مقالات

شبکه شعور کیهانی مفهومی غیر قرآنی است و نمی توان آن را به عنوان وجودی مستقل و حلقه وصل بین انسان و خداوند دانست.

شبکه شعور کیهانی مفهومی غیر قرآنی است و نمی توان آن را به عنوان وجودی مستقل و حلقه وصل بین انسان و خداوند دانست.

بقلم حجت الاسلام محمد رضا انهاری

در اساس نامه حلقه آمده است:

هنگامی که انسان درخواستی داشته باشد، مستقیما از خدا درخواست می کند. ولی جواب درخواست او از طریق شبکه شعور کیهانی(یدلله، روح القدس، جبرئیل) پاسخ داده خواهد شد.

و در جایی دیگر بیان می دارد که: در اساسنامه عرفان کیهانی می آورد: بين انسان و خدا، تنها واسطه‌اي كه وجود دارد، هوشمندي و شعور الهي (يدالله) است.صفحه 120 عرفان کیهانی چاپ هفتم مهر88 انتشارات اندیشه ماندگار.

و نیز در جای دیگر می نویسد:

یکی از دلایل قطع لایه محافظهایی که دز عرفان حلقه دریافت می نمایید؛در رأس قرار دادن هر نامي (حتي نام مقدسين و معصومين) به‌جاي نام خداوند و هوشمندي(شبکه شعور کیهانی) او (اصل اياك نستعين) می باشد.صفحه 222 انسان از منظری دیگر چاپ چهارم مهر 87 انتشارات بیژن و پشت برگه تمام سوگندنامه های ترم اول

در واقع سخن و تاکید پایه گذار عرفان حلقه بر این است که وساطت اهل بیت معصومین را که تاکید آیات و روایت معصومین می باشد را حذف نموده و جای آن شبکه شعور کیهانی را تنها واسطه میان انسان و خدا معرفی می نماید و حتی در سوگندنامه های خود می نویسند که با قرار دادن نام معصومین به جای نام شعور کیهانی و هوشمندی الهی موجب قطع لایه محافظهای به اصطلاح تفویضی شده و موجب حملات شبکه منفی می گردد.

حال چرا این اصل با قرآن و روایات در تعارض است؟

 

در اساس نامه حلقه آمده است:

هنگامی که انسان درخواستی داشته باشد، مستقیما از خدا درخواست می کند. ولی جواب درخواست او از طریق شبکه شعور کیهانی(یدلله، روح القدس، جبرئیل) پاسخ داده خواهد شد.

و در جایی دیگر بیان می دارد که: در اساسنامه عرفان کیهانی می آورد: بين انسان و خدا، تنها واسطه‌اي كه وجود دارد، هوشمندي و شعور الهي (يدالله) است.صفحه 120 عرفان کیهانی چاپ هفتم مهر88 انتشارات اندیشه ماندگار.

و نیز در جای دیگر می نویسد:

یکی از دلایل قطع لایه محافظهایی که دز عرفان حلقه دریافت می نمایید؛در رأس قرار دادن هر نامي (حتي نام مقدسين و معصومين) به‌جاي نام خداوند و هوشمندي(شبکه شعور کیهانی) او (اصل اياك نستعين) می باشد.صفحه 222 انسان از منظری دیگر چاپ چهارم مهر 87 انتشارات بیژن و پشت برگه تمام سوگندنامه های ترم اول

در واقع سخن و تاکید پایه گذار عرفان حلقه بر این است که وساطت اهل بیت معصومین را که تاکید آیات و روایت معصومین می باشد را حذف نموده و جای آن شبکه شعور کیهانی را تنها واسطه میان انسان و خدا معرفی می نماید و حتی در سوگندنامه های خود می نویسند که با قرار دادن نام معصومین به جای نام شعور کیهانی و هوشمندی الهی موجب قطع لایه محافظهای به اصطلاح تفویضی شده و موجب حملات شبکه منفی می گردد.

حال چرا این اصل با قرآن و روایات در تعارض است؟

اولا اینکه خدا متعال در قرآن نامی از شعور کیهانی نیاورده و همچنین در روایات نیز نه تنها اشاره ای به این شبکه ننموده اند بلکه اهل بیت عصمت و طهارت را تنها واسطه بین خدا و مخلوق بیان می دارند چراکه اهل بیت و رسول خدا پاک ترین مخلوقین خداوند بوده و آیه در شان آنان نازل گردیده که ُ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ‏ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً همواره خدا مى‏خواهد هرگونه پليدى را از شما اهل بيت [كه به روايت شيعه و سنى محمّد، على، فاطمه، حسن و حسين عليهم‏السلام‏اند] برطرف نمايد، و شما را چنان كه شايسته است [از همه گناهان و معاصى‏] پاك و پاكيزه گرداند. (احزاب/33)

و هیچ مخلوقی غیر از این بزرگواران شانیت وساطت را پیدا نمی کند و حتی در روایات این مطالب به خوبی توضیح داده شده است.

دوم  اینکه برخلاف وهابیت که می گویند هیچ واسطه ای بین خدا و مخلوق نیست خدای متعال در قرآن می فرماید که  واعتصمو بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا (همگی به ریسمان امن الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید) این آیه نشان می دهد که نفرمود به خدا چنگ بزنید بلکه تعبیر از یک واسطه و ریسمان الهی شد که و این در واقع همان اهل بیت معصومین هستند از آنجا که خدای متعال مردم را امر می کند که از خدا و رسول خدا و اولی الامر او اطاعت کنند، بعد از رسول خدا اولی الامر معرفی شده اند که مراد همان اهل بیت عصمت و طهارت که پاک ترین بنده های خدا برروی زمین می باشند.

با دقت در تفاسیر روایی تفاسیر روایی حبل الله و واسطه بین خدا و انسان را قرآن و رسول خدا و اهل بیت عصمت و طهارت معرفی میفرماید:

وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا(آل عمران /103) و همگى به ريسمان خدا [قرآن و اهل بيت عليهم السلام‏] چنگ زنيد، و پراكنده و فرقه فرقه نشويد.

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می نویسد: اعتصام به خدا و رسولى كه قبلا گفتيم، اعتصام بحبل اللَّه است. يعنى آن رابط و واسطه‏اى كه بين عبد و رب را به هم وصل مى‏كند، و آسمان را به زمين مرتبط مى‏سازد. چون گفتيم كه اعتصام به خدا و رسول، اعتصام به كتاب خدا است كه عبارت است از وحيى كه از آسمان به زمين مى‏رسد. و اگر خواستى، مى‏توانى اينطور بگويى: حبل اللَّه همان قرآن و رسول خدا ص است.

در كتاب معانى‏ از امام سجاد ع روايت آورده كه در حديثى فرموده:حبل اللَّه همان قرآن است.

 در تفسير عياشى از امام باقر ع روايت كرده كه فرمود: حبل اللَّه كه خداى تعالى مردم را امر فرموده كه به آن تمسك كنند و فرموده:” وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا” آل محمد عليهم السلامند.به نقل از تفسیر المیزان.

حضرت علىّ عليه السلام مى‏فرمايد: قرآن، حبل اللّه است.(نهج البلاغه خطبه 176) 

واز امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود: «نحن حبل اللّه»  ما اهل‏بيت، حبل اللّه هستيم.(تفسیر مجمع البیان)

و در روايت ديگرى آمده است:علىّ‏بن ابى‏طالب عليهما السلام حبل اللّه است.(تفسیر نور الثقلین)

در این اصل فرقه حلقه دو اصل الهی و قرآنی زیر پا گذاشته شده است

و در دو جای دیگر نیز فرموده است که:

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده/35 )

ای کسانی که ایمان آورده اید ، از خدا پروا کنید و به او [ توسل و ] تقرب جویید و در راهش جهاد کنید ، باشد که رستگار شوید.

بنابراین هنگامی که انسان درخواستی داشته باشد بنابر اصل قرآنی، هم باید مستقیم از خداوند بخواهد و هم باید برای درخواست خود وسیله ای ببرد، که امام علی علیه السلام ذیل این آیه می فرمایند مراد از وسیله ما اهل بیت هستیم(ترجمه الميزان علامه طباطبایی، ج‏5، ص536).

با این اوصاف اهل بیت عصمت و طهارت تنها واسطه های خدای متعال در این فیض عظیم مادی و معنوی می باشند.

ناگفته نماند که از آنجا که خداوند رسول  خدا و اهل بیت را وسیله و واسطه فیض خود قرار داده اما از تمام مخلوقین نیز برای رساندن حاجت انسان ها نیز در امور مادی و معنوی نیز به جهت قانون علّی و معلولی استفاده می نماید و لذا در قرآن می فرماید و لله جنود السموات و الارض که تمام آسمان و زمین جنود و سپاه خدای متعال هستند و مامور انجام کارها لذا در نزول باران از ابر و خورشید بادبه عنوان اسباب استفاده می کند ولی در زیارت جامعه کبیره هم می خوانیم بکم ینزل الغیث یعنی به صدقه سری شما اهل بیت معصومین خدای متعال باران رحمت الهی را نازل می کند و در جایی می فرماید که بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء یعنی به یمن و برکت اهل بیت و رسول خدا است که مابقی موجودات روزی می گیرند و بواسطه وجود اهل بیت است که آسمان و زمین پابرجاست و بر اهلش خدمت می کنند.

لذا با این تفاسیر و تفاصیل می بینیم که خدای متعال هیچ جایگاهی برای شعور کیهانی در قرآن باز ننموده و تمام این اتصالات و نامگذاری آنان به جبرئیل و … کاملا ساختگی بوده و نمی تواند تنها واسط میان انسان و خدا باشد و مفهومی است کاملا غیر دینی و غیر قرآنی و نتیجه می گیریم که دین اسلام همه این وساطت ها را به خوبی توضیح داده ونیازی به فرقه انحرافی عرفان کیهانی و اسطه ساختگی شان نمی باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا