامی، قرآن و نماز و امثال اینها نیست. منظورتان این است؟ آقای حجتی؟ خُب تماسمان متاسفانه قطع شد. خوب بود که در واقع این گفتگو شکل می‌گرفت. من از آقای حجتی می‌خواهم که اگر می‌توانند دوباره تماس بگیرند، چون قطعاً صحبتی که کردند ما هم سوالاتی برایمان پیش می‌آید که می‌خواهیم دقیق‌تر از ایشان بپرسیم و از ایشان هم اطلاعاتی بگیریم، چه بسا ایشان هم اطلاعاتی داشته باشند که ما هم بتوانیم یاد بگیریم و استفاده بکنیم.

خب خانم حمیدی از تهران تماس گرفتند. خانم حمیدی سلام می‌کنم خدمتتان. بفرمائید در خدمتتان هستیم.

خانم حبیبی: الو سلام عرض می‌کنم، حبیبی هستم خیلی ممنون از برنامه‌ی خوبتان یک سؤال داشتم از کارشناس محترم برنامه‌ی خوبتان جناب آقای شمشیری.

آقای پیشاهنگ: بفرمائید.

خانم حبیبی: ایشان توضیح بدهند، بفرمایند که آقای طاهری که ادّعا می‌کنند که شبکه‌ی شعور همان جبرئیل است، ایشان از کجا به این نتیجه رسیدند که شبکه‌ی شعور همان جبرئیل است و بفرمایند که ایشان باز یک توضیح دیگر می گویند پاک و ناپاک و همه با دین و بی دین می‌توانند وصل بشوند این هم باز شما برای ما یک توضیحی بدهید که واقعاً اصلاً چجوری امکانش می‌شود دوست داشتم که کارشناس محترم برنامه‌تان این پاسخ این سؤال من را بدهند خیلی تشکر می‌کنم ممنونم از برنامه بسیار خوبتان.

آقای پیشاهنگ: زنده باشید، خدا شما را حفظ بکند. ان شاالله در واقع بعد از تماسها پاسخ سؤال شما را هم خواهیم داد. علی آقا از آمریکا تماس گرفتند علی آقا در خدمت شما هستیم بفرمائید.

علی آقا: سلام علیکم.

آقای پیشاهنگ: سلام علیکم .

علی آقا: خسته نباشید با عرض صلوات بر محمد و آل محمد.

آقای پیشاهنگ: اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. بله در خدمتتان هستیم.

علی آقا: این خود تکه‌ای و بقول ایشان [طاهری] یک چشمی از بدن قرآن است، اللهم صلی علی محمد و آل محمد. صلوات بر محمد و آل محمد امر الهی است و این مثال که چشم تکه‌ای از بدن هست و نمی‌تواند جدا بشود، آیات قرآن حتّی یک حرفش جداگانه نازل شده و جداگانه مظهر الهی و عزیز دل هر مؤمنی است و فقط شیطان به حرف آیات قرآن دشمن انسان است و مخالف ذکر الهی است یعنی ذکر الهی را شیطان نمی‌خواهد انسان تکرار کند و به خدا نزدیک بشود بلکه می‌خواهد در عالم تاریکی همین طور به سر ببرد حالا در واقع این گفته‌ی شما که پشت تصویرتان است «ناگفته‌های ادیان» باید بشود ناگفته‌های ادیان شیطانی یا ادیان دروغین تشکر از وقتی که به ما دادید یک دنیا تشکر می‌کنم التماس دعا یا علی مدد یا مهدی ادرکنی.

آقای پیشاهنگ: یا مهدی. تشکر می‌کنم علی آقا، علی آقا آن پاسخ به سوالی را دادند که ما در خلال برنامه پرسیده بودیم که در عرفان حلقه چه چیزی هست که درواقع آنها را ترغیب می‌کند و آنها به دنبال این هستند که اذکاری را از جامعه حذف بکنند خُب این همان مطلبی است که به سوالی که داشتیم اگر اجازه بدهید ما یک میان برنامه ببینیم و برگردیم برای پاسخ به سؤالات بینندگان عزیز. از اینکه تماس گرفتید با برنامه، عزیزانی که تماس گرفتند من تشکر می‌کنم و از شما بینندگان عزیز که تا این لحظه بیننده‌ی برنامه خودتان، برنامه ناگفته‌های ادیان بودید، یک میان برنامه کوتاه ببینیم و برگردیم.

خب بینندگان عزیز شبکه‌ی جهانی ولایت برنامه خودتان را می‌بینید، برنامه ی ناگفته‌های ادیان. سوالاتی داشتیم در قسمت قبلی برنامه از کارشناس محترم برنامه که اجازه بفرمائید برویم برای پاسخ به این سؤالات. جناب آقای شمشیری عزیز این تماس‌ها را اگر به ترتیب بخواهیم حالا بررسی بکنیم آقا مهدی از اصفهان یک سوالاتی را پرسیده بودند از عرفان حلقه‌ای‌ها. گفته بودند یکسری درواقع تناقضاتی را از جزوات آموزشی درواقع ترم‌های مَستری عرفان حلقه در آورده بودند که حالا تناقضات جالبی بود به هر حال. اگر توضیحی دارید بفرمائید اگر نه که بریم برای سؤال بعدی.

 حجت الاسلام شمشیری: بله جای بسی خوشحالی است که ایشان مُحققانه و مُدقّقانه نشستند جزوات این فرقه را بررسی کردند نکات خوبی را بیان کردند این که اشاره کردند همه از جبرئیل بار دار هستند یعنی اینکه جبرئیل یا همان شبکه‌ی شعور، مَلک شبکه‌ی شعور کیهانی که در پاسخ سؤال خواهر بزرگوارمان هم اشاره خواهیم کرد، آنجا بیشتر توضیح خواهیم داد، همه را به فیض می‌رساند فلذا این واژه را ایشان بکار بردند. عرض کردم ایشان استاد واژه سازی هستند بنیان گذار این فرقه. و واژه‌های دیگری را هم دارند. اگر کسی دقیق مطالعه بکند مثل آقا مهدی این دوره‌ها و آثار این فرد را می‌بینید که تناقضات بسیاری دارد و نکته‌ی بسیار مهم، کوتاه عرض بکنم، این است که خود بنیان گذار این فرقه گفته است اگر کسی تناقض در آثارش باشد به عنوان یک کسی که داعیه‌ی عرفان دارد، عرفان او باطل است. ما می‌توانیم صدها تناقض را عرضه بکنیم.

آقای پیشاهنگ: این نکته‌ی اصلی و مهمّی است که وجود دارد. یعنی در واقع این بحث‌هایی هم که ما تا اینجا داشتیم در جلسات قبل و قسمت‌های قبل از این تناقضات زیاد دیدیم در آثار این فرد.

حجت الاسلام شمشیری: بله دقیقاً.

آقای پیشاهنگ: خُب جناب آقای حجتی تماس گرفته بودند از زنجان یک نکته‌ای را اشاره کردند. فرمودند این منعِ ذکری که در آثار آقای طاهری آمده و البته این خودش یک اعتراف است که منع ذکر صورت گرفته است، که البته خب در آثارشان هم بوده است. ولی تعبیر و تأویلی کردند که این منع ذکر منظور فقط مانترا است و مانترا چیزی غیر از در واقع آیات و نماز و اذکار اسلامی است.

حجت الاسلام شمشیری: بله.

آقای پیشاهنگ: این چه توضیحی دارد؟

حجت الاسلام شمشیری: درست اشاره کردند اما خواهش می‌کنم با دقت برنامه را نگاه بکنند. ما لحظاتی پیش یک سند را ارائه دادیم، دوستان اگر نشان بدهند، آنجا اشاره کردیم که او [طاهری] می‌گفت که ذکر نگویید، بعد ببینید «لا اله الا الله»، «سبحان الله» این‌ها در این تصویر است. ایشان می‌گوید اگر اینها را بگویید حمله می‌کنند (موجودات غیر ارگانیک).

بله کلمه‌ی «مانترا» را هم به کار برده‌اند به عنوان یک سری آواها با عدد و آهنگ خاص. اما این دوست بزرگوار می‌خواستند بگویند، منحصر بکنند در واقع این حرف را و مُتعلَّق سخن ما را ببرند روی «مانترا». در صورتی که آقای طاهری هم مانترا را زده است و هم ذکر اسلامی را و دارد برای جامعه‌ی اسلامی سخن می‌گوید. این هم سند که مشاهده می فرمائید اینجا «لا اله الا الله»، «سبحان الله» این‌ها را گفته. وقتی با عدد خاص بگویید این حمله دارد. تازه آن موجودات به شما می گویند بارک الله باز هم بگو و اینها مورد حمله قرار می‌گیرند. در ادامه هم حالا سندهایی یخواهیم داشت.

پس این سخن این دوست بزرگوارمان هم نمی‌تواند صحیح باشد. آن قسمتی هم که اشاره کردند، پله‌های ذکر در عرفان حلقه این [تصویر] است. [به این ترتیب] ذکر زبانی، ذکر ذهنی، ذکر قلبی و ذکر وجودی. که آنها فقط آخری را قبول دارند آن هم فقط از راه اتّصال است. من خلاصه پاسخ دادم به بقیه‌ی پیامک‌ها و سؤالات هم برسیم.

آقای پیشاهنگ: خیلی خوب است چون وقت هم زیادی هم نداریم تا پایان برنامه. در واقع بعد از آن یک نکته‌ی ای را آقای حبیبی فرموده بودند، ببخشید خانم حبیبی اگر اشتباه نکنم. اگر اشتباه گفتم من را ببخشند، پوزش می‌خواهم که در واقع آقای طاهری که ادّعا کردند همه‌ی افراد، بی دین، با دین، این‌ها در واقع می‌توانند از این طریق از طریق اتّصال، متّصل بشوند به شبکه‌ی شعور کیهانی و تفاوتی بین این افراد نیست، این خودش، خودِ همین را یک تناقض دانستند و حالا از شما توضیح خواستند که چطور این ادّعا را آنها مطرح کردند یا چه پاسخی در عرفان حلقه وجود دارد برای این ادّعا که همه‌ی افراد با هر اعتقاد و عمل و سیره‌ای در این مسیر می‌توانند طی طریق بکنند.

حجت الاسلام شمشیری: بله در عرفان حلقه دین و مذهب و اعتقادات و ذکر و اینها مهم نیست، اصلاً گنهکاری و بی گناهی مهم نیست، مهم این است که متّصل بشوند به شبکه‌ی شعور کیهانی. ما در جلسات گذشته اسنادی را ارائه دادیم. وقتی با این اسنادِ واضح مواجه می‌شوند اعضای عرفان حلقه که [طاهری] گفته است دین هیچ گونه تاثیری ندارد، یک بهانه‌ای می‌آورند. می گویند که اینطوری ایشان این شرط را قرار داده است که طرف بیاید و وارد شود و بعد نهایتش ایشان یک شیعه‌ی اثنی عشری و 12 امامی بشود.

آقای پیشاهنگ: شیعه‌ی اثنی عشری که تمام اذکاری که از اهل بیت وارد شده هم را نگوید.

حجت الاسلام شمشیری: بله. یعنی توجیهشان این است که درست است، بله، ما [عرفان حلقه‌ای‌ها] هم می‌پذیریم گفته است بی دین و با دین و پاک و ناپاک بیاید، اشکالی ندارد ولی مهم آخرش است.

اتفاقاً آخرش برای ما بحث است که آخرش به مذهب اشتراکی می‌رسد. فکر کنم در قسمت آخر این برنامه‌ها به مذهب اشتراکی برسیم. آنجا اشاره می‌کند شما اصلاً لائیک هم باشید اشکال ندارد، زیربنا مهم است، زیر بنا چیست؟ همین اتّصال به شبکه‌ی شعور کیهانی. [می‌گوید] ادیان روبنا هستند و بعد از اینکه از کلاس ما خارج شدید بروید در در روبنای خودتان. واژه‌ی لائیک را به کار برده است ایشان که سند را عرض خواهم کرد به جای خودش.

یا برود درکلیسا یا برود مسجد. فرقی ندارد اصلاً ما با ادیان کاری نداریم. مهم این است همین شبکه‌ی شعور ما را بپذیرد.

آقای پیشاهنگ: بسیار خوب. یک نکته‌ای علی آقا که از آمریکا تماس گرفته بودند، نمی‌دانم اگر فرصت داشته باشیم در چند دقیقه به آن بپردازیم این ماجرای در واقع سوالی که ابتدای برنامه پرسیدیم که در میانه‌های برنامه بود فکر کنم که چه چیزی مانعِ در واقع عملکرد عناصر این عرفان است، در واقع چه عناصری در این عرفان وجود دارد که با اذکار مشکل دارند که علی آقا گفتند که این همان شیاطین هستند.

حجت الاسلام شمشیری: بله.

آقای پیشاهنگ: شیاطین با اذکار الهی مسئله دارند و خُب آنها هستند که در کارشان اختلال به وجود می‌آید. و اینکه ما در واقع در مکتب اسلام و در عرفان اسلامی توصیه‌ی اکید داریم این همه داریم روی ذکر و شما اگر ذکر بگویید اتفاقاً برای این است که شما اختلال ایجاد بکنید در کار شیاطین که می‌خواهند در واقع اتصالات شما را بر هم بزنند با عالم بالا.

حجت الاسلام شمشیری: خیلی خوب اشاره کردند.

آقای پیشاهنگ: فکر می‌کنم چون علی آقا از آمریکا تماس گرفتند با در واقع وقایع عالم غرب که یک مقدار حالا فاصله‌ی بیشتری با حقایقِ دینی دارد بهتر این فضا را درک کرده‌اند. از آن منظر که نگاه کردند به درک بهتری رسیدند و خُب صریح‌تر هم توانستند این نقد را بیان بکنند. توضیحی در این موضوع دارید؟

حجت الاسلام شمشیری: بسیار کامل بود یعنی دقیقاً ایشان چیزی که ما در برنامه پیش رفتیم را اشاره کردند ما در برنامه‌های قبل هم اشاره کردیم که در این فرقه دلایل استفاده از اجنّه اصلاً ثابت شده است. از جنیان استفاده می‌کنند اصلا ساز و کار این جریان به کمک ابلیس و جنیان است. ایشان ابلیس را که اشاره خواهیم کرد طراح هستی می‌دانند، اولین معلم بشر می‌دانند. یک سوالی هم آن خواهرمان اشاره داشتند در مورد، خیلی مهم بود آن سؤال.

آقای پیشاهنگ: خانم حبیبی.

حجت الاسلام شمشیری: بله اگر اجازه بفرمائید به آن هم بپردازم. علی آقا واقعاً تکمیل کردند بحث ما را با این گفتار زیبایشان. اما در عرفان حلقه، ابلیس و شیاطین که کثرات ابلیس هستند و فرشتگان و این شعور کیهانی که طاهری بدون هیچ سند و مدرکی او را جبرائیل علیه السلام می‌داند همگی سمبلیک هستند. ایشان اشاره می‌کند، حالا در برنامه‌های بعد هم ان شالله پخش خواهیم کرد مستند برای دوستان که آنها همه‌ی ملائکه را سمبلیک می‌دانند. خُب این کفر است در اسلام که کسی مخالفت کند با ملائکه و وجودِ خارجی داشتن ملائکه را رد بکند. حتّی ما می گوییم خُب حالا فقها مخالفت کرده‌اند، عارفان والا مقامی مثل علامه‌ی طباطبایی هم این را، کفر می‌دانند این مسئله را. در عرفان حلقه، اتم‌ها، میدان‌های گرانشی و میدان‌های الکترومغناطیسی همان جبرائیل و ملک الموت و سایر فرشتگان هستند. ایشان به صراحت گفته است که فرشته‌ای در کار نیست. چرا؟ چون در عهد عتیق و زمان‌های گذشته عقل بشر پائین بوده، خدا اینطور صحبت کرده و نمی‌توانسته در واقع بگوید که میدان گرانشی و یا چیزی به نام اتم است. و اشاره می‌کنند. حالا آن شبکه‌ی شعور چیست و جبرائیل؟ یک اَبَر آگاهی وجود دارد که آن خودش دو قسمت می‌شود، شبکه مثبت و شبکه‌ی منفی. شبکه‌ی مثبت که شعور کیهانی است یا نام مَلَکَش، دقت کنند بینندگان عزیز. برخی گفته‌اند که این شعور کیهانی همان جبرئیل است. [اما] مَلَک شبکه‌ی شعور کیهانی جبرائیل علیه السلام است. و این طرف هم یک قطب منفی وجود دارد به نام ابلیس نه شیطان. که کثراتش می‌شوند شیاطین. مثل آدم که کثراتش می‌شوند انسان‌ها.

این‌ها هستی را اداره می‌کنند و اصلاً جهان ما را شیطان خلق کرده است نه خداوند. این‌ها را مفصل می‌توانیم به آن بپردازیم.

آقای پیشاهنگ: سندهایش هست؟

حجت الاسلام شمشیری: بله حتی من می‌توانم نشان دهم اینجا.

آقای پیشاهنگ: بسیار عالی. خُب فکر می‌کنم یک سری سؤالات به صورت پیامکی داشتیم که این‌ها تقریباً وقتمان تمام شده من به اندازه‌ای که برسم اگر فرصت داشته باشیم یکی دو تا از این سؤالات را می گویم و بقیه‌ی بینندگان ما را عفو بکنند ان شالله سوالاتشان قطعاً در برنامه‌های بعد پاسخ خواهیم داد. درباره‌ی در واقع همین بحث مثبت و منفی، فکر کنم همین بود که شما الان توضیح دادید درست است؟ اتباع عرفان کیهانی در واقع مسائلی دارند به نام مثبت یک و مثبت دو. حالا این یک کم متفاوت است فرصت داریم که این را تحلیل بکنیم؟

حجت الاسلام شمشیری: بله خیلی کوتاه من این را

آقای پیشاهنگ: پرسیدند که این در آثارشان مطالبی هست به نام مثبت یک و مثبت دو این را یک توضیحی بدهید.

حجت الاسلام شمشیری: خیلی کوتاه من توضیح میدم با توجّه به وقت کمی که داریم. مثبت یک هر وقت انشاء می‌کنند، یعنی می گویند یعنی طلب خیر می‌کنند برای فرد. این را ما مشکلی با آن نداریم. اما این فرقه می گویند که ما بدعتی در اصول و فروع شیعه ایجا نکردیم. یکی از بدعت‌های ساده همین است که آنها مطابق این سندی که می‌بینید، وقتی به گورستان‌ها می‌روند که این کار را اصلاً نهی کرده‌اند و منع کرده‌اند یا کسی از دنیا می‌رود در مجالس ترحیم، می گویند که بایستی مطابق این سند به جای فاتحه خوانی بگوئیم مثبت دو. مثبت دو را انشاء می‌کنیم مثل همین یک دقیقه سکوتی که غربی‌ها دارند و معنی هم ندارد. مثبت دو را آنها می گویند. مثبت دو بدیل فاتحه خوانی شده است در اسلام [و] این را انشاء می‌کنند، فلسفه‌اش چیست؟ این را آن شبکه‌ی شعور می‌فرستد برای روح کسی که از دنیا رفته است و روح او به آرامش می‌رسد. با یک مثبت دو فرستادن.

آقای پیشاهنگ: در واقع این در مسیر همان حذف اذکار است دیگر.

حجت الاسلام شمشیری: بسیار به جا بود.

آقای پیشاهنگ: من می‌خواهم این نکته را در واقع یک کم باز بکنم، اگر ذکر حذف شده است، خود کلمه‌ی مثبت دو هم با همان نیّتی که دارند می گویند یک نوع ذکر است.

حجت الاسلام شمشیری: مانترا است در واقع.

آقای پیشاهنگ: احسنت. دقیق‌تر آن یک مانترا است. مانترا قرار بود حذف بشود. در حقیقت مانترا قرار نیست حذف بشود. مورد توجه آقای حجتی که تماس گرفته بودند. اینجا هدف واقعی حذف مانترا نیست. هدف واقعی اتفاقاً حذف اذکار اسلامی است. حذف «بسم الله» و «حذف سوره حمد» و حذف آیات قرآن است که در پهنای عالم دارند هر کجایی ما قرآن کمتر بشنویم، اذکار الهی کمتر بشنویم، که شیاطین بتوانند اتفاقاً بهتر عمل بکنند.

حجت الاسلام شمشیری: و خواهرمان که این سؤال را پرسیدند که مبنای طاهری چیست وقتی می‌گوید شبکه‌ی شعور جبرئیل است؟ یا این سؤال را هم من اضافه می‌کنم، مبنای طاهری چیست وقتی می‌گوید مثبت دو بدیل فاتحه می‌شود یا موارد دیگر، هیچ گونه مبنایی ندارد و حقیقتی پشت این مسائل نیست.

آقای پیشاهنگ: سؤال خیلی جدّی که من اتفاقا از اول برنامه در ذهنم بود که حتماً مطرح بکنیم که اصلاً مبانی وجود دارد برای این ادعاهای

حجت الاسلام شمشیری: دین بشری همین می‌شود دیگر.

آقای پیشاهنگ: مبنایش خود آقای طاهری و شهودش است ادعایی که خودش دارد، شهود شخص خودش است.

حجت الاسلام شمشیری: شهودی که آن هم دروغ است یا اگر صادق باشد ایشان استادی نداشته است و این شهود با قرآن و روایات نمی‌خواند. از زبان خودش هم که بررسی کنیم شهود او با سایر حرف‌هایی که زده است تناقض دارد.

آقای پیشاهنگ: این در همان حرف خودش که گفت اگر تناقض باشد این شهود باطل است، عرفانی که تناقض داشته باشد باطل است، پس در واقع عرفان آقای طاهری هم به نوعی باطل است. بسیار خوب، تشکر می‌کنم.

حجت الاسلام شمشیری: این هم سند و اگر دوستان نشان بدهند و بعد خداحافظی بکنیم به نظرم

آقای پیشاهنگ: بله این سند را بینندگان عزیز ببینند وقت برنامه‌ی ما هم تقریباً دیگر به پایان رسیده است. تشکر می‌کنم از بینندگان عزیز برنامه‌ی ناگفته‌های ادیان. از شما هم آقای شمشیری عزیز تشکر می‌کنم.

حجت الاسلام شمشیری: سلامت باشید.

آقای پیشاهنگ: امیدوارم که این برنامه در واقع مورد توجّه شما قرار گرفته باشد، بتواند برای سؤالات ذهنی شما پاسخ‌هایی داشته باشد. دعوت می‌کنم که برنامه‌های بعد را هم دنبال بفرمائید ببینید و از کسانی که در عرفان حلقه ورود کرده‌اند و یا ارتباطی دارند دعوت می‌کنم که پای برنامه‌ی ما بنشینند، با ما تماس بگیرند، با ما ارتباط داشته باشند ما هدفمان در واقع روشنگری و رسیدن به حقایقِ هستی است می‌خواهیم به حقیقت برسیم. قطعاً شما هم به عنوان یک انسان به دنبال حقیقت هستید. حالا در هر مسیری که هستید. باب گفتگو برای ما هرگز بسته نیست با گفتگو می‌توانیم ان شالله به همدیگر کمک بکنیم و حقایق هستی را ان شالله در پناه حضرت حق تعالی پیدا بکنیم. تشکر می‌کنم از اینکه بیننده‌ی برنامه‌ی خودتان بودید خدا یار و نگهدارتان.

 

[1]– سوره مبارکه اعراف آیه شریفه 142.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا