۳ دیدگاه‌

  1. ش.جعفری گفت:

    بسم الله الرحمن الرحیم.با سلام خدمت استاد گرامی.استاد صفات و اسماء الهی چگونه در رحمت عام الهی قرار میگیرند؟آیا هر اسم و صفت به گونه ایی با رحمت خداوند سبحان در ارتباط است؟مثلا میگوییم خداوند رزاق است آیا رزاق بودن خداوند نشانه ی رحمت عام الهی است؟یا مثلا وقتی میگوییم خداوند ذی الانتقام است آیا انتقام گرفتن خداوند هم نشانه ی رحمانیت پروردگار کریم است؟در ضمن ازتون بابت این سخنرانی ها و زحمات دیگرتان در سایت انجمن نجات از حلقه بینهایت متشکریم.سلطان محمود غزنوی اگر زنده بود حتما برای فیض بردن از دانش و علومتان و تبحرتان در بیان علوم مختلف تمام ایران بدنبالتان بودو مایل بود شما را بدربار خودش ببردوبناچار شما هم مانند ابن سینا مدام در سفر بودید.ولی خدا رو شکر ما خودمان به لطف الهی از محضرتون فیض کامل میبریم.در پناه خدا باشید انشالله.

    • مدیر سایت گفت:

      سلام. طاعات و عباداتتون مقبول درگاه الهی.صفات الهی در یک اعتبار به صفات ثبوتیه و سلبیه تقسیم میشه.و همینطور میشه صفات الهی رو به صفات ذاتیه و فعلیه تقسیم کرد.اما تقسیم بندی که مرتبط با سوال شماست و به پاسخ کمک میکنه تقسیم سومی هست برای صفات که اونها رو به صفات ذاتی و فعلی تقسیم میکنه.

      رحمت جزء صفات فعلی خداوند هست.یعنی تا مخلوقی نباشه نمیشه به تنهایی «رحمت »، «خالقیت» و «رازقیت» خدا رو از ذات انتزاع کرد.به خلاف صفات نفسی و حقیقی مثل حیات.
      نتیجه: خداوند متعال صفاتش عین ذاتش هستند و نه خارج از ذات.این صفات رو میشه تقسیم بندی هایی داشت براش.مثل چیزی که ما در بالا مطرح کردیم.پس زیر مجموعه ی هم نیستن این صفات.

  2. ش.جعفری گفت:

    بسیار عالی.خیلی متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.