اخبار عرفان حلقه

ادامه‌نیافتن جلسات مناظره

جلسات مناظره فرهنگسرا تداوم نخواهند یافت.

به گزارش سایت نجات از حلقه، به نقل از پورتال مؤسسه علمی-فرهنگی بهداشت معنوی، جلسات مناظره فرهنگسرای فردوس که از سوی حجج‌الاسلام محرابی و مظاهری‌سیف برگزار می‌شد، با اعلام رسمی حجت‌الاسلام حمیدرضا مظاهری‌سیف در آخرین جلسه این نشست، تداوم نخواهند یافت.

بر اساس این گزارش، پورتال مؤسسه بهداشت معنوی در مطلبی نوشت: در ششمین جلسه نقد و بررسی عرفان حلقه که در فرهنگسرای فردوس برگزار شد، هیچ نماینده ای از عرفان حلقه شرکت نکرد و جلسه تنها با حضور منتقدان و محققان بی طرف برگزار شد.

حجت‏ الاسلام‏ و المسلمین مظاهری سیف به عنوان نماینده منتقدان پشت تریبون قرار گرفت و به این موضوع اشاره کرد که در مورد حل مسئله عرفان حلقه در ابتدا دو رویکرد وجود داشت.

گروه نخست بر این باور بودند که حلقه یک جریان غیر منطقی است و اعضای آن حاضر به بحث و مناظره و آزاد اندیشی نیستند. آنها معتقد بودند بیشتر حلقه ای ها با ذهن های بسته و به صورت آگاهانه، بیش از جستجوی حقیقت، دغدغه نام و نان دارند. اما رویکرد دیگر بر این باور بود که در مجموع طرفداران عرفان حلقه، کسانی هستند که برای یافتن حقیقت و معنویت حرکت کرده‌اند، ولی دچار اشتباه شده‌اند و با آزاداندیشی و گفتگو، حقیقت را خواهند شناخت و به سوی عرفان حقیقی باز خواهند گشت. بر همین اساس و باور بود که این جلسات با هزینه‏ های معنوی بسیار برگزار شد و متاسفانه امروز روشن شد که تز گروه اول به واقعیت نزدیک تر است؛ لذا با اعلام شکست این سلسله جلسات، مباحث را به صورت جلسات نقد عرفان های کاذب و ارائه معنویت اسلامی ادامه خواهیم داد. همچنین وی از اینکه گروهی این فضای آماده آزاداندیشی را ارج ننهاده و به برگزاری جلسات زیرزمینی همت گماردند، اظهار تأسف کرده و مشکلات قانونی به‌وجود‌آمده برای این گونه قانون‌‌شکنی‌ها را طبیعی و حق دولت دانست.

مدیر سایت نجات از حلقه در یکی از صفحات فیس‌بوک طرفداران حلقه در پاسخ به یکی از مسترهای به‌نام این جریان در این باره نوشت: واقعیت آن است که طبق شنیده‌ها با برگزاری جلسات مناظره مخالفت‌های بسیاری حتی از سوی ارگان‌های دولتی شده است. البته با توجه به تنش‌های موجود در این جلسات عجیب نیست که مقامات امنیتی کشور نخواهند ریسک برپایی چنین جلساتی را بپذیرند.
ناگفته نماند تاکنون حجت‌الاسلام محرابی و حجت‌الاسلام مظاهری‌سیف تلاش بسیاری برای از سرگرفتن این مناظرات انجام داده‌اند؛ انجمن نجات از حلقه نیز کوشیده به هر شکل ممکن این فضا مهیا باشد؛ هرچند تداوم فعالیت‌های انجمن نیز خالی از مشکل نیست و این انجمن به‌سختی سعی در شکل‌گیری و برجای‌ماندن دارد که این‌کار مستلزم اقناع مسؤولان فرهنگی و امنیتی، همچنین افکار عمومی برای ضرورت وجود چنین انجمنی است.
وی ادامه داد: به همین منظور این انجمن در نظر دارد، آنچه آقای مظاهری‌سیف روز پنج‌شنبه در مورد پایان‌یافتن مناظرات گفته‌اند، محقق نشود؛ بنابراین رای‌زنی‌ها برای ادامه‌یافتن این جلسات ادامه خواهند داشت؛ چراکه ما همچنان معتقدیم گفت‌وگو بهترین گزینه است.
مریم گلباز همچنین افزود: در مورد دستگیری‌ها هم همین‌قدر می‌دانم کسانی که کلاس نمی‌گذارند، مثل آقای عمید، به مشکلی برخورد نکرده‌اند. نکته حائز اهمیت این است که برپایی این مناظرات قانونی و برپایی کلاس‌ها به طور زیرزمینی غیرقانونی است. قبلاً هم گفته‌ام برای شناسایی نیازی به حضور در جلسات مناظره نیست. کسانی مثل خانم اعرفی از خیلی پیش‌ترها شناخته‌شده هستند.

وی ضمن آنکه دلیل اصلی دستگیری‌های اخیر را افزایش شکایات خصوصی مردم به قوه قضائیه خواند، خطاب به آن خانم مستر نوشت: دلیل اصلی دستگیری‌ها جلسات مناظره نیست، بلکه افزایش آمار شکایات خصوصی مردم به قوه قضائیه است. این شکایات به قوه قضائیه برای نشان‌دادن واکنش فشار می‌آورد. تا آنجا که می‌دانم خود آقای طاهری هم اعلام کرده‌اند که نباید کلاسی برگزار شود و من از شما می‌پرسم چقدر می‌توانید روی عملکرد تک‌تک مسترها نظارت داشته باشید که دقیقاً مطابق تئوری‌های آقای طاهری درس بدهند؟
این سوال را از این جهت می‌پرسم که هر وقت ما به اشتباهات یکی از مسترها استناد می‌کنیم، جواب می‌شنویم که این آموزه‌های استاد نیست و عملکرد مسترها را نباید به پای عرفان حلقه گذاشت. پس وقتی نمی‌توانید نظارت کاملی به عملکرد مسترها داشته باشید، بهتر نیست فعلاً از برپایی کلاس‌ها چشم‌پوشی کنید تا آموزه‌های استادتان هم دچار تحریف نشود؟!
گلباز در پایان نوشت: به هر حال ما تلاش می‌کنیم این جلسات اگر نه در این قالب، در قالب‌های دیگری که هنوز حساسیت‌برانگیز نیست (مثل جلسات پرسش و پاسخ) یا اگر خدا خواست در همین قالب ادامه یابد.

گفتنی است فایل صوتی آخرین جلسه مناظره در بانک صوت و تصویر سایت نجات از حلقه موجود است.

برای دانلود فایل صوتی اینجا کلیک نمایید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا