مقالات

لایه‌ی محافظ مورد ادعای فرقه حلقه چه اشکالاتی دارد؟

برخی از اشکالات لایه‌ی محافظِ ادعایی فرقه‌ی حلقه به این قرار است:

1- پنهان ماندن ماهیت لایه محافظ

ماهیت لایه‌ی محافظ نتنها در این فرقه مشخص نیست، بلکه به شکل کاملاً عامدانه پوشیده مانده است. و این مسئله می‌تواند نشانی بر دروغین بودن لایه‌ی محافظ در این فرقه، و جعل آن توسط طاهری به جهت سامان بخشی به ابعادی از فرقه باشد.

2- لایه‌ی محافظ به جای ادعیه و اذکار

در منابع و نصوص دینی اشاره ای به چیزی به نام لایه‌ی محافظ و کارکرد آن به نحوی که مورد تائید فرقه‌ی حلقه است برای محافظت انسان در مقابل جن ها و یا بیماری‌ها نشده است. در ادیان الهی از ادعیه و اذکار به عنوان محافظِ انسان در مقابل برخی بیماری‌ها، مشکلات و جنیان نام برده شده است. در حالی که در فرقه‌ی حلقه ،ذکر را در حین اتصال دارای مَضرات و مختل کننده می‌دانند[1]. و نیز توصیه به جمع آوری آیات نوشته شده بر روی تابلوها در منازل می‌کنند.

3- ابداع لایه محافظ

طاهری از طرفی می‌گوید در عرفان ابداع وجود ندارد؛ اما خودش لایه‌ی محافظ، پایان‌نامه‌ها و… را ابداع کرده است. او اگر مدعی است که این موارد ابداعی نیست، چرا در هیچ دینی اشاره به چنین مسئله‌ای نشده است؟

طاهری در مورد عدم ابداع در عرفان گفته است: «در بحث كمال ابداع مفهوم ندارد، در دنياي كمال و عرفان اين حرف‌ها نيست كه كمال را ابداع كنند، يك چيزي ابداع كنند»[2].

4- قطع و تفویض اختیاری

چگونه است که لایه‌ی محافظ را تنها عرفان حلقه می‌تواند به افراد تفویض کند؟ و چگونه است که تنها آنان می‌توانند لایه‌ی محافظِ فرد را قطع کنند؟ آیا این مسئله تنها مختص به آنان است؟ ماهیت تفویض مورد ادعای آنان چگونه است؟ و چگونه می‌شود صحّت آن را محک زد؟ ضابطه‌ی این تفویض‌ها و قطع لایه‌های محافظ چیست؟

5- انحصاری بودن لایه محافظ

چرا از ابتدای تاریخ بشریت تا زمان طاهری همه‌ی موحّدین بدون لایه‌ی محافظِ ابداعی طاهری با خداوند ارتباط داشته و ذکر می‌گفته‌اند؟ آیا خداوند این‌چنین موهومی دروغین را تنها در اختیار طاهری قرار داده است؟

نویسنده : امین شمشیری

پی نوشت:

 [1] – رک : جزوه ی مستری، ص 78 و 130 – مجموعه مقالات، ص 17  و جزوهی ترم یک؛ ص 168.  

 [2] – جزوه ی دوره 3، ص 118.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا