نقد اصول فرقه ی حلقه؛ نقد اصول: ۲۹، ۲۸، ۲۷(قدرت و کمال)؛ نقد؛ سوم

نقد سوم) آگاهی از اسرار دیگران و شبکه منفی

نویسنده اطلاع یافتن از اسرار دیگران را تنها از راه شبکه منفی میسّر می شمارد. وی بجز اینجا در مقدمه کتاب عرفان کیهانی آورده:

یکی از ویژگی های شبکه مثبت ستّار العیوب و پوشاننده عیب بودن است که هرگز امکانی در اختیار کسی که بخواهد در دیگران نفوذ کرده و شخصیّت آنها را خوانده و معایب آنها را آشکار نماید، قرار نمی دهد و چنین علمی قطعاً از طریق شبکه منفی صورت خواهد گرفت، زیرا فقط «اللهُ علیمُ بذات الصُّدور» است.[۱]

نیز ایشان در کتاب انسان از منظری دیگر می گوید:

شبکه مثبت، خود ستّار العیوب بوده و عیب همگان را می پوشاند. بنابراین، غیر ممکن است که اطّلاعات مربوط به شخصیّت و معایب افراد را در اختیار کسی قرار دهد؛ پس اگر فردی چنین آگاهی هایی دریافت می کند که مربوط به شخصیّت دیگران است و می تواند با این اطّلاعات عیب کسی را آشکار کرده و یا درون کسی را ببیند، به طور قطع و یقین این آگاهی از شبکه منفی است. فقط خداوند است که از ذات انسان ها خبر دارد؛ إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ.[۲]

به همین دلیل است که قضاوت در مورد انسان ها به طور مطلق، مختص خداوند است و کلّیّه قضاوت های انسانی، سطحی و ناقص است.[۳]

با مراجعه به قرآن کریم معلوم می شود مطلب فوق به صورت کلّی درست نیست؛ زیرا برخی از انسان ها هستند که از اسرار دیگران با خبر می شوند؛

وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَهِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ؛[۴]

بگو: عمل کنید، خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را می بینند و به زودی، به سوی دانای نهان و آشکار، بازگردانده می شوید؛ و شما را به آنچه عمل می کردید، خبر می دهد.[۵]

آیا آگاه شدن برخی انسان ها (پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و برخی مؤمنان) که در بیان قرآن آمده از طریق شبکه منفی است!؟

از طرف دیگر، قرآن هر پیامبری را شاهد بر امّت خودش می شمارد؛

فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِن کُلِّ أمَّهٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَى هَـؤُلاء شَهِیدًا؛[۶]

حالِ آنها چگونه است آن روز که برای هر امتی گواهی بر اعمالشان می طلبیم و تو را گواه بر اعمال اینها قرار خواهیم داد.

گواه بودن بر امّت اقتضا می کند که از خوب و بد آنان آگاه باشد.

 

 

 

 

 

پی نوشت:

 

[۱]. عرفان کیهانی، ص ۴۹٫

[۲]. آل عمران: ۱۱۹؛ خداوند به آنچه درون دل هاست آگاه است.

[۳]. انسان از منظری دیگر، ص۲۰۲.

[۴]. توبه:۱۰۵٫

[۵]. ر.ک به: ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه ج ۸، ص ۱۲۵.

[۶]. نساء:۴۱٫

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.