فیلم و کلیپ

صوت: سواستفاده از اظهارات حجت‌الاسلام مظاهری‌سیف در فیس‌بوک

 

نویسنده: مریم گلباز

پایان یکی از جلسات مناظره در فرهنگسرای فردوس، جوانی به نام «سعید» می‌خواست که با آقای مظاهری‌سیف صحبت کند؛ از آنجا که جلسات را تحریم کرده بود، گفت به داخل سالن نمی‌آید و می‌خواهد در حیات با ایشان گفت‌وگو کند. سعید که آن روز به حرف من (به خاطر تقاضای من) از چالوس آمده بود، مستر حلقه است؛ ولی من این پسر را به دلیل صداقت و قلب پاکش خیلی دوست دارم. کسانی مانند او بیش از هر عامل دیگری به من انگیزه می‌دهند در این راه (شناسایی چهره واقعی حلقه) باشم؛ چراکه فکر می‌کنم اینها جوانان پاک این مرزوبوم‌اند و نباید با احساسات و باورهایشان بازی شود. امثال سعید جزو کسانی نیستند که به دلیل طمع قدرت سیاسی یا پول در حلقه مانده‌اند، بلکه آنها حلقه را باور کرده‌اند و در قلب خود راه داده‌اند. وجود چنین افرادی، مسؤولیت سنگینی را به دوش متولیان فرهنگی این کشور می‌گذارد؛ چراکه وظیفه آنهاست که برای جست‌وجو و یافتن راه درست به این جوانان کمک کنند و در کنارشان قرار بگیرند.

سعید و حاج آقا مظاهری‌سیف گفت‌وگوی دوستانه‌ای داشتند که اگرچه رویارویی دو اندیشه کاملاً متضاد بود، توأم با اعتماد و احترام متقابل بود. من به دلیل به‌وجودآمدن این فضا بسیار احساس غرور و افتخار می‌کردم که در کشور من دو اندیشه مخالف می‌توانند رودرروی هم بایستند و حرف بزنند. پس از این گفت‌وگو پیش‌داوری‌های سعید نسبت به آقای مظاهری‌سیف و آقای محرابی تغییر کرده بود و دیگر آن حس بدی که نمی‌توان با این دو به صورت منطقی و آزادانه سخن گفت، از بین رفته بود. سعید البته هنوز هم به حلقه باورمند است و ما هم قطعاً انتظار نداشتیم باوری که طی سال‌ها شکل گرفته، یک‌شبه تغییر کند، بلکه اگر فضای خوبی مهیا می‌شد، ما و سعید و امثال سعید شاید لازم بود ماه‌ها در کنار هم باشیم و به تبادل نظر بپردازیم تا بالاخره حقیقت، چهره خود را به ما نشان دهد.

متأسفانه این امر محقق نشد. جلسات مناظره که با تحریم‌های پیاپی‌ برخی پیروان حلقه از رونق افتاد و فضای فرهنگی به‌وجودآمده از بین رفت. ارتباط ما هم با سعید و امثال او قطع شد. البته «انجمن نجات از حلقه» طبق قولی که داده همچنان می‌کوشد به شکل دیگری این ارتباط را به وجود آورد، ولی فعلاً چراغ این جلسات خاموش شده که بسی جای تأسف دارد.

در هر حال آنچه مرا بسیار ناراحت کرد و مطمئنم خود سعید هم از شنیدن این موضوع ناراحت خواهد شد، سو‌استفاده‌ای است که از گفت‌وگوی دوستانه آقای مظاهری‌سیف و سعید انجام شد. این نوع برخورد را قبلاً هم از حلقه‌ای‌ها دیده‌ بودم. همین ماه رمضان گذشته بود که آقای محرابی در نمایشگاه قرآن جلسه نقد و بررسی برای عرفان حلقه گذاشته بود و طرفداران حلقه هم حضور پیدا کرده بودند. آنها نه‌تنها آزادانه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند، بلکه بارها دیدم برخی از آنان فضا را به ریشخند و تمسخر گرفتند و تشویق‌ها و رفتارهای هیجانی‌ای که شایسته چنین جلساتی نیست، بروز دادند؛ اما بعد در اخبار شبکه‌های بیگانه دیدیم و شنیدیم که تیتر زده‌اند «تصمیم‌گیری درباره اعدام طاهری در نمایشگاه قرآن»!

حال آنکه اصلاً در آن روز صحبت از از این مسائل نشده بود و این حرف‌ها فقط برای تهییج مردم و به خیابان کشیدن آنها زده می‌شد. باورهای مردم بیچاره، به‌سادگی بازیچه برخی قدرت‌طلبان برون‌مرزی شده بود که با سیاسی‌کردن فضا قصد رسیدن به اهداف خود را داشتند!

با صحبت‌های آن روز سعید و آقای مظاهری‌سیف هم همین برخورد شد؛ یک نفر صدای این دو را ضبط کرد و پس از برش‌دادن و کم‌وزیادکردن با یک تیتر عجیب و غریب دیگر در فضای مجازی پخش کرد.

من این فایل صوتی را در یکی از پیج‌های فیس‌بوک طرفداران حلقه دیدم. شخصی به نام «ابراهیم ز» درباره آقای مظاهری‌سیف چنین نوشته بود:

 

شخصي كه در ظاهر خود را تابع نظام و ولايت دانسته و حتي ابايي نيز از پخش سخنانش بر عليه نظام ندارد. سخنان ايشان را در ذيل مطالعه و به اهداف باطني ايشان و گردانندگان پروژه‌هايي از اين دست آگاه شويد:

سيف: قبول دارم عرفان كيهاني كه عرفان بدون خداست.

– من كاري به ولي فقيه و نظام اسلامي ندارم.

– من اين نظام را تا اطلاع ثانوي قبول ندارم.

– اگر مي توانيد بر عليه من شكايتي تنظيم و به وكيل طاهري بدهيد تا دادگاه روي آن عمل كند … مظاهري از ما حكومتي هاست،‌ از ما پدر سوخته هاست.

محرابي: ‌ساعت 9 شب برايت اتصال 3+ اعلام مي كنم.

– طاهري جرم مرتكب شده، جعل سند، لمس نامحرم…..

 

 

دوست عزیز! اگر آقای مظاهری‌سیف گفت من تا اطلاع ثانوی کاری به نظام ندارم، منظورش این بود که بحث ما با حلقه اصلاً این حرف‌ها نیست. بحث ما بحث نظام و مسائل سیاسی نیست. بحث ما کاملاً اجتماعی و محتوایی است. ما محتوای حلقه را نقد می‌کنیم. ما آسیب‌هایی که حلقه به مردم زده، نقد می‌کنیم. ما چه کار به نظام و سیاست و حکومت داریم؟! این شمایی که با مغلطه و سفسطه سعی می‌کنی زشتی‌های حلقه را بپوشانی و با فراکنی، این نقدها را کمرنگ کنی.

زشت است؛ این کارها زشت است و مطمئن باشید در آخر روسیاهی به زغال می‌ماند.

من در اینجا آن فایل صوتی و پاسخ آقای مظاهری‌سیف به این نوع بازتاب این شخص را می‌گذارم. بشنوید و بخوانید و قضاوت کنید.

{mp3remote}https://nejatazhalghe.ir/attachments/article/216/mazaheri%20seyf%20!!!.mp3{/mp3remote}

پاسخ آقای مظاهری‌سیف که در وب‌سایت شخصی و پورتال مؤسسه بهداشت معنوی نیز منتشر شده است:

 

سلام دوستان من

 

سایت‌های عرفان حلقه، حکم ضدولایت فقیه بودن مرا صادر کردند. البته من کاری به شگفت‌انگیزبودن این حکم ندارم! ولی خوشحالم که متوجه شدید مشکل طاهری سیاسی نیست و منتقدانش در ارتباط با حلقه کاری به مسائل سیاسی، استکبار جهانی و غیره ندارند. بلکه او یک مجرم معمولی مثل سایر مجرمان است و باید دوره محکومیتش را بگذراند. – که تقریبا یک سال از آن باقی مانده – و بعد هم پاسخ گوی منتقدان ضدولایت فقیه‌اش باشد. پس مسألۀ طاهری یک مسأله سیاسی نیست. بلکه او یک مدعی است که به طور منطقی می تواند از ادعاهایش دفاع کند و به طور غیر منطقی هم می تواند دفاع نکند و مخالفانش را ضدولایت فقیه، معاند یا بدخواه بنامد. چنانکه تاکنون چنین بوده است.

 

به هر روی به نظر شما بنده ضدولایت فقیه هستم و به نظر بنده هم شما در دستگاه‌های مختلف نظام نفوذ خوبی دارید. من هم منتظر آزادی طاهری هستم و آرزو می‌کنم مجدداً مرتکب جرم تازه‌ای نشوند که به زندان بروند و به دگراندیشان فرصت بدهد که نقدهایشان را مطرح کنند و با حاشیه‌سازی از پاسخ‌گویی شانه خالی نکند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا