معرفی عرفان حلقه

دورنمایی از فرقه عرفان کیهانی (حلقه)

معرفی عرفان حلقه

عرفان کیهانی یا عرفان حلقه که با نام فرادرمانی هم شناخته می‌شود یکی از جریانات نوظهوری است که در روزگار ما آسیب‌های روحی، جسمی، مالی و اعتقادی فراوانی را به برخی از مردم ایران وارد کرده است. این فرقه که در دهه‌ی 80 با برگزاری کلاس‌هایی در تهران جوانه زده و آغاز به کار کرد و تقریباً تا اواخر این دهه با برپایی کلاس‌هایی به رشد خود ادامه داده و امروزه با زندانی شدن رهبر آن به شکل زیر زمینی به فعّالیت خود مشغول است.

بنیان گذار فرقه

این فرقه توسط فردی به نام محمد علی طاهری که متولد 1335 در شهر کرمانشاه است ایجاد شد. وی مدعی است که در دوران جوانی (بیست سالگی و در سال 57) به خاطر پرسش‌های بسیاری که در ذهن داشته است به چیزی به نام «اینترنت کیهانی» وصل شده است و پاسخ همه‌ی سؤالات خود را دریافت کرده است. وی امروزه در ششمین سال زندان خود به سر می‌برد.

دلایل نامگذاری این فرقه

طاهری به خاطر اتّصال به «اینترنت کیهانی» بعدها نام فرقه‌ی خود را «عرفان کیهانی» می‌گذارد. هر چند که چنین داستانی (ماجرای اتّصال به موهومی به نام اینترنت کیهانی) دروغی است که بعد از ایجاد فرقه، برای پیشینه بخشی به آن ساخته و پرداخته کرده است.

او همچنین نام فرقه‌ی خود را «عرفان حلقه» هم نامگذاری کرده است. دلیل این نام گذاری آن است که او معتقد است بین «جزء (انسان» با «کل (خداوند)» به‌واسطه‌ی اتّصالات، حلقه‌ای ایجاد می‌کند تا فرد را به درمان و سپس عرفان برساند.

ماهیّت فرقه‌ی حلقه

فرقه‌ی حلقه متشکل از دو بُعد به ظاهر درمانی و عرفانی است. در حقیقت در این فرقه دامی که برای جذب افراد پهن می‌کنند، مسئله‌ای به نام درمان است. آنان مدّعی هستند همه‌ی انواع بیماری‌ها را می‌توانند درمان کنند و به گفته‌ی رئیس این فرقه «اين مكتب درماني، براي درمان همه‌ي انواع بيماري‌ها مي‌تواند مؤثر باشد و درمانگر اجازه ندارد كه نوعي از بيماري‌ها را غيرقابل علاج بداند».[1]در حالی که آنان به هیچ وجه تا به امروز نتوانسته‌اند روش‌های به ظاهر درمانی خود در ایران و خارج از کشور به اثبات برسانند.

در بُعد عرفان هم آنان مکتبی مُتشکِّل از ادیان و فرقه‌های مختلف را با هم درآمیخته و یک جریان التقاطی[2] را ایجاد کرده‌اند که مخلوطی از مسائل و نظریه‌های اثبات نشده‌ی به ظاهر علمی و پاره‌ای مسائل شبه معنوی است که با قرآن و عترت علیهم السلام سر ستیز دارد.

 

[1]– انسان از منظری دیگر،  ص 127.

[2]– برچیدنی

7 دیدگاه

  1. برون ریزی طاهری تموم بشو نیست! یکجا خودش گفت قرآن رو حتی یه دور نخونده و تو مستند حلقه شیطان، موجوداتش زبونش رو چرخوندن و گفت خونده….! ! ! ! ! !

  2. باعرض سلام
    در جامعه متاسفانه هستند خانم هایی که حجاب درستی ندارند اما ادعای عرفان و آگاهی و الهام و ارتباط با روح القدس هم ندارند. همه دیده اند مسترهای دانه درشت فرقه حلقه با آن وضعیت و با آرایش در شبکه های ماهواره ای شرکت می کنند و حرف های مفت می زنند. خانم مسترها در ایران هم وضعیت بهتری نسبت به مسترهای فراری ندارند. در جلسات و کلاسهای زیر زمینی مختلط، بدحجاب یا بی حجاب هستند و کمال و کشف و شهود و رمزگشایی از متونی دینی-عرفانی هم حرف می زنند! خانم مستری که معروف است و مدعی بود معلم قرآن هم هست و جلوی طاهری، قرآن کشف رمز می کرد! و مورد تمجید زیاد او هم قرار می گرفت و حالا چادر را کنار گذاشته است! مثل این شخص زیاد است.
    امیدواریم بلای حلقه از جامعه ما دور شود ان شاء الله

      1. آبجی.اگه او این رو گفته فقط وظایفش انجام داده که میگه. بعدشم واسه خاطر خودتونه او که دیگه شما رو نمی بینه اما اولا هم جامعه خرابه و دوما اینکه شما هم نوعش هستی دوست نداره که در آخرت شما …..
        اگه یه نفر رو ببینی که نابیناست و می خواد از یک بزرگراه عبور کنه. نمی ری بهش بگی،دستش رو بگیری؟ دلت نمی سوزه؟ تهش اینه که اصرار می کنه و فحش میده،تو هم ولش می کنی.اما وقتی تصادف می کنه بازم دلت می سوزه.خوب باشیم

    1. مخالف جدی عرفان کیهانی هستم و اعتقاد دارم کاری برنامه ریزی شده است، ولی قبول کنید که اینجور گیردادن های مسخره است که افراد رو بیشتر از اسلام دور میکنه و به سمت همچنین گروه های نوظهوری سوق میده! کی گفته که یک فرد بی حجاب نمی تونه بنده ی خوب خدا باشه… دست بردارید از این عقاید

  3. هر روز یه چیزی رو علم میکنن برای انحراف جوانهای ما
    کسی که عارف میشه وجودش پر از عبودیت میشه
    نه مثل اینها که مسائل شرعی رو رعایت نمیکنن و یکیش هم حجابه
    پناه بر خدا از این شیطان پرست ها

  4. سلام. وقتی میگید نقد حلقه آدم بدون داشتن گارد میاد سراغش ولی وقتی میگید نقد عرفان حلقه حتی یک دقیقه هم آدم دوست نداره بیاد بخونتش. دلیلش رو نمی دونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا