مقالات

شبکه شعور کیهانی مفهومی غیر قرآنی است و نمی توان آن را به عنوان وجودی مستقل و حلقه وصل بین انسان و خداوند دانست.

شبکه شعور کیهانی مفهومی غیر قرآنی است و نمی توان آن را به عنوان وجودی مستقل و حلقه وصل بین انسان و خداوند دانست.

بقلم حجت الاسلام محمد رضا انهاری

در اساس نامه حلقه آمده است:

هنگامی که انسان درخواستی داشته باشد، مستقیما از خدا درخواست می کند. ولی جواب درخواست او از طریق شبکه شعور کیهانی(یدلله، روح القدس، جبرئیل) پاسخ داده خواهد شد.

و در جایی دیگر بیان می دارد که: در اساسنامه عرفان کیهانی می آورد: بین انسان و خدا، تنها واسطه‌ای که وجود دارد، هوشمندی و شعور الهی (یدالله) است.صفحه ۱۲۰ عرفان کیهانی چاپ هفتم مهر۸۸ انتشارات اندیشه ماندگار.

و نیز در جای دیگر می نویسد:

یکی از دلایل قطع لایه محافظهایی که دز عرفان حلقه دریافت می نمایید؛در رأس قرار دادن هر نامی (حتی نام مقدسین و معصومین) به‌جای نام خداوند و هوشمندی(شبکه شعور کیهانی) او (اصل ایاک نستعین) می باشد.صفحه ۲۲۲ انسان از منظری دیگر چاپ چهارم مهر ۸۷ انتشارات بیژن و پشت برگه تمام سوگندنامه های ترم اول

در واقع سخن و تاکید پایه گذار عرفان حلقه بر این است که وساطت اهل بیت معصومین را که تاکید آیات و روایت معصومین می باشد را حذف نموده و جای آن شبکه شعور کیهانی را تنها واسطه میان انسان و خدا معرفی می نماید و حتی در سوگندنامه های خود می نویسند که با قرار دادن نام معصومین به جای نام شعور کیهانی و هوشمندی الهی موجب قطع لایه محافظهای به اصطلاح تفویضی شده و موجب حملات شبکه منفی می گردد.

حال چرا این اصل با قرآن و روایات در تعارض است؟

 

در اساس نامه حلقه آمده است:

هنگامی که انسان درخواستی داشته باشد، مستقیما از خدا درخواست می کند. ولی جواب درخواست او از طریق شبکه شعور کیهانی(یدلله، روح القدس، جبرئیل) پاسخ داده خواهد شد.

و در جایی دیگر بیان می دارد که: در اساسنامه عرفان کیهانی می آورد: بین انسان و خدا، تنها واسطه‌ای که وجود دارد، هوشمندی و شعور الهی (یدالله) است.صفحه ۱۲۰ عرفان کیهانی چاپ هفتم مهر۸۸ انتشارات اندیشه ماندگار.

و نیز در جای دیگر می نویسد:

یکی از دلایل قطع لایه محافظهایی که دز عرفان حلقه دریافت می نمایید؛در رأس قرار دادن هر نامی (حتی نام مقدسین و معصومین) به‌جای نام خداوند و هوشمندی(شبکه شعور کیهانی) او (اصل ایاک نستعین) می باشد.صفحه ۲۲۲ انسان از منظری دیگر چاپ چهارم مهر ۸۷ انتشارات بیژن و پشت برگه تمام سوگندنامه های ترم اول

در واقع سخن و تاکید پایه گذار عرفان حلقه بر این است که وساطت اهل بیت معصومین را که تاکید آیات و روایت معصومین می باشد را حذف نموده و جای آن شبکه شعور کیهانی را تنها واسطه میان انسان و خدا معرفی می نماید و حتی در سوگندنامه های خود می نویسند که با قرار دادن نام معصومین به جای نام شعور کیهانی و هوشمندی الهی موجب قطع لایه محافظهای به اصطلاح تفویضی شده و موجب حملات شبکه منفی می گردد.

حال چرا این اصل با قرآن و روایات در تعارض است؟

اولا اینکه خدا متعال در قرآن نامی از شعور کیهانی نیاورده و همچنین در روایات نیز نه تنها اشاره ای به این شبکه ننموده اند بلکه اهل بیت عصمت و طهارت را تنها واسطه بین خدا و مخلوق بیان می دارند چراکه اهل بیت و رسول خدا پاک ترین مخلوقین خداوند بوده و آیه در شان آنان نازل گردیده که ُ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ‏ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً همواره خدا مى‏خواهد هرگونه پلیدى را از شما اهل بیت [که به روایت شیعه و سنى محمّد، على، فاطمه، حسن و حسین علیهم‏السلام‏اند] برطرف نماید، و شما را چنان که شایسته است [از همه گناهان و معاصى‏] پاک و پاکیزه گرداند. (احزاب/۳۳)

و هیچ مخلوقی غیر از این بزرگواران شانیت وساطت را پیدا نمی کند و حتی در روایات این مطالب به خوبی توضیح داده شده است.

دوم  اینکه برخلاف وهابیت که می گویند هیچ واسطه ای بین خدا و مخلوق نیست خدای متعال در قرآن می فرماید که  واعتصمو بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا (همگی به ریسمان امن الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید) این آیه نشان می دهد که نفرمود به خدا چنگ بزنید بلکه تعبیر از یک واسطه و ریسمان الهی شد که و این در واقع همان اهل بیت معصومین هستند از آنجا که خدای متعال مردم را امر می کند که از خدا و رسول خدا و اولی الامر او اطاعت کنند، بعد از رسول خدا اولی الامر معرفی شده اند که مراد همان اهل بیت عصمت و طهارت که پاک ترین بنده های خدا برروی زمین می باشند.

با دقت در تفاسیر روایی تفاسیر روایی حبل الله و واسطه بین خدا و انسان را قرآن و رسول خدا و اهل بیت عصمت و طهارت معرفی میفرماید:

وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا(آل عمران /۱۰۳) و همگى به ریسمان خدا [قرآن و اهل بیت علیهم السلام‏] چنگ زنید، و پراکنده و فرقه فرقه نشوید.

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می نویسد: اعتصام به خدا و رسولى که قبلا گفتیم، اعتصام بحبل اللَّه است. یعنى آن رابط و واسطه‏اى که بین عبد و رب را به هم وصل مى‏کند، و آسمان را به زمین مرتبط مى‏سازد. چون گفتیم که اعتصام به خدا و رسول، اعتصام به کتاب خدا است که عبارت است از وحیى که از آسمان به زمین مى‏رسد. و اگر خواستى، مى‏توانى اینطور بگویى: حبل اللَّه همان قرآن و رسول خدا ص است.

در کتاب معانى‏ از امام سجاد ع روایت آورده که در حدیثى فرموده:حبل اللَّه همان قرآن است.

 در تفسیر عیاشى از امام باقر ع روایت کرده که فرمود: حبل اللَّه که خداى تعالى مردم را امر فرموده که به آن تمسک کنند و فرموده:” وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا” آل محمد علیهم السلامند.به نقل از تفسیر المیزان.

حضرت علىّ علیه السلام مى‏فرماید: قرآن، حبل اللّه است.(نهج البلاغه خطبه ۱۷۶) 

واز امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: «نحن حبل اللّه»  ما اهل‏بیت، حبل اللّه هستیم.(تفسیر مجمع البیان)

و در روایت دیگرى آمده است:علىّ‏بن ابى‏طالب علیهما السلام حبل اللّه است.(تفسیر نور الثقلین)

در این اصل فرقه حلقه دو اصل الهی و قرآنی زیر پا گذاشته شده است

و در دو جای دیگر نیز فرموده است که:

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَهَ وَ جاهِدُوا فی‏ سَبیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (مائده/۳۵ )

ای کسانی که ایمان آورده اید ، از خدا پروا کنید و به او [ توسل و ] تقرب جویید و در راهش جهاد کنید ، باشد که رستگار شوید.

بنابراین هنگامی که انسان درخواستی داشته باشد بنابر اصل قرآنی، هم باید مستقیم از خداوند بخواهد و هم باید برای درخواست خود وسیله ای ببرد، که امام علی علیه السلام ذیل این آیه می فرمایند مراد از وسیله ما اهل بیت هستیم(ترجمه المیزان علامه طباطبایی، ج‏۵، ص۵۳۶).

با این اوصاف اهل بیت عصمت و طهارت تنها واسطه های خدای متعال در این فیض عظیم مادی و معنوی می باشند.

ناگفته نماند که از آنجا که خداوند رسول  خدا و اهل بیت را وسیله و واسطه فیض خود قرار داده اما از تمام مخلوقین نیز برای رساندن حاجت انسان ها نیز در امور مادی و معنوی نیز به جهت قانون علّی و معلولی استفاده می نماید و لذا در قرآن می فرماید و لله جنود السموات و الارض که تمام آسمان و زمین جنود و سپاه خدای متعال هستند و مامور انجام کارها لذا در نزول باران از ابر و خورشید بادبه عنوان اسباب استفاده می کند ولی در زیارت جامعه کبیره هم می خوانیم بکم ینزل الغیث یعنی به صدقه سری شما اهل بیت معصومین خدای متعال باران رحمت الهی را نازل می کند و در جایی می فرماید که بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء یعنی به یمن و برکت اهل بیت و رسول خدا است که مابقی موجودات روزی می گیرند و بواسطه وجود اهل بیت است که آسمان و زمین پابرجاست و بر اهلش خدمت می کنند.

لذا با این تفاسیر و تفاصیل می بینیم که خدای متعال هیچ جایگاهی برای شعور کیهانی در قرآن باز ننموده و تمام این اتصالات و نامگذاری آنان به جبرئیل و … کاملا ساختگی بوده و نمی تواند تنها واسط میان انسان و خدا باشد و مفهومی است کاملا غیر دینی و غیر قرآنی و نتیجه می گیریم که دین اسلام همه این وساطت ها را به خوبی توضیح داده ونیازی به فرقه انحرافی عرفان کیهانی و اسطه ساختگی شان نمی باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا