تجربه های آسیب دیدگان و نجات یافتگان

متن پیاده شده ی قسمت ششم برنامه نجات از حلقه در شبکه جهانی ولایت

حجت الاسلام مظاهری سیف: بسم الله الرّحمن الرّحیم. سلام بینندگان عزیز. در مجموعه برنامه‌ی نجات از حلقه با قسمتی دیگر در خدمت شما هستیم. در این قسمت هم با حضور جناب حاج آقای شمشیری و جناب آقای اللهیاری، مباحثی را در باب نقد و بررسی عرفان حلقه پی خواهیم گرفت. در برنامه‌ی گذشته در رابطه با اتّصال با شعور کیهانی به عنوان عامل رسیدن به کمال و درمانِ بیماری‌ها کمی صحبت کردیم. و گفتیم که در عرفان حلقه دو نوع از اتّصالات مطرح می‌شود. اتّصال فردی که یک نفر در اثر اشتیاق زایدُ الوصف خودش برای رسیدنِ به پاسخ‌های در واقع سوالاتش حرکت می‌کند و به نتیجه می‌رسد و اتّصالِ جمعی که بواسطه ی مسترهای عرفان حلقه، مربیان عرفان حلقه برقرار می‌شود. در این قسمت باز ما می‌خواهیم از دوستان که بحث را ادامه بدهند و اگر لطف بفرمائید آقای شمشیری شما یک مقدّمه ای را برای بحث بفرمائید و بعد ببینیم تجربیات آقای اللهیاری در این مدّتی که با عرفان حلقه بودند چیست.

حجت الاسلام شمشیری: خواهش می‌کنم. چشم. بسم الله الرّحمن الرّحیم. خدمت شما استاد بزرگوارم، برادر عزیزم آقای اللهیاری و بینندگان محترم شبکه‌ی ولایت عرض سلام و ادب و احترام دارم. اگر اجازه بفرمائید می‌خواهم از مذهب اشتراکی شروع بکنم در عرفان حلقه. ببینید در عرفان حلقه یک پلورالیسم شدیدی وجود دارد و بلکه بالاتر از آن و مهم تر از آن این است که آقای طاهری ارائه دهنده‌ی یک دین جدیدی هستند. حالا خود ایشان تحت عنوان مذهب اشتراکی از آن یاد می‌کنند. وقتی اساس نامه‌ی فرقه‌ی حلقه یا صفحات ابتدائی کتاب‌های این‌ها رو مخصوصاً انسان از منظری دیگر را ورق می‌زنیم به یک اصل برخورد می‌کنیم. آن اصل این است که عرفان حلقه یک جَرَیان انسان شمول است و در این جریان، دین و نژاد و ملیّت و این‌ها اصلاً مهم نیست و هدف این است که افراد وصل بشوند به همین شبکه‌ی شعور کیهانی و سیر و سلوکشان از طریق اتّصال باشد. بعد اشاره می‌کند ایشان، دین، اعتقاد و مذهب اصلاً نقشی ندارد در دریافت ماورائی، در رسیدن شما به کمال، در صراط مستقیم قرار گرفتن شما. در صورتی که خُب واضح است که طبق نصوص وحیانی خداوند متعال دو نوع هدایت برای بشر قرار داده است، یا هدایت تکوینی یا هدایت تشریعی. این‌ها کلاً هدایت تشریعی را کنار می‌زنند. مگر می‌شود بدون اینکه پیامبرانی باشند و بدون اینکه کتب آسمانی باشند، فرد خدا را بتواند بشناسد بواسطه ی صرفاً هدایت تکوینی. این امکان پذیر نیست. اما آقای طاهری می‌گوید که این‌ها نیاز نیستند و بلکه اصلاً تاثیری ندارند در دریافت آگاهی و رسیدن به کمال. یعنی دین اصلاً تاثیری ندارد. نهایتِ امر این است که ایشان در جزوهی ترم سومشان در دوره‌ی سوم اشاره می‌کنند به چیزی به نام مذهب اشتراکی. در مذهب اشتراکی، دین اصلاً نیاز نیست و دینی که آقای طاهری تعریف می‌کند، این است که همه جمع بشوند انسان‌های بدون دین و حالا با ادیان مختلف، مجموع انسان‌ها، همه‌ی انسان‌ها، و آن‌ها بر سر چیزی به نام شبکه‌ی شعور کیهانی و اتّصالِ آن به توافق برسند، او را محور قرار بدهند، دیگر زیربناها این می‌شود و روبنا هم به قول ایشان، یک ادبیّات مارکسیستی است، مهم نیست.

حجت الاسلام مظاهری سیف: هر چیزی بود دیگر.

حجت الاسلام شمشیری: بله. خب از رهگذر این است که نماز زیر سؤال می‌رود و همه چیز زیر سؤال می‌رود. حالا نماز یک گوشه ای از دین است، یک بُعد و قسمتی از دین است. اصلِ دین را ایشان کنار می‌زنند. یعنی ایشان قائل هستند، همه می‌توانند دور هم جمع بشوند، زیربنایت چه بشود؟ اتّصال به شبکه‌ی شعور کیهانی که دین در آن مهم نیست. روبناها هم اصلاً نیازی نیست. بایستی بر سر شبکه‌ی شعور کیهانی به توافق برسیم، راهش هم این است از وحدت به کثرت در بیائیم. البته نه وحدت و کثرتی که در عرفان اسلامی مطرح است. ایشان حالا، می‌شود در مورد این هم یک تحقیق وسیعی انجام داد. واژه‌های بسیاری را دگرگون کرده‌اند، مثل همین رحمت عام و خاص الهی، مثل موحّد و منافق، مثل همین ارتباط و اتّصال با خدا.

حجت الاسلام مظاهری سیف: یعنی یک نوع تحریف معنایی را وارد دین و فرهنگ دینی کرده‌اند.

حجت الاسلام شمشیری: دقیقاً. حشر و نشر و حسابرسی، تماماً این‌ها را، تسلیم، تماماً این‌ها را با یک مغالطه‌ی اشتراکِ لفظ تُهی کرده است، از درون یک نوع تخریب دینی بسیار وحشتناک انجام داده که برای افراد عادی هم قابل درک نیست. یعنی وقتی آن‌ها می گویند که خب حالا ما تسلیم شدیم، اسلام هم از تسلیم صحبت می‌کند. نمی‌دانند که مُتَعلَّق این تسلیم کجا و مُتَعلَّق آن تسلیم کجا.

حجت الاسلام مظاهری سیف: یعنی مخاطبی که مواجه می‌شود با یک ادبیات دینی آشنا و دوست داشتنی مواجه می‌شود ولی حالا در پسِ این مفاهیم و واژه‌ها چه معنایی دارد عرضه می‌شود، چه آموزه‌هایی دارد منتقل می‌شود دیگر دارد آرام آرام می‌فهمد چه کلاهی در واقع سرش رفته.

حجت الاسلام شمشیری: بله در واقع یک تفاوت از زمین تا آسمان وجود دارد. پس این‌ها قائل به مذهب اشتراکی هستند از یک روبنا و زیربنایی صحبت می‌کنند. دین در عرفان حلقه کنار می‌رود، بارها و بارها، این یک اشتباه آقای طاهری نیست، بارها و بارها ایشان بیش از پنج، شش مورد فقط در کتاب انسان از منظری دیگر به این اصل اشاره کرده‌اند که چیزی اصلاً به نام دین نیاز نیست و بلکه هیچ تاثیری هم در دریافت‌های شما نخواهد داشت.

حجت الاسلام مظاهری سیف: خیلی متشکرم. جناب آقای اللهیاری شما ضمن سلام علیکی که با بینندگان دارید لطفاً به این پرسش هم پاسخ بدهید که واقعاً در آن دوره‌ای که تجربه داشتید می‌کردید عرفان حلقه را این فضای بی قیدی و بی مبالاتی نسبت به مسائل دینی و باورهای دینی وجود داشت یا نه؟

آقای اللهیاری: به نام خدا، ضمن عرض سلام خدمت شما و بینندگان عزیز، خدمت شما باید عرض کنم که در رابطه با حالا من دوست دارم که در رابطه با نماز خدمت شما عرض بکنم. یک تئوری جالبی ایشان دارد البته تأثر برانگیز هم هست که می‌گوید که (تئوری ترمز دستی نماز) می‌گوید شما می‌آیید متصل می‌شوید از طریق من به هوشمندی یا شبکه‌ی شعور کیهانی و نمازهای شما که این نمازها نمازهای اصیل نیست، یعنی فاقد کیفیت است، این نمازهای شما چون کیفیت ندارد، عاشقانه نیست، این هوشمندی که حالا به ادّعای ایشان جبرائیل یا همان روح القُدُس است می‌آید این را ترمز دستی‌اش را حالا به اصطلاح ایشان می‌آید می‌کشد حالا دیگر زمان را مشخص نمی‌کنند که حالا این ترمز دستی کی پایین می‌آید.

حجت الاسلام مظاهری سیف: کشیده شد، کی آزاد می‌شود.

آقای اللهیاری: بله، مشخص نیست، بله. می‌گوید حالا دیگر که آن بستگی دارد به آن موجوداتی که شما جذب کردید و می‌بینیم که متاسفانه الآن کسانی هستند که شاید من حداقل ده، یازده نفر الآن خودم می‌شناسم که این‌ها در سطح مَستر هستند و الان هفت، هشت سال است که نماز نمی‌خوانند و ناراحت هم نیستند.

حجت الاسلام مظاهری سیف: یعنی این ترمز دستی نماز که کشیده شد تا کیفیت نماز بیاید و نماز با کیفیت خوانده بشود، بعد از هفت، هشت سال و این طرف الآن خودش شده است مَستر، دارد بقیه را هم وصل می‌کند ولی هنوز نماز نمی‌تواند بخواند.

آقای اللهیاری: نیست، اصلاً من خودم سؤال کردم از یکی از مسترها می‌گفتم خب حالا شما که نماز نمی‌خوانید؟ می‌گفت نه من، تو چه جور داری هدایت می‌کنی؟ می‌گفت: نه من به قول استاد دارم یک کلید رو می‌زنم برای شما حالا من خودم آلوده‌ام، آلوده باشم، می دانم آلودگی دارم. گفتم یعنی واقعاً مثلاً تو (حالا به زبان خودشان) موجودات داری؟ گفت: نه من هنوز پر از موجوات غیر ارگانیک هستم. حالا موجوات غیر ارگانیک همچنانکه استاد فرمودند جن و روح منظورشان است، ارواح سرگردان.

حجت الاسلام مظاهری سیف: بله در برنامه قبل فرمودند که موجودات غیر ارگانیک یعنی جن‌ها یا ارواح سرگردان، روح کسانی که مرده‌اند ممکن است بیایند در ما. و البته ایشان می گویند قطعاً در ما آمده و حلول کرده و همه از این جهت دچار مشکلاتی هستند.

آقای اللهیاری: بله این‌ها فقط همان آقای طاهری را پاک می‌دانند از این قضیه. خودشان می گویند ما هستیم چون ما اصلاً کاره‌ای نیستیم ما اصلاً یک کلیدی رو می‌آییم می‌زنیم برای شما. باز این هم سؤال هست چه جور می‌شود به هر حال یک صلاحیتی طرف باید داشته باشد.

حجت الاسلام مظاهری سیف: یعتی این اتصالی که مستر برقرار می‌کند با شبکه‌ی شعور کیهانی و بین یک فرد، مثل زدن یک کلید می‌ماند. ممکن است خودش اصلاً به کمال هم نرسیده باشد. به هیچ جا هم نرسیده.

آقای اللهیاری: بله خود اعضای عرفان حلقه می‌دانند که خُب من به هر حال با این‌ها بوده‌ام پس ادبیّات خودشان است، می گویند ما می‌آییم آن کلید را on می‌کنیم.

حجت الاسلام مظاهری سیف: که این طرف وصل بشود به شبکه.

آقای اللهیاری: بله ما می‌آییم آن را روشن می‌کنیم.

حجت الاسلام مظاهری سیف: خودش هم نمی‌تواند این کار را بکند باید یکی دیگر بیاید.

آقای اللهیاری: بله، چون البته آقای طاهری تفویض کرده، یعنی…

حجت الاسلام مظاهری سیف: اجازه را داده است.

 آقای اللهیاری: بله. اذنش از طرف آقای طاهری بوده. یعنی ایشان صلاحیت داشت یعنی در واقع این‌ها دارند از آن وام می‌گیرند.

حجت الاسلام مظاهری سیف: به تَبَع صلاحیت و کمالات ذاتیه ی آقای طاهری، مسترها هم اجازه پیدا کردند این توان را پیدا کردند که بقیه را کلید بزنند، وصل بکنند.

آقای اللهیاری: بله.

حجت الاسلام مظاهری سیف: آخه یک سؤال برای من پیش می‌آید این مسترها که فقط کلید نمی‌زنند می‌آیند هشت ترم آموزشی برگزار می‌کنند هر ترمی 6 جلسه و کلی حرف می‌زنند دو سه ساعت. یعنی دارند آموزش معرفت می‌دهند آموزش عشقِ الهی می‌دهند، کمال می‌دهند، نمی‌دانم از این جور داستان‌ها برای مردم تعریف می‌کنند. یعنی صِرف یک کلید نیست دارد انتقال معرفت به قول خودشان صورت می‌گیرد.

آقای اللهیاری: بله، خب این جز سوالاتی است که خدمتتان در برنامه‌ی قبلی عرض کردم واقعاً از همان دوره‌ی اول سؤال‌هایی که همین جور پیش می‌آید ولی خب بی جواب می‌ماند.

حجت الاسلام مظاهری سیف: بله.

آقای اللهیاری: یعنی بعد سؤال هم می‌کنی واقعاً می گویند شما در دو دو تا چهارتا هستید، نمی‌دانم قفل ذهنی داری یا سوپر دانا هستید.

حجت الاسلام مظاهری سیف: روی پله عقل هستی…..

آقای اللهیاری: روی پله‌ی عقلی، احسنت، پله‌ی عشق است. این‌ها سؤال می‌کنند. یا مثلاً حالا مرتبط است، نکند نفوذی هستی. هرکسی شاید ایشان در خارج کشور هم بگذارد[1]، یک خارجی هم این سؤال را بکند. خب به هر حال مگر می‌شود تو به قول شما باید یک مسله ای را باید خودت فهمیده باشی که می‌خواهی انتقال بدهی. وقتی خودت نمی‌دانی، مثلاً معرفتی است حالا.

حالا در رابطه با ترمز دستی نماز حالا ایشان ادعایشان این است که می گویند حالا جالب است می‌گوید هوشمندی، حالا که می گویند جبراییل یا روح القدوس یا روح الامین. حالا آقای طاهری می‌گوید حالا هر اسمی می‌خواهید بگذارید ما آن را هوشمندی یا شبکه‌ی شعور کیهانی قرار دادیم اسمش را. می‌گوید این می‌آید به صلاح دید خودش می‌آید ترمز دستی نمازِ شما را می‌کشد. یعنی نماز قطع می‌شود.

 حجت الاسلام مظاهری سیف: پس در واقع بحث این‌ها این است که شما نمازت را ترک نمی‌کنید، آن هوشمندی الهی دیگر اجازه نمی‌دهد شما نماز بخوانید.

آقای اللهیاری: اصلاً مشکل همینجاست ببینید الان ما کسانی هستند که به هر شاید حالا قبلاً دین حالا نداشت خب مسئله‌اش جداست، یک سری کسانی که مذهبی بودند ولی از بصیرت لازم برخوردار نبودند، این‌ها می‌آیند فریب می‌خورند. ببینید آقای طاهری نمی‌آید حالا، یعنی عرفان حلقه نمی‌آید بگوید نماز نه، نماز نخوانید، نماز چیست؟ مذهب چیست؟ دین را بگذارید کنار. این را نمی‌گوید اتفاقاً می‌آید چهره‌ی اصلاح طلب به خودش می‌گیرد. می‌گوید من می‌خواهم بیایم شما را، نماز شما را بهبود…

حجت الاسلام مظاهری سیف: با کیفیت کنم.

 آقای اللهیاری: بله. من می‌خواهم کیفیت به آن بدهم. ببینید این طوری می گویند. یعنی می‌روید با اعضای حلقه صحبت می‌کنید، برای همین است زیر بار نمی‌روند، می گویند کجا استاد گفته‌اند نماز نداریم؟ در حالی که نماز نمی‌خوانند. وقتی من نماز نمی‌خوانم یعنی نماز ندارم. خب من یک سال، دو سال، سه سال، ده سال وقتی نماز نمی‌خوانم یعنی نماز ندارم دیگر. ولی خب می‌گوید نگفت که. خب این جاست، این جا یک مقدار می گویم که واقعاً آدم انگار هر کسی حالا این نظر شخصی خودم است در حدّ خودش وظیفه‌اش است که بیاید در میدان، این است که واقعاً یک فرقه منافقانه است. حالا می گویند به قول معروف با پنبه سر می‌بُرَّد، طرف می‌آید می‌گوید من می‌خواهم نماز شما را یک نمازِ اصیل کنم، یک نماز با کیفیت بکنم، یک نماز واقعی، حالا به تعبیر دینی منظورش حضور قلب است می‌خواهد ما را به حضور قلب برساند.

حجت الاسلام مظاهری سیف: این برداشت شاگردهای ایشان بود.

آقای اللهیاری: شاگردهای ایشان، حالا آن مذهبی‌هایی که حالا مثلاً شاید مثل خود من که از بصیرت لازم برخوردار نبودند بعد آمدند اساتیدی مثل شما آمدند یا منتقدان آمدند به هر حال ما شاید اینجا مشکل از آن حالا همه اش را هم نیاندازیم گردن آقای طاهری شاید از من هم باشد که من هم باید بیایم یک مطالعاتی داشته باشم اینجاست که من باید می‌آمدم می‌دیدم دینم چیست؟ یک شناختی پیدا می‌کردم. یعنی ایشان آمده است از ناآگاهی مردم، حالا آن بحثِ درمان و این‌ها که جذابیت ایجاد کرده بماند، از ناآگاهی مردم دارد سوء استفاده می‌کند. یعنی عوام الناس را دارد گول می زند. واقعاً طرف شاید حالا نمی‌توانیم بگوییم همه آن‌ها هم، حالا من خودم حالا اگر اجازه بفرمایید یک تقسیم بندی کرده‌ام، تقسیم بندی خودم است می گویم این‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. یکی فرصت طلبان که این‌ها خب از اول دنبال مَستر شدن و مُراد شدن و دنبال قدرت و شهرت و پول هستند، حالا آن‌ها جدا. یک سری دسته ی دوم که حالا اکثریت هم هستند، فریب خوردگان هستند که باز این‌ها را باز هم من به دو قِسم تقسیم می‌کنم. یک قِسمشان برای صرفاً درمان می‌آیند و یک عدّه‌ دیگر هم واقعاً فکر می‌کنند که در این راه بیایند می‌رسند به آن کمالی که آقای طاهری دارد می‌گوید. می‌آید استفاده می‌کند[2] از ناآگاهی مردم، می‌آید و می‌گوید حالا هوشمندی یعنی جبراییل، می‌آید ترمز دستی نماز شما را می‌کشد. من خودم از ایشان سؤال کردم.

حجت الاسلام مظاهری سیف: از آقای طاهری سؤال کردید؟

آقای اللهیاری: از آقای طاهری، بله. چون آخر کلاس یک زمانی می‌گذاشت که می‌آمدند سؤال هاشان را…

حجت الاسلام مظاهری سیف: که ارتباط نزدیک داشتند.

آقای اللهیاری: بله. البته خب زیاد علاقه مند نبود حالا ما سؤال‌های مذهبی بکنیم. معمولاً من می‌دیدم در مورد بیماری‌هایی که می‌خواست، مثلاً می‌گفت من، حالا مُطَلَّقه بود، مثلاً متارکه کرده بود، داشت در شرف چیز بود، یکی مثلاً اعتیاد داشت، همجنس باز بود، مسائل و مشکل داشت…

حجت الاسلام مظاهری سیف: سوالای شخصی می‌کردند.

آقای اللهیاری: بله، حالا یه تعدای بودند که حالا می‌آمدند، حالا جالب بود کلاس عرفان بود ولی من دیدم بیشتر مسائل جسمانی و این چیزها دارد مطرح می‌شود. مثلاً من سؤال کردم حالا شاید کسانی دیگر هم سؤال کردند، گفتم واقعاً خب به‌ هرحال ما حضرت جبراییل رو می گوییم قرآن را از طریق ایشان نازل شده به حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله. گفتم این[3] میاد ما را بی نماز می‌کند؟

حجت الاسلام مظاهری سیف: جبرییلی که خودش پیام آور نماز بوده برای پیامبر، چطور حالا شده است عامل بی نمازی ما؟

آقای اللهیاری: به ایشان گفتم الان کسانی هستند که چند سالی است نمی‌خواند، بعد جواب ایشان جالب بود گفت که آخر این نماز بی کیفیت به چه درد می‌خورد؟ شما مثلاً چند سال هم …گفتم خب عذر می‌خواهم ما می‌توانیم مثلاً سطح تعیین کنیم؟ حالا من این را خودم یک دفعه گفتم کاش آن روز به عقلم می‌رسید به آقای طاهری می‌گفتم. بعدها گفتم آقای طاهری کیفیت سنج دارد؟ حالا مثلاً مشخص بکند که این چقدر نمازش کیفیت دارد؟ حالا مثلاً شاید من در نماز یکجا حواسم پرت شود، یک جا هم من حالا با همه ی گناهم یک حالتی حالا به آدم دست می‌دهد، خب حالا نمی‌شود بگویم که همه‌اش مثلاً این بی کیفیت است. بعد جالب است می‌گوید همه، همه چون آلوده هستند، چون همه آلودگی دارند و همه موجودات غیرارگانیگ جذب کرده‌اند این‌ها…

حجت الاسلام مظاهری سیف: نمازشان بی کیفیت است.

آقای اللهیاری: این‌ها نمازها بی کیفیت است.

حجت الاسلام مظاهری سیف: یعنی در مورد همه‌ی مسلمان‌های نماز خوان ایشان حکم صادر می‌کند، قضاوت می‌کند، و بعد می‌گوید حالا بیایید من خوبتان کنم.

آقای اللهیاری: حتّی من یادم هست یک آقایی سؤال کرد آنجا، گفت الان ما اعتقاد داریم امام زمان (عج) زنده هستند شما که می گویید همه، که باز مثلاً ایشان پاسا داشت که چون آن حرف را زده بود چون می‌گوید، می‌گوید ما همه ظالم هستیم، همه‌ی ما ظالم هستیم، یعنی مثلاً این راهی بوده که مثلاً من امروز پیدا کردم چرا مثلاً زودتر از من کسی نبود بیاید به اشتیاق برسد و مثلاً به این معرفت برسد.

حجت الاسلام مظاهری سیف: خیلی متشکر آقای اللهیاری.

آقای اللهیاری: خواهش می کنم.

حجت الاسلام مظاهری سیف: جناب آقای شمشیری من حالا هم از صحبت‌های آقای اللهیاری بر می‌آمد هم من قبلاً با کسانی که رفته بودند در این ماجرا صحبت کردم، به نظرم می‌آید من فایل‌های صوتی آقای طاهری را گوش کردم درباره نماز و ترمز دستی که ایشان صحبت می‌کند به نظرم می‌آید که دارد ایشان یک تلقینی می‌کند یعنی هی می‌گوید خب بله این نمازها که بی کیفیت است و ما حال نداریم و خسته‌ایم و کِسِلیم و دیگر نمی‌شود خواند و ترمز دستی‌اش کشیده می‌شود و هوشمندی نمی‌گذارد دیگر شما ادامه بدهید و به‌طور طبیعی کسی که این حرف‌ها را یکبار، دوبار، دو، سه جلسه می‌شنود بعد همین سنگینی که ممکن است سراغ ما هم بیاید برای نماز، همین بی حالی همین تعلّل و تأخیر انداختن‌ها، طرف می‌گوید که پس حتماً ترمز دستی من که حالا فعلاً نخوانم، یعنی این را حمل بر ترمز دستی می‌کند و رها می‌کند و می‌اندازد تقصیر جبرییل. یعنی گناه این سستی خودش و آن اغواگری که رویش صورت گرفته است با این تلقین‌ها، این را می‌اندازد گردن هوشمندی الهی یا جبرییل یا هر اسم دیگری و خودش را راحت می‌کند، می‌گوید خب دیگر حالا من هم پس زیاد به فکرش نباشم هیچ عزمی هم برای اینکه این نمازم را خودم بخواهم اصلاح کنم نه یکی دیگر بیاید نماز من را اصلاح بکند. این به نظرم می‌آید همچین فضای تلقینی وجود دارد حالا در این چند دقیقه آخر شما در مورد نماز یا مبحث دیگری در تکمیل…

حجت الاسلام شمشیری: خواهش می‌کنم بله حق با شماست طاهری در واقع یک فرد جبرگراست آنچنانی که شیطان را جبری می‌داند و می‌گوید که او مجبور بود که این کار را انجام بدهد او فرمانبردار بود او رحمت خداست، نبایستی نسبت به شیطان دشمنی داشت…

حجت الاسلام مظاهری سیف: خلاف امر الهی کاری نمی‌توانست بکند…

حجت الاسلام شمشیری: دقیقاً، بایستی با شیطان آشتی داشت، در مورد شیطان یک اینجور دیدگاهی را دارد در مورد حضرت جبراییل علیه السلام هم ایشان می‌فرمایند که او ترمز دستی را می‌کشد در صورتی که خب خیلی واضح است پس اختیار انسان کجا می‌رود؟ و کجای نصوص دینی آیا اشاره شده است که حضرت جبراییل علیه السلام بایستی بیاد ترمز دستی نماز را بکشد آن هم نمازی که در سوره‌ی مبارکه ی نساء آیه صد و سوم می‌فرماید: «إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَاباً مَوْقُوتاً» نماز یک نوشته‌ی واجب، یک حُکم ثابت و معیّن است. اگر ما ریشه یابی کنیم می‌بینیم در تمام جَرَیانات و فرآورده‌های ضد اهل بیتی بحث اسقاط تکلیف وجود دارد اما این را ابتدای امر نمی‌گویند. طاهری هم در ترم دو یا ترم هشت به این اشاره می‌کند.

یعنی در واقع آن‌ها می‌آیند ورود پیدا می‌کنند. بعد فرد وقتی به استاد ایمان آورد، یک مقبولیت ومشروعیتی پیدا کرد خب استاد هم، آنچنانی که مستحضر هستید یکی از فاکتورهای اصلی در زندگی هر کسی است که روی شخصیت او تأثیر می‌گذارد. ایشان می‌آید این اسقاط تکلیف را در قالب یک گزاره بیان می‌کند. آن گزاره چیست؟ کشیدن ترمز دستی نماز. یعنی آن روشی که در تمام فرآورده‌های غیر اهل بیتی بوده در عرفان حلقه هم وجود دارد. که تکالیف ساقط بشوند، ذکر را ساقط می‌کند، نماز را ساقط می‌کند، دین را ساقط می‌کند. تماماً همه چیز را ساقط می‌کند ایشان. در صورتی که ما در آموزه‌های دینی و حتّی در فقه بحث شده است دیگر که شما در هیچ حالی نمی‌توانید نماز را ترک کنید. مگر در کتب فقهی بیان نشده در همین رساله‌های عملیه مگر بیان نشده کسی اگر بیمار است در بسترش نمازش را بخواند. با اشاره نمازش را بخواند. قرآن هم که اینجا دارد می‌فرماید. یا اهل بیت ما، می‌بینیم امام علی علیه السلام در محراب به شهادت می‌رسد. آیا آن‌ها به کمال نرسیده بودند که اسقاط تکلیف وکشیدن ترمز دستی نماز مطرح بشود؟ این یک دیدگاه انحرافی است و ریشه ی این هم بر می‌گردد به این که طاهری با دین سر ستیز و سر تضاد دارد و در واقع می‌خواهد تمام محدودیت‌ها را بردارد. عرفان حلقه حتّی تلاش وکوشش هم نمی‌خواهد.

حجت الاسلام مظاهری سیف: یکی دیگر می‌آید شما را وصل می‌کند.

حجت الاسلام شمشیری: دقیقاً. شما حتّی نیاز نیست تلاش و کوشش کنید. نیاز نیست که تفکر و استدلال کنید. نیاز نیست خودسازی بکنید. وقتی که وصل شدید به شبکه‌ی شعور کیهانی یا درمان می‌شوید، تبعات دارد. تبعاتش مثلاً یکی این است که شما تزکیه می‌شوید. یعنی باید وصل بشوی به این شبکه. بعد دیگر آن همه کارها را انجام می‌دهد. دیگر شما نیازی نیست زحمت بکشید از این بابت هم حالا بحث نماز مفصل‌تر از این است. ولی ایشان قائل به یک اسقاط تکلیفی است در تحت این گزاره، ترمز دستی را می‌کشد. که واقعاً با نصوص دینی یک تضاد عمیقی داره. بله

حجت الاسلام مظاهری سیف: خیلی متشکرم ِلطف کردید. از توضیحاتتان سپاسگزارم. قسمتی دیگر از برنامه نجات از حلقه به پایان رسید. در این قسمت درباره ی بی قیدی و بی شرطی نسبت به دین در عرفان حلقه صحبت کردیم که هیچ شرطیّتی ندارد دین، چه اسلام چه هر دین دیگری فرقی نمی‌کند و در واقع مروّجان عرفان حلقه احساس می‌کنند یک عرفان فرادینی را دارند ارائه می‌دهند که حتّی از دینداری و بی دینی هم فراتر است. هم بی دینان، هم دین دارها، حالا هر دینی که دارند می‌توانند بیایند و بدون اینکه تغییری در باورها و افکارشان به وجود بیاید به این دین گرایش پیدا بکنند. به تَبَع باورها، برنامه‌های عملی دین هم زیر سؤال می‌رود. که در این قسمت بیشتر ما از در واقع تجربه‌های آقای اللهیاری استفاده کردیم در باب نماز که به قول معروف ترمز دستی نماز کشیده می‌شود در عرفان حلقه و افراد، دیگر این را کنار می‌زنند، سالها ممکن است این موضوع طول بکشد. به ‌طوری که حتّی کسی که خودش مَستر عرفان حلقه شده و دارد آموزش می‌دهد هم بعد از سال‌ها که این کار را دارد انجام می‌دهد به عنوان استاد عرفان شناخته می‌شود ممکن است هنوز ترمز دستیش نخوابیده که بتواند نماز با کیفیت به قول خودشان را شروع بکند و همچنین در مورد همه، این‌ها قضاوت می‌کنند. حکم می‌کنند که نمازها بی کیفیت است و باید این ترمز دستی کشیده بشود. قطعأ این بحث خیلی بیش از این ادامه خواهد داشت و ما خواهش می‌کنیم از دوستان بزرگوار که در برنامه‌های بعد هم در خدمتشان باشیم و بتوانیم بحث را پیش ببریم. و السلام علیکم و رحمه الله وبرکاته.

1 – کلاس‌ها را.
2- محمد علی طاهری، بنیان گذار فرقه حلقه.
3- حضرت جبرئیل علیه السلام.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا