یادداشت هایی برای عرفان حلقه

عبادت بدعت‌گزاران

این حدیث یکی از محوری‌ترین احادیث در بحث‌های ماست؛ چراکه بسیاری از پیروان حلقه، حقانیت آن را به حال خوش در عبادات و توجه به فرایض دینی دانسته‌اند. اما وقتی اصل راهی که می‌روید، بدعت در دین باشد، حتی اصرارورزیدن در عبادت حجت شما به حساب نمی‌آید؛ چنانچه حدیث می‌گوید:

 

قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ ما [زائدة] مَنْ‏عَمِلَ‏ فِي بِدْعَةٍ خلافا [خَلَّاهُ‏] للشيطان [الشَّيْطَانُ‏] وَ الْعِبَادَةَ وَ أَلْقَى عَلَيْهِ الْخُشُوعَ وَ الْبُكَاءَ أَبَى اللَّهُ لِصَاحِبِ الْبِدْعَةِ بِالتَّوْبَةِ وَ أَبَى اللَّهُ لِصَاحِبِ الْخُلُقِ السَّيِّئِ بِالتَّوْبَةِ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ كَيْفَ ذَلِكَ قَالَ أَمَّا صَاحِبُ الْبِدْعَةِ فَقَدْ أُشْرِبَ قَلْبُهُ حُبّاً وَ أَمَّا صَاحِبُ الْخُلُقِ السَّيِّئِ فَإِنَّهُ إِذَا تَابَ مِنْ ذَنْبٍ وَقَعَ فِي ذَنْبٍ أَعْظَمَ مِنَ الذَّنْبِ الَّذِي تَابَ مِنْه
کسی که در بدعتی بر خلاف دین عمل کند با شیطان و عبادت تنها وانهاده می شود و شیطان خشوع و گریه را به او القا می کند. خداوند از اینکه توبه بدعت گذاری را بپذیرد روگردان است. و از پذیرش توبه کسی که بد اخلاق است، ابا می کند. گفته شد: ای رسول خدا چرا چنین است. پاسخ فرمود: بدعت گذار قلبش از محبت بدعتش پر شده است. (شاید منظور این است که اگر هم به ظاهر توبه کند در باطن نمی تواند از آن دل بکند.)

منبع: راوندى كاشانى، فضل الله بن على، النوادر(للراوندي)، 1جلد، دار الكتاب – ايران ؛ قم، چاپ: اول، بى تا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا