عـرفان حـلقه را بهتـر بشنـاسیم (فصل دوم)

از سوی پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالی قدر جهان تشیع حضرت آیت الله

مکارم شیرازی منتشر شد:

عـرفان حـلقه را بهتـر بشنـاسیم (فصل دوم)

آیا شیطان مهربانتر از خداوند نسبت به آدم بود که او را از بهشت ناآگاهى به سوى بهشت آگاهى برد؟

سرنوشت عجیب آدم و شیطان در عرفان حلقه

از سوی پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالی قدر جهان تشیع حضرت آیت الله مکارم شیرازی منتشر شد:

 آیا شیطان مهربانتر از خداوند نسبت به آدم بود که او را از بهشت ناآگاهى به سوى بهشت آگاهى برد؟

سرنوشت عجیب آدم و شیطان در عرفان حلقه

قرآن مجید با صراحت مى‌گوید: آدم در بهشت بود و خداوند او را از درخت ممنوعه نهى کرده بود

ولى او بر اثر وسوسه شیطان به خود ظلم و ستم کرد و از آن خورد لباس بهشتى از تن او بیرون آمد و بعد از یادآورى به درگاه خداوند توبه کرد و خداوند او را بخشید ولى از بهشت خارج نمود.

در آیات زیر دقت کنید:

(وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِکَهِ اسْجُدُوا لاَِدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِیسَ أَبَى وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ * وَقُلْنَا یَا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّهَ وَکُلاَ مِنْهَا رَغَدآ حَیْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَهَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِینَ * فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا کَانَا فِیهِ وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَکُمْ فِى الاَْرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِینٍ * فَتَلَقَّى ءَادَمُ مِنْ رَّبِّهِ کَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ

«و (یاد کن) هنگامى را که به فرشتگان گفتیم: براى آدم سجده و خضوع کنید. همگى سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید، و (بخاطر نافرمانى و تکبرش) از کافران شد. * و گفتیم: اى آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمت‌هاى) آن، از هر جا مى‌خواهید، گوارا بخورید؛ (امّا) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. * پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: همگى (به زمین) فرود آیید، در حالى که بعضى دشمن دیگرى خواهید بود و براى شما در زمین، تا مدت معینى قرارگاه و وسیله بهره‌بردارى خواهد بود. * سپس آدم از پروردگارش کلماتى دریافت داشت؛ (و با آنها توبه کرد.) و خداوند توبه او را پذیرفت؛ چرا که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است».

* * *

ولى عرفان حلقه مى‌گوید: آدم در بهشت ناآگاهى بود و با خوردن از درخت ممنوع از آن خارج شد و به سوى بهشت آگاهى حرکت کرد و شیطان در این راه به او کمک نمود.

در جمله‌هاى زیر که عینآ از کتاب “انسان و معرفت”  که نوشته سرکرده این گروه است دقت کنید :

«دیدن این درخت به آدم نشان داد که با رفتن به سوی آن برای او امکان سیر در مراحلی وجود خواهد داشت که وی را به آگاهی و کمال می رساند»

انسان و معرفت ص ۲۰۴

«او دست از ناز و نعمت جهان تک قطبی کشید و با نزدیک شدن به آن درخت (بستر حرکت در جهان دو قطبی)، این طور انتخاب کرد که از حضور در بهشتی که آگاهی او در آن بالقوه بود و به ظهور نرسیده بود (بهشت ناآگاهی) تا حضور در بهشتی که با آگاهی به آن دست می یافت (بهشت آگاهی) به سختی و تکاپو افتاد»

انسان و معرفت ص ۲۰۳ و ۲۰۴

«او می توانست تا ابد در بهشت ناآگاهی باقی بماند و یا با نزدیک شدن به  این درخت، حرکت پر تلاطم در مسیر این چرخه را که به او آگاهی و پختگی می داد، تجربه کند»

انسان و معرفت ص ۲۵۵

«در این کشاکش، “آدم” خوردن میوه درخت را انتخاب کرد. یعنی او حرکت در چرخه ی جهان دو قطبی را آغاز کرد تا بتواند با به جان خریدن رنج این حرکت، گوهر وجود خود را آشکار کند و با بالفعل کردن کمال خود به سوی “رب” خویش بازگردد و با قرار گرفتن در بهشت آگاهی عظمت خلقت را به نمایش گذارد.»

انسان و معرفت ص ۲۵۶

«نزدیک شدن به درخت، آغاز حرکت است که با خروج از بهشت ناآگاهی رخ می دهد و خوردن میوه، پشت سر گذاشتن تجربه زندگی با اجزای درخت مورد نظر و رسیدن به بهشت آگاهی است.»

انسان و معرفت ص ۲۵۶

* * *

اکنون به روشنى مى‌بینیم که او درخت ممنوع را درخت آگاهى مى‌داند (عین چیزى که در سفر پیدایش تورات آمده است آرى در تورات کنونى نیز درخت ممنوع درخت علم و آگاهى است).

در اینجا این سؤالات مطرح است :

۱٫ آیا خداوند آدم را از آگاهى نهى کرد و آن را عصیان آدم شمرد؟ در حالى که قرآن با صراحت مى‌گوید: (خداوند علم عظیمى به نام علم اسماء به آدم تعلیم کرد که برترى او به وسیله آن علم بر همه فرشتگان ثابت شد)؛ (وَعَلَّمَ ءَادَمَ الاَْسْمَاءَ کُلَّهَا).

۲٫ آیا شیطان مهربان‌تر از خداوند نسبت به آدم بود که او را از بهشت ناآگاهى به سوى بهشت آگاهى برد؟

۳٫ آیا واقعآ بهشت آگاهى شجره ممنوعه است و خوردن از آن ظلم است و باید از آن توبه کرد تا خداوند به لطفش آن توبه را بپذیرد؟

عجب است از کسانى که مى‌گویند چیزى برخلاف قرآن و تعلیمات اسلام در این عرفان کاذب ندیدیم؟

«تحقیقى از پژوهشکده عرفان‌هاى نوظهور»

ادامه دارد…

تاریخ انتشار: « ۱۳۹۴/۰۶/۱۴ »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.