اخبار عرفان حلقه

شبکه های مدعی عرفان(عرفان حلقه) مسلمان نیستند

 شبکه های مدعی عرفان(عرفان حلقه) مسلمان نيستند


حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی در پاسخ به استفتاء روزنامه جوان در مورد شبکه ها و فرقه های کاذب عرفان به ویژه شبکه انحرافی عرفان حلقه( شعور کیهانی)، فعالیت این فرقه ها را غیرشرعی و بر ضد اسلام اعلام کردند.
به گزارش «جوان»، در پی گسترش فعالیت زیرزمینی و رو زمینی شبکه های جعلی عرفان و فرقه های شبه دینی طی چند ساله اخیر در کشور و شکایات متعدد هموطنان و افرادی که پس از عضویت در این گروه ها مورد سوء استفاده قرار گرفته اند، گروه اجتماعی روزنامه جوان از آیات عظام ناصر مکارم شیرازی و نوری همدانی در این خصوص استفتاء کرد که این دو مرجع تقلید بر ضد اسلام بودن اندیشه ها و فعالیت های این شبکه ها تصریح کردند.

نمونه ای از نقض شرع و قانون در شبکه های جعلی عرفان

متن استفتاء «جوان» به این شرح است:« احتراماً به دنبال افزایش فعالیت های مخرب شبکه های دروغین عرفان و فرقه های شبه معنوی در ایران اسلامی و خطر بزرگی که به واسطه تحرکات این گروه های انحرافی، «سلامت معنوی و ایمانی» مردم عزیز را تهدید می کند، خواستار اظهارنظر صریح شما در خصوص این گروه ها به ویژه شبکه دروغین «عرفان حلقه و شعور کیهانی» هستیم. از جمله تفکرات، اعمال و فعالیت های این فرقه به موارد زیر اشاره می شود:
– بنیانگذار این تفکر انحرافی فردی است به نام «م-ط» که مدعی است می تواند انسان ها را به شعور کیهانی و خداوند متصل کند. او در حال حاضر در بازداشت به سر می برد. یک عضو سابق شبکه حلقه می‌گوید: «نماز در شبکه حلقه یک امر درونی تعریف شده است. آنها می‌گویند صلوه یعنی اتصال. مهم این است که متصل باشی؛ چگونگی‌اش مهم نیست! آنها بر این باورند که خواندن نماز موجب جذب موجودات غیر ارگانیک (مثل جن) می‌شود».
– از دیگر کارهای این گروه، دریافت پول از افراد برای دادن آموزش عرفان عملی طی چند ترم به آن هاست! هر فرد در ابتدای ورود باید 50 هزار تومان- ترم اول- بپردازد. ترم های بعدی هم با دریافت پول از افراد همراه است.
– یکی از اندیشه های این فرقه، این است که معتقدند تمام علما و روحانیون ناآگاه هستند و باید برای کسب آگاهی تحت آموزش رئیس حلقه- آقای ط- قرار بگیرند! رئیس این گروه ادعا می کند تنها کسی است که توانسته است به عرفان سر و سامان بدهد و پیش از او هیچ کس نتوانسته یک چهارچوب منسجم برای عرفان ارائه دهد.
– چند نفر از اعضای عرفان حلقه که پس از مشاهده انحرافات این فرقه، از ادامه فعالیت انصراف داده اند، می‌گویند:« ما از نزدیک، برخی انحرافات این فرقه را شاهد بوده‌ایم. به عنوان مثال، سران این شبکه در میدان ونک (خیابان جهان کودک) یک سالن بیلیارد را اجاره کرده بودند که خود رهبر فرقه شخصاً مربی جلسات آنجا بود. نزدیک به 70 درصد اعضا بدحجاب بودند و بعضی از مسترها برای دادن ارتباط به فرد تعهد چندانی به رعایت حریم‌های اسلامی نداشتند؛ حتی آقایان برای اجرای برنامه «خروج یا بیرون‌ریزی» (خارج شدن جن از تن و ذهن) با زنان و دختران نامحرم تماس بدنی برقرار می‌کردند!»
– در جلسات این فرقه، عموم شرکت کنندگان تقیدی به رعایت حریم محرم و نامحرم ندارند. از نظر رئیس این فرقه، حجاب یک امر ادراکی است و تا زمانی که یک زن یا دختر به این ادراک نرسد حجاب واجب نیست!
– رهبران این شبکه با بهره گیری از تاکتیک «ضد» می گویند برای فهمیدن این که گفتار یک فرد رحمانی است یا شیطانی باید کلام او را به ضدش برگردانیم(برعکس کنیم). اولین بار گروه های شیطان پرستی بودند که با برعکس کردن عددد 999 (با فونت انگلیسی) که عدد کلیسا بود، عدد 666 را اقتباس کردند که به عدد شیطان معروف شد.
خواهشمند است نظر دینی خود را در خصوص این گروه و گروه های دیگری که چنین ادعاهایی دارند، اعلام بفرمایید».

آیت الله مکارم شیرازی: افرادی با این اعتقادات و برنامه ها مسلمان نیستند

حضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید صاحب نام جهان اسلام در پاسخ به استفتاء جوان، تصریح کردند:« جای تردید نیست کسانی که چنین اعتقادات و برنامه هایی داشته باشند مسلمان نیستند و حتی پیرو آئین دیگری از ادیان آسمانی نمی باشند و قرائن فراوان نشان می دهد که اینها افراد سودجویی هستند که هدفشان جمع آوری ثروت از این طریق نامشروع، اشباع شهوت و سست کردن اعتقادات مردم نسبت به مبادی اسلام و ادیان دیگر است. متأسفانه تنها این گروه نیستند بلکه هر روز گروه های دیگری مانند علف هرزه های خودرو در گوشه و کنار جامعه ما و دیگر جوامع پیدا می شوند. این احتمال نیز وجود دارد که آن ها ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با صهیونیست ها و دولت های استکباری داشته باشند؛ زیرا آن ها معتقدند که مذاهب اصیل را باید با مذاهب ساختگی از میان برد و به همین دلیل در این راه، سرمایه گذاری فراوان کرده و می کنند».

آیت الله نوری همدانی: رویه این گروه و گروه های این چنینی خلاف اسلام است

همچنین حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی از دیگر مراجع به نام جهان اسلام نیز در پاسخ به استفتاء جوان، خاطرنشان کردند:« شرکت در جلسات این گروه و گروه های اینچنینی جائز نیست و رویه آنان خلاف اسلام است».

کجروهای مجرمی که آزادانه فعالیت می کنند!

کجروها افرادی هستند که از زندگی بر اساس قواعدی که اکثریت جامعه دنبال می کنند سر می پیچند و یا با بهره برداری های شخصی و گروهی، قواعد مورد قبول اکثریت را وسیله ای برای منافع خودشان قرار می دهند. کجروی مفهومی بسیار گسترده تر از جرم دارد. بسیاری از شکل های رفتار کجروانه چندین جرم را در خود نهفته دارد.
کجروها شامل جنایتکاران خشن، قاچاقچیان مواد مخدر، گانگسترها، گرانفروشان، کم فروشان و افراد و گروه های فعال در زمینه عرفان های کاذب و نوپدید هستند. کجروی را می توان هم در مورد رفتار فردی و هم در مورد فعالیت گروه ها به کار برد.
به عنوان مثال، گروهی که با ادعای عرفان و آگاهی از اسرار متافیزیک، عده ای را فریب داده و گرد خود جمع می کنند و پس از مدتی این افراد را مورد سوء استفاده های گوناگون قرار می دهند، رفتاری کجروانه انجام داده اند که در بطن این کجروی، جرائمی همچون فریب افراد، کلاهبرداری و تعرض به چشم می خورد.
آئین «هاری کریشنا» مثال مناسبی برای یک گروه مدعی عرفان- شبه دینی- کجرو است که باورها و شیوه زندگی آنان متفاوت با اکثریت مردم بریتانیاست. این آئین نخستین بار در دهه 1960 پا گرفت؛ هنگامی که «سریل پرابهوپادا» از هند به غرب رفت تا پیام حکمت کریشنا را ترویج کند. او پیام و دعوت خود را مخصوصاً متوجه جوانانی کرد که مواد مخدر مصرف می کردند؛ پرابهوپادا ادعا داشت که با پیروی از آموزه های او می توان «در نشئگی همیشگی فرو رفت و به سعادت ابدی دست یافت»! هاری کریشناها کم کم به منظره ای شناخته شده تبدیل شدند که در خیابان ها آواز می خواندند، در اماکن عمومی می رقصیدند و جزوه هایی درباره عقاید و باورهایشان بین مردم و عابران پخش می کردند. در حال حاضر، هاری کریشنا سازمان ثروتمندی است که با پول های دریافتی از اعضای خود اداره می شود.

این بدعت گذاران سودجو چه می خواهند؟

فرقه ها و شبکه های کاذب عرفان را می توان بدون هیچ گونه اغماضی «بدعت گذاران سودجو» نامید. به اعتقاد «رابرت مرتن»- جامعه شناس-، بدعت گذاران افرادی هستند که با بهره برداری های نامشروع و غیرقانونی از ارزش های مورد تأیید اکثریت، به ثروت و شهرت دست می یابند.
انتظار مردم از دستگاه قضایی، رسیدگی فوری به پرونده عرفان های کاذب و برخورد قضایی قاطع با این شبکه هاست.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا