نقد اصول عرفان حلقه

نقد اصول فرقه ی حلقه – اصل ۵(جهان هستی ، تصویری مجازی)؛نقد اول و دوم

نقد اصل ۵ (جهان هستی ، تصویری مجازی)؛

نقد اول ) ابهام وجود خارجی

به نظر می رسد “وجود خارجی” در نظر نویسنده، ابهام دارد. بالأخره ما در بیرون از وجود خود، اشیاء و موجوداتی را مشاهده می کنیم. گر بخواهیم وجود این اشیاء را مجازی بدانیم به این معنا که وجود خارجی ندارند، ابتدا باید وجود خارجی معنا شود. تا وقتی که مقصود نویسنده، از وجود خارجی روشن نباشد چگونه میتوان وجود مجازی را فهمید؟ وجود مجازی در برابر حقیقی است و نویسنده وجود مجازی را به معنای “”چیزی که وجود خارجی ندارد” معنا می کند. .پس اول باید بفهمیم که “وجود خارجی” به چه معناست و سپس چیزی را که دارای این وجود خارجی نیست درک کنیم.

اگر شعور کیهانی وجود حقیقی نسبت به وجود جهان هستی دارد حقیقی بودن به چه معناست؟

اگر بخواهیم توضیحی در سخن نویسنده بیابیم می توان گفت: وی تشکیل شدن جهان هستی را از حرکت، به معنای داشتن وجود مجازی می شمارد پس وجود مجازی یعنی وجودی که دارای حرکت است؛ بنابراین وجود حقیقی که در مقابل آن است به این معناست که حرکت ندارد. از این رو چیزی دارای وجود خارجی و حقیقی است که حرکت ندارد. به طور خلاصه:

حرکت مساوی است با وجود مجازی، و عدم حرکت، مساوی است با وجود حقیقی.

مشکلی که از این مطلب رخ می دهد این است که نویسنده، داستان حقیقی و مجازی را تا اینجا پایان نمی دهد بلکه مجدّداأ وجود شعور کیهانی را نسبت به خداوند، وجود مجازی می شمارد. چنانکه در زیر می بینید:

حال بنابر این که مجازی بودن یعنی حرکت داشتن و حقیقی بودن یعنی حرکت نداشتن، آیا می توان گفت: شعور کیهانی، وجودی مجازی دارد؛ یعنی دارای حرکت است و خدا وجود حقیقی دارد یعنی دارای حرکت نیست؟

اگر چنین مطلبی را تصدیق کنیم بدین معناست که طبق مطلب اول، شعور کیهانی دارای حرکت نیست و طبق مطلب دوم شعور کیهانی حرکت دارد. این به معنای “اجتماع نقیضین است” که مسأله ای است محال؛ بنابر این سخن نویسنده در اینجا ابهام آمیز است.

نقد دوم: مجاز و نفی وجود

نویسنده درباره رابطه حرکت و جلوه های حرکت گفت: «هر جلوه ای که ناشی از حرکت باشد، مجازی است». حال با مقایسه با سخن وی می توان گفت: «هر جلوه ای که ناشی از حقیقت باشد حقیقی است». به طور خلاصه:

1- حرکت، مجازی است. پس جلوه حرکت نیز مجازی است.

2- شعور کیهانی، حقیقی است. پس جلوه شعور کیهانی نیز حقیقی است.

اگر این مطلب را پذیرفته شود باید بگوییم: جهان هستی، حقیقی است نه مجازی؛ زیرا به نظر نویسنده جهان هستی «در اصل، از آگاهی آفریده شده است» یعنی جهان هستی، جلوه آگاهی به شمار می آید؛ و چون آگاهی، حقیقی است پس جهان هستی نیز حقیقی می باشد.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید. طاهری که سواد درست و حسابی نداشته که این چیزها را بفهمد. در لاله زار سیم کش بوده و چون علاقه داشته به کارهای فنی و حرفش را زیاد می زده به او می گفتند (آقا مهندس !)

  2. سلام. این سایت مدتی است که خیلی بهتر از گذشته عمل می کند و به نقد همه ترم های حلقه و کتب و جزوات آن پرداخته است نیز با کلیپ هایی مفید و مطالب خوب به اطلاع رسانی می پردازد. موفق و پایدار باشید و التماس دعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا