تجربه های آسیب دیدگان و نجات یافتگان

متن پیاده شده‌ی قسمت دوازدهم برنامه نجات از حلقه در شبکه جهانی ولایت

حجت الاسلام مظاهری سیف: بسم‌الله الرّحمن الرّحیم. سلام بینندگان عزیز. برنامه‌ی نجات از حلقه فرصتی است تا با هم در مورد یکی از جَرَیان‌های عرفانی کاذب گفتگو بکنیم. جریانی که در سال‌های گذشته در ایران توسط فردی به نام محمدعلی طاهری پایه‌گذاری شد و در چند سال اخیر توسط برخی از شاگردان ایشان که به خارج ازکشور مهاجرت کرده‌اند، در بین ایرانیانِ کشورهای دیگر هم رایج شده.

انجمن نجات از حلقه در طول سه چهار سال گذشته فعّالیت زیادی را برای روشنگری نسبت به آسیب‌های عرفان حلقه انجام داده و این فعّالیت‌ها و تلاش‌ها به آنجا رسیده که خُب خیلی از افراد توانسته‌اند تشخیص بدهند، نوعی پیش آگاهی نسبت به آسیب‌های عرفان حلقه پیدا کنند و تصمیم به موقع و درستی را بگیرند در رفتن به این جریان یا نرفتن به آن. و در مجموع حالا این برنامه ای که شکل گرفته با عنوان نجات از حلقه می‌خواهد در گستره ای وسیع‌تر این تجربه‌ها را به اشتراک بگذارد.

در هر قسمت ما مهمانانی داریم که معمولاً ارتباطی با عرفان حلقه دارند. تجربه ای داشتند یا رفته‌اند عضوش شدند و یا به نوعی با آسیب دیدگانِ عرفان حلقه در ارتباط بودند. در این قسمت هم مثل چند برنامه‌ی گذشته جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای شمشیری لطف کردند تشریف آوردند در خدمتشان هستیم و جناب آقای دکتر شفیعی در محضرشان هستیم در استدیو. خواهش می‌کنم یک سلام علیکی داشته باشید حاج آقا و بعد هم آقای دکتر.

حجت الاسلام شمشیری: خواهش می‌کنم. بسم الله الرّحمن الرّحیم. خدمت شما استاد عزیز، برادر عزیزم آقای شفیعی و بینندگان گرامی شبکه‌ی جهانی ولایت عرض سلام، ادب و احترام دارم. خیلی خوشحالم که یک گفتمان دیگری صورت گرفت و این توفیق نصیب من شد در خدمت شما عزیزان و بینندگان محترم باشم.

حجت الاسلام مظاهری سیف: خیلی خوش آمدید، متشکر. جناب آقای دکتر شفیعی.

دکتر شفیعی: من هم سلام می‌کنم خدمت شما اساتید بزرگوار و همراهانی که در چند جلسه‌ی قبلی ما را پذیرفتند، ما را دیدند، ما را شنیدند. ان شاءالله که امروز هم بتوانیم یک بحث خوبی را با هم داشته باشیم ان شاءالله.

حجت الاسلام مظاهری سیف: در جلسه‌ی گذشته ما در مورد فرادرمانی و سایمنتولوژی که دو ادّعای عرفان حلقه است، دو ادّعای درمانگریِ عرفان حلقه، صحبت کردیم. این که در هرکدام علّت بیماری‌ها چیست؟ و چقدر می‌شود این توهّمات را واقعاً علمی ارزیابی کرد؟ چقدر اعتبار دارد؟ در این جلسه به مفهوم در واقع کارآمدی و اثربخشی آن‌ها می‌خواهیم بپردازیم که آیا روش‌های درمانی عرفان حلقه اثربخش هستند یا نه؟ و یک موضوعِ بسیار مهم در این وسط مطرح می‌شود و آن اینکه در عرفان حلقه در هر دو رشته‌ی فرادرمانی و سایمنتولوژی نوعی برون ریزی باید صورت بگیرد تا بیماری از وجودِ فردِ بیمار برطرف بشود. در مورد این برون ریزی‌ها هم می‌خواهیم بیشتر صحبت بکنیم بخصوص بخشی از برون ریزی‌ها در رشته سایمنتولوژی، در شاخه سایمنتولوژی، که این‌ها می گویند علّت بیماری‌ها رسوخ جن‌ها یا ارواح سرگردان در کالبَد بیمار است و در اثر انجام فرآیند سایمنتولوژی یا حلقه‌ی تشعشع دفاعی که اتّصالش با بیمار برقرار می‌شود، حالا می دانم همه حرف‌هایم مبهم است. ولی همین ابهامات، با همین ابهاماتش در واقع این ادّعاها در عرفان حلقه مطرح می‌شود و عدّه ای برای کنجکاوی و شناختِ این موضوع به سمتش می‌روند و راهی که به آن‌ها پیشنهاد می‌شود این است که باید بیایید تجربه کنید، اتّصال پیدا کنید ببینید چی هست. به هرحال در جلسات گذشته این‌ها مطرح شد تا حدودی و در سایمنتولوژی صحبت سر این است کسی که می‌خواهد درمان بشود باید این جن‌ها و ارواح سرگردان از وجود او خارج بشوند تا درمان صورت بگیرد و در فرادرمانی می گویند که حتّی اگر درمانگر نداند بیماری آن فردِ مُراجع چیست و لازم هم نیست بپرسد، کافی است که آن بیمار را به شبکه‌ی شعور کیهانی که باز معلوم نیست چی هست، وصل بکند و او درمان گری را انجام خواهد داد. حالا سوالی که از خدمت حاج آقای شمشیری داریم این است که آیا واقعاً این روش‌ها را می‌شود عرفان به شمار آورد؟ یعنی عرفان، آن چیزی که ما در قرآن کریم به عنوان معرفت الله و عشق الهی یا محبت الهی می‌شناسیم و در مکتب اهل بیت به آن اشاره شده به عنوان عرفان و معرفت و راه شناخت خدا، آیا این‌ها راه شناخت خداست؟ این‌ها ارتباطی با عرفان دارد؟ یا می‌تواند نتیجه‌ی عرفان تلقی بشود؟

حجت الاسلام والمسلمین شمشیری: خدمت شما عرض کنم خُب عرفان یک تعاریفی دارد. در عرفان راه شناختِ خداوند شهود است و به خلافِ فلسفه که مثلاً با تعقّل ورزی، فرد می‌خواهد خدا را بشناسد در عرفان با علم حضوری نه حصولی، فردِ عارف می‌خواهد خداوند را با شهود بشناسد و حرکت کند به سمت خداوند. اما در فرقه‌ی حلقه اصلاً اساسِ سیر و سلوک و حرکت عرفانی این‌ها اتّصال به چیزی به نام شبکه‌ی شعور کیهانی است و جالب اینجاست خُب عرفان و درمان در این فرقه آنچنان در هم تنیده شده‌اند که اصلاً تصوّر یکی منهای دیگری مُحال است. یعنی اگر عرفانش را بگیریم دیگر درمانی ندارد و اگر درمان را بگیریم عرفانی در کار نیست. در صورتی که در عرفان اسلامی این مسائل مطرح نیست. ما در جلسات قبل اشاره داشتیم که آیا، من می‌خواهم سؤال شما را هم با یک مسئله‌ی دیگر و با تعریف طاهری جواب بدهم. ایشان اشاره کرده‌اند که فرادرمانی یک طب مکمل است با ماهیت عرفانی و من می‌خواهم اینجا بپردازم به این، قبل از اینکه بخواهم اشاره کنم به اینکه آیا اصلاً روش‌های درمانی طاهری کارآمدی دارد یا نه؟ می‌خواهم به این بپردازم آیا اصلاً این روشِ درمانی عرفانی است یا نه؟ این را در قالب عرفان هم بیان کنم.

حجت الاسلام والمسلمین مظاهری سیف: من یک نکته ای را عرض کنم؛ محمد علی طاهری برای بینندگانی که اولین بار است در این برنامه با ما همراه شده‌اند، محمد علی طاهری پایه گذار عرفان حلقه است که چند دهه‌ی گذشته در واقع مدّعی است که اتّصالی ناخواسته به شبکه‌ی شعور کیهانی پیدا کرده و آگاهی‌های فراوانی به او رسیده و توانمندی‌ها و قدرت‌هایی که از جمله قدرت فرادرمانگری و این که دیگران را بخواهد وصل کند به چیزی به نام شعور کیهانی و درمان بشوند. حال اگر اسم ایشان در برنامه تکرار می‌شود به جهت این است که در واقع عرفان حلقه ادّعای اصلی‌اش از سوی محمد علی طاهری مطرح شده. ببخشید، بفرمایید.

حجت الاسلام والمسلمین شمشیری: خواهش می‌کنم، زنده باشید.

بله خُب ماهیت این فرقه به این نحو است، یعنی عرفان و درمان درهم تنیده شده‌اند. در عرفان اسلامی می گویند که شهود یک شاخصه ای می‌خواهد برای سنجش، یک خط کشی می‌خواهد و آن میزان، معصوم است، قرآن هست و عترت. یعنی بر شهود معصوم بایستی سنجیده بشود ما حتّی پایین تر از این هم نگاه کنیم مسائلی که طاهری در حیطه‌های هستی شناسی، معاد شناسی، انسان شناسی، شیطان شناسی حتّی معرفت شناسی بیان کرده، وقتی می‌آییم، می‌سنجیم، می‌بینیم تضادّ کامل دارد با آموزه‌های دینی، خُب عرفانی که شهودِ طاهری این بوده است و بعد این‌ها را مدوّن کرده، سازگاری ندارد و بلکه سر ستیز دارد با آموزه‌های وحیانی و عرفان اسلامی حتّی. پس این یک عرفان التقاطی است. از طرفی ما اشاره کردیم که مثلاً بُعد درمانی این‌ها در سایمنتولوژی از فرقه‌ی ساینتولوژی است یا مواردی را از فرقه‌ی ریکی یا مواردی را از عرفان‌های ساحری.

حجت الاسلام مظاهری سیف سیف: یعنی عرفان‌های غیر اسلامی را گرفته‌اند، یک التقاطی را درست کرده‌اند؟

حجت الاسلام شمشیری: بله، خُب نمی‌شود واقعاً گفت که این یک جَرَیان عرفانی است. من می‌خواهم برای پاسخ به این سؤال که آیا روش این‌ها هم درمانیست این را عرض کنم و روش این‌ها و درمان این‌ها هم الهی است این استدلال را بیاورم. اگر یک قیاس منطقیِ استثنایی ما ترتیب بدهیم به این نحو که اگر عرفان این‌ها الهی باشد لاجَرَم درمانشان هم به خاطر آن در هم تنیدگی بایستی الهی باشد. اما خُب اثبات کردیم که یک عرفانِ

حجت الاسلام مظاهری سیف: التقاطیست.

حجت الاسلام شمشیری: التقاطیست. یک عرفانِ مخلوطی است، برچیدنی است، چنین عرفانی در این حالت که این در تنیدگی وجود دارد، در هم تنیدگی وجود دارد، درمان این‌ها هم نمی‌تواند الهی باشد، چون جدایی این‌ها، خود این‌ها می گویند دیگر امکان پذیر نیست. پس طبق این قیاس اگر عرفان این‌ها الهی باشد، اِلّا و لابد درمانشان هم بایستی الهی باشد. بر صحّت و سقمش من کاری ندارم فعلاً. می‌خواهم الهی بودن را بررسی کنم. می‌بینیم که این عرفان به راحتی مشخص است اصلاً صحبت‌هایی که ایشان می‌کنند در باب معاد، در موارد دیگر، می‌بینیم که اصلاً الهی نیست. خب نتیجه گیری می‌کنیم که درمان این‌ها هم الهی نیست. حالا این که ماهیّت این درمان چیست، حالا که الهی نیست و آیا ساز و کار دارد؟ حالا نمی‌دانم وقت است من یک اشاره بگویم مختصر اشاره بکنم؟

حجت الاسلام مظاهری سیف: خلاصه بفرمایید که از خدمت آقای شفیعی هم استفاده کنیم.

حجت الاسلام شمشیری: چشم، من می گویم که این روشِ درمانی که این‌ها دارند که الهی نیست و عرفانی نیست، ساز و کار صحیحی هم ندارد. ببینید باز این‌ها نیامده اند در طول این مدّت اثباتِ علمی کنند در داخل کشور. در خارج کشور هم مس‌ترهایشان رفته‌اند و هنوز آنجا با این که می‌گفتند حاکمیت این جا مانع است آن جا هم نتوانسته‌اند اثبات کنند. یک مغالطه‌ی خیلی خوبی را طاهری به شاگردانش آموزش داده برای این که شما وقتی این سؤالات را از آن‌ها می‌پرسید به شما یک جوابی بدهند. دست می‌گذارند روی یک مغالطه ای به نام تجدّد. این‌ها می‌آیند می گویند که این مسئله یک مسئله جدید است و هر مسئله ای که جدید است صحیح است، در صورتی که صحّت و سُقم یک مسئله و بررسی کذب یا صدق آن مسئله وامدار سنّت و تجدّد نیست، بایستی دلایلی را ارائه بدهند. ایشان می‌گوید که یک عدّه ای ترمز دستی پدیده‌های جدید هستند و یک عدّه ای آن زمان که مثلاً هیپنوتیزم که باز امروز هم دلایل علمی کافی نداره، باهاش مخالفت کردند. سالهای پیش این‌ها لکه‌ی ننگی بر دامان علم باقی گذاشتند.

حجت الاسلام مظاهری سیف: گالیله را مثال می‌زنند.

حجت الاسلام شمشیری: ایشان هم مثال می زند، بله.

حجت الاسلام مظاهری سیف: که کلیسا جلوی گالیله ایستاده.

حجت الاسلام شمشیری: دقیقاً. و حالا می‌گوید که این روش من هم جدید است، شما با هر کدام از این‌ها که صحبت کنید دست می‌گذارند روی مغالطه تجدّد. این هم یک بُعد است و این‌ها نتوانستند اثبات کنند و آسیب‌هایی هم که وجود دارد به هر حال. پس این نتیجه گیری می‌شود درمان این‌ها الهی نیست عرفان این‌ها هم اسلامی و الهی نیست و درمان این‌ها هم قابل اثبات نیست و نتوانسته‌اند و می‌آیند استناد به مغالطه‌ی تجدّد می‌کنند.

حجت الاسلام مظاهری سیف: می گویند چون جدید است شما هم از ما بپذیرید حالا در آینده اثبات خواهد شد. یعنی من این را هم از خیلی‌هایشان شنیده‌ام که می گویند که بله حالا اگر تا الان هم ما هنوز نتوانسته‌ایم اثبات کنیم ولی در آینده اثبات خواهد شد، همان جور که حرف‌های گالیله بعد در آینده اثبات شد. ولی گالیله‌ی بیچاره همان موقع داشت اثبات می‌کرد، کسی گوش به او نمی‌داد.

حجت الاسلام شمشیری: بله.

دکتر شفیعی: اثبات کرده بود در واقع.

حجت الاسلام مظاهری سیف: اثبات کرده بود. بله.

دکتر شفیعی: حالا در واقع صحبتی که گفتید کشورهای دیگر، من حالا دوست دارم اینجا این نظر شخصی را بگویم. اینکه اتفاقاً اینجا آزادی ای که به افراد داده می‌شود ما اگر بخواهیم در مبحث علم وارد بشویم واقعاً آزادی خیلی خوبی است.

الان آزادی ای که آقای طاهری داشته در مطرح کردن این موارد و این‌ها، اصلاً برخوردی که شده اصلاً برخورد به نظر من در فضای درمانی – علمی دارم مطرح می‌کنم خیلی با آرامشی بوده در این مسئله. شما مثلاً در کشور فرانسه، ایشان من اطلاع دارم اصلاً حق و اجازه نمی‌دهند به همچنین چیزهایی.

وقتی علم یک جا سلطنت می‌کند، علم یک جا حاکم است اصلاً اجازه نمی‌دهد همچنین مسئله ای را حالا دارند بحث حکومت را مطرح می‌کنند یا بحث چیزهای دیگری.

حجت الاسلام شمشیری: عذر می‌خواهم؛ نمونه‌اش همین آقای هابارد که این‌ها یک کشورهایی مثل فرانسه یا ده یازده کشور دیگر اجازه ورود به این فرد را نمی‌دهند.

دکتر شفیعی: من منظورم همین هابارد بود که اصلاً اجازه فعّالیت به ایشان ندادند.

حجت الاسلام مظاهری سیف: آل رون هابارد پایه گذار کلیسای ساینتولوژی که اصلاً در فرانسه مجوز فعّالیت نگرفته و به عنوان یک فرقه‌ی منحرف شناخته می‌شود.

دکتر شفیعی: بله.

حجت الاسلام مظاهری سیف: در حالی که در آمریکا یک فعّالیت‌هایی داشته، در انگلستان هم داشته.

دکتر شفیعی: دقیقاً. منظورم این است که این را حکومتی کردن این مسأله به عنوان نظر شخصی دارم می گویم اینجا. اصلاً خیلی به نظر من غیر معقولانه صحبت کردن است. چون کسانی که این حرف را می‌زنند بروند اگر راست می گویند بروند فرانسه همچین حرفی را در جامعه‌ی دانشگاهی بزنند. واقعاً اگر جرأتش را دارند بروند این کار را بکنند. ببینند چه برخوردی، ببینند اصلاً کسی می‌نشیند به حرفاهایشان گوش بدهد. چون جایگاه دارد علم. می‌پرسند از تو خب فرضیه‌ی تو چیست؟

 فرضیه یک، دو، سه. تحقیقاتی که بر روی این‌ها انجام دادی چیست؟ وقتی صحبت از درمان می‌شود یعنی صحبت از علم. و یک مورد دیگری که من در جلساتمان با استاد خیلی می‌شنیدم جریان شتر مرغ است. حالا گفتم این هم به عنوان تجربه ای که در این دو سه سالی که خدمت استاد بودیم در این جلسات، وقتی مباحثه می‌شد و به بحث کشیده می‌شد وقتی می‌رفتی، می‌گفتی که خب شما برای درمانتان چه مبنایی دارید؟ سوق می‌دادند به عرفان. می‌گفتیم خب عرفانتان هم التقاطی هست استاد بحث می‌کرد، سوق می‌دادند به درمان.

حجت الاسلام مظاهری سیف: می‌گفتند چون ما درمان‌هایمان اثر گذار است پس عرفانمان درست است.

دکتر شفیعی: بله دقیقاً. می گویند شتر مرغ است دیگر! می گویند بار ببر، می‌گوید من مرغم،! می گویند تخم بگذار می‌گوید من شترم!

یعنی چیزی که من مشهود من در جلسات می‌دیدم همین بود. واقعأ استدلالی که بتوانند ادامه بدهند بحث را، اصلاً وجود نداشت. یعنی بیش از یک بار، دو تا دیالوگ اصلاً ادامه پیدا نمی‌کرد.

حالا در بحث درمان‌ها و کارآمدی و ناکارآمدی‌اش ما سه تا سؤال اساسی را از خودمان بپرسیم و جواب بدهیم به آن. سؤال اول این که ما به چه درمانی می گوییم درمان کارآمد؟ که بیاییم آن را مدل کنیم و ببینیم فرادرمانی و سایمنتولوژی یا اصلاً کاری که عرفان واره ی حلقه در بحث درمان می‌کند چطوری است؟

دوم این که مکانیسم‌های اثر بخشی این درمانی که عرفان واره ی حلقه ارائه می‌دهد چطوری است؟ و سؤال سوم این که خُب مزیت رقابتی و بِه ترجیحی این درمان نسبت به درمان‌های دیگر چیست که من بیایم آن را انتخاب بکنم؟

من این را دارم با این اساس می گویم حتّی ما بپذیریم که فرادرمانی ای هست. ما اصلاً روی بنیانِ چیزش هم ….

حجت الاسلام مظاهری سیف: و آسیب هم به کسی نمی‌زند.

دکتر شفیعی: ما اصلاً همه‌ی این‌ها را ما پذیرفتیم.

حالا می‌خواهیم بیایم ببینیم چیست؟

سؤال اول: معمولاً جایی که در کلّ دنیا این نیست که من امروز از خواب بلند شوم بگویم یک درمان جدیدی اختراع کنم این هم بیایم بروم به همه بگویم جار بزنم بیایید من یک چیزی کشف کردم. شما هم بیایید دیگر با این درمان شوید. اصلاً هم چنین چیزی نیست.

حجت الاسلام مظاهری سیف: همه هم بیایند تشکر کنند جایزه بدهند.

دکتر شفیعی: همه هم بیایند تشکر کنند جایزه بدهند بعد کسی هم که اعتراضی بکند یک برچسبی به او بزنید متجهلی! نمی‌دانم تو جهل داری تو اینی ایکسی ایگرگی. یک روال داره.

مثلاً من یکی از روال‌هایی که سال یعنی حول و حوش 2009-2010 در یک سری حیطه‌ها مطرح شده این است که فردی که ادّعای درمانِ جدید دارد، من یکی از منوال‌ها و روال‌ها را می گویم که اصلاً باید این روال‌ها طی شود اول می‌آید روی دو سه نفر در گروه کوچک اجرا می‌کند TRANC CRIBE و منوالش را به صورت توصیفی، دقیق ارائه می‌دهد به جامعه علمی، بی خطر بودن کارش را تضمین می‌کند، بعد اگر روی این سه تا جواب گرفت حالا آقا شما تأیید، بیا ارائه‌اش بده، تأیید شد. حالا برو قسمت مرحله‌ی بعدی. مرحله بعدی بیا روی یک گروه بزرگ تری اجرا کن، کمتر از ده نفر اجرا کن، خودت اجرا کن. بعد اگر همه این متغیّرها و معیارها و شاخص‌ها پاسخ داده شدند و مثبت بود حالا یک نفر دیگر در یک مکان دیگر این کار را انجام بدهد. بعد اگر باز هم نتایج بدست آمد در مرحله‌ی بعد بیایید درگروه وسیع تری این کار را انجام بدهید. مرحله‌ی بعد اگر پاسخ بدست آمد شما بیایید گروه کنترل و شاهد برایش قرار بدهید. یعنی مثلاً بیایید پنجاه تا فردِ افسرده را بگیرید که دچار افسردگی هستند بیست و پنج تایش را بگذارید در یک گروه و بیست و پنج تایش را بگذارید در یک گروه شاهد. روی این بیست و پنج تا مؤلفه‌های عرفان واره ی حلقه در درمانش را ارائه کنید به آن بیست و پنج تا هیچی ارائه ندهید.

حجت الاسلام مظاهری سیف: ادایش را در بیاورید. مثلاً اثر پلاسِبو…

دکترشفیعی: ادایش را در بیاورید دقیقاً حالا پلاسِبو هم یک تحقیق دیگر. بعد از پنج ماه ببینید که کدام بیشتراست. خُب الان ما می‌خواهیم براساس این روش اصولی که من گفتم این هم تازه یکی از اصول ساده آن است در بحث دارو و این‌ها که حسّاسیت‌های خیلی بیشتری وجود دارد. خُب الان شما به من کمک کنید به هرحال شما تسلط و علمتان بیشتراست، من کم تر است. الان عرفان واره ی حلقه ادّعایش در کدام یک از این سطوح است؟

حجت الاسلام شمشیری: آن‌ها فقط آمدند تَسرّی دادند این چیزی را که فکر می‌کردند.

حجت الاسلام مظاهری سیف: آن‌ها می گویند میلیون‌ها نفراین روش را تجربه کرده‌اند و نتیجه گرفتند حالا کی تجربه کرده است؟ خودشان. خودشان روی خودشان، روی فامیلشان، روی دوستشان.

دکترشفیعی: دقیقاً ببینید الآن اصول علمی است.

حجت الاسلام مظاهری سیف: بعد نکته این است که ببینیم این‌ها چه کاره بودند این‌ها که می‌بینید یک زن خانه دار بوده است یامثلا مانند من با یک تحصیلات بی ربط با مسائل پزشکی و درمان و این‌ها.

دکتر شفیعی: بی ربط دقیقاً. من یک جا یک خاطره بگویم که یکی از ایشان داشت در یکی از جلسات صحبت می‌کردند خیلی پافشاری می‌کردند و این‌ها یکی از اعضا، من به او گفتم پس چرا دخترتان را می‌فرستید برود مدرسه؟

حجت الاسلام مظاهری سیف: یکی از همین عرفان حلقه ای‌ها؟

دکتر شفیعی: بله، گفتم دخترت رو پس بنشیند در خانه نیازی به علم ندارد دیگر.

حجت الاسلام شمشیری: یک حلقه به او بدهید.

دکتر شفیعی: این می‌خواهد برود دانشگاه که مثلاً پزشکی بخواند شما که دارید پزشکی را کلاً زیر سؤال می‌بری، روانشناسی را زیر سؤال می‌بری بیا همین جا یک اتّصال یادش بده این بی نیازش کن از علم و همه چیز در کل زندگی‌اش. غیر از این است؟ حالا در این زمینه‌ها در سؤال اول پس جواب سؤال اول اینکه عرفان واره ی حلقه در هیچ یک از سطوح اعتبار سنجی علمی قرار نمی‌گیرد در نتیجه من نمی‌توانم به عنوان یک متخصّص یا فردی به عنوان یک گیرنده به این اتّکا بکند. قسمت دوّم مکانیسم اثرش چیست؟

این را اگر اجازه بدهید ما افراد را بیاییم به یک اعتبار سه دسته بکنیم: افراد بیمار، افراد عادی، افراد سالم؛ مثلاً بیمار مینیسک پایش پاره شده است در فوتبال، دیگر الان یک چند وقتی است که نمی‌تواند خوب حرکت کند این را ما از لحاظ حرکتی ممکن است یک فرد بیمار در نظر بگیریم. فرد عادی کیست؟ هیچ مشکل جسمی ندارد ولی ورزش نمی‌کند. فرد سالم کیست؟ کسی که مشکلی ندارد، مدام هم ورزش می‌کند، یه سبک زندگی سالم دارد. حالا این را در ذهنمان داشته باشیم این که اصلاً عرفان واره ی حلقه نمی‌تواند ادّعای درمان بکند، می‌تواند ادّعای بهزیستی بکند با آن مکانیسم‌هایی که بکار می‌برد. وقتی بیایم بشکنیم، از اصلِ شکست استفاده کنیم کل این اتّصال و این‌ها را، از چهارتا تکنیک دارد استفاده می‌کند در درمانش.

تکنیک اول؛ از رویکردهای (Mindfulness) ذهن آگاهی که رویکردهای درمانی و روانشناسی هستند استفاده می‌کند من الان استرس دارم یکی از بهترین راهکارهای کاهشی این استرس این است که ساکت بشوم، ریلکس بنشینم به تنفس‌هایم دقت کنم.

حجت الاسلام مظاهری سیف: ذهنم را از آن عامل استرس زا دور کنم.

دکتر شفیعی: دور کنم. این ریلکس می‌شوم. لحظه اول وقتی که این اتّصال اتفاق می‌افتد و می گویدکه تو به هیچ چیزی فکر نکن دارد یک ریلکسیشنی انجام می‌دهد، هیچ چیز خاصّ دیگری نیست، باور کنید هیچ چیز خاصّ دیگری نیست در لحظه اول.

حجت الاسلام مظاهری سیف: و ممکن است طرف احساس خوبی به او دست بدهد.

دکتر شفیعی: اصلاً احساس خوبی…، نه، حالا من می‌خواهم بگویم صد درصد احساس خوبی به او دست می‌دهد. خب دارد ریلکسیشن انجام می‌دهد، همین الان ما هم انجام بدهیم اتفاق می‌افتد.

قسمت دوم، فرادرمانگر می‌آید تلقین را وارد می‌کند، تو به هیچ چیز توجّه نداشته باش یک چیز رو، شعور کیهانی به آن وفادار بمان، او مشکلات تو را حل می‌کند، او تو را اسکن می‌کند، برون ریزی می‌کند و کل وجودت را درمان می‌کند. اثر پلاسبو که خود استاد فرمودند وسط صحبت‌هایشان، بحث تلقین است دیگر این‌ها. تلقین اصلاً ناخود آگاه، ما در پلاسبو این است که می‌آیند یک گروه را دارو می‌دهند یک گروه را دارو نما به آن‌ها می‌دهند، یک قرص همین طور به آن‌ها می‌دهند، می‌بینند آن گروهی که دارو نما دریافت کرده‌اند بهبودی دریافت کرده. چرا؟ چون حسّ کرده است که یک کاری دارد برای خودش انجام می‌دهد. و در بحث برون ریزی‌هایشان هم همین است. می گویند در این کار، تو یک چیزی را داری.

حجت الاسلام مظاهری سیف: یک مشکلی یک روحی، جِنّی.

دکتر شفیعی: یک چیزی در وجودَت هست، تلقین که می‌کند ها. بعد وقتی که، در مرحله دوم پس تلقین اتفاق می‌افتد. در مرحله سوم در اثر این دو تا اتّفاق، فرد حالش خوب می‌شود در لحظه.

همان آرامشی که گفتیم یِکَم حالش خوب می‌شود بعد از این حال خوب شدن یک نشاط به او دست می‌دهد یه کم نشاطش می‌رود بالا. این هم به خاطر اصلاً هورمون‌ها و خیلی چیزهای تالاموس و هیپوتالاموس و کلّ فعّالیت‌های مغزی است که اتفاق می‌افتد. پس کلاً رو همین چهار تا تکنیک می‌چرخد.

حجت الاسلام مظاهری سیف: بعد باعث می‌شود که اعتماد کند به این روش.

دکتر شفیعی: به این روش، دقیقاً دقیقاً.

حجت الاسلام مظاهری سیف: فکر می‌کند که حالا می‌تواند همین طوری سرطان مثلاً پدرش را خوب کند.

دکتر شفیعی: دقیقاً. درصورتی که این بله این یک روشی است که باید برای اینکه آدم در یک لحظه ای یک فشاری دارد، یک چیزی دارد، یک نوع عموماً، یک سیکل اتفاقاً ابتکار خیلی خوبی هم است من واقعاً نمی‌گویم تأثیری ندارد ولی دیگر آنقدر در بزرگ کردن، آنقدر چسباندن به فرآیندهای دینی، آنقدر به عنوان یک درمان، درمان! ببینید این را ما گفتیم در قسمت عادی و سالم می گوییم این یک کاری است که برای افرادی که عادّی هستند و سالم هستند، می‌توانند در روز انجام بدهند. حالا لزوماً هم نمی‌خواهد حتماً اتّصالی باشد، شما روی صندلی بنشینید من الان راهکارش را می گویم به ببیندگان محترم. شما روی صندلی بنشینید وقتی فشار دارید سه تا نفس عمیق بکشید، خیلی آرام این را بدهید بیرون. اصلاً در همین نفس کشیدن و بیرون دادن حِسّتان خیلی بهتر می‌شود، این را شک نکنید. این را مطمئن باشید، فقط باید چیزی که من می گویم را اجرا کنید.

حجت الاسلام مظاهری سیف: فقط نکته‌اش هم همین است که چند دقیقه بیشتر نشود چون معمولاً این‌ها از بیست دقیقه بیشتر بشود می‌رود در محرومیت حسی و توهّمات و غیره.

دکتر شفیعی: دقیقاً، چرا؟ حالا ببخشید نکته‌اش: چون این حال خوب شدن هر چقدر طولانی شود دیگر نمی‌شود. چون ما این روش‌ها، روش‌های مقطعی دوزی و کوتاه مدت اسمش است، نه یک روش‌های پایدار و طولانی مدّت.

حجت الاسلام مظاهری سیف: درسته. و حالا به نظرم می‌آید یک مسأله ای که حالا شما بفرمایید این کار درست است یا نه، در این حالت تلقین پذیری و ریلکسی که فرد در آن وضعیت قرار گرفته مثلاً به او گفته می‌شود که بله جن‌هایی هستند، ارواح سرگردانی هستند اگر تو یک بیماری تا حالا داشتی یا نزدیکانت بیماری ای دارند که درمان نشده، طولانی شده، علتش این ارواح و اجنّه‌اند یعنی جنیان هستند. و در نتیجه باید این‌ها بیرون ریزی بشوند. به نظرم می‌آید خیلی از افرادآسیب دیده الان مشکلاشان این است. یعنی احساس می‌کنند که چون می‌خواهند هم درمان هم بشوند احساس می‌کنند که واقعاً یک جنّی هست دارد می‌آید باورش کرده‌اند و حالا دیگر آن جن ول نمی‌کند چون در توهم خود این‌هاست. اصلاً چیز جدایی نیست.

دکتر شفیعی: دقیقاً، یعنی اصلاً ما مشکلاتمان با آسیب دیده‌ها همین است.

حجت السلام شمشیری: خُب یکی از مواردی که این‌ها در درجه‌ی اول بایستی به فرد این را یاد بدهند همین بحث تفهیم است. این‌ها می گویند شما باید تفهیم کنید (عین این واژه طاهری است) شما تفهیم کنید که سایر روش‌ها را شما کار نکردید، خُب این مرتبط است با همین مسایلی که شما می‌فرمایید. تلقینی است که شما می‌فرمایید.

حجت السلام مظاهری سیف: یعنی سایر روش‌ها اثر نداشته.

حجت الاسلام شمشیری: بله شما باید به این نتیجه برسید.

حجت السلام مظاهری سیف: و این فقط می‌تواند شما رو نجات دهد.

دکتر شفیعی: ببینید ما یک چیزهایی داریم به اسم افکار خودآیند. افکار خودآیند در انسان‌ها قابل کنترل نیستند می‌آیند همینطور، حالا بستگی دارد خوراکشان چه باشد وقتی شما یک خانمی می‌آید و در جلسه به او می گویید که ارواح سرگردان، این جن را مطرح می‌کنید این از این در که رفت بیرون افکار خودآیندش حول جن می‌چرخد. اصلاً این، خودِ این دیگر سبک زندگی‌اش را حول این می‌چرخاند دیگر.

حجت الاسلام مظاهری سیف: یعنی با یک سری خرافات و توهّمات طرف درگیر می‌شود.

دکتر شفیعی: آفرین درگیر می‌شود دقیقاً من منظورم همین است قشنگ تر گفتید شما، درگیر می‌شود طرف، حالا دیگر طرف بخواهد تلاش کند این‌ها را بگذارد بیرون این فکر همین جور می‌آید، این فکر همین جور می‌آید. بعد مجبور است برود سراغ لایه محافظ.

حجت الاسلام مظاهری سیف: بسیار خوب من فکر می‌کنم دیگر زمان زیادی برای ما باقی نمانده و اگر نکته تکمیلی که لازم باشد بگویید هست بفرمایید و اِلا جمع بندی کنیم.

حجت الاسلام شمشیری: خواهش می‌کنم استفاده کردیم.

حجت الاسلام مظاهری سیف: خیلی متشکرم از شما و سپاسگزارم از بینندگان عزیزی که همراه ما بودند. ما در چهار جلسه‌ی اخیر برنامه‌ی نجات از حلقه که با حضور جناب آقای دکتر شفیعی و حاج آقای شمشیری برگزار شد به ابعاد درمانی عرفان حلقه پرداختیم و دو موضوع فرادرمانی و سایمنتولوژی را مورد بررسی قرار دادیم و معلوم شد که هم از جهت علّت شناسی بیماری‌ها این دو شاخه دچار مشکل هستند. نه علمی هستند, نه عرفانی هستند و نه قابل اثبات هستند و نه تاکنون برای اثبات آن‌ها عملکرد روشمند و موجهی صورت گرفته و غالباً در غالب ادّعاهایی مطرح شده، که در عرصه عمومی جامعه در فضاهای غیر تخصّصی توانسته پیش برود و افرادی را به خودش جذب کند و همچنین در حوزه کارآمدی و اثربخشی آن هم این جلسه نقد و بررسی پرداختیم و گفتیم اگر اثری هم باشد اثر موقت هست در اثر آن حالت‌های شِبه آرامش بخش و شِبه ریلکسیشنی که صورت می‌گیرد ممکن است موقّتی حس خوبی به افراد دست بدهد ولی اینکه درمان پایدار و کنترل شده ای صورت بگیرد واقعاً شواهدی برایش وجود ندارد نه در ایران و نه در خارج از ایران تا کنون نتوانسته‌اند در واقع مروّجان عرفان حلقه در رابطه با اثربخشی عرفان حلقه چیزی را اثبات بکنند.

دور اول برنامه‌های نجات از حلقه با دوازده قسمت به پایان می‌رسد ما امیدواریم که با همکاری مدیران شبکه و همچنین هماهنگی با میهمانان عزیز. اعضای انجمن نجات از حلقه و هر کس دیگری که داوطلب است در این برنامه حضور پیدا کند و تجربه ای از عرفان حلقه دارد و حتّی مروّجان و مدافعان عرفان حلقه، مستر های عرفان حلقه هم، ما این فضا را می‌توانیم پیش بینی بکنیم که تشریف بیاورند بحث‌هایشان را مطرح بکنند و در یک فضای باز و آزاد یک نقد و گفتگوی متقابل و آزادی صورت بگیرد. این برنامه باز هست, دوره‌ی دوم آن را بزودی آماده خواهیم کرد و خدمت شما بینندگان عزیز تقدیم می‌کنیم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا