مقالات

مقاله‌ای از پروفسور علی نام‌آور، یک متخصص طب مکمل

 توضیح:‌ وقتی به فکر تحقیق درباره حلقه بودم، بسیار به دنبال کسانی بودم که از زاویه «طب مکمل» به سوالاتم پاسخ دهند.

خدا را شکر، امروز یکی از بهترین آنها از طریق این سایت به سراغ ما آمده و یکی از مقالات خود را در اختیار ما قرار داده است.

پروفسور علی نام آور٬ موسس و رئیس دانشكده علمی – تحقیقاتی طب سنتی و مكمل جمهوری ارمنستان٬ عضو آكادمی علوم طبیعی جامعه اروپا، آكادمی علوم طبیعی روسیه، آكادمی علوم اجتماعی و حفاظت محیط زیست روسه، آكادمی علوم و فنون ارمنستان، موسسه تحقیقات حجامت ایران، موسسه علمی نادعلی اسماعیلی (طب سوزنی) می‌باشد.

این مقاله برای آنکه طولانی است و ممکن است خسته‌کننده شود، در دو قسمت (امشب و فرداشب) روی سایت خواهد رفت: (م. گلباز)

 

“سمینار بین المللی مبارزه با عرفان‌های كاذب ، ایراون ­ ۲۷ الی ۳۰ آوریل ۲۰۱۲ “

عنوان مقاله: انرژی درمانی

 

مقدار انرژی، ملاک سلامت یا بیماری

انرژی عامل حیات و حركت موجودات زنده و غیر زنده بوده و بدیهی است كه بدون انرژی حركت و حیات در جهان مشاهده نخواهد شد. از سوی دیگر مقدار انرژی در ارگانیزم، یكی از ملاك‌های سلامتی یا بیماری آن محسوب می‌گردد.

این دیدگاه در طب سنتی كشورهای مشرق‌زمین نظیر چین٬ ژاپن٬ كره٬ تبت٬ هند و… با قدمتی چند هزارساله مبنای تشخیص٬ درمان و پیش‌گیری را تشكیل داده و انواع بیماری‌ها با برقراری تعادل بین صور “این” و “یان” انرژی حیاتی “چی” درمان می‌گردند.

 

روش‌های برقراری تعادل انرژی در بدن

روش‌های متعددی نیز برای برقراری این تعادل انرژی در بدن وجود دارند كه از جمله آنها می‌توان اشاره كرد به:

– گروه اول شامل “چن-زیو” (سوزن‌زنی و گرمایش)٬ “سو –جوك” (آكوپانكچر كره‌ای دست‌ها و پاها)٬ آئوریكولوتراپی (سوزن‌زنی به گوش)٬ رفلكسوتراپی پا به روش “هانه مارك واردت”٬ الكتروپانكچر به روش “رینهارد فول”، الكتروپانكچر “ریودوراكو” (روش معاینه انرژی مریدین‌ها در نقاط نبض مچ دست) و بسیاری روش‌های مشابه دیگر كه در آنها درمانگر با استفاده از ابزارهایی از قبیل سوزن‌های ویژه٬ موكس٬ بذر گیاهان٬ ماساژور و یا حتی با دست خالی نقاط هدف را مورد تحریك قرار داده و مقدار انرژی یا گردش انرژی در نقاط٬ مریدین‌ها و نهایتاً كل بدن را متعادل می‌سازد.

– گروه دوم روش‌های انرژی‌درمانی كه عبارت‌اند از “ریكی”٬ “آیورودا”٬ “یوگا”٬ “تمرینات تنفسی” و… كه نقاط فعال بیولوژیك را هدف قرار نداده، بلكه با مرتب و منظم‌سازی هاله و كالبدهای غیر جسمی كه در واقع میدان مغناطیسی بیولوژیك موجود زنده را تشكیل می‌دهند، به درمان بیماری‌ها كمك می‌نمایند.

 

روش بیولوکیش

یكی از روش‌های بسیار جالب كه كاربرد گسترده‌ای نیز نه تنها در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌ها دارد بلكه به عنوان یك اندیكاتور می‌تواند در ردیابی یا چك كردن پدیده‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد، روش «بیولوكیشن» است. با استفاده از این روش و طرح سوال برای ابزار آن كه یا میله به اشكال گوناگون و یا پاندول می‌باشد (شاقول ابن سینا) می‌توان به پاسخ رسید.

برای مثال آیا فرد مورد معاینه مبتلا به سنگ كلیه هست یا خیر٬ آیا سنگ در  كلیه راست قرار دارد یا كلیه چپ٬ آیا اندازه سنگ بیش از x میلیمتر است یا كمتر و… .

 

توانایی «تفویض»

وجه تمایز روش‌های گروه اول و دوم در این است كه برای اجرای روش‌های گروه اول ابزارهای مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند كه متعادل‌سازی انرژی جاری در مریدین‌ها و نقاط فعال بیولوژیك را میسر نموده و درمانگر از فنون منتال استفاده نمی‌نماید؛ ولی در روش‌های گروه دوم٬ فراخوانی انرژی با استفاده از فنون منتال الزامی است كه البته این توانایی طی پروسه همسوسازی توسط استاد به شاگرد منتقل یا اصطلاحاً “تفویض” می‌گردد.

در هر صورت درمانگر مسیر حركت و نقطه هدف انرژی را مشخص نموده و آنرا به محل‌های مورد نظر می‌رساند.

 

انرژی‌درمانی مفید است؟

پس از این مقدمه به طرح سوالی می‌رسیم كه سعی خواهیم كرد در حد امكان و توان پاسخ مناسبی برای آن بیابیم. سوال از این قرار است: آیا انرژی درمانی مفید است یا مضر و آیا استفاده از آن صحیح است؟ (۱)

برای پاسخگوی به این سوال لازم است ابتدا به این نكته بسیار ساده و در عین حال بی‌نهایت مهم توجه كنیم كه هر چیز حتی به‌ظاهر بی‌ضرر و بی‌خطری در دستان ناصالح یا در صورت استفاده ناصحیح به وسیله‌ای خطرناك و حتی سلاح تبدیل می‌گردد.

برای مثال كسی در این شك ندارد كه آب مایع حیات، دست‌كم در روی كره زمین می‌باشد، ولی ما می‌دانیم كه نوشیدن بیش از اندازه آب آشامیدنی می‌تواند منجر به مسمومیت ناشی از آب “هیپرهیدرادتاسیون” شود.

یا كسی نیست كه نداند بدون اكسیژن انسان بیش از چند دقیقه زنده نخواهد ماند٬ از سوی دیگر درصورتیكه مقدار و فشار اكسیژن تنفسی از حد مناسب افزایش یابد موجب مسمومیتی دردناك و حتی نابینایی می‌گردد.

 

خطرِ بازی با انرژی

حال وقتی كه ما با صور مختلف انرژی سروكار داشته باشیم، موضوع بسیار حساس‌تر نیز می‌گردد. برای مثال چند ثانیه تماس با انرژی برق كافی است تا فرد از حیات محروم گردد و یا زمانی كه انرژی مهارشده در اتم به نحو ناصحیح آزاد گشته یا از كنترل خارج گردد می‌تواند منجر به بروز فاجعه‌های كلان گردد كه نمونه‌های آن در نیمه دوم قرن بیستم میلادی در سطح دنیا كم نیست.

 

انرژی‌های ناشناخته

معزلات ذكرشده مربوط به استفاده از صور شناخته شده و روزمره انرژی است كه بشریت از بابت توانایی نسبی كنترل بر آنها برخود می‌بالد؛ ولی در مورد صوری از انرژی كه ماهیت آنها عملا ناشناخته بوده، ولی با این حال در سطحی گسترده به عنوان وسیله‌ای برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، وضعیت چگونه است؟

آیا ما مجاز می‌باشیم برای هر بیماری و در هر شرایطی از انرژی درمانی استفاده كنیم؟ آیا هر فردی مجاز به انرژی درمانگر بودن است؟

 

توجه به عوارض جانبی

از آنچه تا به حال ذكر شد متوجه شدیم كه هر پدیده‌ای دارای هم جنبه‌های مثبت و هم جنبه‌های منفی است و لذا خصوصا در كار با روش‌های درمانی می‌باید جنبه‌های منفی و عوارض جانبی حداقل باشند تا بتوان از آنها استفاده نمود؛ زیرا اصل اولیه طبابت “ضرر نرساندن” است. اكثر روش‌های انرژی‌درمانی نظیر ریكی٬ یوگا٬ آیورودا… چه در بعد فلسفی و چه در برد كاربردی خود بی‌ضرر محسوب می‌گردند.

كسانی كه در این زمینه‌ها فعالیت دارند، این روش‌ها را به عنوان شیوه‌های مكمل در كنار سایر روش‌های طب سنتی و یا حتی طب رایج شیمیایی معرفی می‌نمایند. البته بدیهی است كه میزان مفید یا مضربودن روش‌های مختلف درمانی یا انواع داروها به عوامل مختلفی بستگی دارد كه به‌جرات می‌توان گفت گاه به میزان ۵٠ تا ۱٠٠ درصد به باور و تلقین خود فرد بیمار بستگی دارد٬ نظیر اثر پلاسبو. اما دست‌كم ٢ روش بسیار جالب برای به حداكثر رسانی دقت تشخیص و به حداقل‌رسانی خطا و عوارض جانبی درمان وجود دارد. یكی از این دو روش “بیولوكیشن” نام دارد كه توضیح مختصری داده شد.

 

طب سنتی ایرانی-اسلامی

روش دیگر استفاده از آموزه‌های طب سنتی ایرانی-اسلامی است كه بر پایه طبایع چهارگانه استوار می‌باشد. در طب سنتی ایرانی هم بیمار٬ هم بیماری و هم طرح درمانی كه تجویز می‌گردد، از لحاظ طبع مورد توجه قرار می‌گیرند. رویكردی كاملا فردی به هر بیمار اعمال گردیده و نتیجه مثبت در حداكثر ممكن حاصل می‌گردد.

البته روش سومی نیز برای این منظور وجود دارد كه در دست تكمیل می‌باشد و آن هم استفاده از دستگاه «بیوسكوپ» اختراع‌شده در دانشكده علمی-تحقیقاتی طب سنتی و مكمل ارمنستان است كه كاربردی نظیر بیولوكیشن ولی دقیق‌تر از خود نشان می‌دهد.

 

عرفان حلقه

طی سال‌های اخیر دو روش تفویضی به نام “فرادرمانی” و “سایمنتولوژی” توسط فردی ایرانی در موسسه عرفان كیهانی حلقه ارائه و معرفی شده‌اند كه از چند جنبه قابل بررسی و تامل عمیق می‌باشند:

(۱) آموزه‌های این مكتب حاكی از این است كه توان درمان با این روش‌ها توسط روح القدس به درمانگر داده می‌شود و این یك انرژی نبوده، بلكه شعور الهی است كه بر بیمار جاری شده و بطور اتوماتیك وی را اسكن نموده و بر جایی كه لازم است اثر می‌نماید و نظر و تشخیص پزشكی در این پروسه نقشی ندارد.

 

نقد عرفان حلقه

در اینجا ٢ مسئله حساس بروز می‌نماید؛

اول اینكه ادعای ارتباط با روح القدس موضوعی است كه طبق كتب مقدس تنها برای افراد خاصی امكان پذیر است و آخرین فردی كه در جامعه بشری با روح القدس مرتبط خواهد بود منجی موعوداست!!!!

دوم اینكه اگر این شعور الهی یا روح‌القدس است كه بر بیمار جاری می‌گردد٬ پس چرا باید توسط درمانگر فراخوانده شود؟؟؟ زیرا شعور الهی نیازمند این نیست كه بشری آن را از وجود بیماری در فرد دیگری آگاه كرده و آن را برای درمان فرابخواند.

از سوی دیگر این سوال مطرح می‌گردد كه اصولا آیا انسان قادر است روح القدس را فرابخواند؟ حال بر فرض اینكه بتوان این فراخوانی را انجام داد، آیا عملاً این كار همان “احضار روح” نیست كه در گروه جادوگری قرار گرفته و در ادیان گوناگون گناه محسوب می‌گردد؟

ادامه مطلب را فرداشب مطالعه فرمایید…

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا