یادداشت هایی برای عرفان حلقه

نواربرگردون؛ فیزیک یا متافیزیک؟

توضیح: مطلب زیر کامنت‌های دوست خوبمون، وحید است که در جواب یکی از طرفداران حلقه به موضوع نواربرگردون داده شده. به نظرم مطلب جالبی آمد و آن را در قالب مطلب جداگانه‌ای کار کردم.

نویسنده: وحید

دوستان تا به امروز راجع به این موضوعِ مطرح‌شده توسط آقای طاهری مطلبی ننوشته بودم؛ چون فکر می‌کردم همه دوستان پذیرفته‌اند که این شامورتی‌بازی‌ها دیگه لوث شده، اما دیدم هنوز خیلی از دوستان (حتی بعضی از دوستان مخالف عرفان حلقه) ته دل خودشون یه جورایی این قضیه رو باور دارن.

خوشبختانه خود بنده به واسطه رشته تخصصی تحصیلی‌ام (برق) سال‌هاست که دارم با امواج و انواع گوناگون شکل موج و همچنین روش‌های تحلیل حوزه فناوری و فرکانس و تبدیلات مربوط به این موضوعات سروکله می‌زنم. از قضا تحقیقاتی در ضمینه پردازش سیگنال و یکی از زیرشاخه‌های این موضوع یعنی «پردازش صوت» داشته‌ام.

یک روز که داشتیم با یکی از دوستان خوبم که از مسترهای عرفان حلقه هستند، بحث می‌کردم، صحبت از این قضیه «نوار برگردون» شد. تا اینکه من یکی، دو تا از تحقیقات بسیار جالب! این گروه که خیلی هم روش زحمت کشیده بودند! رو دیدم (منظورم موزیک آقای بنیامین بهادری و از اون قشنگتر! تصنیف آقای طاهری، با اون صدای زیباشون است.)

پس از کلی نشاط و خنده حاصل از کشف بسیار بزرگ! این گروه، کلی هم تأسف خوردم واسه آقای بهادری که با آبروش بازی شد.

و اما نواربرگردون…

ببینید دوستان، در حوزه فرکانس، حاصل تقارن موج نسبت به محور دامنه و یا بهره، دوباره موجب تولید شکلی جدید از موج میشه که اگر بر روی اون در محور فرکانس حرکت کنیم، موجب رزونانس و ساده‌تر بگم، تولید صدا میشه.
خب مشخصاً و به صورت تصادفی در بین صداهای جدید تولیدشده، کلماتی بعضاً واضح و در اغلب موارد نامفهوم شنیده میشه که حاصل از تشابه شکل موج جدید با شکل موج قبلی هست و برای متخصصای این حوزه، امری عادی‌تر از بسیاری از امور زندگی!
حالا اگر بیاییم و سرعت رو کم و زیاد کنیم، می‌تونیم به صداهای شبیه‌تری به کلمات مورد استفاده روزمره برسیم.
که دوستان اومدند از این قضیه سوء‌استفاده کردند.

مثال دیگه‌ای می‌زنم: ما در پردازش صوت تابعی داریم به نام  Pitchکه همه تأثیر اون رو تو فیلم‌ها دیدید؛ مثلاً تبدیل صدای مرد به زن، بچه و یا عکس این قضیه.

خب من می‌تونم جلسات آقای طاهری رو ببرم تو این تابع و صدای ایشون رو به حالت زنانه دربیارم و ادعا کنم که ایشون چون با پردازش سیگنال صداشون، به صدای زنانه‌ای رسیدیم، پس ایشون تمایلات زنانه دارند !

و یا از دوستان حلقه‌ای بخواهیم، کمیته‌ای مشابه کمیته نوار برگردون! تشکیل بدن و این‌بار روی کلمات تمرکز کنند. به عنوان مثال کلمه «بابک» را برعکس کنیم میشه «کباب». پس هرکس اسمش بابکه یا کباب دوست داره، یا کبابی میشه و یا به نوعی با کباب در ارتباطه !

در ثانی اگر اصوات «Reverse» (برگردون)‌شده توسط این دوستان رو گوش کنید، متوجه کلمات و جملات نامربوط به همدیگه میشید که یکی عربی، یکی فارسی و اگر دوستان این کمیته به زبان‌های دیگه هم تسلط داشتند، می‌گفتند فلان صدا در زبان مثلا آنگولایی معنی منفی داره !

همچنین اگر نیاز به توضیحات بیشتر راجع به این قضیه (برگردان صدا) و یا تحقیق بیشتر دارید، من در خدمتم.
در نهایت چیزی که مشخصه اینه که دوستان عزیز مکتب حلقه بسیاری از علوم کشف‌شده تا به امروز رو دارن زیر سؤال می‌برن و اینکه در قبال سؤالات بنده و دوستانم و بسیاری از اساتید حوزه و دانشگاه، کاری جز سکوت از دستشان بر نمیاد. البته ما انتظار این سکوت رو هم از این دوستان داریم، اما همچنان منتظر دوستان دکتر، مهندس عرفان حلقه هستیم تا بیان و به شبهات ما پاسخی درست درمون بدن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا