اخبار عرفان حلقه

مصاحبه انجمن نجات از حلقه با رئیس موسسه بهداشت معنوی جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین مظاهری سیف در خصوص انتشار اخبار کذب

مصاحبه انجمن نجات از حلقه با رئیس موسسه بهداشت معنوی جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین مظاهری سیف در خصوص انتشار اخبار کذب

 

پس از تأیید اتهام افساد فی الارض و صدور حکم اعدام در دادگاه بدوی برای محمد علی طاهری، تبلیغات گسترده ای از سوی برخی از طرفداران عرفان حلقه آغاز شده است. در این بین یکی از محورهای تبلیغات آنها زیر سوال بردن شخصیتی است که در پنج سال گذشته در جهت نقد عرفان حلقه تلاش فراوانی کرده و از پیشگامان مقابله ی دانش بنیان با عرفان های کاذب نوظهور در کشور محسوب می شود. استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین مظاهری سیف سالهاست در رشته اخلاق و عرفان پژوهش و تدریس می کنند و آثار فراوانی را به جامعه عرضه کرده اند. از جمله آثار ایشان می توانیم به کتابهای خودشناسی عرفانی، آیین عاشقی، تجربه های عرفانی در ادیان، سیاست در دامان عرفان، جریان شناسی انقادی عرفان های نوظهور، معنویت رهایی بخش، آرامش معنوی و ده‏ها اثر دیگر اشاره کنیم. همچنین مظاهری سیف بنیان گذار انجمن نجات از حلقه و چندین موسسه علمی و گروه پژوهشی دیگر است، که دعوت ما را برای این مصاحبه پذیرفتند.

نجات از حلقه: استاد اگر اجازه دهید مستقیم به اصل مطلب بپردازیم. اخیرا بعضی از طرفداران و مسترهای عرفان حلقه اتهاماتی را درباره شما مطرح کرده اند، نظیر اینکه شما ضد انقلاب هستید، با نظام جمهوری اسلامی مشکل دارید، همیشه با گریم در مجامع عمومی ظاهر می شوید، علاقه ای به علم ندارید و نتوانسته اید در حوزه به جایگاهی برسید و می خواهید از طریق نقد عرفان حلقه برای خودتان وجاهتی پیدا کنید و موارد دیگر که ضمن عذر خواهی از محضر جنابعالی درخواست می کنم اگر مطلبی دارید در این باره بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم. این مطالب اخیرا مطرح نشده مدت زیادی است که مطرح می شود، تازه این چیزی است که علنی شده، کسانی که جدا شده اند و به ما مراجعه می کنند، می گویند که در جلسات خصوصی شان مسائل زیادی پیش نهاد شده و تعدادی از آنها را برای رسانه ای کردن انتخاب کرده اند. حتی یک بار موضوع کفر بنده هم در یکی از سایت های مربوط به عرفان حلقه مطرح شده بود.

در پاسخ باید عرض کنم اینکه به مظاهری سیف چه می گویند، اهمیتی ندارد و نمی دانم این سخنان چه ربطی به نقدهای مطرح شده درباره عرفان حلقه دارد. بالاخره یک نفر ضدانقلاب بی سواد دارد عرفان حلقه را نقد می کند، ببینید چه می گوید اگر نقدها اشکال دارد خوب پاسخ نقدها را بدهند، اگر درست است، با شهامت آنها را بپذیرند.

در اساس نامه عرفان حلقه یک اصلی نوشته شده به این مضمون که بیینید چه می گوید نه اینکه چه کسی می گوید. این حرف خوبی است. منسوب است به امام علی که فرمودند: به آنچه گفته می شود نظر کنید و نه به آن کسی که می گوید. شاید یک آدم بد ضد انقلاب، یک حرف درستی زد، نباید حرفش شنیده شود؟

گاهی که دوستان انجمن نجات از حلقه با من مشورت می کنند و می گویند فلان شبکه ماهواره ای ضد نظام یا فلان شخص مشکل دار با نظام اسلامی، عرفان حلقه را نقد کرده، آیا از نقد او استفاده کنیم یانه؟ می گویم اگر نقد قابل قبولی هست استفاده کنید. آنچه در درجه اول اهمیت دارد اصل سخن است، اهمیت گوینده در مرحله بعد است.

نجات از حلقه: در مورد اتهاماتی که به شما زده شده سخنی دارید، بفرمایید؟

نخیر بنده عرضی ندارم، مظاهری سیف کسی نیست که بخواهیم وقتمان را برای دفاع از او صرف کنیم.

نجات از حلقه: آیا شما با نظام مشکل دارید؟ و ضد ولایت فقیه هستید؟

ببینید، یک روز می گویند مظاهری ضدولایت فقیه و ضد نظام است، یک روز می گویند آخوند حکومتی است. بسیار خوب اگر حکومتی است، به نقدهایش توجه کنید و برخلاف حکومت و نظامی که در آن زندگی می کنید، اقدام نکنید، این باعث تفرقه افکنی در جامعه و گسستگی وحدت می شود و بر خلاف اصول عرفان حلقه است.

اگر ضدنظام است، بسیار خوب به نقدهای یک روحانی مستقل خارج از نظام حکومت توجه کنید. قطعاً چنین کسی منافع سیاسی و حکومتی ندارد. در هر حال دلیلی برای این که سخنان یک منتقد دگراندیش نسبت به عرفان حلقه را گوش ندهیم وجود ندارد.

مظاهری سیف اگر ضد نظام است حداقل این است که ضد مردم نیست و پای بیگانگانی مثل احمد شهید و سیاستمدارن استرالیا و کانادا را به یک پرونده داخلی باز نمی کند، که بهانه حقوق بشری به دشمنان ملت بدهد و آنها تحریم ها علیه مردم ایران را اضافه کنند. ضدولایت فقیه و ضد نظام بودن یک بحث است، بر ضد مردم و منافع کشور عمل کردن بسیار بدتر از آن است.

نجات از حلقه: آیا شما نقشی در حکم طاهری داشته اید؟

تاکنون هیچ یک از قاضی های پرونده طاهری را ندیده ام و در هیچ یک از مراکز امنیتی و قضایی برای عرفان حلقه حاضر نشده ام و اگر به جای قاضی بودم حکم می کردم که هر چه زودتر طاهری را در یک مرکز درمانی بستری کنند.

نظر من که بارها هم علنی اظهار کرده ام، این است که طاهری یک بیمار معنوی است و برخی از جرم هایی که مرتکب شده بخاطر بیماری معنوی اوست. او به نوعی از پارانویا مبتلاست که آن را پارانویای معنوی می نامم. این اختلال معنوی- روانی، ممکن است پس از رویدادن تجربه هایی که در روانشناسی به آن صرع می گویند، اتفاق بیافتد و اگر خود بیمار بخواهد و همکاری کند، قابل درمان است.

بنده در این باره تئوری هایی دارم و امیدوارم بتوانم در کتاب سلامت معنوی که در دست تألیف دارم، بیان کنم. با این توضیحات معتقدم که طاهری پیش از اینکه مجرم باشد بیمار است. همیشه این را گفته ام. بنابراین تا پیش از حکم قانونی دادگاه اعلام می کردم که با اعدام او مخالفم. اما اکنون که این حکم قانونی صادر شده بنابر وظیفه شهروندی به آن احترام می گذارم. قاضی وظیفه دارد شرایط را بررسی کند و آزادانه حکم خودش را بدهد. البته قانون فرصت تجدید نظر را هم پیش بینی کرده و نتیجه نهایی و قانونی برای همه شهروندان محترم است. حقوق و اخلاق شهروندی اقتضا می کند که در برابر قانون خودرایی نکنیم.

مطمئنم فعالیت های غیرقانونی مسترهایی که از روی تعصب یا برای درآمد و یا هر غرض دیگری به توصیه های محمدعلی طاهری توجه نکردند و کلاس های مخفی برگزار کردند و موجب بروز آسیب های بیشتر در بین مردم شدند، نقش اصلی را در سرنوشت این پرونده داشته است.

نجات از حلقه: آیا به نظر شما اعدام طاهری مشکل عرفان حلقه را در کشور حل می کند؟

از ابتدا اعلام کردیم که «عرفان حلقه تهدیدی علیه بهداشت معنوی جامعه» است. این عنوان اولین مقاله ای بود که با انتشار آن فعالیت انتقادی خود را درباره عرفان حلقه آغاز کردم و هنوز هم معتقدم که باید از منظر بهداشت معنوی به این موضوع نگاه کنیم. با اعدام طاهری شاید جمع کثیری از آسیب دیدگان راضی شوند، اما درمان نمی شوند.

با اعدام طاهری آسیب هایی که به سلامت معنوی جامعه وارد شده، خانواده هایی که از هم پاشیده، اعتقاداتی که از بین رفته، بیمارانی که در مراکز روانی بستری شده اند و بیماران جسمی که در خانه ها یا بیمارستان ها افتاده اند، بهبود پیدا نخواهند کرد. شاید اعدام طاهری از افزایش این آسیب ها جلوگیری کند، اما مشکلات به وجود آمده را حل نمی کند. بنابراین با احترام به قانون و حکم دادگاه، همچنان معتقدم که برخوردهای قانونی و حقوقی کافی نیست و ما نیاز به یک رویکرد فکر و فرهنگی داریم. که متأسفانه طرفداران عرفان حلقه ما را در این راه تنها گذاشتند و نتیجه این شد.

بهترین راه این است که طرفداران عرفان حلقه تعصب را کنار بگذارند و با منتقدان آشتی کنند و به جای پیشداوری و اتهام زنی های ضد ونقیض، سخنان را بشنوند و از بهترین آنها پیروی کنند. «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

از انجمن نجات از حلقه و مدیر جدید آن جناب حجت الاسلام و المسلمین انهاری خواهش می کنم، آمادگی انجمن را برای برگزاری جلسات گفتگو و مناظره و حتی نشست های خصوصی با مسترها حفظ کنند و زمینه های لازم را برای کمک به آسیب دیدگان از حلقه بخصوص آسیب دیدگان فکری و معنوی فراهم نمایند.

 

 

 پیام های کذب منتشر شده توسط اعضای حلقه :

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا