یادداشت ها

امام خمینی رضوان الله علیه و مخالفت با نفی صفات الهی

انتَ الَّذى فَرَرتَ مِنَ الاشتِراكِ المَعنَوىِّ بَينَ الحَقِّ وَ الخَلقِ وَ جَعَلتَ التَّنزيهَ مَلاذاً لِلتَّشبيهِ، مَا الَّذى دَعاكَ الى الذَّهابِ الى انَّ الصِّفَةَ ما مَعَهُ الشَّىُ بِحالٍ فى اىِّ مَوطِنٍ مِنَ المَواطِنِ حَصَلَ وَ فى اىِّ مَوجُودٍ مِنَ المُوجُوداتِ وُجِدَ؟ بِمُجَرَّدِ انَّ الصِّفَةَ فِى الخَلقِ لا مُطلَقاً بَل فى عالَمِ المادَّةِ وَ الهَيُولى كَذلِكَ هَل هذا الَّا التَّشبيهُ الَّذى وَرَدَتِ الأَخبارُ الصَّحيحَةُ مِن اهلِ بَيتِ العِصمَةِ وَ الطَّهارَةِ (صلواتُ اللهِ عَلَيهِم) بَلِ الكتابُ العَزيزُ عَلى نَفيِه؟ وَ فَرَرتَ مِنهُ حَتّى وَقَعتَ فيما وَقَعتَ مِن نَفىِ الصّفاتِ الَّتى قالَ اللهُ تَعالى شَأنُهُ فى حَقها،

«وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ فَادْعُوهُ بِها وَ ذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمائِهِ سَيُجْزَوْنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»[1]

وَ قالَ تعالى شانه:

«قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَيًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏»[2]

وَ هَل زَعَمتَ انَّ مَن قالَ مِنَ الحُكَماءِ العِظامِ وَ الأَولياءِ الكِرامِ رِضوانُ الله عَلَيهِم بِعَينيَّةِ الصّفاتِ لِلذّاتِ المُقَدَّسَةِ، انَّها ما ذَكَرتَ بِعَينِها وَ هَلِ المُرادُ الّا انَّ الوُجُودَ الحَقيقىَّ بِاحَدَيَّةِ جَمعِهِ يصلَحُ‏

فيِه المُتَغايِراتُ وَ يجتَمِعُ فيهِ الكَثَراتُ بِالهُويَّةِ الوَحدانيَّةِ المُنَزَّهَةِ عَن شائِبَةِ الكَثرَةِ؟ فَنَطَقَ لِسانُ الحُكَماءِ المُتَأَلّهينَ لِافادَةِ ذلِكَ الأَمرِ العَظيمِ الَّذى كانَ العِلمُ بِهِ مِن اجَلّ المَعارِفِ الالهيَّةِ بِانَّ بَسيطَ الحَقيقَةِ كُلُّ الاشياءِ بِالوَحدَةِ الجَمعيَّةِ الالهيَّةِ»:

«… تو آنى كه از اشتراك معنوى بين حق و خلق فرار كردى و تنزيه را ملاذ تشبيه ساختى، از شما مى‏پرسم چه وادارت كرد كه قائل شوى باينكه صفت بچيزى گفته مى‏شود كه ذات با آن حال ديگرى دارد، و اين تفسير از صفت را بهمه موجودات در همه مواطن تعميم دهى؟! در صورتى كه صفت در خلق آنهم نه مطلق خلق، بلكه فقط در خلق عالم ماده و هيولى به اين معنا است، آيا تعميم معناى مذكور بهمه موجودات حتى ذات اقدس واجب تعالى، خود تشبيه نيست؟

همين تشبيه است كه اخبار صحيح از اهل بيت عصمت و طهارت (صلوات الله عليهم) بلكه كتاب عزيز بر نفى آن وارد شده و شما هم از آن فرار كرديد و سقوط كرديد در آنچه كه سقوط كرديد، يعنى بورطه نفى صفاتى كه خداى تعالى در حق آنها فرموده: «و از آن خداى تعالى است نيكوترين نامها بدان نام هايش بخوانيد، و آنها را كه در نام هايش الحاد مى‏ورزند واگذاريد اينان به كيفر اعمال خود خواهند رسيد». سوره اعراف آيه 180، و قال تعالى شانه:

«بگو: خواه الله را بخوانيد يا رحمان را بخوانيد هر كدام را كه بخوانيد نامهاى نيكو از آن اوست» اسراء 110.[3]

استفاده از این مطلب با ذکر سایت نجات از حلقه آزاد است.

[1] – اعراف»، 180.

[2] -« اسراء»، 110.

[3] محمدى گيلانى، محمد، «اسم مستأثر» در وصيت امام و زعيم اكبر، 1جلد، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى (س) – ايران – تهران، چاپ: 6، 1385 ه.ش.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. ای کاش طاهری قبل از این که کلاس تشکیل دهد به حضور علمای دین می رفت تا این گونه خود و اتباعش را به گمراهی نکشاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا