تجربه های آسیب دیدگان و نجات یافتگان

متن پیاده شده ی قسمت هشتم برنامه نجات از حلقه در شبکه جهانی ولایت

حجت الاسلام مظاهری سیف: بسم اللّه الرّحمن الرّحیم. برنامه‌ی نجات از حلقه فرصتی است که در خدمت شما باشیم و در مورد یک جَرَیان عرفانی کاذب با هم گفتگو بکنیم. جَرَیانی که فردی به نام محمد علی طاهری در سالهاى گذشته پایه گذاری کرد و مدعی شد که با پدیده‌ای به نام شعور کیهانی در ارتباط قرار گرفته و آگاهی‌هایی را از آنجا دریافت کرده است. او مدعى است که با دریافت این آگاهی‌ها و برقراری این اتّصال می‌تواند بیاید دیگران را هم وصل بکند و آن‌ها را به کمال برساند، بدون اینکه نیازی به دین و برنامه‌های عملی دین داشته باشند. یکی از مسائل مهمّی که در عرفان حلقه مطرح می‌شود این است که برای رسیدن به کمال به هیچ چیز جز اتّصال به حلقه‌های شبکه‌ی شعور کیهانی نیاز نداریم و این پندار در تعارض با باورهای دینی به خصوص تفکر شیعی قرار می‌گیرد. در تفکّر شیعی ما معتقد هستیم که باورهای دینی نقش تعیین کننده‌ای در کمال انسان دارند. اعمال دینی، وظايفی که به عهده‌ی یک فرد هست به عنوان انسانِ مؤمن و همچنين نقشی که ائمه و اهل بیت علیهم السلام دارند در ارائه‌ی الگو و به عنوان وسیله‌ای برای حرکت به سوی خدا و سیر الی اللَّه، می‌توانند در زندگى ما نقش ایفا بکنند ولی در عرفان حلقه همه این حرف‌ها کنار گذاشته می‌شود و فقط تکیه می‌کنند که برای رسیدن به کمال تنها و تنها به این نیاز دارید که یک استاد عرفان حلقه شما را وصل کند به شبکه شعور کیهانی. اتّفاقی که در چند ثانيه می‌تواند بیفتد و همه‌اش به اراده و نظر و خواست آن مَستر یا مربّی عرفان حلقه مربوط می‌شود. به نظر می‌آید که این تفکّر، رویارویی مستقیمی را با تفکّر شیعی دارد ولی از طرف دیگر محمد علی طاهری و بسیاری از مربیّان عرفان حلقه ادعا می‌کنند که مسلمانِ شیعه‌ی دوازده امامی هستند. حالا ما بنایمان بر تفتیش عقاید و تحلیل عقاید نیست ولی آن دیدگاه‌هایی که مطرح شده و سالهاست دارند ترویج می‌کنند در داخل ایران، در خارج از ایران، به نظر می‌آید که قابل بررسى است به عنوان یک ایده که بالاخره ببینیم واقعیت قضیه چیست؟ در این کلاس‌ها و دوره‌ها چه می‌گذشته است؟ و از لحاظ دینی آیا این قابل قبول است کسی با چنین باورهایی می‌تواند همچنان خودش را شیعه‌ی دوازده امامی بداند یا نه. در این برنامه هم مثل برنامه‌های گذشته مهمانان عزیزی حضور دارند در استدیو، جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای شمشیری و برادر عزیز و بزرگوارمان جناب آقای اللهیاری که از فعّالان انجمن نجات از حلقه هستند. من خواهش می‌کنم که جناب آقاى شمشیری سلام علیکی داشته باشند با بینندگان.

حجت الاسلام شمشیری: بسم اللّه الرّحمن الرّحیم, سلام عرض می‌کنم خدمت شما، دوست عزیزم آقای اللهیاری و بینندگان محترم. خیلی خوشحال هستم که این لیاقت را پیدا کردم یک برنامه دیگر را در محضر شما و بینندگان عزیز باشم.

حجت الاسلام مظاهری سیف: افتخار دادید خیلی خوشحالیم. جناب آقاى اللهیاری بفرمایید.

آقای اللهیاری: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم. سلام عرض می‌کنم خدمت شما و بینندگان عزیز. خیلی ممنون که دعوت کردید بنده را و در خدمتتان هستیم.

حجت الاسلام مظاهری سیف: اگر اجازه بدهید اینبار از آقای اللهیاری ما بحث را شروع بکنیم. در مورد توسّل به ائمه علیهم السلام و نقش آن‌ها در حرکتِ انسان به سوی کمال، واقعاً چه دیدگاهی در عرفان حلقه وجود دارد در کلاس‌ها، آقای طاهری چه می‌گفتند؟ چه واکنشی مخاطبین داشتند؟ آیا همه‌ی این‌ها می‌پذیرفتند در واقع آنجا بودند؟

آقای اللهیاری: خدمت شما عرض کنم که متأسفانه در رابطه با توسلِ به ائمه علیهم السلام شما ببینید هم در جزواتشان هست هم در کتاب‌هایشان هم در فایل‌هایی که بیرون داده‌اند، مطلبی مطرح نمی‌شود این‌ها تنها واسطه بین خدا و انسان را شبکه‌ی شعور کیهانی می‌دانند.

حجت الاسلام مظاهری سیف: آن هم به کمک آن مس‌ترها و مربیان عرفان حلقه.

 آقای اللهیاری: بله که در رأسش هم آقای طاهری هست.

حجت الاسلام مظاهری سیف: این‌ها واسطه‌اند.

آقای اللهیاری: بله. و اصلاً من ندیدم خب به هر حال من با این‌ها مدّتی زندگى کرده‌ام و در کلاسهای خود آقاى طاهری بودم. من ندیدم در رابط با ائمه اطهار علیهم السلام ایشان صحبتی بکنند آنقدری که مثلاً حالا در رابطه با حالا ابلیس را مثلاً تقدیس می‌کردند ایشان، من ندیدم در رابطه با ائمه مثلاً صحبتی داشته باشند. بیشتر شبکه‌ی شعور کیهانی است و بحث توسل اصلاً مطرح نمی‌شود و خدمت شما عرض کنم که حالا من یک خاطره برای شما عرض کنم اگر شما اجازه بفرمایید؟

حجت الاسلام مظاهری سیف: خواهش می‌کنم.

آقای اللهیاری: بینندگان عزیز هم ببینند که با چه…

حجت الاسلام مظاهری سیف: جَرَیانی مواجه‌اند.

آقای اللهیاری: واقعاً. خدمت شما عرض کنم که در یکی از ترم‌ها حالا یادم نیست دوره چند بود یکی از آقایان سؤال کرد از آقاى طاهری به آقاى طاهری گفت که این حلقه‌هایی که شما می‌فرمایید که نجات بخش، شفا بخش و کمال بخش است این‌ها را ائمه علیهم السلام از آن‌ها با خبر بودند یا نه؟ چون نداریم در روایت و این‌ها ندیدیم. آقای طاهری همین مدلی که خدمت شما عرض کنم گفت من نمی‌دانم. بعد یک مشاجره‌ای بین این دو نفر…

حجت الاسلام مظاهری سیف: معذرت می‌خواهم یعنی با اینکه آگاهى از این حلقه‌ها را ایشان شرطِ کمال می‌داند و راه رسیدن به کمال می‌داند وقتی در مورد ائمه علیهم السلام سؤال می‌کنند که آیا آن‌ها خبر داشتند یا نه می‌گوید نمی‌دانم؟

 آقای اللهیاری: بله دقیقاً خدا شاهد به همین صورت که عرض می‌کنم، گفت من نمی‌دانم بعد چون مشاجره زیاد شد و هی داشت وقت کلاس گرفته می‌شد یکی از حضار گفت آقا حالا شاید می‌دانستند، آقاى طاهری گفت شاید می‌دانستند. حالا جالب این است که همین آقای طاهری در کتاب، اوایل کتاب انسان از منظری دیگر می‌گوید که پولس شکنجه گر از طریق حضرت مسیح علیه السلام به حلقه‌ی وحدت متّصل شد و به پولس رسول تبدیل شد.

حجت الاسلام مظاهری سیف: یعنی آن را تأیید می‌کند که در مسیر کمال حرکت کرده ولی ائمه علیهم السلام را ابراز تردید می‌کند.

آقای اللهیاری: بله حالا خیلی جالب است یعنی انگار مثلاً تا حضرت مسیح علیه السلام که ما معتقد هستیم یکی از پیامبران الهی است و در قرآن هم مورد احترام ما است، آن می‌آید تا آنجا انگار ایشان تا اینجا می‌دانستند بعد از اینجا به بعد دیگر ائمه و پیغمبر اسلام

حجت الاسلام مظاهری سیف: معلوم نیست دیگر به کمال رسیده بودند، خبر داشتند، نداشتند.

آقای اللهیاری: بله ببینید این واقعاً چیزی است که ما می‌بینیم که گرایش هست یعنی من یادم است که یکی از مس‌ترها اِنجیل می‌داد به یکی از دوستانش. مثلاً عید آمده بود به عنوان عیدی انجیل داده بود به او. حالا من با انجیل کاری ندارم حالا چیز هست، ولی یک گرایشی هم به مسیحیت هم مثلاً پیدا کرده بودند. که حالا بعضی‌هایشان این طور بود حالا بعداً البته می‌رفتیم جلو می‌دیدیم که نه اصلاً…

حجت الاسلام مظاهری سیف: مسیحیت هم نیست.

آقای اللهیاری: دینی مطرح نیست ولی می گویم اولش چون خیلی از این حرف‌ها می‌شد و حالا آن صلیبی که برنامه‌ی قبلی حاج آقا گفتند یک همچینین اشتباهی می‌افتادند اعضا که مثلاً انگار گرایش پیدا می‌کردند به مسیحیت. بعد کم کم که می‌آمدند جلو اصلاً می‌دیدیم که اصلاً دینی نیست و تنها دینی که هست انگار که همین عرفان حلقه است.

حجت الاسلام مظاهری سیف: یعنی ایشان مسائلي که قرآن می‌گوید واقعیت ندارد در مورد صلیب و ماجرای شهادت حضرت عیسی علیه السلام این‌ها را تأیید می‌کرد؟

آقای اللهیاری: بله، بله ایشان قبول دارند یعنی اینطور نیست که بگویند مثلاً نیست. می‌رفتیم از ایشان هم سؤال می‌کردیم من یادم است می‌گفتند نه این رمزگشایی می‌خواهد. می‌گفتیم بابا خب این واضح است حالا چه رمز گشایی؟ می‌گفتیم به صلیب کشیده نشده. می‌گفت نه.

حجت الاسلام مظاهری سیف: «شُبِّهَ لَهُمْ» اشتباه کردن این را.

آقای اللهیاری: آره. می‌گفت نه حالا شما بیائید. حالا شما گفتم دیگر می آئید بیایید آن گذشته و آن چیزهایی که داشتید قبلاً اعتقادات قبلیتان را، حالا جالب می‌گفت، می‌گفت که تا حالا حداقل یک زمانی که شده پشت در بگذارید بیایید داخل. بعد بیایید این اتّصالات را تجربه کنید آگاهی‌های جدیدی دریافت بکنید، تجربه کنید. محقِّق باشید. حالا می‌گفت این جوری. من ندیدم این‌ها مثلاً در رابطه با توسل بحثی بشود که بگویند که چیز نیست و تأکید شدیدی داشتند روی اینکه تنها واسطه بین خدا و انسان شبکه شعور کیهانی، هوشمندی است.

حجت الاسلام مظاهری سیف: بله به نظر می‌آید حتی گاهی غیر مستقیم هم برنامه‌های مربوط به توسل و زیارت را این‌ها زیر سؤال می‌بردند مثلاً تعابیری که در اساسنامه است مثل شخص پرستی، مکان پرستی، زیارت یعنی چه؟ این هم بود. واقعاً این برداشت را در کلاس‌ها می‌کردند که آن تعابیری که در اساسنامه است، می‌گوید شخص پرستی نکنید، مکان پرستی نکنید، مرده پرستی نکنید، واقعاً کسانی که در کلاس‌ها بودند این کتاب‌ها را می‌گرفتند و از آن‌ها می‌خواندند برداشتشان این بود که این دارد اشاره می‌کند به همین زیارت و ارتباط با ائمه علیهم السلام؟

آقای اللهیاری: ببینید یک حالتی که مثلاً ائمه علیهم السلام در نظر یک عضو عرفان حلقه به عنوان یک انسان حالا خوب، حالا یک انسانی بوده که حالا تا یک مرحله‌ای آمده. یعنی حقیقتاً اگر سؤال کنید از یک حلقه‌ای قطعاً فکر می‌کنند که بگویند خب دیگر آخرش آقای طاهری است دیگر. به عنوان همین یک آدم مقدس بزاریمش کنار دیگر همان اتصال…

حجت الاسلام مظاهری سیف: یعنی همان منزلت عصمت، شئونات امامت این‌ها اصلاً‌ هیچ کدام.

آقای اللهیاری: اصلاً آقای طاهری می‌گفت، می‌گفت ما نورِ چشمی و گل سر سبد و از این چیزها نداریم. اصلاً این چیزها نیست.

حجت الاسلام مظاهری سیف: خدا با همه یک جور برخورد می‌کند و فرقی بین بنده هاش نمی‌گذارد.

آقای اللهیاری: بله. اصلاً همین بود می‌گفت، اصلاً برای همین می‌گفت، می‌گفت ببینید شما چون تقسیم بندی هم که می‌کند می‌گوید، می‌گوید که زیربنای شبکه‌ی شعور کیهانی، روبنا اعتقادات و مناسک و مراسمِ ادیان و مذاهب. ببینید می‌گوید ادیان و مذاهب. مذاهب را به صورت اعم می‌آورد حالا مذاهب چه…

حجت الاسلام مظاهری سیف: هر دینی شد…

آقای اللهیاری: هر مذهبی باشد ببینید این بود که برای این همین می‌گفت در باز است. اصلاً این خودش روشن است. تاکیدی نداشت روی ائمه علیهم السلام. حالا من نمی‌دانم جالب است برای من و این سؤال هنوز برای من مانده باز هم بعضی از اعضاء ما صحبت می‌کنیم حالا در جاهای فضای مجازی یا جلسه نقد بوده می گویند نه استاد شیعه است و یا مثلاً ما اعتقادمان بیشتر به مثلاً ائمه علیهم السلام شده ولی خب آخر چطور؟

حجت الاسلام مظاهری سیف: خصوصیات اعتقاد به شیعه اصلاً اینجا دارد زده می‌شود یعنی پایه‌اش از بین می‌رود.

آقای اللهیاری: تا می‌گفتیم توسل، می‌گفتند اصلاً توسل از وسیله می‌آید. وسیله هم یعنی شما دارید از این‌ها سوء استفاده می‌کنید، دنیای عرفان دنیای عشق است.

حجت الاسلام مظاهری سیف: نگاه ابزاری دارید به ائمه …

 آقای اللهیاری: روی پله‌ی عشق، ما پله‌ی عقل را گذاشتیم، پله‌ی عشق هم دنیای بی ابزاری است. برای رسیدن به خدا مستقیم ما با خودش. بعد جالب این بود باز برای ما سؤال پیش می‌آمد که اگر مستقیم بود پس این مس‌ترها و آقای طاهری و شبکه‌ی شعور کیهانی این وسط چکار می‌کنند. شما ببینید خب این‌ها را می‌پذیرفتند یعنی مثلاً یک مستری که انواع و اقسام آلودگی دارد، خود آقای طاهری می‌گوید پاک، ناپاک، بی دین، با دین می‌تواند وصل بشود و وصل کند.

حجت الاسلام مظاهری سیف: بقیّه را هم با همان وضعیت پاکی ناپاکی بقیه را هم وصل کند…

آقای اللهیاری: بله چون من[1] تفویض کردم. می‌گوید من…

حجت الاسلام مظاهری سیف: این مستر وجودش ضرورت دارد برای رسیدن به کمال ولی ائمه علیهم السلام مبهم رهایش می‌کند.

آقای اللهیاری: خدا شاهد است من شاید چند صدبار این سؤال حالا از افراد دیگر خود من سؤال کردم و جوابی ندیدیم. این‌ها مستقیم به سمت خدا رفتن است؟ حالا آن مستقیم که شما دارید می گویید و حالا آقای طاهری دارد می‌گوید، مَستر باشه، تازه مستر هم به اعتبار آقای طاهری، بعد آقای طاهری شبکه شعور کیهانی…

حجت الاسلام مظاهری سیف: یعنی مَستر هم یک مَستر نیست که وصل می‌کند یک سیستم است، یک مکتب فکری است که این وسط دارد در این جا وساطت می‌کند با اعضایش و با افکارش.

آقای اللهیاری: اسم خدا که حالا دارند می گویند ما که ندیدیم حالا من در این کلاس‌ها یک جاهایی واقعاً دل تنگ خدا می‌شدم که می‌گفتم اینجا اصلاً خدا کو؟

حجت الاسلام مظاهری سیف: همه‌اش شعور کیهانی و…

 آقای اللهیاری: هی شعور کیهانی، شعور کیهانی، شعور کیهانی. می‌گفتند، حالا بعضی از اعضاء می‌گفتند، مثلاً به آن‌ها می‌گفتیم، می‌گفتند ما شبکه را داریم، ما شبکه را داریم، ما هوشمندی پشت سر ماست.

حجت الاسلام مظاهری سیف: بسیار خوب خیلی متشکر از توضیحاتتان. جناب آقای شمشیری حالا مطالبی احتمالاً در ذهنتان هست می‌خواهید بفرمائید ولی اگر این را هم توضیح بدید این جایگاه توسل و ضرورتش چیست؟ آیا با مثلاً وجود یک مستر، یک اتّصال موهوم که این‌ها ادّعا می‌کنند می‌شود آن جایگاه را پُر کرد یا نه این چه قیاسی است؟ چه جایگزینی است؟

حجت الاسلام شمشیری: بله خیلی خوب اشاره کردند آقای اللهیاری. تنها راه اتّصال و ارتباط با خداوند آن سازوکاری است که این‌ها تعریف کردند و جالب است ایشان اگر آگاهی‌های بسیاری را رسیده‌اند که حتّی تا پولس برمی‌گردد چطور در مورد ائمه علیهم السلام به آگاهی نرسیدند؟ من دوست ندارم این واژه را به کار ببرم، اما یک نفاق بدی در عرفان حلقه است.

حجت الاسلام مظاهری سیف: معذرت می خوام یک حرف دقیقی شما زدید یعنی ایشان آنجاهایی که در مورد ائمه علیهم السلام می‌پرسند سکوت می‌کند نمی‌دانم رسیده‌ام یا نه…

حجت الاسلام شمشیری: مگر چیز کمی است این که به آن نرسیده باشند؟

حجت الاسلام مظاهری سیف: آره ایشان ادعا می‌کنند آگاهی‌های نامحدودی را به دست آورده و حتّی کشف کرده که پولس هم وصل شد به توسط حضرت عیسی علیه السلام وقتی در مورد ائمه علیهم السلام سکوت می‌کند یعنی معتقد است که اتّصالی نیست و حالا دیگر نمی‌خواهد خلاف اعتقاد مخاطب اظهار کند.

آقای اللهیاری: در کتاب‌هایشان هم نیامده. در هیچ جا، در هیچ کتاب و جزوه ای نیست که گفته باشند مثلاً ائمه علیهم السلام می‌آمدند مثلاً اتّصال می‌دانند به حلقه هوشمندی، نیست. یعنی در نوشتاریشان…

حجت الاسلام شمشیری: دقیقاً.

حجت الاسلام مظاهری سیف: یعنی کلاً پاک کردند گذاشته‌اند کنار ببخشید.

حجت الاسلام شمشیری: یک مطلبی که هست من خیلی خواهش می‌کنم از بینندگان عزیز محققانه ومدقّقانه نگاه کنند به این جریان عرفان حلقه. ببینید آقای طاهری چند نوع همیشه حرف می زند. در بحث مثلاً مهدویت خب چه جلسات کمیته عرفان از ایشان بیرون آمده که خاص هستند با شاگردان خاصشان بوده است. در بحث مهدویت ایشان می‌آید در مورد منجی می‌گوید من معتقدم هستم، یک مقاله هم نوشته است در مجموعه مقالاتش. اما این تمام قضیه نیست. در بحثِ بینِ عمومِ مردم باز صحبت می‌کند که امام زمان را قبول دارد و منتظر امام زمان است. یعنی در بین خواص یک طوری صحبت می‌کند، در بین عموم حلقه‌ای‌ها به یک نحوی صحبت می‌کند، در بین خواصِّ شاگردانش هم به یک نحوی صحبت می‌کند. در بین عموم مردم می‌گوید من قائل به منجی هستم، در بینِ عمومِ شاگردانش قائل به مهدویت نوعیه است. یعنی خودش را امام عصر و امام زمان می‌داند. به این می گویند مهدویت نوعیه، فایل صوتی هم از این موجود است، در بین شاگردان خاصش به تمسخر می‌گیرد. آنچنانی که قرآن را این‌ها فایل‌هایش موجود است و هیچ حلقه‌ای هم نمی‌تواند این‌ها را انکار کند. به تمسخر می‌گیرند بحثِ امام زمان علیه السلام را. قرآن را متناقض می‌دانند، یک جایی اشاره می‌کند، قرآن خودش نمی‌داند چه گفته، قرآن همه می‌دانند پر از تضاد و تناقض است. این در بحث کمیته‌ی عرفانشان است. در همه‌ی قضایا من این خواهش را دارم. بله یک جایی هم اشاره می‌کند من همین امسال به زیارت امام رضا علیه السلام رفتم. یعنی چند پهلو این‌ها برخورد می‌کنند. اگر کسی می‌خواهد این‌ها را نقد بکند بایستی مسلّط باشد به آثار این‌ها. در مورد پولس هم همینطور. ایشان، خب وقتی عرفان کوچه بازاری بشود دیگر انتظاری بیش از این از آن نمی‌رود. یک کسی که حتّی بدیهیات را نمی‌داند. ایشان اشاره می‌کنند که کسی به نام پولس، آدم بدی بوده، شکنجه گر بوده، اما بعدها رسول می‌شود. خب چطور رسول شد؟ توسط رحمت عام الهی. اینجا قضیه را می‌بندد. اما در جزواتش توضیح می‌دهد به ‌واسطه یک قانونی به نام بازتاب که حالا مفصّل است. در اثر بازتاب طولانی مدّت، این[2] متحوّل شد. در صورتی که وقتی نصوص مسیحی را بررسی می‌کنیم، مسیحیت را، می‌بینیم این آدم شکنجه گر بوده، هیچ گاه حضرت عیسی علیه السلام و مسیح علیه السلام را ندیده که در این شبکه‌ی اتّصال حلقه‌ی وحدتِ جمعی چهار نفره قرار بگیرد. ایشان را ندیده، کافر بوده به حضرت عیسی علیه السلام در جوانیِ خودش، بلکه دین ایشان را نابود می‌کرده است. با حواریّون بعدها مشکل داشته ایشان و بعد آقای طاهری می‌آید اصلأ به تاریخ هم خب اعتقاد ندارد. این یک نمونه از دریافت‌های اشتباه ایشان. از ایشان[3] این جور تعریف و تمجیدهایی را دارد. یا یک جایی امیر المومنین علیه السلام را فاز منفی را بر ایشان حاکم می‌داند. اشاره می‌کند در آن جنگی که اتّفاق افتاد، بعد می‌خواست عمر بن عبدود را ایشان بکشد آنجا پا می‌شود و یک چرخی می‌زنند، در فاز منفی بود و فاز منفی حاکم بود. خب می‌دانند کسانی که در عرفان حلقه بودند و شما بزرگواران اطلاع دارید دیگر فاز منفی یک فاز شیطانی است. این دیدگاه‌هایش در مورد اهل بیت علیهم السلام است و اشاره کردم آن پولس هیچ گاه حضرت مسیح را، پیامبر مسیحیت را ندیده. کافر به او بوده. اما آقای طاهری میاد یک اینجور سازوکاری را تعریف می‌کند. خب اگر اینطور باشد آقای طاهری شما مؤسس عرفان حلقه نیستید، آقای پولسِ بدعت گذار که در روایات شیعی، در روایات اسلامی او را جزء دوازده نفری شمرده‌اند که بدترین عذاب‌ها را دارد. به خاطر ایجاد بدعت در مسیحیت. مثل همین بحث سه خدایی را ایشان می آود. مخالفت با مختون کردن را ایشان می‌آورند. یک جاهایی در سنگسار کردن و شهادت یک عدّه‌ای از مسیحیان نقش داشته‌اند. انحرافات ایشان بر کسی پوشیده نیست. آقای ویل دورانت هم اشاره می‌کند در تاریخ تمدّن که این مسیحیت امروزه و تحریف شده اثر کارهای پولس است. حالا چطور این پولس می‌آید و به یک باره آقای طاهری دوستش دارد و ارادت به او دارد. خب احتمالأ یک سنخیتی بین بدعت گذاران وجود دارد.

حجت الاسلام مظاهری سیف: بسیار خوب، متشکر از توضیحاتتان. حالا با توجه به این که این شبهات مطرح شد در مورد اینکه که این‌ها می گویند مثلاً خدا نگاه متفاوت به بنده‌هایش ندارد، چرا مثلأ ائمه علیهم السلام خاص بشوند نسبت به بقیّه و امثال این دیدگاه‌ها. چون یک مقداری این شبهات طرح شد در جلسه. اگر یک توضیحی هم در مورد نقش و جایگاه اهل بیت علیهم السلام که برتری و امتیاز آن‌ها بر سایرین چه وجهی دارد، یک توضیح مختصر یکی دو دقیقه‌ای بفرمائید که این برنامه ما با شبهه به پایان نرسد ممنون می‌شوم.

حجت الاسلام شمشیری: خواهش می‌کنم. ببینید خداوند خب علم دارد به موجودات، قبل، بعد و در حین خلقت آن‌ها، لحظه‌ای وجود ندارد که خداوند علم نداشته باشد به موجودات خودش و ممکنات و آفریده‌های خودش. خب یک عدّه‌ای بایستی در قالب این هدایت تشریعی به هر حال در رأس قرار می‌گرفتند. آن‌ها انسان‌هایی بودن مثل پیامبران و ائمه علیهم السلام. این‌ها[4] می‌آیند و می‌خواهند این را مطرح کنند که انسان‌ها هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند. بله در اثر تلاش وکوشش خودشان بوده این‌ها به این مقام رسیده‌اند و در تحت آن علم الهی در رأس قرار گرفته‌اند. عرفان حلقه نمی‌تواند این‌ها را تجزیه تحلیل بکند و می‌آید یک جوری بحث‌ها را زیر سؤال می‌برد در واقع. یعنی قدرت، خب یک آدم عادی است آقای طاهری. به گفته‌ی خودش در کلاس‌های خودش، فایل‌های صوتی‌اش موجود است. من هنوز یک دور قرآن را نخوانده‌ام. من عرفان را چیزی به نحو کلاسیک از آن نمی‌دانم.

حجت الاسلام مظاهری سیف: این‌ها حرفایی است که خودِ طاهری زده است. در واقع اعترافاتش است.

حجت الاسلام شمشیری: بله. این‌ها موجود است. آیات قرآن را وقتی می‌خواند اشتباه می‌خواند ایشان. می‌خواهم این را عرض کنم که در این مورد که در جایگاه شیعی، در اعتقادات شیعی، اهل بیت جایگاه ویژه و ممتازی دارند. معصوم هستند. قرآن هم صحّه بر این می‌گذارد. بحث «وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ» که اشاره می‌کند در سوره مائده آیه سی و پنجم یا اینکه عده‌ای می‌آیند و مثل فرزندان حضرت یعقوب علیه السلام که آنجا پدرشان را واسطه قرار می‌دهند یا در قرآن می‌فرماید که چرا این‌ها نیامدند ای پیامبر به این مضمون شما را واسطه قرار بدهند تا شما برایشان استغفار بطلبید. خب این یک بحثی است که بدون این واسطه‌های هدایت نمی‌شود پیش رفت. اما در عرفان حلقه بیان می‌کنند که هر کسی می‌تواند واسطه بشود. یک آدم حتّی بی ادب، یک آدم پَست و یک آدم مثلاً در سطح بالا.

حجت الاسلام مظاهری سیف: کافی است آقای طاهری به او اجازه داده باشد.

حجت الاسلام شمشیری: دقیقاً و آن هم تفویض شده باشد. در واقع این را تنزّل داده‌اند، بحث توّسل را و باز عرض می‌کنم بایستی به تمام آثار طاهری و تمام جلسات او احاطه داشت و این‌ها را مطرح کرد. ایشان باوری به این مسائل ندارد. مجبور بوده. مخصوصاً حجاب مثلاً. این را من عرض کنم حالا، جا دارد واقعاً بیان شود. ایشان در بحث حجاب خب قائل به این نیستند که اصلاً حجابی لازم است این‌ها و مس‌ترهایشان هم کلاس‌هایشان چه در خارج و چه در داخل[5]، مستر های اصلی که طاهری را درک کردند هیچکدام حجاب ندارند. ایشان یک جایی در کلاسش که می‌گوید خانم‌ها حجابشان را لطف کنند رعایت کنند چون اماکن یک مقداری به ما ایراد ممکن است بگیرد. ببینید و بعد تمام کلاسای ایشان که شما ببینید 90% خانم‌ها هستند آن هم خانم‌های بی حجاب. این عرفانی است که کوچه بازاری و ترمی واحدی بشود.

حجت الاسلام مظاهری سیف: اصلاً خانواده خود ایشان مراعات نمی‌کنند.

حجت الاسلام شمشیری: بله آیا آن‌ها نرسیده‌اند به این آگاهی.

حجت الاسلام مظاهری سیف: حالا ما به ظاهر کاری نداریم. حالا هر کس هر کاری می‌خواهد …خیلی‌ها حجاب را رعایت نمی‌کنند ولی این که کسی بیاید مدعی شود من عرفان اسلامی را دارم ارائه می‌دهم، یک چیزی می گویم که هیچکس تا حالا نفهمیده. از چنین کسی دیگر انتظار نمی‌رود ضروریات اسلام را رعایت نکند.

آقای اللهیاری: عذر می‌خواهم، یک توجیه عرفانی هم برایش پیدا کردند. مثلاً من خانمی بود من می‌شناسم که خب این رعایت می‌کرد حجابش را. الان که برگشته است می‌گوید نه این می‌گوید که اگر مثلاً چیز باشد درون ریزی داریم و این‌ها. امروز به عنوان اینکه من الان در راه عرفان و درمان هستم الان من حجاب ندارم، من دارم گام بر می‌دارم در جادّه ی عرفان.

حجت الاسلام شمشیری: حجاب‌های باطنی و می‌خواهد کنار بگذارد.

آقای اللهیاری: دستی را من می‌خواستم خدمت شما عرض بکنم در جلسه‌ی قبل. ترمز دستی فقط مختصِّ نماز نیست، ایشان ترمز دستی حجاب را کشیدند…

حجت الاسلام شمشیری: نذر.

 زیارت را کشیدند، نذر را کشیدند. ترمز دستی همه چیز را. بعد می گویند که به احکام کاری ندارم. من فقط می‌خواهم مهندسی کیفیّت بروم. یعنی این توجیه پیدا کرد. در جامعه شاید کسانی باشند که حجاب ندارند همانطور که استاد مظاهری فرمودند، ولی خب حالا دیگر ادعای اتّصال به روح القدس هم ندارم.

حجت الاسلام شمشیری: ادّعای دستگیری هم ندارند.

آقای اللهیاری: این یک توجیه پیدا کرده. می‌گوید من امروز چرا حجاب ندارم؟ چرا ترمز دستی حجابم کشیده شده؟ چرا ترمز دستی نمازم، نذرم، زیارتم، توسّلم کشیده شده؟ برای اینکه جبرئیل اینجور تشخیص داده. از عالم بالا اینکار دارد انجام می‌شود. از این‌ها که سؤال می‌کنیم، می‌گوید شما دارید حق را می‌پوشانید. شما در مقابل حق ایستادید. شما دارید حق را می‌پوشانید. ما داریم یک راه درستی را می‌رویم، آقای طاهری نکشیده، من نکشیدم، عالم بالا کشیده. این خیلی وضعیت بدی ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام مظاهری سیف: خب آقای اللهیاری ما در لحظات آخر برنامه هستیم و قسمت آخری که خدمتتان هستیم. بفرمایید که چی شد که از عرفان حلقه شما آمدید بیرون و جدا شدید؟

آقای اللهیاری: من به جرم سؤال کردن خدمت شما عرض کنم، در عرفان حلقه متأسفانه سؤال ممنوع است. یعنی هرکس که سؤال بکند، می گویند که این حالا قفل ذهنی دارد یا به واسطه‌ی آن اعتقادات قبلی که داشته یا سوپرداناست. مثلاً سوپردانا یک کسی است که خیلی فکر می‌کند همه چیز را می‌داند.

حجت الاسلام مظاهری سیف: افکار قبلی‌اش را نتوانسته بریزد بیرون.

آقای اللهیاری: افکار ذهنی‌اش را نتوانسته پاکسازی کند، نرم افزار ذهنی‌اش را، خوب تسلیم نشده، حالا سؤال دارد.

حجت الاسلام مظاهری سیف: خودِ آقای طاهری شما را اخراج کردند به خاطر سؤال؟

آقای اللهیاری: نه. من ترم یک و دو و دوره‌ی تشعشع دفاعی زیر نظر ایشان بودم بعد رفتم زیر نظر یک مستر دیگر آن خانم مستر من را اخراج کردند البته جلسه‌ی قبلش هم تهدید کرده بودند بعد، بعدش این کار انجام شد چون واقعاً خب سؤال پیش می‌آید که می‌گفتند خب شما تضاد ایجاد می‌کنید مثلاً دارید می گوئید شبهه ایجاد می‌شود، ناسپاسی می‌شود که این هم باز حالا

حجت الاسلام مظاهری سیف: بقیه هم به خودشتن می‌آیند، فکر می‌کنند.

آقای اللهیاری: این مستر هم خلاصه هر چی دارند حالا می گویند تقصیر مس‌ترهاست آقای طاهری تقصیر ندارد، ولی دارند پیروی می‌کنند واقعاً.

حجت الاسلام مظاهری سیف: همان حرف‌ها را می‌زنند.

آقای اللهیاری: آره چون آقای طاهری می‌گوید، می‌گوید شکّ و تردید داشته باشید شما آن لایه‌ی محافظتان مثلاً قطع می‌شود، خب این‌ها دارند بیچاره‌ها حالا پیروی می‌کنند دیگر حالا.

حجت الاسلام مظاهری سیف: شما البته باید ممنون آن مستر باشید که شما را اخراج کرد از این مجموعه. (با خنده)

آقای اللهیاری: بله دیگه می گویند عَدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد اینطور جاهاست.

حجت الاسلام مظاهری سیف: خیلی متشکر، ممنون. موضوع این جلسه در مورد بحثِ جایگاه و منزلت ائمه و معصومین علیهم السلام در رسیدن به کمال بود که عرفان حلقه این موضوع را کنار گذاشته و به آن نمی‌پردازد. ولی عملاً با توجّه به شبهاتی که در مورد ارتباط مستقیم با خدا و ضرورت این ارتباطِ مستقیم و بی نیازی از وساطت و نقش آفرینی دیگران مطرح می‌کنند، می‌بینیم که آنقدر قضیه‌ی واسطه داشتن و توسّل جُستن در حرکت به‌ سوی خدا فطری و ضروری است که آن‌ها هم نتوانسته‌اند واقعاً کنار بگذارند. آمده مثلاً آقای طاهری خودش را و مس‌ترهایشان را و چیز موهومی به نام شبکه‌ی شعور کیهانی را دارد مطرح می‌کند به عنوان این واسطه و توسّل جُستن و از طریق آن‌ها به کمال رسیدن. اتفاقاً به نظرم می‌آید خیلی این نتیجه جالبی می‌تواند باشد که در عرفان حلقه با اینکه دارند این را کنار می‌گذارند نقش توسّل را تضعیف می‌کنند و اهل بیت را از این جایگاه خارج می‌کنند ولی باز هم می‌بینیم خودشان یک نوعی دوباره برگشتند سراغ توسل و این نشان می‌دهد که این موضوع کاملاً فطری است و کسی که می‌خواهد به سمت کمال برود دنبال وسائط و وسایلی می‌گردد که این حرکت را برای او تسهیل بکند، سرعت ببخشد، بالاخره فضایی برای او ایجاد بکند که بتواند این راه را هموارتر طی بکند. من تشکر می‌کنم از مهمانان بزرگواری که در خدمتشان بودیم این جلسه آخرین جلسه‌ای بود که به آقای اللهیاری زحمت دادیم و از راه دوری تشریف آوردن در قم، استدیوی شبکه ولایت و مطالبشون را فرمودند. این برنامه در قسمت‌های بعدی با نقد و بررسی عرفان حلقه و با مهمانان دیگر ادامه خواهد داشت در خدمت شما هستیم پیام‌ها و نظراتتان را برای ما ارسال بکنید قطعاً در تولید برنامه‌های بهتر ما را یاری خواهد کرد و از همراهی و توجّه‌تان سپاسگزارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

 

[1]- منظور طاهری است.

[2]پولس.

 [3]- پولس.

 [4]- عرفان حلقه.

[5]-بی حجاب هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا