مقالات

رابطه ی عرفان حلقه و تفکر نوین (بخش چهارم)؛ قدرت انتخاب، دعای مثبت؛

قدرت انتخاب[1]

در تفکر نوین هر چیزی را که انسان انتخاب کند ذهن او ایجاد می کند و بود و نبود آن به انتخاب انسان مربوط می شود. این معنا در حلقه بیشتر در تشعشع دفاعی دیده می شود. در بحث درمان و تشعشع دفاعی آمده همین که به ذهنتان بیاید و بخواهید، خواست شما انجام می شود و نیازی به فعالیت خاصی نیست.

خواست شما یعنی اجرا … همان خواست شما که به او تشعشع دفاعی بدهید می شود نظر واجرا می شود، شما نمی گویید به فلانی تشعشع دفاعی می دهم قربتاً إلی الله؛ بلکه همین که شما…. نظر کنید به مکان به جهت اعمال تشعشع دفاعی جهت پاک سازی از آن مکان عمومی، این خواست شما اجرا می شود. (دوره تشعشع دفاعی، ۷۸)

آن چیزی که منظور شما باشد اجرا می شود و آنچه که در ذهنتان دارید آن اجرا می شود. (دوره مستری، ۱۸)

انسان موجودی مختار و عاشق است که با اختیار خود می تواند خالق خیر یا شر باشد. (طاهری ۲۰۱۱ الف، ۹۱)

دعای مثبت[2]

مفهوم دعا در تفکر نوین به معنی خواستن از خدا نیست و در واقع نوعی تلقین است. این قسمت در حلقه بیشتر در فرادرمانی به چشم می خورد. در بیماری ها و برخی مشکلات به جای درخواست از خداوند از کلماتی استفاده می کنند که بیشتر شبیه تلقین است، برای مثال گفته می شود، درمان بیماری افسردگی و … «فقط یک اسم و اعلام تشعشع دفاعی همین و تمام.» (دوره تشعشع دفاعی ،۲۰)

و یا از کلماتی استفاده می کنند مانند مثبت ۲، مثبت ۱، کنترل تشعشع منفی ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، و این نام ها را درمان کمکی می دانند. آقای طاهری می گوید:«نام گذاری حلقه ها را هم ما انجام دادیم، مثلا گفتیم مثبت ۲، رفتیم توی اون حلقه و تشعشع اون حلقه جاری می شود.» (همان : ۶۰)

حلقه می گوید برای اموات خود حلقه ی مثبت دو را اعلام کنید. در واقع در حلقه به جای قرائت قرآن و دعا جهت طلب مغفرت برای اموات که در منابع مختلف اسلامی به کرّات به آن توصیه شده است، برای آنها مثبت دو اعلام می شود.

جاذبه حیوانی [3]

جاذبه حیوانی در تفکر نوین اثرگذاری انسان به صورت ناخوداگاه در افراد دیگر است، به گونه ای که افراد کمتر از اراده ی خود استفاده کنند و تلقین پذیر شوند. این مطلب در حلقه به نوعی در مورد آقای طاهری دیده می شود. افراد حلقه چنان تحت تاثیر او قرار گرفته اند که گویا او پیامبری از جانب خداست و در مواردی به دلیل صحبت های او پاروی اعتقادات خود و حتی فرامین الهی می گذارند. برای مثال کسی که مقید به نماز بوده وقتی وارد این فرقه می شود، با توجه به حرف طاهری که می گوید ترمز دستی عبادتتان کشیده می شود تا کیفیت و اشتیاق کارتان بالا رود (دوره چهارم)، نماز را کنار می گذارد. این درحالی است که شریعت اسلام در هر شرایطی بر نماز تأکید ورزیده است و طبق آیه ی قرآن نماز به اعمال انسان کیفیت می بخشد.[4] پیروان حلقه در معرفی طاهری می گویند بی آنکه کسی به او آموخته باشد، متوجه این حقیقت شده که بر جهان هستی هوشمندی عظیمی حاکم است و این آغاز دریافت های شهودی یا در اصطلاح الهامات او بوده است.

– فرا درمانی نوعی درمان مکمل است.. این رشته با قدمتی سی ساله، بنابرادراکات شهودی استوار بوده، توسط نگارنده (محمدعلی طاهری) بنیان گذاری شده… (طاهری ، 1388 ب ،۶۵)

– مصداق این نظریه تجربه ارزشمند استاد طاهری است که با خود جوششی و درون کوششی بسیار توانسته راهی به شبکه کیهانی وجود پیدا کند و براساس یافته ها و نمودها نظریه خاصی ارایه نماید… (طاهری ۱۳۸۸ اف ،۳۹)[5]

– جاذبه حیوانی در تفکر نوین در حوزه مدیریت می گوید، باید طوری در افراد نفوذ شود که بپذیرند و این موضوع در حلقه محقق می شود. آقای طاهری کتابی با این نام نیز دارد و «مدیریت کل نگر» در آن جا می گوید: «مدیری که دل کارمندان خود را بدست آورد، ممکن است هرگز نتواند محاسبه کند خدمتگزاری متقابل آن کارمند چه میزان منافع سازمان را تضمین خواهد کرد.» (طاهری 1391، ۲۳)

 

 

 

پی نوشت:

 

 

[1]. Power of Choice

[2]. Affirmative Prayer

[3]. Animal magnetism

[4]. وَأَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ  (عنکبوت 45) هر نمازی به همان اندازه که از شرایط کمال و روح عبادت برخوردار است، نهی از فحشا و منکر می کند، گاه نهی کلی و جامع و گاه نهی جزئی و محدود. ممکن نیست کسی نماز بخواند و هیجگونه اثری در او نبخشد. هرچند نمازش صوری باشد و هرچند آن شخص آلوده گناه باشد، البته این گونه نماز تاثیرش کم است، این گونه افراد اگر همان نماز را نمی خواندند از این هم آلوده تر بودند. (تفسیر نمونه، ج ۱۶، ص 285)

[5]. این مطلب ستایشگرانه و بزرگ انگارانه، بخشی از مقدمه ی دکتر الف، ل بر کتاب عرفان کیهانی است و گفته ی خود طاهری نیست.

 

 

منبع: برگرفته از کتاب حلقه اسارت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا