همسویی عرفان حلقه با وهابیت – بخش اول

وهابیت

وهابیت از فرقه های مردود به ظاهر اسلامی است که در عقاید افراطی خود مواضع خاصی را ارایه می کند. اندیشه های طاهری در مواردی متأثر از وهابیت است:

شرک بودن زیارت قبور ائمه علیهم السَّلام

طاهری در اظهاراتی ابراز می دارد: « ز یارت قبور ائمه، کمک خواستن از مرده ها، برج و باروهایی که ساختیم همه این ها أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ (تکاثر/۱ )ا ست، آیا اینها مصداق شرک نیست؟!»[۱] زیارت قبور ائمه، در تمامی فرق اسلامی به جز وهابیت، پذیرفته و محترم است. پیروان سایر مذاهب اسلامی نیز ا گر چه به شیوه امامیه معتقد نیستند، اما به اتکای روایات نبوی صلّی الله علیه وآله این روش را حرام نمی دانند و زیارت قبور را جایز و در بعضی موارد مستحب می شمارند؛ این دیدگاه طاهری، از دیدگاه شیعیان به دور است؛ زیرا او در این صحبت به نفی زیارت می پردازد و آن را معادل شرک می داند. این که احداث بناهای مهم زیارتی در کشورهای اسلامی سنّی نشین مانند سوریه، اردن، مصر، ترکیه، پا کستان، افغانستان و سایر کشورها که نه تنها از طرف علمای آن بلاد مورد انکار قرار نمی گیرد، بلکه زیارت آنها نیز مورد احترام است، شاهدی بر پذیرش زیارت قبورائمه توسط آنها است. زیارت قبور مسلمانان و طلب آمرزش برای آنان در زمان رسول الله صلّی الله علیه وآله امری رایج بوده است و نه تنها خود آن بزرگوار اقدام به زیارت مقابر می کردند، بلکه دیگر مسلمانان و پیروان خود را نیز بدین کار ترغیب می کردند. همچنین از آثار تربیتی و اخلاقی مهم زیارت قبور جلوگیری از حرص و طمع بر دنیا است و باعث می شود انسان از تعلقات دنیوی دور شود. دور شدن از طمع و دنیاطلبی مقدمه ی به دست آوردن اخلاقیات و ممانعت از نفسانیات و دستیابی به کمالات اخلاقی و به تبع آن دوری از ظلم و تباهی که جای خود را به عدالت و دوستی می دهد؛ چنان که حضرت رسول صلّی الله علیه وآله می فرماید: « زُوروا القبورَ فانّها تُذَ کِّرکُم بالآخره» (سبکی۱۳۹۰، ۱۰۷) قبرها را زیارت کنید، چون شما را به یاد آخرت می اندازد. در واقع یکی از عللی که مسلمین را برای زیارت اهل قبور سوق می دهد، اعتقاد به زنده بودن آن ها است. تمام ادیان و شرایع الهی، انسان را برای بقا می دانند نه برای فنا، لذا با آمدن مرگ، جسم خا کی انسان در زیر خا ک نهفته می شود، امّا روح او زنده است و به جایگاه متعالی اوج می یابد. با بررسی زیارت قبور (اولیاء الله و دیگر افراد) و تبرّک جستن از آنان دلایل قرآنی[۲] و روایات[۳] و شواهد تاریخی[۴] بسیاری یافت می شود و به طور قطع جایز است؛ زیرا نیت در زیارت و تبرّک، استمداد از روح بزرگ اولیاء الهی بوده و به هیچ وجه قائل شدن به قدرتی مستقل برای آن ها (کاری که بت پرستان می کنند) نیست. برای مثال حضرت یوسف خطاب به برادران خود می فرماید: « اذْهَبُوا بِقَمیصی‏ هذا فَأَلْقُوهُ عَلى‏ وَجْهِ أَبی‏ یَأْتِ بَصیراً»( یوسف/ ۹۳)، این پیراهن مرا ببرید و آن را بر چهره پدرم بیفکنید [تا] بینا شود و در آیات بعدی این موضوع تأیید می شود. با این توضیح باید گفت وقتی پیراهن یوسف علیه السلام می تواند چشم یعقوب علیه السلام را شفا بخشد و تبرّک به آن مجاز است، چطور می توان از زیارت و تبرّک جستن از قبور مطهر اولیاءالله نهی کرد آنچه طاهری در جلسه ی کمیته ی عرفان مطر ح کرده است، تنها تأییدی است بر نظر علمای وهابی؛ زیرا بیشتر علمای شیعه بر زیارت اهل قبور و زیارت بارگاه و عتبات عالیات معصومین علیه السلام اتفاق نظر دارند و بر فضیلت آن تأ کید می ورزند. در این جا این پرسش پیش می آید که با توجه به نفی زیارات و توسلات از سوی طاهری، او از اساس به انبیا و اولیای الهی اعتقاد دارد؟ طاهری در پاسخ به این سؤال که معصومین علیه السلام در کجای حلقه جای دارند، می گوید:« در شبکه ی رحمانیت ما کاری با آنها نداریم »[۵] آیا این پاسخ نفی اعتقاد ضروری شیعه و به تبع آن نفی یکی از اصول دین در مذهب شیعیان نمی تواند باشد؟

 

پی نوشت:

[۱]. جلسات کمیته عرفان، این مطلب در لینک زیر قابل دریافت است، دسترسی در تاریخ ۲۳بهمن ۱۳۹۲٫

http://s1.picofile.com/file/7107253224/sherk-budan-e-ziarat-taheri.wav.html

[۲]. ر.ک به کتاب مجمع البیان، فضل بن حسن طبرسی، ذیل آیه ۸۴، سوره توبه؛ المیزان، علامه طباطبایی و تفسیر نمونه حضرت آیت الله مکارم شیرازی، ذیل همان آیه.. [۳]. ر.ک به کتاب الغدیر علامه امینی، ج ۵، ص ۱۶۶، به نقل از حاکم در المستدرک، ج ۱، ص ۳۷۵٫ [۴]. برای نمونه ر.ک به کتاب شوق دیدار از رکنی، ص ۱۹ و کتاب کشف الاسرار و عدهالابرار میبدی،ج ،۱ص ۶۲۶و کتاب کامل الزیارات ابن قولویه، ص ۱۲۶٫

[۳]. ر.ک به کتاب الغدیر علامه امینی، ج ۵، ص ۱۶۶، به نقل از حاکم در المستدرک، ج ۱، ص ۳۷۵٫

[۴]. برای نمونه ر.ک به کتاب شوق دیدار از رکنی، ص ۱۹ و کتاب کشف الاسرار و عدهالابرار میبدی،ج ،۱ص ۶۲۶و کتاب کامل الزیارات ابن قولویه، ص ۱۲۶٫ 

[۵]. مصاحبه با کارشناس آ گاه پرونده، در تاریخ ۱۵تیر ۱۳۹۲

۹ دیدگاه‌

  1. اسماعیل گفت:

    قطعا گروک حلقه با تشیع در جنگ است. هر نظری که علیه اسلام ناب محمدی (ص) یعنی اسلام شیعی وجود داشته ،طاهری آن را در آموزه های گروک حلقه گنجانده است.

  2. اسماعیل گفت:

    طاهری با قصد پایین آوردن مقام انبیاء و اولیاء (ع) به پیروانش گفته انبیاء و اولیاء از دنیا رفته اند و هیچ اثری نمی توانند داشته باشند! این نظر یکی از ادعاهای پوچ و بی مدرک وهابیت است.
    طاهری گفته انبیاء و اولیای الهی (ع) رفته اند پس صدای ما را نمی شنوند! و فقط ارواح نامتعالی که ویروس شده اند در دنیا سرگردان و در تن و بدن این و آن هستند و متوجه ما می باشند!!! با این ادعاها توسل و توجه به انبیاء و معصومین (ع) نفی شده رابطه با آن پاکان قطع می گردد.

  3. نادر گفت:

    طاهری که یک وهابی وطنی است و شکی نیست هردو دستپخت شیطان است
    اعوذ بالله من الشیاطین الرجیم

  4. حقیقت طلب گفت:

    سلام
    با سپاس فراوان از مدیر محترم و سایر دست اندکاران این سایت خوب که به این موضوع خیلی مهم توجه دارند. دشمنی فرقه شیطانی حلقه با پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و مخالفت این فرقه با توسل و زیارت ، شباهت عجیبی با فرقه شیطانی وهابیت تکفیری دارد. اجرکم عندالله

  5. الف . م . پ . گفت:

    سلام، اقا اسماعیل درست میگن. وقتی به همسرم میگم چرا شماها توسل رو قبول ندارین میگه چون آنها ارتباطشون با دنیا قطع شده مگه این که اونها رو ویروس ذهنی (کالبدذهنی یا روحی که به خاطر متصل نشدن به حلقه ها سواد عرفانی نداره و در دنیا مونده) بدونی!!!

  6. الف . م . پ . گفت:

    االبته فراموش کردم بگم . علاوه بر این که میگن توسل فایده نداره چون اولیای الهی صدایی رو نمی شنوند ، میگن بین ما و خدا واسطه ای جز شبکه شعورکیهانی وجود ندارد.

  7. امیرعلی محمودپور گفت:

    باسلام
    میگن توسل به اولیای الهی (شرک) و گرایش به (من دون الله) بوده و قبول نیست؛ ولی می بینیم به طاهری ، به مستر و به شبکه شعورمند کیهانی متوسل میشن تا عارف بشن!!!!!!

  8. امیرعلی محمودپور گفت:

    میگن زیارت و توسل به اولیای الهی (ع) گرایش به (من دون الله) و شرکه! ولی خودشون به طاهری و مستر و شبکه کیهانی متوسل میشن تا مثلن عارف بشن و به کمال برسن.!!

  9. ناشناس گفت:

    سلام، آیه کریمه “ایاک نعبد و ایاک نستعین” نه به این معنی است که بدون واسطه اولیای الهی “ع” به سمت خدا برویم و نه به این معنی است که تنها واسطه فیض طاهری و مسترها و هوشمندی است! خدای سبحان ما را از شر شیاطین جنی و انسی ،حفظ فرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.